2006-05-04, 06:35
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det står inte bara i pluralis det står också i genetiv: himlarnas.
Ordet "himmel", ouranos, används ibland i singular och i bland i pluralis i Nya testamentet. Ibland står det i genitiv, såsom i uttrycket he basileia ton oranon, "himmelriket" (eller "himlarnas rike"). Men ibland är det inte alls plural genitiv, såsom i Herrens bön, Mt 6:9: "Pater hemon o en tois ouranois". Där är det dativ - eftersom det styrs av prepositionen. (Jag tror du skall släppa ditt resonemang om att "himlarna" står i gentiv...)

Ibland används begreppet i singular, särskilt utanför Matteusevangeliet. Kolla t ex i Luk 15:7 där Jesus talar om glädjen över en enda syndare som omvänder sig: "...hotos chara en to ourano estai" (singular, dativ). (Jag tror du skall släppa det där med att Jesus bara talar om "himmel" på i plural.)

Med en grekisk konkordans kan du lätt finna många exempel vid sidan om de jag nyss nämnde. Jag menar dock att det går att finna många belägg för att du har fel: det grekiska ordet "himmel" används både i singular och plural. Det används inte bara i genitiv. Det böjs liksom alla andra ord. Ibland sår det i nominativ, ibland i genitiv, ibland i dativ och i ackusativ. Det beror på. När ordet knyts samman med ordet "rike" blir det genitiv.

Jag tycker mig se en stor iver hos dig att tränga in i bibeln genom att gå till dess grundspråk med olika hjälpmedel. Men jag tror att du skulle ha en hel del att vinna på att mer studera (konie)grekisk grammatik.

Ditt tal om vad "prästerna" säger, tycker jag stämmer dåligt med de präster jag lyssnat till, men du tycks ha en så bestämd uppfattning om vad du tycker om präster och pastorer att jag inte lägger ner någon energi i det ämnet.
2006-05-07, 07:58
Medlem
Dags avatar
Frågan gällde om Jesus har lovat någon människa att få komma till himlen eller inte.
2006-05-07, 11:26
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Frågan gällde om Jesus har lovat någon människa att få komma till himlen eller inte.
Enda vägen genom himlen är genom Jesus. Att man döps är en symbol för kristendomen och för rening. Att man döps i späd ålder handlar mer om de anledningar jag har gett dig tidigare, att det inte framgår helt konkret när det ska ske; att det är ointressant då det mer eller mindre utgör en symbolisk handling och att denna handling ges i späd ålder eftersom många människor, till din förvåning, kanske inte klarar sig till en ålder då man är medveten om tron och dör. Andra blir alldrig medvetna om Gud och Jesus. Ska de då döpas? Det spelar ingen roll om det görs i späd eller vuxen ålder. Generellt blir resultatet detsamma. Dessutom: Kan du förklara för mig vad tro är?
2006-05-07, 12:23
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Bibelns författare har förstått evangeliet så. De gör dock inte din gränsdragning mellan "himmel" och "himlarna". I bibeln används många sätt att tala om den eviga glädjen. Himlen i singular - eller oftare "himlarna" för att antyda storheten, "paradiset", "det himmelska Jerusalem osv". Jag menar att Nya testamentets författare, som förstått vad Jesus sagt, är tydliga på denna punkt.

Matt 5:12 : Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid. (tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Fil 3:20: Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus. (tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Luk 18:22: Då sade Jesus: "Ett återstår för dig: sälj allt du äger och dela ut åt de fattiga, så får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." (en tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

2 Kor 5:1: Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand. (en tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Kol 1:4-5: ...er tro på Kristus Jesus och om den kärlek ni hyser till alla de heliga, [5] i hoppet om det som väntar er i himlen. Om detta hopp har ni tidigare hört genom sanningens ord, evangeliet (en tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

1 Pet 1:3-4: ...fött oss på nytt till ett levande hopp genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda, till ett arv som inte kan förstöras, fläckas eller vissna och som väntar på er i himlen. (en ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Heb 11:16: Men nu längtade de till ett bättre land, ett i himlen. Därför skäms inte Gud för dem, utan de får kalla honom sin Gud; han har ju grundat en stad åt dem. (ouraniou - singular, s k lokal genitiv)

Heb 3:1:Bröder, ni heliga som har fått kallelsen till himlen, se därför på aposteln och översteprästen som vi bekänner oss till... (eporaniou - himmelskt).

