Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Först en instickare ur arvsyndamässig synvinkel:
Joh 3:6 "Det som är fött av kött, det är kött." Barn måste döpas eftersom de bär på arvet från syndens skuld och smitta.
Det bär inte på någon syndaskuld alls. Köttet däremot kan inte ärva Guds rike. Därför måste alla människor födas på nytt - oavsett om det är ett barn eller en vuxen.
Citat:
Här kan man reagera på det sättet att man antyder att "barnet är oskyldigt och börjar inte synda förns under vuxen ålder, då det kan ifrågesätta Gud". Men den tanken härstammar ej från Bibeln, utan är en ren humanistisk värdering.
Så här skriver GT i Hes 18:19-20:
"19 Huru kunnen I nu fråga: "Varför skulle icke sonen bära på sin faders missgärning?" Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem; därför skall han förvisso få leva.
20 Den som syndar, han skall dö;
en son skall icke bära på sin faders missgärning, och en fader skall icke bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma."
Alltså ljuger du! Lägg märke till att jag citerar från Gamla Testamentet.
Citat:
Barn kan döpas eftersom de kan ta emot Guds gåva och kan därmed tro.
Vad kan ett spädbarn tro? Det begriper ju inte vad du predikar för det och inte kan det redogöra för sin tro heller.
NT skriver i Rom 10: 14-21 "
14 Men huru skulle de kunna åkalla den som de icke hava kommit till tro på? Och huru skulle de kunna tro den som de icke hava hört? Och huru skulle de kunna höra, om ingen predikade?
15 Och huru skulle predikare kunna komma, om de icke bleve sända? Så är ock skrivit: "Huru ljuvliga äro icke fotstegen av de män som frambär gott budskap!"
16 Dock, icke alla hava blivit evangelium lydiga. Esaias säger ju: "Herre, vem trodde vad som predikades för oss?"
17 Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.
18 Jag frågar då: Hava de kanhända icke hört predikas? Jo visserligen; det heter ju: "Deras tal har gått ut över hela jorden, och deras ord till världens ändar."
19 Jag frågar då vidare: Har Israel kanhända icke
FÖRSTÅTT det? Redan Moses säger: "Jag skall uppväcka eder avund mot ett folk som icke är ett folk; mot ett hednafolk utan förstånd skall jag reta eder till vrede."
20 Och Esaias går så långt, att han säger: "Jag har låtit mig finnas av dem som icke sökte mig, jag har låtit mig bliva uppenbar för dem som icke frågade efter mig."
21 Men om Israel säger han: "Hela dagen har jag utsträckt mina händer
till ett ohörsamt och gensträvigt folk."
Den som ska komma till tro måste alltså förstå vad som predikas till honom/henne.
Citat:
Tron är ju ingen egenskap som förutsätter människans medvetna medverkan.
Se här vad Gamla Testamentet skriveri Ordspråksboken kapitel 2:
"Min son, om du tager emot mina ord och gömmer mina bud inom dig,
2 så att du låter ditt öra akta på visheten och böjer ditt hjärta till klokheten,
3 ja, om du ropar efter förståndet och höjer din röst till att kalla på klokheten,
4 om du söker efter henne såsom efter silver och letar efter henne såsom efter en skatt,
5 då skall du förstå Herrens fruktan, och Guds kunskap skall du då finna.
6 Ty Herren är den som giver vishet; från hans mun kommer kunskap och förstånd.
7 Åt de redliga förvarar han sällhet, han är en sköld för dem som vandra i ostrafflighet,
8 ty han beskyddar det rättas stigar, och sina frommas väg bevarar han.
9 Då skall du förstå rättfärdighet och rätt och redlighet, ja, det godas alla vägar.
10 Ty visheten skall draga in i ditt hjärta och kunskapen kännas ljuvlig för din själ,
11 eftertänksamheten skall vaka över dig, klokheten skall beskydda dig.
12 Så skall hon rädda dig från det ondas väg, från män som tala vad vrångt är,
13 från dem som hava övergivit det rättas stigar för att färdas på mörkrets vägar,
14 från dem som glädjas att göra ont och fröjda sig åt ondskans vrånga väsen,
15 från dem som gå på krokiga stigar och vandra på förvända vägar.
16 Så skall hon rädda dig ifrån främmande kvinnor, från din nästas hustru, som talar
hala ord,
17 från henne som har övergivit sin ungdoms vän och förgätit sin Guds förbund.
