2006-05-11, 14:00
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Javisst! Det vet jag. Och sen angående din fråga om berget: Men jag skrev ju att jag har inte en tro som är så stort som ett senapskorn.
Men om du vet om hur liten din tro är, varför tror du inte mer? Du verkar ju vara medveten om din svaga tro, varför ökar du inte den? För visst är det en medveten process?

Citat:
Du glömde ortodoxa proselyter.
Jag vet att mitt hjärta är gott och skulle vilja hänvisa till dessa verser: "En gång ställde en rik och ansedd man denna fråga till honom: Gode mästare, vad ska jag göra för att få evigt liv? Förstår du vad du säger när du kallar mig god? frågade Jesus honom. Det är bara Gud som är god och ingen annan. Men när det gäller din fråga om evigt liv så vet du väl vad de tio budorden säger: var inte otrogen i ditt äktenskap, mörda inte, stjäl inte, ljug inte, hedra dina föräldrar och så vidare. Mannen svarade: Jag har hållit vartenda ett av dessa bud sedan jag var ett litet barn. När Jesus hörde detta svarade han: Du saknar fortfarande något. Sälj allt du äger och ge pengarna till de fattiga så får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." /Luk 18:18 -18:22

Så långt är jag med.

Citat:
Jasså, inte det? Hur kan du avgöra det?
Är du läkare?
Du sitter bakom din skärm och tagentbord. Slår vad om att du inte vågar yttra ett nyp utanför hemmet. det verkar så.

Citat:
Nja, jag törs ju debattera mig dig...
Vågar du debattera med en fudimental muslim ansikte mot ansikte? Du är som en man som går ut i krig men som gömmer sig i basen och sysslar med något oviktigt som att rensa pipan på vapnet. Du kan säkert mycket men vågar helt enkelt inte. Ska du strida så gå ut i fältet in the real fight och gör nytta. Nu menar jag inte fysiskt utan i bildligt tal.

Citat:
Å nej då! Du tror inte alls som jag tror. Du är helt ute och cyklar!
Jo jag tror på samma sak som du tro, frånsett de små detaljerna du hakar dig på som egentligen inte gör någonsemhellst skillnad. Dessutom har du fel också.

Citat:
Jasså? Jag väger 93 kilo. Är 1,76 i strumplästen. Vad väger du?
Du har längd och bredd men åstadkommer ingenting viktigt. Vilket slöseri med kött...

Citat:
Å, du skulle bara veta! Jag har gjort mycket jag. Och förgäves? Nä, det tycker jag inte. Och sitter still gör jag definitivt inte. Fråga dom som känner mig. Förästen kom hit och kolla in min vedhög som jag självt fällt alla träden till, kapat, klyvit och staplat. Nja, du vet inte vad du skriver pojk!
Med andra ord: du har gjort saker som endast är till din förtjänst. Det jag menar med att göra gott är att hjälpa andra, lille man, inte bara bunkra in sig bort från all mänsklighet och göra saker som egentligen inte gör nytta för någon annan än dig själv, det tycket jag du borde vete. Men eftersom du inte vet så mycket om Jesus verkliga budskap och vilja så kan jag inte klandra dig för din okunskap och banala förmåga. Allt du gör kretsar runt dig själv och att det du gör verkligen är inget annat än din förtjänst. Om du verkligen är så som du säger att du är så borde dessa ord komma från dig, och inte mig. Men nu vet vi vem sam har koll på saker och ting iaf. Jesus bad inte dig sitta i ett rum och be hela tiden, gå ut och gör lite nytta.

Citat:
Möjligen för de kristna - och det gläder mig. För dom pratar så mycke lögner så. Och får man bara omkull dom så är mycket vunnet.
Kristendomen är i fullkomlig enighet med Jesus vilja, till punkt och pricka, du har inte bevisat någonting alls, du har endast gjort bort dig och kommit med dumma och obetänkta ord som endast är till för att fylla ut det tomma utrymmet under mina citat. Med dina ord ser vi på vilken sida du har dina fötter. Inte på den rätta sidan i alla fall...

Citat:
Varför det? Det är ju dom som Jesus har sänt mig till.
Har Jesus sänt dig? Då är det precis som jag befarade. Du är ingen profet, det vet du väl?? Å nej, du har inte fötterna på jorden.

Citat:
Du tillhör inte Jesu lärjungar... Och tillhör definitivt inte mina egna. För bland Jesu lärjungar svär man, t.ex., inte så fruktansvärt som du gör.
Vem gjorde dig till domare? Gud är den ende Domaren, inte en hädare som dig. Jasså? Får man inte svära? jag tänker inte äns be dig att hänvisa till vers, för den uppmaningen finns inte. Du hittar på, precis som allt du har skrivit under hela din tid på FB.

Citat:
Det där får stå för dig. Du är definitivt inte värd att umgås med.
Och du är definitivt inte rolig att umgås med... sitter bara hemma och knappar på datorn och hugger lite ved mellan varven.. du är ett sjukt litet troll. Nu när du påpekar att du också bor i skogen så är det mer troligt också...

Citat:
Den som har Jesu bud och håller dem han är den som älskar Jesus. Och då skall Jesus och hans Fader älska honom/henne och de skall komma och taga sin boning hos denne.
Men vad menar Jesus med att kyrkan är Guds hus? du kan ju inte bara plocka lite som du vill och anpassa Jesus budskap efter din vilja och tolkning. Men du är ju knäpp och tokig så jag förstår nog...