Luk 23:43: Jesus svarade: "Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset."

Jag lär ha svårt att övertyga dig om att din hemmasnickrade teori om en väsentlig skillnad mellan "hoi ouranoui" (pl) och "o ouranos" (s) är felaktig. Jag ifrågasätter inte din iver att gå till grundtexten. Men jag har hittills inte fått anledning att tro att du har de språkliga kunskaper som krävs för att se vad texterna säger. För egen del tvekar jag dock inte på att Bibelns författare lovar en evig gemenskap med Gud i himlen, även om jag inser att jag inte kan föreställa mig hur den tillvaron ser ut. "vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat, det som Gud har berett åt dem som älskar honom." (1 Kor 2:9)
2006-05-07, 13:58
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Bibelns författare har förstått evangeliet så. De gör dock inte din gränsdragning mellan "himmel" och "himlarna". I bibeln används många sätt att tala om den eviga glädjen. Himlen i singular - eller oftare "himlarna" för att antyda storheten, "paradiset", "det himmelska Jerusalem osv". Jag menar att Nya testamentets författare, som förstått vad Jesus sagt, är tydliga på denna punkt.

Matt 5:12 : Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid. (tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Fil 3:20: Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus. (tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Luk 18:22: Då sade Jesus: "Ett återstår för dig: sälj allt du äger och dela ut åt de fattiga, så får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." (en tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

2 Kor 5:1: Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand. (en tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Kol 1:4-5: ...er tro på Kristus Jesus och om den kärlek ni hyser till alla de heliga, [5] i hoppet om det som väntar er i himlen. Om detta hopp har ni tidigare hört genom sanningens ord, evangeliet (en tois ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

1 Pet 1:3-4: ...fött oss på nytt till ett levande hopp genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda, till ett arv som inte kan förstöras, fläckas eller vissna och som väntar på er i himlen. (en ouranois - plural, dativ, styrs av prepositionen en, "i".)

Heb 11:16: Men nu längtade de till ett bättre land, ett i himlen. Därför skäms inte Gud för dem, utan de får kalla honom sin Gud; han har ju grundat en stad åt dem. (ouraniou - singular, s k lokal genitiv)

Heb 3:1:Bröder, ni heliga som har fått kallelsen till himlen, se därför på aposteln och översteprästen som vi bekänner oss till... (eporaniou - himmelskt).

Luk 23:43: Jesus svarade: "Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset."

Jag lär ha svårt att övertyga dig om att din hemmasnickrade teori om en väsentlig skillnad mellan "hoi ouranoui" (pl) och "o ouranos" (s) är felaktig. Jag ifrågasätter inte din iver att gå till grundtexten. Men jag har hittills inte fått anledning att tro att du har de språkliga kunskaper som krävs för att se vad texterna säger. För egen del tvekar jag dock inte på att Bibelns författare lovar en evig gemenskap med Gud i himlen, även om jag inser att jag inte kan föreställa mig hur den tillvaron ser ut. "vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat, det som Gud har berett åt dem som älskar honom." (1 Kor 2:9)
Det är ingen idé att försöka diskutera och förklara saker för en apatisk person som är helt innesluten i sig själv och sina egna tolkningar baserade på oförnuftiga funderingar och tycken. Eftersom den personen dessutom vägrar inse och förstå innebörden av runtomkringfakta så är det kanske dags att man själv kör med samma medecin tillbaka. Bebisar förstår ju inget annat än bebisspråk.
2006-05-08, 08:22
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Enda vägen genom himlen är genom Jesus. Att man döps är en symbol för kristendomen och för rening. Att man döps i späd ålder handlar mer om de anledningar jag har gett dig tidigare, att det inte framgår helt konkret när det ska ske; att det är ointressant då det mer eller mindre utgör en symbolisk handling och att denna handling ges i späd ålder eftersom många människor, till din förvåning, kanske inte klarar sig till en ålder då man är medveten om tron och dör. Andra blir alldrig medvetna om Gud och Jesus. Ska de då döpas? Det spelar ingen roll om det görs i späd eller vuxen ålder. Generellt blir resultatet detsamma. Dessutom: Kan du förklara för mig vad tro är?

