2020-06-05, 00:14
Medlem
Peyotedudes avatar
Mycket godare och luftigare med kokosolja/fett. Kom bara ihåg att man ska ha mer, omkring 2 matskedar brukar jag använda.

Jag värmer upp grytan först och sen ner med olja när den börjar bli ganska varm så oljan är helt frisk.

Häll i långt mer kärnor än där är behov för så där kommer igång med poppandet o inte blir stiltje i grytan.
Citera
2020-06-05, 00:14
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Ska köpa matolja i morgon och prova Återkommer

Spännande 🙂
Citera
2020-06-05, 00:27
Medlem
Citat:
Har förstört 3 kastruller och slängt massvis med halvpoppade popcorn. Helt jävla omöjligt att poppa i kastrull. Kollar på youtube och följer alla råd men ingenting funkar.

Efter ett långt uppehåll så provade jag ikväll igen då jag älskar kastrullpoppade popcorn. Satte plattan på 7 (max är 12) enligt rekommendation och hade i Smör-rapsolja och slängde i några korn och väntade på att det skulle börja poppa. Kollade efter en stund, smöret helt brunt men korna började till slut att poppa (vilket ska betyda att det är rätt värme) så slängde i en dl till och la på locket. Det började poppa en åt gången och slutade med en halvfull kastrull med halvpoppade brända popcorn, som alltid.

Förstår inte vad jag gör för fel. Hur kan man misslyckas så hårt med att poppa popcorn. Är det någon speciell kastrull man måste ha eller vad fan är det för fel?!

Har provat ännu lägre temperatur men resultatet blir detsamma.

Lager olja som täcker hela botten, inte en hinna lite me.. Allt från gammalt baconfett till rapsolja funkar. Häll på med kornen, bygg inga berg. Kastrull på. Värme på varmt. Vill man mer gör man det igen.

Smör och salt på efter.
Senast redigerad av riktigtjavlaknepp 2020-06-05 kl. 00:44.
Citera
2020-06-05, 00:34
Medlem
idiamindadas avatar
Det utmärkta programmet Meny i P1 gjorde ett helt avsnitt om några som nördat ner sig i popcorn och dess tillredande. Sök upp det, lyssna och lär.

Det ställde allt jag trodde mig veta på ända och förbättrade mitt poppande oändligt.
Citera
2020-06-05, 00:34
Medlem
towbs avatar
Smör och raps-blandningen är nog inte optimal. Jag kör med jordnötsolja eftersom jag inte gillar bismaken jag får av raps. Skakar inte om mer än nödvändigt, lite då och då. Bränner det om man slutar skaka så kan man nog sänka värmen utan problem. Spenderar kanske 10 minuter vid spisen.

Sen är det skirat smör som gäller när allt väl är klart, man vill inte ha det där vita gegget på sina popcorn. Skira typ 200g i förväg så har du för ganska många popcornkvällar, bara ställa in i kylen och värma upp vid behov.

Kanske inget av ovanstående hjälper just dig men kan verkligen rekommendera skirat smör till alla som vissnat på soggiga smörpopcorn!

Edit: har ingen speciell kastrull. Bör gå med vad fan som helst.
Edit 2: kör oftast Icas korn, billigt och gott 👍
Senast redigerad av towb 2020-06-05 kl. 00:39.
Citera
2020-06-05, 00:45
Ett av felen folk gör är att blåsa på för mycket. Jag poppar i enbart smör, i en stor femtonliterskastrull och på medelvärme (typ fyran-femman på en niogradig induktionshäll). Smör bränner vid 130 grader så det gäller att vara snabb i vändningarna. Smält smöret, i med majskornen och på med locket. När smattrandet i locket har passerat zenit tar man av kastrullen eftersom värmen i grytan under locket är tillräckligt för att poppa många av de övriga kornen. Men, man kommer inte att poppa alla. Ta därför inte exakt en deciliter korn och tro att du får ut popcorn av alla. Ta en och en halv, och acceptera resten som svinn.

Ett annat fel folk gör är att tro att de färdiga popcornen kommer att komma ut skinande vita och frasiga som i Kalle Anka. Det kommer att finnas brända popcorn. Man får grovsortera bort 5-10 procent som otjänliga. Därav att alltid ta mer korn än vad man beräknar äta.

Allt detta till trots föredrar jag att smörpoppa popcorn framför att poppa i margarin eller (ännu värre) varmluft. Jag äter heller mindre men gott än mer men smaklöst.
Citera
2020-06-05, 01:22
Medlem
Arcani80s avatar
Jag har märkt att vissa märken är av sämre kvalitet, köper nu för tiden endast Bonnie lee eller ICAs
Citera
2020-06-05, 01:41
Medlem
Scilons avatar
Det funkar fint att poppa med en vanlig billig IKEA-kastrull. Har aldrig haft några problem med det.

Du kan använda smör eller olja (jag använder olja). Sen är det viktigt att inte ha för mycket popcorn. Du ska bara ha så det täcker botten på kastrullen, inte mer. Ju större kastrull desto mer popcorn, annars får du poppa i flera omgångar.

Men kan varmt rekommendera en popcornmaskin, lika gott och ännu enklare.
Citera
2020-06-05, 05:29
Medlem
Olja så de täcker popcornen. Brasa på spisen och när 3/4 är färdiga i med små smörkuber. När man hör att smöret smälter i botten dra kastrullen och lyssna tills de är tyst i kastrullen. Klart!
Citera
2020-06-05, 06:39
Medlem
borrizs avatar
Lägg majskornen i en papperspåse som du stoppar i micron, kör någon minut och du får en påse med fina fettfria popcorn.
Citera
2020-06-05, 07:09
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ska köpa matolja i morgon och prova Återkommer
Rapsoljan är den som tål hetta bäst. Ibland när ungarna har poppat har de slarvat med att stänga glasburken med popcornkärnorna i, så att dessa torkat. Bäst då är att köpa nya, Bonnie Lee är en bra sort.
Jag poppar oftast typ en dl kärnor, använder då gärna 5 liters kastrull. Till det ca 3 msk olja.
Citera
2020-06-05, 08:05
Medlem
SandraPalenryds avatar
såhär gör du:

Stålkastrull, inget teflon.

Olja så det täcker bottnen. Ju mer du har desto godare. Inte olivolja, smakar keff.

Sätt på högsta värmen, lägg i tre popcorn. på med locket.
Under tiden kastrullen blir varm tar du fram smör och hackar i småbitar. När du hör POP.. POP.... POP. Tre gånger, tre kärnor. då är värmen rätt.

Av med locket, fyll på med popcorn så det täcker, i med smöret. på med locket.
Nu går det fort, så fort du hör att det slutar poppa, att intensiteten i poppandet minskar ska du avra redo att hälla av.

Ut med poppisarna, på med salt, aromat, sriracha eller annat gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in