2020-06-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Håller med. Varför blev de förvarnade? Jag tror att de hade vapnet precis som den där sossen sa, de hade DNA men blev tystade eftersom det var ”fel” gärningsman.

Presskonferensen idag var katastrof och jag tror inte man slagit på stora trumman såhär om man inte hade en gärningsman. Detta fick de hitta på i panik inatt.

I vanliga fall skulle jag skratta åt en sån teori, men den här gången är jag benägen att hålla med dig. Det var en obegripligt tafflig och illa förberedd presentation och dom var så uppenbart obekväma med vad dom presenterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
I podden palmemordet så säger ju den kvinnliga väktaren att Stickan var ute och käkade på mordkvällen och återvände till Skandiahuset 20.10.
Men idag sa väl Krister Peterson att Stig Engström inte varit ute före 23:19?

Nej, han sa att vittnen sett Stig Engström ute på stan tidigare under kvällen och att de inte tror Stig Engström talade sanning när han hävdade att han jobbat i Skandiahuset hela kvällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför regeringen överhuvudtaget skall få förhandsbesked om en mordrättegång är värt att ifrågasätta starkt. Regeringen har inte att göra alls med vilka domar som skall utfärdas och hur de ser ut. Varför kuckelurar åklagare med regeringen om åtalsfrågor? De skall inte ha synpunkter på bevis eller något annat. Frågar Kp dem om lov innan han framför sina teorier? Det är så det ser ut.

Om Statsministern överhuvudtaget uttalar sig i frågan - så vet vi att vi bor i en diktatur - som Palmes regering lustigt nog skapade.
Citera
Medlem
1: Det är två saker jag inte får att gå ihop. Om nu skandiamannen skulle haft med sig ett vapen innan han gick ut från Skandia, blir följdfrågan hur det är möjligt att han lyckades komma in med ett vapen på en bank från första början.

2: Andra frågan är vem det var som Lisbet Palme såg. Åklagaren nämnde att den person som Lisbet såg nödvändigtvis inte behövde vara den person var gärningsmannen. Om det inte var gärningsmannen, blir ju följdfrågan vem det i sådana fall var hon såg. Christer Petterson, som hon pekade ut?
Citera
2020-06-10, 12:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
För att han hoppades på att kunna bli avförd från utredningen i ett tidigt skede? Han hade väl på känn att polisen skulle intressera sig för honom förr eller senare, och han tycks ju ha lyckats i sitt uppsåt. I förundersökningen förekommer han som en uppmärksamhetskåt virrpanna.

Men polisen saboterade som sagt utredningen från början, när man fortfarande kunde göra ett riktigt genombrott. Det är väl det som är mest skandalöst i hela den här cirkusen. "Inte utesluta en konspiration" och sekretessbelagda uppgifter. Ja, det säger onekligen en hel del.
Engström jobbade aktivt för att inte bli avförd, tvärtom blev han mycket besviken över att inte vara det viktigaste vittnet efter LP.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Var kan man se den? ….

SVT 1
Citera
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Men det förstår du väl att ett mord på en statsminister eller president är allvarligare än mot en privatperson.

Det ju en attack mot hela landet när en statsminister eller president mördas.
Det förstår jag egentligen självfallet. Med det sagt tycker jag ändå att det är dags att lägga ner utredningen nu.
Citera
Medlem
Christer Pettersson är mördaren men hovrätten tordes inte fälla honom, han blev fälld i tingsrätten.