Konstaterar att du inte vill veta sanningen om dopet. Utan är helt indoktrinerad av prästerskapets vrånglära.

Sen ställde du en fråga om vad tro är. Ja, enligt den svenska ordlista jag konsulterat så skriver den: tro = övertygelse; antagande; förtroende. Att en universitetsstuderande inte vet detta är ett bevis på den personens kunskapsnivå. Att sedan bibeln skriver att tro kommer av predikan har tydligen också gått dig förbi. Men du läser väl inte bibeln ...

Att tron kommer till alla är ju inte säkert då tron förutsätter att en person kan förstå den predikan han/hon lyssnar till. (Man kan ju inte tro allt som sägs - speciellt från talarstolarna i kyrkorna ljugs det en hel del.) Men en del kommer att tro på sanningen och då blir det ju den skaran som är troende.

När en person förstår det som predikas, och även då sätter tro till det, (håller det för sant), då dör ju det gamla han/hon trodde på innan. För det nya tar ut det gamla. Det gamla som dött blir ju då föremål för begravning. Denna begravning sker i dopet. Alltså då man i vatten begraver det gamla och kliver upp därefrån till det nya.

Så dopet är som du säger en symbolhandling som bekräfter det gamlas död och det nyas födelse. Så denna tro kan inte ske hos ett spädbarn. Jag har heller aldrig hört att en prästskalle talar bebisspråk i från talarstolen. För du skriver ju
Citat:
Bebisar förstår ju inget annat än bebisspråk.

...men det är väl det dom faktiskt gör hela tiden - pladdrar ett språk som ingen vuxen vettig människa begriper.
2006-05-08, 08:34
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj

Men, jag skriver ju inte om himlarna utan om "himlarnas rike" Jesus lovar ingen människa att få komma till himlen eller himlar utan talar endast om himlarnas rike. Det är riket vi skall in i och inte in i någon himmel.

Att en människa har sin skatt någonstans behöver ju inte att man bosätter sig där skatten är. Om jag har mina pengar på banken så bosätter jag mig ju inte på banken.

Sen är det ju konstigt att alla andra vet bättre än Jesus i den frågan...

Om en person benämner sig som elit malaj eller kallar sig Paulus har ju ingen som helst betydelse. Det är ju den förkunnelse som Jesus kommer med som gäller - åtminstone för mitt vidkommande.

Att en författare har blivit ihågkommen av vissa prästskallar och därmed premierats med ett plublicerande av dennes skrifter i en bok som samma prästskallar kallar bibeln gör ju inte den författaren mera trovärdig. Allt beror ju på om det han/hon skriver överenstämmer med Jesu lära eller inte och om man skall sätta tro till dennes alster. Så bara för att en skrift finns med i prästskallarnas favoriter gör den ju inte mera sann.
2006-05-08, 11:44
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
....
Först och främst: Som jag har uttryckt mig tidigare; jag skiter fullständigt i vad svenska präster predikar om, jag håller med dig om att det mesta de säger inte kommer från hjärtat utan kommer direkt från hjärnan för att det ska låta bra. Jag har alldrig lyssnat till en präst. Jag bryr mig inte om vad de säger, men jag dömer dem inte!! Så länge de inte skadar kristendomens och Jesus egentliga budskap så skiter jag fullständigt i om barn döps i vuxen eller späd ålder.

Som du inte kunde syna min retoriska fråga om vad tro är så vill jag vidare bygga på din redovisade uppfattning om tro. Enligt Jesus egna ord ska vi med en så liten tro som ett senapskorn kunna säga till ett berg att kasta sig i havet och det ska göra det, markus 17:20 och matteus 17:6. Vad är tro för dig? Som jag har bett dig förr, lek inte något du inte är. Du är inte speciell och du vet definitivt inte bättre än andra. Så sluta upp med dina jävla predikor. Som sagt, gör ett besök i Guds hus och tänk på vad du har sagt och hur du har dömt ett gott folk.
2006-05-09, 08:17
Medlem
Dags avatar
Citat:
så skiter jag fullständigt i om barn döps i vuxen eller späd ålder.

Ja, det tycks finnas barn i vuxen ålder också. Och dom har tydligen ännu inte lärt sig prata rent. De svär så bedrövligt. ...

