2020-07-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Byggbranschen är en utav de farligaste sektorerna att arbeta i. Både vad det gäller antalet dödsfall och kroppsskada. Detta trodde jag var allmän kännedom vid det här laget?

Du förstår kanske inte att ett slitsamt och hårt jobb tär på kroppen?
Så allt handlar egentligen om att jag är dum och dåligt insatt? Tack för att du är snäll och försöker förklara när jag sitter här på mitt gruppboende, enfaldig, och försöker förstå vad som händer utanför. Nu ska jag återgå till att lägga pärlplattor i aktivitetsrummet.
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Skall man inte ha bra betalt för att bryta ner sin kropp?

Det finns idag inget hinder för utländsk arbetskraft att komma hit. Det sker på daglig basis i form av framförallt underentreprenörer. Det är också dessa arbetare som i störst utsträckning dör och skadar sig på byggena. Det gör också att prisbilden blir pressad så att svenska företag blir lidande samtidigt som arbetsmiljön blir sämre för svenska arbetare och i många fall blir även slutprodukten sämre.

Intresset för praktiska gymnasieprogram är fortsatt hög, det är efterfrågan på tjänsterna som gör att det råder arbetsbrist, inte att unga skulle rata byggsektorn.

Du pratar uppenbarligen om en bransch som du inte har det minsta erfarenhet av.
Det är du som pratar specifikt om byggbranschen, jag diskuterar det trådstarten handlar om.

Nej, man ska inte ha betalt för att bryta ner sin kropp. Man ska få betalt för vad man producerar. Lönen ska sättas utifrån tillgång och efterfrågan. Förutsatt att du kan producera minst vad du kostar. Alla hittar något skäl till att just de själva borde ha bättre lön och mer förmåner. Om någon annan är beredd att göra det slitsamma, tråkiga eller hårda arbetet för mindre pengar får du helt enkelt byta yrke. Det finns hinder för utländska arbetare att komma hit som vi redan har pratat om. Men det är inte omöjligt. Jag är väl medveten om att det finns utländska byggjobbare i Sverige. Självklart blir arbetsmiljön sämre om det är mer konkurrens om jobben.
Det är tråkigt om utländska arbetare skadar sig men inte riktigt det tråden handlar om.

Det finns ingen naturlag som säger att man ska ha bättre betalt för att man slängt bort massa år på en högskoleutbildning heller.
Citera
2020-07-12, 21:43
Medlem
Hardstekts avatar
Att prata om naturlagar blir väl lite löjligt när det kommer till lönesättning.

Reglerna för arbetskraftsinvandring är väl samma för alla yrken. Det är lika lätt för en indisk gatsopare att få arbetstillstånd som det är för en indisk raketforskare. Så länge dom följer alla avtal och regler.
Citera
2020-07-13, 02:27
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Suck...

Att sopgubbar tjänar 35000:- kan jag med kraft dementera som rappakalja! Vart har du fått det ifrån? Jag har god insyn i den branschen, då jag var sopis tidigare och har således gamla kollegor som fortfarande är sopgubbar. En väldigt bra månad får de ut 22 efter skatt.

Och före skatt?
Citera
2020-07-31, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?

Jag jobbar praktiskt och teoretiskt inom hantverksyrket.
Det vi gör tar minst fem år att bli bra på om man har fallenhet OCH intresse.
Betydligt svårare än kontorsjobb, och mycket roligare.
Ja, jag har jobbat 14 år på kontor också.
Du skulle bara veta hur många människor jag har varit hemma hos som inte kan skruva i en skruv rakt.
Lön är inget man får, det är något man förtjänar.
Jag föreslår att du provar runt på olika arbeten, sedan kan du försöka med ett yrke
Citera
2020-07-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffelhjalten
Jag jobbar praktiskt och teoretiskt inom hantverksyrket.
Det vi gör tar minst fem år att bli bra på om man har fallenhet OCH intresse.
Betydligt svårare än kontorsjobb, och mycket roligare.
Ja, jag har jobbat 14 år på kontor också.
Du skulle bara veta hur många människor jag har varit hemma hos som inte kan skruva i en skruv rakt.
Lön är inget man får, det är något man förtjänar.
Jag föreslår att du provar runt på olika arbeten, sedan kan du försöka med ett yrke

Det som jobbar på kontor gör det för att man vill för det mesta ha tillgång till att träffa människor och utvecklas än att dag efter dag hamra med en spik på väggen.

Varenda person jag känner till som har problem med alkohol jobbar oftast inom transport eller industri
Citera
2020-07-31, 16:05
Medlem
Christopher.s avatar
30.000-40.000 räcker inte, känner många industriarbetare som tjänar drygt 50.000. Själv är jag mångsysslare och låg denna månad på drygt 40.000 kronor, dock jobbar jag mer än heltid. Det som drar upp lönen är övertid och jobb på obekväma arbetstider.

En vanlig undersköterska eller butiksanställd som enbart jobbar dagtid vardagar ligger på drygt 20.000 kronor för heltid.

Är lönerna för höga? Nej snarare för låga i min värld, låt mig utveckla. För 50 år sedan kunde en man ha en hemmafru, ha 2-3 barn, bygga en ny villa, ha stuga och åka på semester 1 gång per år samt äga bil samt vara skuldfri lagom fram till pension. Är det möjligt i dagens Sverige?
Citera
2020-07-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
30.000-40.000 räcker inte, känner många industriarbetare som tjänar drygt 50.000. Själv är jag mångsysslare och låg denna månad på drygt 40.000 kronor, dock jobbar jag mer än heltid. Det som drar upp lönen är övertid och jobb på obekväma arbetstider.

En vanlig undersköterska eller butiksanställd som enbart jobbar dagtid vardagar ligger på drygt 20.000 kronor för heltid.

Är lönerna för höga? Nej snarare för låga i min värld, låt mig utveckla. För 50 år sedan kunde en man ha en hemmafru, ha 2-3 barn, bygga en ny villa, ha stuga och åka på semester 1 gång per år samt äga bil samt vara skuldfri lagom fram till pension. Är det möjligt i dagens Sverige?

Vad är orsaken till hög lön egentligen?

För mig handlar det om att jag vill utbilda mig till ett kontorsjobb som gör att jag får fasta rutiner och inte anstränga så mycket fysisk där jag riskerar skador. Största rädslan är att det blir monotont och det sker sällan om man utbildar sig till projektledare bland annat.

Vill dock inte offra så att jag bara tjänst under 30 000 men gör ett jävla bra jobb som koordinator eller strateg, vem vet det kanske kommer att jag får en bra ingångslön
Citera
2020-08-01, 19:19
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Det som jobbar på kontor gör det för att man vill för det mesta ha tillgång till att träffa människor och utvecklas än att dag efter dag hamra med en spik på väggen.

Varenda person jag känner till som har problem med alkohol jobbar oftast inom transport eller industri
Träffar människor gör du på de flesta arbetsplatser oavsett om du vill eller inte. Hantverkare träffar antagligen fler människor under sin arbetstid än vad random kontorsarbetare gör.
Stirrar man på en vägg och spikar hela dagen? nej. Gissar dock att kontorsarbetaren stirrar i datorn huvuddelen av sina 8h.

Jag känner högutbildade som tar narkotika. Och vad har det med saken att göra? Ingenting.
Citera
2020-08-01, 19:40
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag jobbar som lagerråtta. Heltid och bara kvällar (15.00-23.45). Får ut 26-27k netto i månaden. Har bara grundskola och gymnasium i ryggsäcken.
Citera
2020-08-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Träffar människor gör du på de flesta arbetsplatser oavsett om du vill eller inte. Hantverkare träffar antagligen fler människor under sin arbetstid än vad random kontorsarbetare gör.
Stirrar man på en vägg och spikar hela dagen? nej. Gissar dock att kontorsarbetaren stirrar i datorn huvuddelen av sina 8h.

Jag känner högutbildade som tar narkotika. Och vad har det med saken att göra? Ingenting.

Klart du känner en jurist som tar lite droger allt eftersom men han utgör ingen risk gentemot en drogpåverkad snickare som använder maskiner och kör bil

Alla är olika och det jag har förstått nu är en dessa kontorsnissar kan på sikt få bättre förutsättningar att jobba i andra branscher, säg statsvetare som kan jobba som utredare, till en viss del lärare i samhälle, politiker och jobba i Bryssel

Svårt att se någon I USA, Japan eller Abu Dhabi som skulle rekrytera en snickare eller golvläggare med samma löneanspråk som Sverige

Är man tex utbildad revisor kan man begära mycket bonusar och fördelar i jobbet. Så tror på sikt en utbildning i kontorsmiljö kommer att få jobba mer utvecklande och breda ut sig. Är man snickare förblir man snickare för all framtid, kanske vvs till en viss grad
Citera
2020-08-02, 14:53
Medlem
Citat:
Såhär tänker jag

Om en socionom som har gått skola i tre år jobbar med ungdomar som har det svårt och vill ta livet av sig och de kan hindra att de gör det tycker jag att det skall ha en ingångslön på 36000 - 39000 sek

Socionom är inget låtsasjobb utan de förvaltar människor som kan vara din bror/mor/kusin/flickvän

En vvsare monterar bara ett jävla badrum som gör att jag får vatten, inte så att det handlar om människoliv om badrummet inte fungerar ett tag. Ingen tar självmord eller börjar med droger

En lärare kan få elever att hitta rätt väg i sitt liv, finna motivation för att undvika att hamna i kriminalitet, därför förtjänar det också en ingångslön på 38 000 sek

En snickare kanske lyckas på skolan fixa en ny dörr, det handlar inte om människoliv direkt.

Läraren och socionom må ta lön från oss skattebetalare men de tillför något bra åt samhället och de råkar sitta på kontor om dagarna. De har oftast inga tatueringar runt halsen eller handleden och har "livets hårda skola" på sin Facebooksida

Sverige, gör om gör rätt

Ingångslön på snickaren och vvsare skall vara max 24 000 sek

Underskatta inte folk från bygg, det är en väldigt viktig pjäs i samhället, speciellt i det här klimatet.

Hur tror du Sverige hade mått om vi rev allting som olika byggföretag i Sverige byggt och fortsatte leva här?
Bortsett från att miljoner människor förmodligen hade frusit ihjäl så hade dom sanitära farsoterna avlöst varandra på löpande band.

Byggsektorn är väl förmodligen, efter jordbruk, den viktigaste sektorn för hälsa.
Citera
2020-08-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Underskatta inte folk från bygg, det är en väldigt viktig pjäs i samhället, speciellt i det här klimatet.

Hur tror du Sverige hade mått om vi rev allting som olika byggföretag i Sverige byggt och fortsatte leva här?
Bortsett från att miljoner människor förmodligen hade frusit ihjäl så hade dom sanitära farsoterna avlöst varandra på löpande band.

Byggsektorn är väl förmodligen, efter jordbruk, den viktigaste sektorn för hälsa.

Det är egentligen målgruppen just byggare och vvsare och dess attityd som skapar ett orättvisa, oftast i grunden mobbare och har vidrig kvinnosyn

Läraren och socionomer har inte det och har inget med pk att göra utan för att man skall vara lojal åt samhället och få betalt för sin godhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in