Citat:
Förrädare? Nä, i vilken fråga då avviker jag ifrån Jesu lära?
Att du dömer mig, att du påstår att barndop är ifrån djävulen, att du påstår att ikoner och symboler inte är enligt Jesus lära (kan ju nämna att Jesus sa:"ta detta vinet, det är mitt blod, ta detta bröd, det är mitt kött" ). Du har gått emot Jesus lära i allllllt du har sagt. Du vet ingenting. Du är dum och en hycklare. Du är satans barn. Om du inte anser kyrkan vara en symbol för Guds hus så kryp tillbaka till djävulens boning, där du har kommit ifrån. Du hör inte hemma bland rättfärdigheten och sann kärlek och sann kristen och tro. Du hör hemma hos lucifer. Försvinn tillbaka till helvetet. Du sprider bara ondska och olycka. Du tror att du gör som Jesus vill men satan har makten över dig. Rena dig ungdjävul!

Citat:
Jag har lagt märke till att du inte är en Jesu ängel. Snarare en mörkrets ängel.
Nej, jag vet att det är svårt för dig att förstå saker, men så länge man inte erkänner sin egen sjukdom så är man sjuk. Du måste erkänna oc inse felet i det du gör, därefter kan du bli botad. Att du sitter i ditt lilla torp eller vafan det är hela dagarna får bara ondskan i dig att jäsa.

Citat:
Ännu ett univesialmedel som ni har hittat på. Som om bara besöket i ett av era avgudatempel skulle få djävlarna att fly. Jag ska säga dig att de där djävlarna trivs jättebra i era avgudahus. Speciellt inne i de människor som frekventerar dessa hemska uthus.

Den mentalitet du uppvisar har du ju tydligen skaffat dig därstädes. Jag som inte besöker slika hus är ju helt befriad från din attityd mot Jesus. Så jag tycker jag har klarat mig bra, trots allt.
Alla präster är inte dåliga. Svenska präster är generellt idioter. Syrianska präster är i allmänhet bra präster. Kyrkan är i symboliken guds hus dit folk kan gå om de har frågor om Jesus lära och kristendomen och vad som är rätt eller fel. Alla läser inte det du har skrivit på din sajt eller Bibeln. De flesta vill ha konkreta svar för att de inte vill göra sig ett besvär. DÄRFÖR går man till kyrkan som också är en bra plats att vara social och umgås med andra kristna och om de har glömt visa saker så päminns de om det. Du är full av födomar, okunskap och skit. Du vet inte et smack.

Citat:
Jodå, va lungn du, jag är allt på jorden. Jag har inte åkt någonstans alls. Jag har dessutom upptäckt att du "är heeelt borta från sanningen".
Du vet ju inte själv var du står, först påstår du att du är en profet, därefter Jesus lärjunge, därefter att du är Guds ängel... ja menar, du måste ju vara schizofren lilla troll. Du är en människa, och du absolut inte bättre än någon annan, snarare tvärtom.

Citat:
Så tyckte fariseerna och de skriftlärde om Jesus också...
mm så tyckte de. För dig är det annorlunda, du är.
2006-05-15, 23:27
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Men om du vet om hur liten din tro är, varför tror du inte mer? Du verkar ju vara medveten om din svaga tro, varför ökar du inte den? För visst är det en medveten process?

Tro förutsätter predikan. Predikan kommer av Jesu ord.
Alltså:
1:a Jesu ord.
2:a Predikan.
3:e Tro.

Men för att tro så måste man förstå det som predikas. Åtminstone så är det så för mig. Jag kan inte tro på det som sägs om jag inte förstår det. Och prata med berg och få det att kasta sig i havet klarar jag inte. Jag förstår inte hur det skall gå till. Jag har ju vissa naturlagar att ta hänsyn till. Jag kanske ska tillägga att jag har provat, men det har visat sig att jag inte kan förflytta berg. Det var ju också därför som jag sa att jag inte hade en tro som var lika stor som ett senapskorn.

Men jag har den tillförsikten till min Herre att det räcker om jag håller honom kär och håller hans bud. Han sa ju det att om jag gjorde det så skulle han och den himmelske Fadern älska mig och de skulle komma och göra sig en boning hos mig. Så jag har det så bra tillsammans med Jesus och Fadern i mitt hjärta.

Citat:
Du sitter bakom din skärm och tagentbord. Slår vad om att du inte vågar yttra ett nyp utanför hemmet. det verkar så.

Hur mycket satsar du i det vadet? Du kan ju fråga mina barn, bekanta och mina grannar. Du kommer att bli förvånad... de är rätt så trötta på mig vid det här laget.
Mina aktiviteter har inte heller gillats av kyrkorna varför jag också blivit stämd inför tinget två gånger och suttit i arresten ett trettiotal gånger för att jag inte hållit tyst. Så vad jag vågar och inte vågar kanske du ska hålla inne med tills du vet vem jag är och vad jag går för. Jesus är min styrka. Sanningen mitt liv.

Citat:
Vågar du debattera med en fudimental muslim ansikte mot ansikte? Du är som en man som går ut i krig men som gömmer sig i basen och sysslar med något oviktigt som att rensa pipan på vapnet. Du kan säkert mycket men vågar helt enkelt inte. Ska du strida så gå ut i fältet in the real fight och gör nytta. Nu menar jag inte fysiskt utan i bildligt tal.

