Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-23, 18:11
  #1
Medlem
Hej.

Som titeln lyder har jag ett stort problem med att härliga snubbar med stark backflip-aura dyker upp när jag försöker rekrytera till mitt företag. Jag har en ganska liten verksamhet inom bud och leverans. Vi har fortfarande ganska stort behov av folk även om det ser ut som det gör i dagens samhälle.

Det är viktigt att det kommer in rätt person i företaget, därför blir jag så jävla förbannad varje gång det kommer in en solbränd snubbe med kepsen bakåfram och ser ut som att han bara väntar på att få visa upp sin förmåga att göra en bakåtvolt. Som att de tränat hela livet för denna stund.

Har andra det här problemet? Jag har liksom inte råd att hyra en rekryterare. Det börjar bli skralt för mig nu och jag jobbar massor med övertid redan. Vill fan ha semester snart och orkar inte ha en jävla ex on the beach lallare i mitt företag.
__________________
Senast redigerad av GissaMittJobb 2020-06-23 kl. 18:33.
Citera
2020-06-23, 18:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb

Det är viktigt att det kommer in rätt person i företaget, därför blir jag så jävla förbannad varje gång det kommer in en solbränd snubbe med kepsen bakåfram och ser ut som att han bara väntar på att få visa upp en backflip.

Det är inne med keps skriv i annonsen att kommer du med keps är du inte välkommen.
Citera
2020-06-23, 18:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Det är inne med keps skriv i annonsen att kommer du med keps är du inte välkommen.

Det är inte bara kepsen som gör det. Det är helheten. Tomma ögon, självbelåtet leende och föräldrar som betalat deras sabbatsår. Det är så jävla svårt att hitta åt folk som bara vill jobba och inte glassa.
Citera
2020-06-23, 18:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Det är inte bara kepsen som gör det. Det är helheten. Tomma ögon, självbelåtet leende och föräldrar som betalat deras sabbatsår. Det är så jävla svårt att hitta åt folk som bara vill jobba och inte glassa.

Skriv det i annonsen söker dig utan keps som vill jobba och inte glassa.
Citera
2020-06-23, 18:35
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Du är kanske inte mogen för att hålla i intervjuer. Vänta 5-10 år så kanske du är torr bakom öronen. För övrigt behöver du ju inte anställa någon du intervjuar.
__________________
Senast redigerad av ilpobre 2020-06-23 kl. 18:47.
Citera
2020-06-23, 18:36
  #6
Medlem
Vad är problemet? Ta in en av dessa på provanställning. Antingen (och troligtvis) kommer det fungera bra annars är det ju bara att låta honom gå och söka vidare. Släpp fördomarna lite.
Citera
2020-06-23, 18:37
  #7
Medlem
Kan du lägga till något i annonstexten som gör att de faller bort? T.ex.

Erfarenhet sen tidigare
minst 5 års yrkeserfarenhet
ordnad ekonomi (som kommer kollas med UC) osv osv?
Citera
2020-06-23, 18:49
  #8
Medlem
Aldrig vart med om att nån haft bakåtvänd keps på en intervju

Hade aldrig anställt en sådan då de känns som en slacker. Jag använder själv keps bakåfram dagligen men aldrig vid stora möten eller dylikt o bemöee ej ingervjuer
Citera
2020-06-23, 18:55
  #9
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Skriv att du söker någon med nationalistisk grundsyn.
Nog mindre vanligt med bakvänd kepa i de kretsarna.
Citera
2020-06-23, 18:57
  #10
Medlem
Ändra annonsens text och utformning så att dessa typer inte känner att det vore ett jobb för dem.
Citera
2020-06-23, 19:17
  #11
Medlem
Bucketshops avatar
Måste säga att jag uppskattar ordet backflip-aura, förstår definitivt vad du menar för typer.

Men borde inte denna aura lysa igenom redan när du läser CVt? Har personen läst ekonomi på gymnasiet, säsongat i Åre, jobbat som bartender och/eller sålt mobilabonnemang i en galleria borde väl varningsklockorna ringa? Skit i att ta in dom på intervju bara.
Citera
2020-06-23, 19:25
  #12
Medlem
feemaxxxs avatar
Den där typen du pratar om, vet inte exakt vad du menar. Tror den är lite lika med typen som jag irriterar mig på, den där yngre hantverkartypen som ser sig som cool och glassig. Tittat för mycket på hantverkar-tv och tycker nog att han skulle platsa där han med. Har en stöddig och arrogant ton när han pratar, och pratar för denne gärna. När han kommer för att göra en offert slänger denne sig gärna med uttyck såsom "oj oj oj, här har slarvpellar varit i farten, men det ska nog fixa sig / vill du verkligen har det så där, nu för tiden har man det inte så / mycket jobb nu, men jag ska nog fixa det mellan de större arbetena osv.
Under tiden han är där, eller när han jobbar snackar han 70% tiden i telefonen med öronsnäcka "ute på småjobb i Solna, var tvungen att fixa till byggfusk som vanlig".

Usch.

För att slippa de flesta jobbiga typerna, skriv i annonsen:

På arbetstid är användadet av privat mobiltelefon ej tillåtet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback