2020-06-04, 23:03
Medlem
Läste nånstans att man kan ta en skål (jag skulle använda en i keramik) hälla i lite olja och popkorn, skaka om, sedan ett "lock" på tex mattallrik den lägger man en klick smör på (som smälter till de fördiga popkornen). In i micron med full effekt tills det poppat klart,
Har ej testat, men verkar vara en fin ide och giftfritt med tanke på micropåsarna som innehåller ohälsosam plast.
Citera
2020-06-04, 23:05
Medlem
Du gör helt fel! Min fru är precis lika usel som dig på att poppa popcorn och hon gör exakt samma fel. Du får ursäkta att jag tar ut lite av min frustration på dig.

Du ska göra följande:

- Ta en kastrull

- Häll olja i kastrullen så kastrullens botten täcks. Kastrullen ska inte drypa av olja. För en normalstor kastrull skulle jag uppskatta mängden till en matsked. Ta dock hellre lite för mycket än för lite om du känner dig osäker

- Häll i popcorn i kastrullen. Mängden ska precis täcka bottnen med ett lager av popcorn.

- Dra på maxvärme på spisen. När du hör att det börjar poppa så rör du försiktigt kastrullen på plattan.

- När du hör att det intensiteten i poppandet har lugnat ner sig och du enbart hör enstaka poppanden så tar du genast bort kastrullen från platran. Ge det några sekunder till och häll popcornen i en skål. Viktigt att röra runt kastrullen på plattan under hela tillagningsprocessen!

Många gör fel vid det sista steget och låter kastrullen stå på plattan alldeles för länge varpå popcornen bränns. Det är helt ok att ta bort kastrullen när det fortfarande poppar lite lätt eftersom oljan fortfarande är varm.

Observera att inga garantier ges för induktionsspis. Lycka till!
Citera
2020-06-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Du gör helt fel! Min fru är precis lika usel som dig på att poppa popcorn och hon gör exakt samma fel. Du får ursäkta att jag tar ut lite av min frustration på dig.

Du ska göra följande:

- Ta en kastrull

- Häll olja i kastrullen så kastrullens botten täcks. Kastrullen ska inte drypa av olja. För en normalstor kastrull skulle jag uppskatta mängden till en matsked. Ta dock hellre lite för mycket än för lite om du känner dig osäker

- Häll i popcorn i kastrullen. Mängden ska precis täcka bottnen med ett lager av popcorn.

- Dra på maxvärme på spisen. När du hör att det börjar poppa så rör du försiktigt kastrullen på plattan.

- När du hör att det intensiteten i poppandet har lugnat ner sig och du enbart hör enstaka poppanden så tar du genast bort kastrullen från platran. Ge det några sekunder till och häll popcornen i en skål. Viktigt att röra runt kastrullen på plattan under hela tillagningsprocessen!

Många gör fel vid det sista steget och låter kastrullen stå på plattan alldeles för länge varpå popcornen bränns. Det är helt ok att ta bort kastrullen när det fortfarande poppar lite lätt eftersom oljan fortfarande är varm.

Enligt skolboken. Du skrev det jag tänkte skriva. Funkar på alla spisar. Poppat på det sättet i 15 år nu i mängder av kastruller och på olika spisar.
Citera
2020-06-04, 23:25
Medlem
hesons avatar
Såhär gör jag, hur många opoppade jag får beror på grytan och hur torra popcornen är. Hur brännt det blir beror på hur bra platta man har och tjockleken på grytan. I korridorsgrytan kunde jag poppa till 0-5 opoppade perfekta popcorn, min nuvarade gryta är svårare men har glaslock så man kan se när det börjar.

0.5 plattan på full fart om du har en dålig spis som jag har, har du bra spis kanske bara halvfart.
1. olja så det täcker botten, har du en väldigt högsmal gryta i med med raps olja.
2. 2st pilotpopcorn (har du något värdelöst märke ta fler)
3. vänta tills båda är poppade eller max 20s från första poppar. (har du värdelösa popcorn räkna till 3 av 5 poppat etc)
4. dra i resten som du mätt upp så det blir samma mängd varje gång (viktigt för annars måste du justera oljan)
5. skaka grytan några gånger utan att lyfta den från plattan så att opoppade korn kan ramla ned i oljan
6. när det dröjer några sek mellan poppen flytta grytan till en kall platta så att eftersläntarna kan poppa utan att bränna de klara.
7. stäng av plattan.

Bonustrix
2.5 lägg i en skiva habanero 2-3mm med lite lagom mycker kärnor.
3.5 häll ett kryddmått curry och en tesked sambal olek över de uppmätta kornen.
4.01 om du har sambal olek i, så är det dags att röra om lite med en sked eller skaka lite på grytan utan att låta den lämna plattan)
Citera
2020-06-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Har förstört 3 kastruller och slängt massvis med halvpoppade popcorn. Helt jävla omöjligt att poppa i kastrull. Kollar på youtube och följer alla råd men ingenting funkar.

Efter ett långt uppehåll så provade jag ikväll igen då jag älskar kastrullpoppade popcorn. Satte plattan på 7 (max är 12) enligt rekommendation och hade i Smör-rapsolja och slängde i några korn och väntade på att det skulle börja poppa. Kollade efter en stund, smöret helt brunt men korna började till slut att poppa (vilket ska betyda att det är rätt värme) så slängde i en dl till och la på locket. Det började poppa en åt gången och slutade med en halvfull kastrull med halvpoppade brända popcorn, som alltid.

Förstår inte vad jag gör för fel. Hur kan man misslyckas så hårt med att poppa popcorn. Är det någon speciell kastrull man måste ha eller vad fan är det för fel?!

Har provat ännu lägre temperatur men resultatet blir detsamma.

Det frågar jag mig också, hur dålig kan man vara
Det är ju bara att hälla i lite olja, i med popcorn direkt, på med lock och så fort det börjar poppa så skakar du konstant på kastrullen tills det slutar poppa...typ det enklasta man kan göra

Låter du bara kastrullen stå utan att skaka den så kommer det bränna då det inte blir någon cirkulation på kornen så att de opoppade kornen hamnar i botten
Citera
2020-06-04, 23:53
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:

Du ska göra följande:

- Ta en kastrull

Precis såhär
Nu vart jag vrålsugen på popcorn!
Citera
2020-06-04, 23:54
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Knepet är att skaka kastrullen snabbt fram och tillbaka på plattan. Vet inte om det är lämpligt på glashäll, men på gammaldags plattor är det inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Pigly
Detta. Skaka konstant!

Har alltid gjort detta och det har blivit lika dåligt varje gång. Såg en video igår där han föreslog att inte skaka kastrullen och i stället låta den göra jobbet, på låg värme såklart. Funkar inte heller.
Citera
2020-06-04, 23:58
Medlem
Orten19s avatar
Citat:

Du ska göra följande:

- Ta en kastrull

Folk rekommenderar att göra raka motsatsen så man blir lite förvirrad. Ska absolut prova din metod, ikväll eller i morgon
Citera
2020-06-04, 23:58
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Har förstört 3 kastruller och slängt massvis med halvpoppade popcorn. Helt jävla omöjligt att poppa i kastrull. Kollar på youtube och följer alla råd men ingenting funkar.

Efter ett långt uppehåll så provade jag ikväll igen då jag älskar kastrullpoppade popcorn. Satte plattan på 7 (max är 12) enligt rekommendation och hade i Smör-rapsolja och slängde i några korn och väntade på att det skulle börja poppa. Kollade efter en stund, smöret helt brunt men korna började till slut att poppa (vilket ska betyda att det är rätt värme) så slängde i en dl till och la på locket. Det började poppa en åt gången och slutade med en halvfull kastrull med halvpoppade brända popcorn, som alltid.

Förstår inte vad jag gör för fel. Hur kan man misslyckas så hårt med att poppa popcorn. Är det någon speciell kastrull man måste ha eller vad fan är det för fel?!

Har provat ännu lägre temperatur men resultatet blir detsamma.

Citat:

Du ska göra följande:

- Ta en kastrull

Det HeyWired sa!
Men för klarhetens skull, inte olivolja eller smör. För att kornen ska poppa krävs rätt bra med värme, dessa fetter tål inte värmen, har du klen värme så blir det lätt fjösiga popcorn, sånna som inte detonerat riktigt utan mer så där halvpoppade och hårda.
När du öppnat påsen med popcorn ska dessa genast hällas över i glasburk med tättslutande lock. De torkar annars och blir... fjöspopcorn!
Jag kör på maxhetta, men man skakar på kastrullen och reglerar hettan genom att ha allt mindre av kastrullen direkt i hettan. Jag kör på glashäll, går kalas, stål repar inte glas.
Lägg gärna de färdiga popkornen i ugnen 20 minuter på knappa 100 grader, då blir de spröda och fina.

För kryddning av popcorn läs detta: (FB) Hur piffar du till dina popcorn?
Citera
2020-06-05, 00:03
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Det HeyWired sa!
Men för klarhetens skull, inte olivolja eller smör. För att kornen ska poppa krävs rätt bra med värme, dessa fetter tål inte värmen, har du klen värme så blir det lätt fjösiga popcorn, sånna som inte detonerat riktigt utan mer så där halvpoppade och hårda.
När du öppnat påsen med popcorn ska dessa genast hällas över i glasburk med tättslutande lock. De torkar annars och blir... fjöspopcorn!
Jag kör på maxhetta, men man skakar på kastrullen och reglerar hettan genom att ha allt mindre av kastrullen direkt i hettan. Jag kör på glashäll, går kalas, stål repar inte glas.
Lägg gärna de färdiga popkornen i ugnen 20 minuter på knappa 100 grader, då blir de spröda och fina.

För kryddning av popcorn läs detta: (FB) Hur piffar du till dina popcorn?

Jag använder för tillfället Arlas Smör & Rapsolja. Läste att olivolja är värdelöst, även margarin. Kändes som Smör & Rapsolja var en bra kombo
Citera
2020-06-05, 00:09
Medlem
DaChiefs avatar
Du ska använda matolja.

Hetta upp den med ett tunt lager i botten. Häll i majskornen när oljan börjar ryka lätt. Poppa och skaka kastrullen då och då.

Sen kan du ha på smörrapsoljan för smak.
Citera
2020-06-05, 00:13
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Du ska använda matolja.

Hetta upp den med ett tunt lager i botten. Häll i majskornen när oljan börjar ryka lätt. Poppa och skaka kastrullen då och då.

Sen kan du ha på smörrapsoljan för smak.

Ska köpa matolja i morgon och prova Återkommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in