Inte fysiskt utan bildligt? Vad menar du?

Citat:
Jo jag tror på samma sak som du tro,
Det gör du inte alls! Hade du gjort det så hade du heller inte farit ut så hätskt mot mig och mot Jesus.

Citat:
frånsett de små detaljerna du hakar dig på som egentligen inte gör någonsemhellst skillnad. Dessutom har du fel också.

Inte någon som helst skillnad? Inte det? Det är väl skillnad om man gör Gud till en djävul eller inte? Du kan ju inte skilja på en get och ett får. Enligt Jesus så har djävulen varit en mandråpare från begynnelsen. Men du, du travar på i dina teser om att Gud är en mördare. Gör inte det någon skillnad på din tro och min. Vi tror inte alls på samma saker!

Citat:
Du har längd och bredd men åstadkommer ingenting viktigt. Vilket slöseri med kött...

Du är oförskämd.

Citat:
Med andra ord: du har gjort saker som endast är till din förtjänst. Det jag menar med att göra gott är att hjälpa andra, lille man, inte bara bunkra in sig bort från all mänsklighet och göra saker som egentligen inte gör nytta för någon annan än dig själv, det tycket jag du borde vete. Men eftersom du inte vet så mycket om Jesus verkliga budskap och vilja så kan jag inte klandra dig för din okunskap och banala förmåga. Allt du gör kretsar runt dig själv och att det du gör verkligen är inget annat än din förtjänst. Om du verkligen är så som du säger att du är så borde dessa ord komma från dig, och inte mig. Men nu vet vi vem sam har koll på saker och ting iaf. Jesus bad inte dig sitta i ett rum och be hela tiden, gå ut och gör lite nytta.

Jo, men det är ju det jag har gjort. I vinter har jag varit i skogen och tagit ut över 70 m3 ved med motrosågen. Jag har sågat och klyvit ved av detta åt en man därför att han är handikappad i ena armen.

Dessutom har jag sågat och skall klyva 40 m3 ved till en granne som är sjukskriven för värk i kroppen så att han inte kan arbeta. Dessutom har jag sågat ner ett tiotal stora björkar som jag också sågat till ved åt en som går nattskift och inte äger en vedkap. Dessutom har jag börjat på med vedsågning åt en kvinna som är sjukpensionär för södersliten rygg och en del andra stora operationer som gjort henne obrukbar till arbete. Så till den grad att jag under långa tider dessutom fick åka fyra mil i veckan i vintras för att bära in veden i pannrummet åt henne. Och nu har jag börjat klippa hennes gräsmatta, något som jag gjort i många år. Sen har jag ju min egen ved att såga och klyva. Så jag vet inte om du är så värst insatt i det du skriver om. I höstas byggde jag dessutom ett garage på 60m3 åt min son.

Nä, du vet ingenting. Du bara hatar och skriver av dig din ondska på mig eftersom jag tror på Jesus.

Citat:
Har Jesus sänt dig? Då är det precis som jag befarade. Du är ingen profet, det vet du väl?? Å nej, du har inte fötterna på jorden.

Den som talar Guds ord är sänd av Gud. Den som talar lögn är från djävulen.

Citat:
Vem gjorde dig till domare? Gud är den ende Domaren, inte en hädare som dig.

Jesus sa: Ni måste döma så, att antingen är trädet gott eller så är det ont. För ett träd kan inte bära både god och dålig frukt.

Citat:
Jasså? Får man inte svära? jag tänker inte äns be dig att hänvisa till vers, för den uppmaningen finns inte. Du hittar på, precis som allt du har skrivit under hela din tid på FB.

Nu sa Jesus att det hjärtat är fullt av det talar också munnen. Och att det är det som går ut ifrån en människa är det som orenar henne.

Men har du en gurka uppstoppad i arslet så måste du ju spy upp dina orenligheter hela tiden.

Citat:
Och du är definitivt inte rolig att umgås med... sitter bara hemma och knappar på datorn och hugger lite ved mellan varven.. du är ett sjukt litet troll. Nu när du påpekar att du också bor i skogen så är det mer troligt också...

Jasså? Alla som bor i skogen är troll? Det var det dummaste jag har hört. Var i bibeln står det? Eller så är det bara som du är fördomsfull.

Citat:
Att du dömer mig, att du påstår att barndop är ifrån djävulen, att du påstår att ikoner och symboler inte är enligt Jesus lära (kan ju nämna att Jesus sa:"ta detta vinet, det är mitt blod, ta detta bröd, det är mitt kött" ). Du har gått emot Jesus lära i allllllt du har sagt. Du vet ingenting. Du är dum och en hycklare. Du är satans barn. Om du inte anser kyrkan vara en symbol för Guds hus så kryp tillbaka till djävulens boning, där du har kommit ifrån. Du hör inte hemma bland rättfärdigheten och sann kärlek och sann kristen och tro. Du hör hemma hos lucifer. Försvinn tillbaka till helvetet. Du sprider bara ondska och olycka. Du tror att du gör som Jesus vill men satan har makten över dig. Rena dig ungdjävul!

Dina ord säger mera om dig än om mig.

Citat:
Alla präster är inte dåliga. Svenska präster är generellt idioter. Syrianska präster är i allmänhet bra präster.

Har du hört uttrycket: våra barn och andras ungar?

Citat:
Kyrkan är i symboliken guds hus dit folk kan gå om de har frågor om Jesus lära och kristendomen och vad som är rätt eller fel. Alla läser inte det du har skrivit på din sajt eller Bibeln. De flesta vill ha konkreta svar för att de inte vill göra sig ett besvär. DÄRFÖR går man till kyrkan som också är en bra plats att vara social och umgås med andra kristna och om de har glömt visa saker så päminns de om det. Du är full av födomar, okunskap och skit. Du vet inte et smack.

Men jag har ju sagt det: Jag är inte kristen, jag tror på Jesus. Det är ju därför som jag inte går i något avgudatempel. Jag är Herrens tempel. Det är i mig, och de som älskar hans bud och håller dem, som Herren bor i. Gud bor inte i hus gjorda med människohänder.

Citat:
Du vet ju inte själv var du står, först påstår du att du är en profet, därefter Jesus lärjunge, därefter att du är Guds ängel...

En Jesu lärjunge har fått missionsbefallningen: Gå ut och predika evangelium.
Den som är sänd av Gud talar Guds ord. Den som talar Guds ord är en Guds profet. Och ordet ängel är översatt från ordet aggelos som betyder budbärare.
Det är nog du som inte vet vad du skriver om...

Citat:
mm så tyckte de. För dig är det annorlunda, du är.

Jodå, både de och jag är det vi är. Skillnaden är bara den att de mördade min Herre och Mästare medan jag älskar honom och vill följa honom vart än han går. Nu är han död från det fysiksa planet, men lever i himlarnas rike. Döden kunde inte behålla honom. Ära vare Gud!

Så säger det heliga evangeliet.
Amen
2006-05-16, 01:01
Bannlyst
Hehe.
Nu skall det bli spännande att se om Daghatet kan stegras ytterligare några grader i nästa post ifrån motståndarna. Kanske finner de ännu fler stickor att gapskrikandes försöka plocka ur hädarens öga allt medans de själva famlar runt med gigantiska bjälkar stickandes ur sina gluggar.
Spännande. *Gnudda händerna av förväntan*
2006-05-16, 17:53
Medlem
Peter_UUs avatar
Dag, huggormsyngel!

Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Tro förutsätter predikan. Predikan kommer av Jesu ord.
Alltså:
1:a Jesu ord.
2:a Predikan.
3:e Tro.

Men för att tro så måste man förstå det som predikas. Åtminstone så är det så för mig. Jag kan inte tro på det som sägs om jag inte förstår det. Och prata med berg och få det att kasta sig i havet klarar jag inte. Jag förstår inte hur det skall gå till. Jag har ju vissa naturlagar att ta hänsyn till. Jag kanske ska tillägga att jag har provat, men det har visat sig att jag inte kan förflytta berg. Det var ju också därför som jag sa att jag inte hade en tro som var lika stor som ett senapskorn.
Du förstår varken det ena eller det andra. Du vet avrken vad som står i Bibeln eller vad Jesus lära säger. "Du föstår inte hur det ska gå till", men det står ju klart och tydligt att har du tro lika litet som ett senapskorn så kan du säga åt ett berg att kasta sig i havet och det sak göra det. Eftersom du anser dig vara en medveten människa med stark tro och ändå inte kan gör det ovannämnda så vill jag då ställa dig frågan, hur stark tro anser du dig ha i förhållande till ett litet barn? Du åstadkommer ju inte med din tro mer än det lilla barnet åstadkommer med sin tro? Anser du då att du har mer rätt att döpas än ett barn?

Citat:
Men jag har den tillförsikten till min Herre att det räcker om jag håller honom kär och håller hans bud. Han sa ju det att om jag gjorde det så skulle han och den himmelske Fadern älska mig och de skulle komma och göra sig en boning hos mig. Så jag har det så bra tillsammans med Jesus och Fadern i mitt hjärta.
Så länge du nte har koll på vare sig det ena eller det andra kommer du edast att bosättas av satans demoner, vilka nu jublar och festar i din mage.

Citat:
Hur mycket satsar du i det vadet? Du kan ju fråga mina barn, bekanta och mina grannar. Du kommer att bli förvånad... de är rätt så trötta på mig vid det här laget.
Mina aktiviteter har inte heller gillats av kyrkorna varför jag också blivit stämd inför tinget två gånger och suttit i arresten ett trettiotal gånger för att jag inte hållit tyst. Så vad jag vågar och inte vågar kanske du ska hålla inne med tills du vet vem jag är och vad jag går för. Jesus är min styrka. Sanningen mitt liv.
mmmmm, jättekonstigt att bråttslingar blir stämda och sitter inne..

Citat:
Det gör du inte alls! Hade du gjort det så hade du heller inte farit ut så hätskt mot mig och mot Jesus.
i så fall tror du fel, och det ska jag komma till också längre ner.

Citat:
Inte någon som helst skillnad? Inte det? Det är väl skillnad om man gör Gud till en djävul eller inte? Du kan ju inte skilja på en get och ett får. Enligt Jesus så har djävulen varit en mandråpare från begynnelsen. Men du, du travar på i dina teser om att Gud är en mördare. Gör inte det någon skillnad på din tro och min. Vi tror inte alls på samma saker!
Du har gjort Gud till en djävul när du farkastar kyrkan, kors, barnadop och andra symboliska handlingar och ting och anklagar dessa för att härstamma från satan. Du säger emot Jesus egna ord, men det ska jag också komma till.

