Citat:
Ordet "himmel", ouranos, används ibland i singular och i bland i pluralis i Nya testamentet. Ibland står det i genitiv, såsom i uttrycket he basileia ton oranon, "himmelriket" (eller "himlarnas rike"). Men ibland är det inte alls plural genitiv, såsom i Herrens bön, Mt 6:9: "Pater hemon o en tois ouranois". Där är det dativ - eftersom det styrs av prepositionen. (Jag tror du skall släppa ditt resonemang om att "himlarna" står i gentiv...)
Ursprungligen postat av Dag
Det står inte bara i pluralis det står också i genetiv: himlarnas.
Ibland används begreppet i singular, särskilt utanför Matteusevangeliet. Kolla t ex i Luk 15:7 där Jesus talar om glädjen över en enda syndare som omvänder sig: "...hotos chara en to ourano estai" (singular, dativ). (Jag tror du skall släppa det där med att Jesus bara talar om "himmel" på i plural.)
Med en grekisk konkordans kan du lätt finna många exempel vid sidan om de jag nyss nämnde. Jag menar dock att det går att finna många belägg för att du har fel: det grekiska ordet "himmel" används både i singular och plural. Det används inte bara i genitiv. Det böjs liksom alla andra ord. Ibland sår det i nominativ, ibland i genitiv, ibland i dativ och i ackusativ. Det beror på. När ordet knyts samman med ordet "rike" blir det genitiv.
Jag tycker mig se en stor iver hos dig att tränga in i bibeln genom att gå till dess grundspråk med olika hjälpmedel. Men jag tror att du skulle ha en hel del att vinna på att mer studera (konie)grekisk grammatik.
Ditt tal om vad "prästerna" säger, tycker jag stämmer dåligt med de präster jag lyssnat till, men du tycks ha en så bestämd uppfattning om vad du tycker om präster och pastorer att jag inte lägger ner någon energi i det ämnet.