Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Ok, vad är det du ställer dig avvisande till. Ge mig ett exempel.
Dag!
Jag har aldrig ifrågasatt din iver att söka efter sanningen. Men dina kunskaper i grekiska står inte i rimlig proportion till den tvärsäkerhet med vilken du uttalar dig. Det hade, som jag ser det, varit passande med en större ödmjukhet och öppenhet inför dem som faktiskt har ägnat flera år att, på vetenskaplig nivå, studera bibelns ord. Tyvärr har jag svårt att tro att detta inlägg får någon större betydelse. Du tycks ha för vana att slå ifrån dig sakliga påståenden med diverse beskyllningar och anklagelser. Men eftersom du bad om ett exempel på någon felöversättning du gjort så skall jag ge dig sådant. Men varför inte flera exempel. Det är tragiskt nog inte så svårt.
http://www.sanningen.nu/fadervar.html:
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
På detta sätt således anropar ni
Fader vår som inom himlarna
helgades namnet ditt
kommit riket ditt
förverkligades viljan din
såsom i himmel också på jorden
Vetebrödet vårt det dagliga givit oss idag
och förlåtit oss skulderna våra såsom också vi förlåter dem som står i skuld till oss
och inte du inledde oss in i frestelse utan ryckte ur fara oss från ondskans.
a. Du noterar att ordet
proseuchesthe inte står i futurum och avvisar därför översättningen "Så skall ni be". Du skriver, korrekt, att verbet står i imperativ - något du sen tappar bort i översättningen. I din översättning står ordet be/anropa i presens. Jag menar att översättningen "så skall ni be" är en klart bättre motsvarighet till grekiskan än din översättning "således anropar ni".
b. "helgades". Ordet
hagiastheto är ett ord i aoristus men eftersom det inte står i indikativ saknar aoristusformen tidsbetydelse. Översättningen får styras av sammanhanget. Jag anser att din översättning "helgades" är felaktig. Dels tappar du bort imperativet. Dels är översättning till svensk imperfekt omotiverad. Jesus lär oss att be att Guds namn skall bli helgat.
c. "Kommit riket ditt"
eltheto. Samma fel som i fallet ovan.
eltheto står inte i indikativ utan är ett imperativ. Du tolkar det - felaktigt - som hör förfluten tid till. Jesus ser framåt: Guds rike skall komma.
d. "himlarna" - vi har tidigare bytt tankar om detta ämne. Jag anser att det i regel är rimligt att översätta det pluralformen på himlarna som vi gör med pluralformer när det används om Gud, nämligen i singular. Evangelisterna kan beskriva samma händelse med växlande numerus. T ex beskriver Matteus att "himlarna" (plural) öppnade sig när Jesus döptes medan Lukas skriver "himlen" (singular). Är det helt olika saker de menar eller är det olika sätt att beskriva samma sak. Jag menar att den senare tolkningen är mer rimlig. Din översättning "himlarna" bör därför undvikas eftersom den leder tankarna fel.
e. "förverkligades viljan din". Ännu ett exempel på att dina grammatikkunskaper har sina brister. Vi talar om ett aoristus imperativ och du översätter med förfluten tid. Din översättning gör inte rättvisa åt att Jesus lär sina lärjungar att be att Guds vilja skall ske.
f. "Vetebrödet vårt det dagliga givit oss idag"
vete(?)brödet? Varför inte kornbröd?
dagliga?
Det heter
epiousion. Ordet "daglig" är fri översättning. För en gångs skull gör du ingen knepig nytolkning - men det är väl för att du inte begriper att du har chansen. Ordet i fråga är ett av Nya testamentets största mysterium. Du kommenterar detta inte med ett ord. Jag noterar din tystnad och tycker att du borde nämnt översättningsproblemet, t ex med att nämna att ordet kan härledas från följande fyra alternativ:
(I) epi-ousia: det för existensen erforderliga. övernaturliga
(II) epi-einai: (den påföljande eller begynnande dagen): det till dagen hörande brödet
(III) epi ten ousan: brödet för dagen i fråga
(IV) ep-ienai:
(i) framtidsbrödet
(ii) det till dagen hörande brödet
(iii) det kommande brödet
(iv) det kommande rikets bröd
g "och förlåtit oss skulderna våra".
Samma förvirrade översättning som ovan. Du översätter ett imperativ med förfluten tid. Men Jesus lär lärjungarna att be att Gud må förlåta (imperativ) dem.
"Skulderna våra". Tja, grekiskan har en annan ordföljd än vi. Vi säger "våra skulder". Du skapar många omotiverade frågetecken genom ditt sätt att översätta.
h "såsom också vi förlåter". Här översätter du felaktigt med presens när det faktiskt står aoristus i indikativ. Här skulle din översättning ha visat på förfluten tid, men det missar du.
i "och inte du inledde oss in i frestelse". Aoristus igen! Men inte i indikativ utan i imperativ. Men du översätter som om det hade varit indikativ.
j "ryckte ur fara oss från ondskans".
Ordföljden i din svenska översättning är minst sagt egendomlig. Det som låter naturligt på grekiska blir mycket egendomligt när du översatt det. Du skapar ingen svensk motsvarighet till den grekiska texten.
k Bönen inled (
eisenegkeis) är aoristus imperativ. Du översätter som om det skulle ha varit aoristus indikativ: "inledde". Fel!
Varifrån får du ordet "fara"?
Varför väljer du att skriva "ondskans" i genitiv? Visst, på grekiska måste ordet stå i genitiv eftersom prepositionen
ek (från) styr genitiv. Men det gör det ju inte på svenska!
(För övrigt tycks du inte ha noterat att det finns en annan möjlig översättning: "Rädda oss från den onde". (ponerou kan vara neutrum singular genitiv (det onda), men också maskulinum singular genitiv (den onde)).
l "Både 1917 års översättning och bibeln 2000 antyder att Fadern frestar till synd." Varifrån får du det? 1917 skriver visserligen "frestelse" men Bibel 2000 skriver "prövning". Det grekiska
peirasmos översätts ibland till svenska med "frestelse" och ibland med "prövning". På svenska är det stor skillnad i betydelse. Den kritik du kan rikta mot Kyrkobibeln 1917 (inled oss icke i frestelse) borde inte kunna riktas mot Bibel 2000 eftersom de gör det andra valet (inled oss inte i prövning). Men du anklagar märkligt nog bägge - trots att de gör fullständigt olika val. I mina ögon vittnar det inte så lite om bristande insikt och ödmjukhet från din sida...