Citat:
Du är oförskämd.
Jag vet, sanningen svider ibland.

Citat:
Jo, men det är ju det jag har gjort. I vinter har jag varit i skogen och tagit ut över 70 m3 ved med motrosågen. Jag har sågat och klyvit ved av detta åt en man därför att han är handikappad i ena armen.

Dessutom har jag sågat och skall klyva 40 m3 ved till en granne som är sjukskriven för värk i kroppen så att han inte kan arbeta. Dessutom har jag sågat ner ett tiotal stora björkar som jag också sågat till ved åt en som går nattskift och inte äger en vedkap. Dessutom har jag börjat på med vedsågning åt en kvinna som är sjukpensionär för södersliten rygg och en del andra stora operationer som gjort henne obrukbar till arbete. Så till den grad att jag under långa tider dessutom fick åka fyra mil i veckan i vintras för att bära in veden i pannrummet åt henne. Och nu har jag börjat klippa hennes gräsmatta, något som jag gjort i många år. Sen har jag ju min egen ved att såga och klyva. Så jag vet inte om du är så värst insatt i det du skriver om. I höstas byggde jag dessutom ett garage på 60m3 åt min son.
Vilken duktig liten människa du är! en riktig skogshuggare. Du har verkligen övertygat mig om att du väl förtjänar en plats i himlen.

Citat:
Nä, du vet ingenting. Du bara hatar och skriver av dig din ondska på mig eftersom jag tror på Jesus.
Du tror inte på Jesus, hade du gjort det så hade du trott som mig, för jag går efter Jesu bud och lära till punkt och pricka. Jag hatar absolut inte dig, jag hatar bara demonerna som bor i dig. Jag hade inte ägnat fyra timmar åt att leta i evangelierna efter det Jesus verkligen säger och förkunnar om jag hade hatat dig. Jag bryr mig om dig, därför är jag angagerad. Du har helt fel om allting.

Citat:
Den som talar Guds ord är sänd av Gud. Den som talar lögn är från djävulen.
Nej där har du fel Dag. Den som talar Guds ord är en missionär. Den som ljuger är oren i munnen. Den som Gud talar genom är en profet. Du är ingen profet. Jesus var en profet. Jesaja var en profet. Moses var en profet. Abraham var en profet. Noa var en profet. Osv. Du är varken en ängel, profet eller lärjunge. Dessutom sprider du missuppfattningar om Jesus lära, så du är ingen missionär heller. Du är en förstörare.

Citat:
Jesus sa: Ni måste döma så, att antingen är trädet gott eller så är det ont. För ett träd kan inte bära både god och dålig frukt.
Ja precis. Här har du visat en väldigt idiotisk feltolkning som du har gjort. Du ska döma, alltså bedöma frukten så du är medveten om vilken slags frukt trädet bär. Men du besitter ingen befogenhet att döma folk till vare sig himmel eller helvete. Dina misstolkningar och missuppfattningar genomsylar andra människor med pest. Skär av dig tungan och fingrarna, de gör bara onytta.

Citat:
Nu sa Jesus att det hjärtat är fullt av det talar också munnen. Och att det är det som går ut ifrån en människa är det som orenar henne.
Ja precis, men Han nämnde absolut ingenting om svordomar. Han nämnde allt annat som är av synd enligt de tio budorden, men inget om svordomar. Det faller bara på varje individs tycke och sätt att språka.

Citat:
Men har du en gurka uppstoppad i arslet så måste du ju spy upp dina orenligheter hela tiden.
Hellre spy upp ord som förargar än ord som förleder.

Citat:
Jasså? Alla som bor i skogen är troll? Det var det dummaste jag har hört. Var i bibeln står det? Eller så är det bara som du är fördomsfull.
Nej, jag utgår endast från ditt sett att tolka Bibeln.

Citat:
Men jag har ju sagt det: Jag är inte kristen, jag tror på Jesus. Det är ju därför som jag inte går i något avgudatempel. Jag är Herrens tempel. Det är i mig, och de som älskar hans bud och håller dem, som Herren bor i. Gud bor inte i hus gjorda med människohänder.
Jag vet ej vad du tror på men det är iaf inte på Jesus. Du ger bevis för din otroligt låga intelligensnivå när du på allvar tror att jag med "Guds hus" menar att Gud bor i en kyrka. Du är korkad du. Stackars dina barn och din fru. De måste ha ett helvete av att stå ut med dig.

Citat:
En Jesu lärjunge har fått missionsbefallningen: Gå ut och predika evangelium.
Den som är sänd av Gud talar Guds ord. Den som talar Guds ord är en Guds profet. Och ordet ängel är översatt från ordet aggelos som betyder budbärare.
Det är nog du som inte vet vad du skriver om...
Du har int koll på nåt du. Lägg ifrån dig satanistboken och öppna Bibeln istället.

Citat:
Jodå, både de och jag är det vi är. Skillnaden är bara den att de mördade min Herre och Mästare medan jag älskar honom och vill följa honom vart än han går. Nu är han död från det fysiksa planet, men lever i himlarnas rike. Döden kunde inte behålla honom. Ära vare Gud!