18 Ty en sådan sjunker med sitt hus ned i döden, och till skuggornas boning leda hennes tigar.
19 Ingen som har gått in till henne vänder åter och hittar tillbaka till livets vägar.
20 Ja, så skall du vandra på de godas väg och hålla dig på de rättfärdigas stigar.
21 Ty de redliga skola förbliva boende i landet, och de ostraffliga få stanna kvar däri.
22 Men de ogudaktiga skola utrotas ur landet och de trolösa ryckas bort därur."
Citat:
Också ett litet barn kan ta emot ett arv, även om det behöver förmyndare till vuxen ålder. Om arvet skrivs i dess namn är det laglig ägare till det.
Jodå så fungerar det med de materiella tingen, men vad gäller den nya födelsen som alla måste genomgå så är det efter vad var och en enskilt väljer att gå för väg.
Var och en skall få skörda det denne har sått. Ingen kan ärva frälsning av sin mor eller far. Det kommer an på var och en hurur denne lever sitt liv i relation till den himmelske Faderns vilja.
Citat:
I lukasevangeliet, kap 18, står följande: "dessa små som tror på mig.". Och i det sammanhanget varnar han för förförelser. Det är oerhört att röva bort en gåva från barnen, som de har rätt att ta emot.
I det citatet säger Jesus bara "dessa små". Vilka dessa var står det ingenting om. Inte heller i textsammanhanget framgår det att det skulle gälla spädbarn.
Citat:
Men beskåda även dessa rader: "Man bar fram till honom också späda barn, för att han skulle röra vid dem; men när hans lärjungar såg detta, visade de bort dem. Då kallade Jesus barnen till sig, i det han sade: "Låt barnen komma till mig, och förmena dem det inte; ty Guds rike hör sådana till. Sannerligen säger jag eder: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in."
Här är det uttryckligen fråga om spädbarn (grek: brefos, som också kan betyda foster), som bars fram till Jesus. De hade föräldrar, som ville att de skulle få komma till honom. De kunde också ta emot Jesu välsignelse. På samma sätt kan de små barnen, som föräldrar vill bära fram till Jesus i dopet, också ta emot de välsignelser som Jesus ger dem.
"Guds rike hör sådana till"; Jesus säger att vuxna behöver omvända sig och bli som barn, men ingenstans finns krav på att barn skall bli som vuxna för att komma in i Guds rike.
Ja Guds rike hör sådana till eftersom de inte har syndat och inte heller begriper något av det prästen står i predikostolen och predikar. Därför inte heller tror på någonting av det.
Men när barnet mognat till vuxen då är det under eget ansvar och måste rätta sig efter Guds vilja.
Citat:
Petrus säger i sin pingstpredikan: "Er gäller löftet och era barn." Barn har alltså rätt att döpas.
Det Petrus menar är deras avkomma. Alltså kommande släktled.
Citat:
Vad menar då Jesus med att säga att barnen tar emot Guds rike på rätt sätt?
Barn tar emot utan invändningar. De har inte en massa förnuftiga skäl att dröja och avvisa gåvan, vilket vuxna ofta tror sig ha. De har ingenting själva, och just därför har de den rätta värdigheten. Vi behöver därför lära oss att ta emot den fria gåvan.
Vad är det för "
fria gåva" du skriver om?
Citat:
Du förkastar barndopet och påstår att barndopet endast är en företeelse som under senare tid införts av folk, och därför inte anser att det hör till Jesu lära. Du kallar alltså hela den kristna församlingen för djävulsdyrkare för att du inte har bättre grunder än dina funderingar.
Barndopet är grundat på att föräldrarna bekänner den kristna tron. Barnen kan alltså inte döpas ensamma. Därför har Bibeln inte heller något omnämnande av att barn skulle ha döpts. /Apostlagärningarna 16:15, första korintherbrevet 1:16.
Varför ska barnen döpas? Du skrev ju nyss att Guds rike redan hörde dem till?
Citat:
En viktig sak är att dopet räknas som uppfyllelsen av omskärelsen, som du hade haft kunskap och förståelse inom ifall du hade haft läst GT. Omskärelsen gjordes vid åtta dagars ålder. Inga flickor blev omskurna. Men dopet skulle gälla alla. Det är märkligt om dopet skulle ha begränsats till de vuxna, medan det var naturligt att dopets förebild, omskärelsen, gjordes i späd ålder.
Du blandar ihop Jesu lära med judendommen. Ingen hedning behöver omskära sig. De som omskars var ju judarna. Det var ett förbundstecken mellan dem och deras Gud. Dopet är en begravning av det gamla som dött när det nya föddes i pånyttfödelsen.
Citat:
Utöver vattnet så är namngivningen den resterande delen av dopet. Att ha blivit döpt som barn är egentligen ett fast grundat vittnesbörd om Guds nåd
Barndopet är ingen gudstjänst utan en björntjänst mot barnet!
Det övriga du skrev skall jag, för din egen skull, inte kommentera...
.