Det man till stor del vet: CP stod vid biografen Grand och väntade på att köpa knark av kontakten på Tegnergatan, som även hade pistol hos sig.
CP såg då paret Palme gå in på bion, CP var hatisk till Palme eftersom han blivit hjärntvättad av cellkamraten i finkan, den s.k bombmannen som hatade Palme. Medan paret Palme var på bio hade CP möjlighet att hämta vapen på Tegnergatan.
När Palme kommer ut från bion följer CP efter, detta är klarlagt, CP har också en karakteristisk haltande gång efter en benskada. Vittnen vid korvkiosken nära mordplatsen ser CP med sin haltande gång gå efter paret Palme. också klarlagt. Vid mordplatsen ser Lisbeth Palme CP hastigt komma och sedan skjuter han Palme.
Också klarlagt från Lisbeths Palmes vittnesmål.
Ett vittne lade också märke till den haltande gången på den flyende.
CP tog sig till Centralen och flydde mot Rotebro där han bodde men somnade och vaknade i Märsta.
Märsta bekräftat via vittnen.

Det är ofta underliga ensamma gärningsmän som gör sådana här dåd och CP hade ju mördat förr, Han hade väldigt kort stubin pga en hjärnskada och stack en bajonett i en oskyldig människa i biljettkön till biografen Rigoletto så att han dog ett antal år tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistula
Nej, han sa att vittnen sett Stig Engström ute på stan tidigare under kvällen och att de inte tror Stig Engström talade sanning när han hävdade att han jobbat i Skandiahuset hela kvällen.

"Mellan 8 och 9" sa han dessutom. Svårt att förstå varför han tog upp det, eftersom de inte alls gick in på hur mordet skulle ha gått till.
Citera
2020-06-10, 12:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kan inte hitta något motiv heller. Och springer man omkring med en Magnum till vardags? Om den inte kommer från GB-glass.
Antingen satt han med den på jobbet, gick runt med den eller åkte till Täby och hämtade den. Men då måste han ha smugit förbi vakten två gg.
Orimligt.
Citera
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Har jag uppfattat det rätt att Holmer medvetet saboterade utredningen och ville få Engström avskriven från utredningen innan åklagaren "sätter klorna i honom"?

Kanske tolkade KP jag fel men jag uppfattade det som att Holmér ville utreda SE så mycket som möjligt innan åklagarna började sätta käppar i hjulet. Så tvärtom alltså, var mitt intryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Petersson har beordrats att backa, sanningen var för känslig.

Skakar som ett asplöv under hela framträdandet.

Ja visst såg väl KP rätt spak ut under presskonferensen? Som att han tänkte "Vad fan håller jag på med?"
Senast redigerad av vinbra 2020-06-10 kl. 12:55.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag är förvånad över att folk köpte Suhonens ord. Han har haft pajas-status länge. Så här skrev jag igår (inlägg #138260)
"Jag litar inte på Suhonen vis av historien. Hade kännts bättre om det var vem som helst annars inom S. "
Helt plötsligt vara alla tokigheter han kommit med som bortblåst

Vad om Suhonen eller hans informatör talat sanning?
Men tystades av sossarna på grund av nedanstående:

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Rätt tydligt att Petersson tidigare trodde han skulle kunna lägga fram riktiga bevis men att han blivit tvungen att backa från det. Frågan är varför han tvingats backa.

Efter möte med Stefan Löfven och co?

Han gick tidigt ut i förväg och hintade tvärsäkert om god bevisning. En säker, stabil kille.
Inte ens Petersson kan vara så naiv att han inte förstått hur eländigt det här framläggandet skulle se ut.

Ursprungligen postat av haksa:

Ja, jag med. Hela utredningen genomsyras ju av total ignorans, vittnesmål som man aldrig utredde etc.

"Länspolismästare Hans Holmers uttalande om hur sanningen kring palmemordet skulle "skaka Sverige i dess grundvalar" hade han gärna fått utveckla. Han blev väl t.o.m. utfrågad i KU men vägrade klargöra vad han menade. Att han sen också skrev boken med titeln: "Olof Palme Är Skjuten! (läs det fetade baklänges) kan ju knappast vara en slump."
Tänkvärt

Löfven och co informerades i förväg om vad han tänkt lägga fram.

Petersson har beordrats att backa, sanningen var för känslig.

Skakar som ett asplöv under hela framträdandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in