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.” Mat 7:21
2006-05-16, 17:55
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Dina ord säger mera om dig än om mig.
Jasså? Här följer lite fakta direkt ur Jesus ord och NT:

Du sa en gång tidigare i tråden ”Vadå profetior? Vad är det för profetior du talar om? Varför ska man bry sig om några gamla profetior från GT?”. I så fall ställer jag frågan: Vem vet bäst, du eller Jesus? Jesus refererade hela tiden till ”skriften”, dvs främst Jesaja (profeterade om framtida händelser, förutsägelser, profetior), Moseböckerna och Jona. Jag antar att du håller med mig om att Jesus vet bäst. Han tyckte tydligen att skriften (GT) var väldigt viktiga, det framgår ur dessa citat från evangelierna, som jag själv har försökt hitta men jag vet att jag missade många. Jag anser att du har stora brister i Jesu lära och förkunnande, så jag råder dig som jag sagt tidigare att läsa NT en gång till, men här får du lite smakprov och bevis på dina missuppfattningar:

”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minsta i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.[…]” Mat 5:17-19

Jesus uttalande visar här vikten av den gamla skriften, GT. Alla profetior finns i GT och dessa är essentiella för kristendomens tillförlitlighet genom Jesus. De är ett bevis på att Han är Messias. Betoning bör alltså läggas på ”uppfylla”. Alltså uppfyllelse av profetiorna som mestadels profeteras genom Jesaja. Notera att Jesus förespråkar ”himmelriket”, som jag ska återkomma till.

Här är exempel på olika profetior som omnämns av Jesus själv enligt Matteus och Markusevangeliet.

”Sedan Johannes Döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld. Ty ända till Johannes har allt vad profeterna och lagen sagt varit förutsägelser. Ni må tro det eller inte, han är Elia som skulle komma. Hör du som har öron att höra.” Mat 11:12-15

Detta är min tjänare som jag har utvalt, den som jag älskar och som min själ har glädje i. Jag skall låta min ande komma över honom, och hans skall förkunna rätten för folken. Han skall inte träta och ropa, och ingen skall höras hans röst på gatorna. Han skall inte bryta av det knäckta strået eller släcka den tynande lågan, utan han ska en dag föra rätten till seger. Och hans namn skall ge folken hopp.” Mat 12:18-21

”Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron och ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.” Mat 13:14-15

”[…]för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Jag skall låta min mun tala i liknelser, jag skall ropa ut vad som har varit dolt sedan världens skapelse.” Mat 13:35

Hycklare, Jesaja profeterade rätt om er när han sade: Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta är långt ifrån mig. Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud.” Mat 15:7-8

När översteprästerna och de skriftlärda såg allt det märkliga han gjorde och hörde hur barnen ropade i templet: ”Hosianna Davids son”, blev de förargade och sade till honom: ”Hör du vad de säger?” Jesus svarade: ”Ja, har ni aldrig läst orden: Barns och spädbarns rop har du gjort till en lovsång åt dig?” Mat 21:14-16

- Här ser vi en tydlig markering för vad barn vet och inte vet. Har dessa barn då inte tillräcklig rätt och medvetenhet för att kunna döpas?

”[…]Där sade Jesus till dem: ”Ni skall dräpa herden, och fåren skall skingras”.” Mark 14:27

Där fick du några exempel på profetior och deras innebörd och vikten av GT hoppas jag att du har förstått och insett.

Nu tänkte jag bemöta och ur NT visa dig att Jesus förkunnade om himmelriket och helvetet, det du förnekade och påstod att Jesus aldrig har nämnt dessa och att det endast var prästerna som kom på detta. Du är galen du.

”Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl.” Mat 6:19

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.” Mat 7:21

Jag säger er att många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.” Mat 8:11

”Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes Döparen, men den minste i himmelriket är större än han.” Mat 11:11

”Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt som är löst på jorden skall vara löst i himlen.” Mat 16:18-19

”Om ditt öga förleder dig, så riv ut det och katsa det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet enögd än att kastas i helvetets eld med båda ögonen i behåll.” Mat 18:9; Mark 9:47

”Vid uppståndelsen gifter man sig inte eller blir bortgift, utan alla är som änglar i himlen.” Mat 22:30

- Med andra ord: Dag, du är inegn ängel. Änglar finns i himmlen.

”Ormar, huggormsyngel, hur skall ni undgå att dömas till helvetet.” Mat 23:33

Så, min tragiska Dag. Har du bättre kol på himmel och helvete nu. Jag hoppas att du har ätit upp dina ord om att det är satan och präster som har kommit på konceptet Himmel och Helvete. Jag hoppas att du har bättre koll nu så att du inte gör bort dig totalt, som du har gjort hittills, till nästa gång. Ja du Dag, hur skall du undgå att dömas till helvetet.

”På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn? Då skall Jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare.”