Citat:
Som du inte kunde syna min retoriska fråga om vad tro är så vill jag vidare bygga på din redovisade uppfattning om tro. Enligt Jesus egna ord ska vi med en så liten tro som ett senapskorn kunna säga till ett berg att kasta sig i havet och det ska göra det, markus 17:20 och matteus 17:6. Vad är tro för dig?

Inte lika stort som ett senapskorn - men nästan.

Citat:
Som jag har bett dig förr, lek inte något du inte är. Du är inte speciell och du vet definitivt inte bättre än andra. Så sluta upp med dina jävla predikor. Som sagt, gör ett besök i Guds hus och tänk på vad du har sagt och hur du har dömt ett gott folk.

1:a Å nej då jag tar inte min tro på lek. Det är blodigt allvar! Jag har satsat hela mitt liv för den.
2:a Jantelagen är ingenting för mig. Jag har höga tankar om både mig själv och Jesus. Att 'kasta yxan i sjön' ligger inte för mig.
3:e Eftersom jag följer Jesu uppmaning i hans missionsbefallning så tänker jag inte ta några ytterligare order från en svärande och gormande opånyttfödd hedning. Alldenstund den dessutom är en kontraorder den order jag redan har från Jesus.
4:e Gud bor inte i hus gjorda av människohänder. Den himmelske Fadern bor i mig - jag bor inte i honom, eller hos honom. Så jag behöver inte gå någonstans alls.
5:e Onda människor och de som gjort vad styggeligt är och lögn skall aldrig någonsin komma ditin. Jesus sa att vi MÅSTE bedöma frukten av trädet. För antingen är den ond eller så är den god. Och för Jesus så är den människa som ljuger ett djävulens barn. För djävulen är lögnens fader. (Kanske att det är därför att du är ett djävulens barn som du svär så olidligt?)

.
2006-05-10, 12:59
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ja, det tycks finnas barn i vuxen ålder också. Och dom har tydligen ännu inte lärt sig prata rent. De svär så bedrövligt. ...
Ja du är ju fortfarande ett barn eftersom du springer efter småsaker som inte har någon som hellst betydelse för kristendomens utbredning, snarare tvärtom.

Citat:
Inte lika stort som ett senapskorn - men nästan.
Och det vet du? Det här var bara ett svar av undanflykt. Om du nu är så rätfärdig som du påstår dig vara, och om du nu tror så mkt på Jesus, varför kan inte du då göra så med berget??

Citat:
1:a Å nej då jag tar inte min tro på lek. Det är blodigt allvar! Jag har satsat hela mitt liv för den.
Då har du satsat det förgäves och i onda syften, för du gör inget positivt. Istället för att attackera de som har samma tro som dig så kanske du borde försöka värva sånna som är hely villsna, tex muslimer, judar osv. Du är inte en man av ett starkt hjärta. Du är feg och ynklig. Allt du gör är diskuterar om detaljer och fullkomligt oviktiga saker med människor som tror på samma sak som du. Du är en feg liten man. du gör ingen nytta. Allt du har gjort hittills är förgäves. Du kan liksom sitta och trampa på samma plats i 40 år, men vad har du då åstadkommit? Du har förstört! Om du vill göra Jesus en tjänst, missionera då för sånna som inte tillhör kristendomen.

Citat:
2:a Jantelagen är ingenting för mig. Jag har höga tankar om både mig själv och Jesus. Att 'kasta yxan i sjön' ligger inte för mig.
Jantelagen? Vad fan har jantelagen med vår diskussion att göra? Vadå "yxa"? Du är en feg man med ett fösrtoringsglas som försöker gräva upp ett problem ur ingenting. Det du gör är inte gott. Jag vill inte döma dig men om jag skulle få säga det med egna ord så gör du mer ondska än lycka. Lägg ner verksamheten eller rikta den bort från dina egna!!

