Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2020-06-06, 01:16
Medlem
Ni har ju fel allihopa...

För perfekt poppade popcorn VARJE gång, följ dessa enkla steg:

1. Ta vilken kastrull du vill, det är inte så noga.
2. I med raps/matolja så det täcker botten. Olja är det som gäller, då det tål höga temperaturer.
3. I med 3 popcorn och på med maxvärme.
4. När de tre poppat, så TAR DU AV KASTRULLEN från plattan och täcker botten med popcorn.
5. Låt kastrullen stå med lock på en AVSTÄNGD del av spisen i 30 sekunder. Detta gör att samtliga popcorn kommer upp i temperatur, nära poppningstemp.
6. Ställ tillbaks den på plattan, denna gång på nästan maxvärme (jag har den på 13-14 på en 15-gradig skala). Nu kommer det ganska omgående börja smälla på rätt bra, skaka kastrullen ofta, och sluta när du har 1-2 sek mellan poppen. Från att det börjar poppa till att det slutar går riktigt fort.

Tricket här är alltså att få upp alla popcorn i temperatur innan man tillför mer värme. Går inte att misslyckas då.

Lycka till!
Citera
2020-06-06, 21:21
Medlem
Gotesvanssons avatar
Jag kör ren olja sen när det precis är klart och väldigt har jag i en klick hårt kallt smör, sedan ruska runt med lock så sprider sig smöret jämnt och fint över alla popcorn. En annan grej som förhöjer smaken är att mortla saltet till ett fint stoft.
Citera
2020-06-09, 16:35
Medlem
Orten19s avatar
Idag köpte jag rapsolja och det blev bättre direkt. Popcorna blev inte så stora och fluffiga som jag önskade men helt klart ätbara nu
Citera
2020-06-09, 22:09
Medlem
Uncorruptables avatar
Smör gör popcornen mycket godare. Smör, inte något annat, inte flora, lätta, becel eller annat margarin.

Du smälter smöret i kastrull, säg 2-3matskedar, sedan när det börjar blir brunt, slänger du in popcornen sedan gör du runda cirklar på plattan med kastrullen och ganska låg-modest värme, kasta in två teskedar salt för bättre friktion och använd gärna med ett mycket större lock, popcorn avger vätska när de poppar, denna är bäst att hålla utanför resterande popcorn. Vätskan kondenserar på det stora locket och när man tiltar det lite så rinner vätskan bort, tilta locket emellanåt så att kondensvattnet rinner av bäst på en kökshandduk.

Jag gör perfekta popcorn varje gång utan någon olja då det är godare med smör.

Sedan mortlar du salt så att det blir pulveraktigt. På med det, sedan bör popcornen torka på väldigt (väldigt!) låg värme i någon 20min-30min om man vill ha riktigt goda knastriga popcorn som inte är sega.
Citera
2020-06-09, 22:32
Medlem
Tack uncorruptable! Så det är därför mina popcorn blir så bra. Använder en gammal aluminiumkastrull som jag bara har till popcorn och den har ett 2 cm högt lock med ventilationshål där ångan då går ut. Sedan har jag alltid använt smör, testat med olika oljor men aldrig nöjd.
Tipset med mortlat salt ska jag prova nästa gång!
Citera
2020-06-16, 18:55
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Ni har ju fel allihopa...

För perfekt poppade popcorn VARJE gång, följ dessa enkla steg:

1. Ta vilken kastrull du vill, det är inte så noga.
2. I med raps/matolja så det täcker botten. Olja är det som gäller, då det tål höga temperaturer.
3. I med 3 popcorn och på med maxvärme.
4. När de tre poppat, så TAR DU AV KASTRULLEN från plattan och täcker botten med popcorn.
5. Låt kastrullen stå med lock på en AVSTÄNGD del av spisen i 30 sekunder. Detta gör att samtliga popcorn kommer upp i temperatur, nära poppningstemp.
6. Ställ tillbaks den på plattan, denna gång på nästan maxvärme (jag har den på 13-14 på en 15-gradig skala). Nu kommer det ganska omgående börja smälla på rätt bra, skaka kastrullen ofta, och sluta när du har 1-2 sek mellan poppen. Från att det börjar poppa till att det slutar går riktigt fort.

Tricket här är alltså att få upp alla popcorn i temperatur innan man tillför mer värme. Går inte att misslyckas då.

Lycka till!

Detta gör jag varje gång nu och det fungerar skitbra. Har rapsolja och ica-popcorn och dom blir perfekta. Såg att någon var emot icas popcorn men för mig har dom blivit stora och fluffiga, som det ska vara.

Så tack så mycket!
Citera
2021-04-03, 06:16
Medlem
Jag kan tipsa om vattenpoppade popcorn i micron. Slipper allt kladd och typ hälften av kalorierna jämfört med vanliga micropop. Gör så här:

Ta en glasskål av valfri storlek (det är bra om man kan se igenom) häll i cirka 3/4 dl popcorn. Sedan vatten så det precis täcker popcornen, kanske 1/2 dl.

Sätt en talrik över glasskålen och in i micron full effekt. Det tar längre tid än en vanlig micropop påse innan det börjar poppa, i alla fall i min micro, men ha tålamod. Efter cirka 6 minuter bör det vara klart. Salta efter smak.
Citera
2021-04-03, 07:20
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Har förstört 3 kastruller och slängt massvis med halvpoppade popcorn. Helt jävla omöjligt att poppa i kastrull. Kollar på youtube och följer alla råd men ingenting funkar.

Efter ett långt uppehåll så provade jag ikväll igen då jag älskar kastrullpoppade popcorn. Satte plattan på 7 (max är 12) enligt rekommendation och hade i Smör-rapsolja och slängde i några korn och väntade på att det skulle börja poppa. Kollade efter en stund, smöret helt brunt men korna började till slut att poppa (vilket ska betyda att det är rätt värme) så slängde i en dl till och la på locket. Det började poppa en åt gången och slutade med en halvfull kastrull med halvpoppade brända popcorn, som alltid.

Förstår inte vad jag gör för fel. Hur kan man misslyckas så hårt med att poppa popcorn. Är det någon speciell kastrull man måste ha eller vad fan är det för fel?!

Har provat ännu lägre temperatur men resultatet blir detsamma.

Viktigt att oljan/fettet inte går över 240 grader eller under 200. Bästa temperaturen är runt 230 grader Celsius. Detta innebär att Smör knappt klarar den temperaturen utan blir bränt.

Oljor klarar högre temperatur (inte Olivolja) En bra olja är Druvkärneolja den klarar högre temperaturer och är väldigt neutral i smak. Vill man ha Smörsmaken så smälter man smöret separat och garnerar popcornen med då de är klara.

Också väldigt viktigt är en kastrull med tjockare botten med stor diameter/yta på botten.
Majs fröna skall aldrig ligga på varandra utan ha gott om plats på botten så att de får bra kontakt med oljan omkring sig. Oljan skall precis täcka fröna och bäst är att först värma upp oljan till 230 grader (termometer är bra) sedan lägga i popcornen skaka lite så att fröna fördelar sig.10-20% skall vara fri yta med olja utan några frön. (de växer som bekant och frön måste kunna falla ner till botten igen för att kunna poppas rätt)

När popningen är på max aktivitet så tar man bort kastrullen från värmen och låter det avta.
Ev skaka lite lätt så att frön som flyttats upp från oljan tyar sig ner genom de färdiga popcornen och värms igen.

Salta/krydda direkt medans det finns en varm oljehinna på popcornen så fastnar saltet bättre.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in