Nog är du ondskans hantlangare Dag. Så länge du inte tar bort bjälken ur ditt öga har du inte rätt att uttala dig om andra, dvs kristna. Och så länge du inte har koll på Jesus lära, så håll käften.
2006-05-16, 17:56
Medlem
Peter_UUs avatar
...fortsättning till Dag

Visst påstår du att kyrkan, korset och andra symboler, barnadop osv är djävulsverk? Det enda som är djävulskt är ditt hjärta. Den är satans verktyg. Du borde riva ut ditt hjärta, ögon och tunga och kasta bort dem. Här är ren och sann lära i Jesus egna ord och som motsäger allt det du har sagt på FB. För att börja lite lätt kan jag först nämna att präster tillsattes av Gud själv, läs GT. Här kommer lite citat från NT som jag tycker du borde känna till:

”[…]Det står skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus. Men ni har gjort det till rövarnäste.” Mat 21:13

- Här en tydlig indikation på att Jesus föredrar en kyrka, dock som en bönens hus, och inte handelsplats.

”När hon hällde denna balsam över min kropp förberedde hon min begravning. Sannerligen, överallt i världen där evangeliet förkunnas skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne.” Mat 26:12-13

- Med detta lade Jesus grunden för det sjunde mysteriet, sista smörjelsen, dvs ren symbolik. Men du förkastar Jesus lära, därför anser du att denna praktis är en satans handling.

”Och han tog en bägare, och efter att ha tackat Gud gav han den åt dem och sade: ”Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Mat 26:27-28

- Vad var det du sa om Jesus och att han inte dog för våra synder? Du är vilsen Dag, inse det. Om du säger att du lyssnar till Jesus, så måste du alltså hålla med Honom om detta, annars kan du lika gärna dränka dig i havet.

Den som inte tar sitt kors och följer mig är inte värd att tillhöra mig.” Mat 10:38

”Sedan kallade han till sig både lärjungar och folket och sade: ”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig”.” Mark 8:34

- Det är redan konstaterat Dag, du tillhör inte Jesus. Du tillhör satan. Försvinn tillbaka till honom så att du inte förgiftar dina barn med din fullkomligt snedvridna och felaktiga kunskap om Jesus lära. Dina ord måste begravas, för de förpestar och sprider elände och osanning.

”så uppträdde Johannes döparen ute i öknen och förkunnade syndernas förlåtelse genom omvändelse och dop.” Mark 1:4

”De kom till Kafarnaum, och när det blev sabbat gick han till synagogan och undervisade.” Mark 1:21

”Och han gick och predikade i synagogorna i hela Galileen och drev ut demonerna.” Mark 1:39

- Han gick till synagogan och undervisade, synagogan utgör alltså en central och viktig plats för bön. Du påstår att satan bor i det huset. Vilken sann hädare du är!

Han gick in i Guds hus […]” Mark 2:62

- Visst är det författaren som skriver att det är Guds hus, men enligt en tidigare hänvisning som jag hade i början påstod Jesus själv att kyrkan är Guds hus – inte nog med att det omnämns flera gånger i evangelierna. Även fast jag bara har kollat i Matteus och Markusevangelierna lite hastigt så vet jag att det sägs fler gånger. Kyrkan är med andra ord en helig plats.

”Den som inte tar emot ett sådant barn, han tar inte emot mig.[…]” Mark 9:37

- Vad vet ett barn om Gud och vem Jesus är? Varför var det så viktigt att ta emot ett barn? Ett barn förstår ju inte, och inte är det medveten heller… iaf enligt dig. Nej Dag, alla människor kan döpas, oavsett ålder. Du har redan brustit i alla dina punkter. Det är dags att dra sig tillbaka, läsa hela Bibeln och börja på nytt.

”Är det inte därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds kraft om ni misstar er?” Mark 12:24

- Skriften är alltså det vi kallar GT, till största delen iaf. Nej Dag. Jag hoppas att jag har lyckats få dig att förstå hur fel du har och vilken ondska som du har burit inne i dig. Det är dags för dig att göra ett besök i Guds hus och med korset i handen eller runt nacken be till Jesus och Gud att Han räddar dig från demonerna som bor i dig. Ge det en chans, du vet inte vad du säger och gör.
2006-05-17, 10:23
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Snälla Peter_UU och Dag kan ni inte försöka lära er något av vad Herren sa:

Citat:
Joh 13:35
Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek
2006-05-17, 17:34
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Jag har lagt ner minst fyra timmar på att leta i Nt och försöka hjälpa Dag genom att visa honom vad som egentligen står i NT. Är inte det kärlek nog? Hatat hade jag gjort om jag struntade i honom. Nu tycker jag dessutom att jag har gjort så gott jag kan och tagit fram fakta ur NT som motbevsar allt han sagt. Lyssnar han inte, ja då är han psykiskt störd. Då finns inte mycket mer jag kan göra.
2006-05-17, 17:51
Bannlyst
Citat:
Jag har lagt ner minst fyra timmar på att leta i Nt och försöka hjälpa Dag genom att visa honom vad som egentligen står i NT. Är inte det kärlek nog? Hatat hade jag gjort om jag struntade i honom. Nu tycker jag dessutom att jag har gjort så gott jag kan och tagit fram fakta ur NT som motbevsar allt han sagt. Lyssnar han inte, ja då är han psykiskt störd. Då finns inte mycket mer jag kan göra.