Citat:
3:e Eftersom jag följer Jesu uppmaning i hans missionsbefallning så tänker jag inte ta några ytterligare order från en svärande och gormande opånyttfödd hedning. Alldenstund den dessutom är en kontraorder den order jag redan har från Jesus.
Nej det är det inte. Du har hittat fel väg i din blindhet. Har Jesus sagt att du ska sprida Hans ord och gärningar för dem som inte hört talas om Honom, eller har han sagt att du ska leka polis och kolla att alla kristnas handlingar är i fullkomlig enighet med Jesus lära? Vilken makt och kunskap besitter du som ska kontrollera andra, din lilla skitunge!?! Jag har sagt det tidigare, du är ingen profet, så lägg ner. Vill du göra gott så vänd all din ilska mot muslimer, judar, hinduer osv. Du pissar i din egen trädgård.

Citat:
4:e Gud bor inte i hus gjorda av människohänder. Den himmelske Fadern bor i mig - jag bor inte i honom, eller hos honom. Så jag behöver inte gå någonstans alls.
Där är ett exempel på att du i själva verket inte har läst evangelierna. Eller så har du glömt Jesus egna ord: "Kyrkan (synagogan) är Guds hus." Om jag får säga det: satan bor i dig, inte Gud. Du är hednisk och gör tvärtemot det Jesus har sagt att du ska göra.

Citat:
5:e Onda människor och de som gjort vad styggeligt är och lögn skall aldrig någonsin komma ditin. Jesus sa att vi MÅSTE bedöma frukten av trädet. För antingen är den ond eller så är den god. Och för Jesus så är den människa som ljuger ett djävulens barn. För djävulen är lögnens fader. (Kanske att det är därför att du är ett djävulens barn som du svär så olidligt?)
Då borde du rannsaka dig själv och inse att det du gör är fullkomligt vansinnigt och rätta dig. Tänk efter dör vad i helvete du sysslar med och säger. Du är ju ett skämt! Det är du som har några djävulsbarn eftersom du är en förrädare mot Jesus. Som sagt, jag är ingen ängel och Jesus har heller inte sagt att det är förbjudet att svära. Dessutom, vafan vet du om vad jag sysslar med i vardagliga livet? DU min vän är en sann hädare. Gör ett besök i Guds hus så kanske satansbarnen lämnar dig, ditt hjärta och och mentalitet. Kom ner på jorden dessutom. Du måste upptäcka att du lever bland andra människor, där vissa om dem är heeelt borta från sanningen, det är dem du ska rätta. Inte de som redna är på rätt spår. Men för det första ska du själv rätta dig efter den rätta vägen, därefter plocka de som går fel. För det sista: att du dömer mig är ett bevis på din ondska och orättfärdighet. Du gör ju precis tvärtemot Jesus lära på flertalet punkter, så om du inte har gjort det så rekommenderar jag att du läser NT (på nytt).[/quote]
2006-05-10, 13:14
Bannlyst
Aahhh. Det är så rofyllt att läsa poster som denna där det kristna kärleksbudskapet genomsyrar varje mening.
Tolerans och accepterandet av nästan. Som poesi för en trött och förvirrad hedning som mig. Bättre reklampelare för kristendomen kan man inte hitta.
2006-05-11, 09:14
Medlem
Dags avatar
Citat:
Och det vet du? Det här var bara ett svar av undanflykt. Om du nu är så rätfärdig som du påstår dig vara, och om du nu tror så mkt på Jesus, varför kan inte du då göra så med berget??

Javisst! Det vet jag. Och sen angående din fråga om berget: Men jag skrev ju att jag har inte en tro som är så stort som ett senapskorn.

Citat:
Då har du satsat det förgäves och i onda syften, för du gör inget positivt. Istället för att attackera de som har samma tro som dig så kanske du borde försöka värva sånna som är hely villsna, tex muslimer, judar osv.

Du glömde ortodoxa proselyter.

Citat:
Du är inte en man av ett starkt hjärta.

Jasså, inte det? Hur kan du avgöra det?
Är du läkare?

Citat:
Du är feg och ynklig.

Nja, jag törs ju debattera mig dig...

Citat:
Allt du gör är diskuterar om detaljer och fullkomligt oviktiga saker med människor som tror på samma sak som du.

Å nej då! Du tror inte alls som jag tror. Du är helt ute och cyklar!

Citat:
Du är en feg liten man.

Jasså? Jag väger 93 kilo. Är 1,76 i strumplästen. Vad väger du?

Citat:
du gör ingen nytta. Allt du har gjort hittills är förgäves. Du kan liksom sitta och trampa på samma plats i 40 år, men vad har du då åstadkommit?

