Citat:
Ursprungligen postat av LyxRonk
Jo jag har läst. Faktum kvarstår dock att du, likt dina motståndare i tråden är religiöst folk som framhåller textrullar som sanning och bygger en tro på vad ni finner i dessa. Jag kan avslöja att jag själv finner mycket intressant i religiösa texter men jag baserar inte hela min livsåskådning på dessa. Livet är runt ikring oss nu och då jag skådar ut i den stjärnklara natten så anar jag att mysteriet inte kan rymmas inom de snäva tolkningar som ni för fram här.
Men vad skillnad är det på din och min s.k. "religiositet"? Båda tycker vi ju att det finns en gnutta sanning i texterna. Och vad får dig att tro att jag baserar hela min livsåskådning på dessa texter? Jag anser att vissa avsnitt i dem visst är sant men ser också till min fasa hur prästskallarna skarvat på och lagt in av sina påhittade lögner så att just dessa texter inte alls stämmer överens med den verklighet varken du eller jag finner utanför dem.
Och när du skådar ut i den stjärnklara natten och söker svaret på livets alla frågor kan en viss förståelse skönjas i världarnas gång över himlavalvet, men att frågorna du famlar efter inte kommer svar på i inläggen här kan du nog inte anklaga debattörerna för. Det är väl snarare så att som man ropar får man svar - och sen har du ju språket som kanske inte i skrift kan förmedla svar på allt du ser runt omkring dig.
Citat:
Den ena sidan anser att barnadopet är av godo och att de "prästskallar" som propagerar för det agerar helt rätt eftersom den "gåva" som dopet innebär inte har någonting med barnets fattningsförmåga vad gäller uppskattandet av emottagandet att göra.
Du, något skärptare, inser att detta är nonsens men samtidigt tror du på satan och tror att dessa präster går den mörke lordens ärenden. Denna din tro på en dualism mellan en satan och en gud förpassar dig till de mindre vetandes skara. Den nyktra analysen är att det finns ett NU och ett HÄR och sedan en FRÅGA rörande de första tvås upphov.
Skall man ta till sig de gamla profeterna och vise männens yttranden så står det dock snart klart att kampen mellan gud och satan i själva verket är en kamp mellan NU och HÄR (Jaget) och ansträngningen till att få ett svar på FRÅGAN.
Vad såg du den där natten, när du blickade ut över stjänevärldarna? Vad såg du? Var det inte kampen mellan krafterna som å ena sidan ville kaos och den andra sidan som möjliggjorde ljusens klara sken och stadiga gång över himlavalvet? Vad det analytiska ögat kan se och vad den kritiska blicken skådar behöver också kraft till sammanfogning av inhämtade fakta för att ge den bild observatören slutligen har att fatta sina beslut efter. Att jag kallar motståndaren till företeelsen och den positiva kraften för satan och Gud för den process som möjliggör allt gör mig väl inte till någon idiot. Även du har ju uppdragna linjer och följer vissa tankebanor som du inte vill skall mörkläggas av inkommande käbbel. Så vaddå? Vad är satan och vad är Gud om inte annat än benämningar på företeelser du och jag så väl känner till. Du föredrar kanske andra ord medan jag håller fast vid mera traditionella och fäderneärvda dängor.
Citat:
Man behöver dock inte göra sådana analyser för att kalla er alla idioter. Ni säger er vara kristna och troende men ändå sitter ni här och käbblar som barnungar fram och tillbaka, kastar tillmälen på varandra och betér er allmänt illa.
Stopp där! Jag har aldrig kallat mig kristen! Jag tror på Jesus. Och det är en väldigt stor skillnad.
Nå väl, du kan kalla det käbbel om du vill. Men tror du inte att det beror på att du inte har samma språkbruk som jag? Och att du inte vill möka åt grisarna för luktens skull? Du kanske inte skall kasta ut dessa barnungar med badvattnet utan se till så att barnet blir av med sin häfta. Varför så drastisk? Du beter dig lite illa där, anser jag.
Citat:
En del kanske tror att de skriver för tredje part så att denne inte skall föras in i irrlära, men jag misstänker att det tonläge som råder i samtalet är det bestående intrycket som en förbipasserande för med sig och förknippar med "religiösa dårar."
Rena rama bjälkesfäktningen.
Oj då! Vad fäktar du med då? Vilka tillhyggen använder du i din argumentation? - jo du sprakar med klumpfötter och slår hejvilt omkring dig med jantelagen som om ingen kan något - förutom du själv förståss...
Men hade det inte varit bättre om du först satt dig ner vid Mästarens fötter och lyssnat till vad han har att säga dig. Sen, därefter, tagit till orda. Och inte som nu, det första du gör, kastar ut alla och envar med tillmälen som dårar och idioter?