Det finns inte en chans att du övertygar Dag eller någon annan med din hatiska idiotpolemik.
Du predikar för kören och stöter bort andra genom att visa upp denna skamfilade sida av "det kristna kärleksbudskapet".
Det verkar som om frågan om vem som är värdig emottagandet av den kristna kärleken är helt och hållet upp till den individuelle sekteristens eget godtycke. Blir det lilla egot frustrerat och argt, ja då är det bara att kalla vederbörande för demonbesatt så slipper man ödsla kärlek eller tolerans på "den idioten".
Men misströsta inte Peter_UU. Det blir ju mer rum i himlen för dig!
2006-05-17, 19:47
Medlem
Mådolåfssåns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren

Det finns fler läsvärda bibelord, t ex:

Citat:
"Som flykting söker han sitt bröd: var är det? Han märker att mörkrets Dag är för handen." Job 15:23

Citat:
"Vad som har samlats i hans hus far åter sin kos, likt rinnande vatten, på vredens Dag." (Job 20:28)

Citat:
"Herren har gjort var sak för dess särskilda mål, så också den ogudaktige för olyckans Dag" (Ords 16:4)

Citat:
"Du människobarn, profetera och säg: Så säger Herren, Herren: Jämra er: "Ack ve, vilken Dag!" (Hes 30:2)
2006-05-17, 20:33
Medlem
Kan rekomendera Frank Mangs Frälsning och dop som tar upp denna frågeställning.
2006-05-18, 08:19
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldhedenMasive
Det finns inte en chans att du övertygar Dag eller någon annan med din hatiska idiotpolemik.
Du predikar för kören och stöter bort andra genom att visa upp denna skamfilade sida av "det kristna kärleksbudskapet".
Det verkar som om frågan om vem som är värdig emottagandet av den kristna kärleken är helt och hållet upp till den individuelle sekteristens eget godtycke. Blir det lilla egot frustrerat och argt, ja då är det bara att kalla vederbörande för demonbesatt så slipper man ödsla kärlek eller tolerans på "den idioten".
Men misströsta inte Peter_UU. Det blir ju mer rum i himlen för dig!
Ok, jag kan nog med eftertanke hålla med om att jag har gått över gränsen för vad man kan säga ovh inte säga. Dock bör man kanske också komma ihåg att Dag påbörjade denna stegring genom att vara sarkastisk mot mig och sa några grejer och sedan har jag väl dragits med i cirkeln. Jag kan nämna att sarkasm och sånna saker trodde jag var förbjudet på FB. Jag är relatvt ny på att debattera på nätet. Jag blev förvånad när jag blev bemött med sånt och blev tvungen att läsa reglerna för att se om det verkligen är tillåtet att hålla på så som många har gjort, och ja, enligt reglerna på FB har jag rätt att prata så. Nu handlar det inte om vem som började eller inte, men det är lite frustrerande när någon påstår nåt i stil med "barndopet är från djävulen", "att bära kors är satanstyg", "alla symboler är hedniska" och "kyrkan är satans hus" för att ta några exempel. Jag är döpt i späd ålder, likaså hela min släkt och alla ortodoxa kristna, jag bär kors i ett halsband året om, jag ser inget fel med att ha symboliska ikoner eller praktis som har med Jesus att göra och jag besöker kyrkan så ofta jag kan. När en person då kallar både mig och mina släktingar för både satansdyrkare och hädare, har jag då inte rätt att vara lite sur på den personen? Det finurliga är nu att dessa praktiker är exakt enligt Jesus vilja, och det har jag bevisat nu. Som sagt, jag ägnade ett par timmar åt att ta fram de uppmaningar och citat från NT som just gör dessa saker till påbud. Det står klart och tydligt i de citat jag har postat till Dag. Säg mig, varför ska jag ha ett fint språk när jag talar med en sån person som är helt övertygad om att jag dyrkar satan och inte Jesus och kallar alla kristna för att göra djävulens vilja??? Jag vet att jag har använt lite fel metod genom att svära och hålla på men jag blir förargd över att han inte släpper det, och dessutom är det han som i själva verket gör tvärtemot det Jesus säger, det har jag bevisat klart och tydligt i de citaten. Jag har inga problem med att folk har andra tolkningar och värderingar n mig, men jag accepterar inte att personer som Dag sprider osanningar och är helt övertygade om att de har rätt när de i själva verket har fel. Nu syftar jag inte på tolkningar, men vissa saker är självklara. De står svart på vitt i NT, läs mina två sista inlägg till Dag för att ta några exempel, och den som inte vet vad som står har inte rätt att dömma andra.

Jag respekterade Dag till hundra procent och sa i början "du får tycka och tro som du vill men du kan inte säga att du har rätt och alla andra har fel när det inte står exakt hur tex dopet skall gå till. olika människor har olika tolkningar, för det behöver det inte betyda att man dyrkar satan om det nu är så att man har misstolkat något i NT, ja tex barndop. Syftet är ändå gott.". Men nej han fortsätter hävda att jag och andra kristna dyrkar satan. Jag har flera gånger sagt att vi tror på samma Gud och samma Jesus men att vi skiljer i några små avseenden och detaljer som egentligen inte gör någon som hellst skillnad, men nej, han fortsätter att påstå att vi är satansdyrkare. Säg mig, har inte jag rätt att flippa? Nu har jag då varit lite grov i språket och detta har då synts och hörts mer än resten av det jag har skrivit och sagt till honom. Det har jag bara mig själv att skylla... men för att förstå mig så tycker jag att du ska läsa varje inlägg jag har gjort och då kommer du att inse att jag inte är så dum och har fel som jag har gett uttryck för att vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in