Citat:
Så allt handlar egentligen om att jag är dum och dåligt insatt? Tack för att du är snäll och försöker förklara när jag sitter här på mitt gruppboende, enfaldig, och försöker förstå vad som händer utanför. Nu ska jag återgå till att lägga pärlplattor i aktivitetsrummet.
Citat:
Det är du som pratar specifikt om byggbranschen, jag diskuterar det trådstarten handlar om.Skall man inte ha bra betalt för att bryta ner sin kropp?
Det finns idag inget hinder för utländsk arbetskraft att komma hit. Det sker på daglig basis i form av framförallt underentreprenörer. Det är också dessa arbetare som i störst utsträckning dör och skadar sig på byggena. Det gör också att prisbilden blir pressad så att svenska företag blir lidande samtidigt som arbetsmiljön blir sämre för svenska arbetare och i många fall blir även slutprodukten sämre.
Intresset för praktiska gymnasieprogram är fortsatt hög, det är efterfrågan på tjänsterna som gör att det råder arbetsbrist, inte att unga skulle rata byggsektorn.
Du pratar uppenbarligen om en bransch som du inte har det minsta erfarenhet av.
Det finns idag inget hinder för utländsk arbetskraft att komma hit. Det sker på daglig basis i form av framförallt underentreprenörer. Det är också dessa arbetare som i störst utsträckning dör och skadar sig på byggena. Det gör också att prisbilden blir pressad så att svenska företag blir lidande samtidigt som arbetsmiljön blir sämre för svenska arbetare och i många fall blir även slutprodukten sämre.
Intresset för praktiska gymnasieprogram är fortsatt hög, det är efterfrågan på tjänsterna som gör att det råder arbetsbrist, inte att unga skulle rata byggsektorn.
Du pratar uppenbarligen om en bransch som du inte har det minsta erfarenhet av.
Nej, man ska inte ha betalt för att bryta ner sin kropp. Man ska få betalt för vad man producerar. Lönen ska sättas utifrån tillgång och efterfrågan. Förutsatt att du kan producera minst vad du kostar. Alla hittar något skäl till att just de själva borde ha bättre lön och mer förmåner. Om någon annan är beredd att göra det slitsamma, tråkiga eller hårda arbetet för mindre pengar får du helt enkelt byta yrke. Det finns hinder för utländska arbetare att komma hit som vi redan har pratat om. Men det är inte omöjligt. Jag är väl medveten om att det finns utländska byggjobbare i Sverige. Självklart blir arbetsmiljön sämre om det är mer konkurrens om jobben.
Det är tråkigt om utländska arbetare skadar sig men inte riktigt det tråden handlar om.
Det finns ingen naturlag som säger att man ska ha bättre betalt för att man slängt bort massa år på en högskoleutbildning heller.