Å, du skulle bara veta! Jag har gjort mycket jag. Och förgäves? Nä, det tycker jag inte. Och sitter still gör jag definitivt inte. Fråga dom som känner mig. Förästen kom hit och kolla in min vedhög som jag självt fällt alla träden till, kapat, klyvit och staplat.
Nja, du vet inte vad du skriver pojk!

Citat:
Du har förstört!

Möjligen för de kristna - och det gläder mig. För dom pratar så mycke lögner så. Och får man bara omkull dom så är mycket vunnet.

Citat:
Om du vill göra Jesus en tjänst, missionera då för sånna som inte tillhör kristendomen.

Varför det? Det är ju dom som Jesus har sänt mig till.

Citat:
Jantelagen? Vad fan har jantelagen med vår diskussion att göra? Vadå "yxa"? Du är en feg man med ett fösrtoringsglas som försöker gräva upp ett problem ur ingenting. Det du gör är inte gott. Jag vill inte döma dig men om jag skulle få säga det med egna ord så gör du mer ondska än lycka. Lägg ner verksamheten eller rikta den bort från dina egna!!

Du tillhör inte Jesu lärjungar... Och tillhör definitivt inte mina egna. För bland Jesu lärjungar svär man, t.ex., inte så fruktansvärt som du gör.

Citat:
Nej det är det inte. Du har hittat fel väg i din blindhet. Har Jesus sagt att du ska sprida Hans ord och gärningar för dem som inte hört talas om Honom, eller har han sagt att du ska leka polis och kolla att alla kristnas handlingar är i fullkomlig enighet med Jesus lära? Vilken makt och kunskap besitter du som ska kontrollera andra, din lilla skitunge!?! Jag har sagt det tidigare, du är ingen profet, så lägg ner. Vill du göra gott så vänd all din ilska mot muslimer, judar, hinduer osv. Du pissar i din egen trädgård.
Det där får stå för dig. Du är definitivt inte värd att umgås med.

Citat:
Där är ett exempel på att du i själva verket inte har läst evangelierna. Eller så har du glömt Jesus egna ord: "Kyrkan (synagogan) är Guds hus." Om jag får säga det: satan bor i dig, inte Gud. Du är hednisk och gör tvärtemot det Jesus har sagt att du ska göra.

Den som har Jesu bud och håller dem han är den som älskar Jesus. Och då skall Jesus och hans Fader älska honom/henne och de skall komma och taga sin boning hos denne.

Citat:
Då borde du rannsaka dig själv och inse att det du gör är fullkomligt vansinnigt och rätta dig. Tänk efter dör vad i helvete du sysslar med och säger. Du är ju ett skämt! Det är du som har några djävulsbarn eftersom du är en förrädare mot Jesus.

Förrädare? Nä, i vilken fråga då avviker jag ifrån Jesu lära?

Citat:
Som sagt, jag är ingen ängel.

Jag har lagt märke till att du inte är en Jesu ängel. Snarare en mörkrets ängel.

Citat:
Gör ett besök i Guds hus så kanske satansbarnen lämnar dig, ditt hjärta och och mentalitet.

Ännu ett univesialmedel som ni har hittat på. Som om bara besöket i ett av era avgudatempel skulle få djävlarna att fly. Jag ska säga dig att de där djävlarna trivs jättebra i era avgudahus. Speciellt inne i de människor som frekventerar dessa hemska uthus.

Den mentalitet du uppvisar har du ju tydligen skaffat dig därstädes. Jag som inte besöker slika hus är ju helt befriad från din attityd mot Jesus. Så jag tycker jag har klarat mig bra, trots allt.

Citat:
Kom ner på jorden dessutom. Du måste upptäcka att du lever bland andra människor, där vissa om dem är heeelt borta från sanningen,

Jodå, va lungn du, jag är allt på jorden. Jag har inte åkt någonstans alls. Jag har dessutom upptäckt att du "är heeelt borta från sanningen".

Citat:
Men för det första ska du själv rätta dig efter den rätta vägen, därefter plocka de som går fel. För det sista: att du dömer mig är ett bevis på din ondska och orättfärdighet.

Så tyckte fariseerna och de skriftlärde om Jesus också...

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in