• 1
  • 2
2020-06-04, 22:36
Medlem
Orten19s avatar
Har förstört 3 kastruller och slängt massvis med halvpoppade popcorn. Helt jävla omöjligt att poppa i kastrull. Kollar på youtube och följer alla råd men ingenting funkar.

Efter ett långt uppehåll så provade jag ikväll igen då jag älskar kastrullpoppade popcorn. Satte plattan på 7 (max är 12) enligt rekommendation och hade i Smör-rapsolja och slängde i några korn och väntade på att det skulle börja poppa. Kollade efter en stund, smöret helt brunt men korna började till slut att poppa (vilket ska betyda att det är rätt värme) så slängde i en dl till och la på locket. Det började poppa en åt gången och slutade med en halvfull kastrull med halvpoppade brända popcorn, som alltid.

Förstår inte vad jag gör för fel. Hur kan man misslyckas så hårt med att poppa popcorn. Är det någon speciell kastrull man måste ha eller vad fan är det för fel?!

Har provat ännu lägre temperatur men resultatet blir detsamma.
Citera
2020-06-04, 22:39
Medlem
Jag använder gjutjärnsgryta. Jag tror att om du kör för hög värme i en vanlig skitkastrull från IKEA bränner du skiten i botten.
Citera
2020-06-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Har förstört 3 kastruller och slängt massvis med halvpoppade popcorn. Helt jävla omöjligt att poppa i kastrull. Kollar på youtube och följer alla råd men ingenting funkar.

Efter ett långt uppehåll så provade jag ikväll igen då jag älskar kastrullpoppade popcorn. Satte plattan på 7 (max är 12) enligt rekommendation och hade i Smör-rapsolja och slängde i några korn och väntade på att det skulle börja poppa. Kollade efter en stund, smöret helt brunt men korna började till slut att poppa (vilket ska betyda att det är rätt värme) så slängde i en dl till och la på locket. Det började poppa en åt gången och slutade med en halvfull kastrull med halvpoppade brända popcorn, som alltid.

Förstår inte vad jag gör för fel. Hur kan man misslyckas så hårt med att poppa popcorn. Är det någon speciell kastrull man måste ha eller vad fan är det för fel?!

Har provat ännu lägre temperatur men resultatet blir detsamma.

Är ingen expert men om jag har förstått så måste det va smör eller helst en gjutjärnsgryta.
Citera
2020-06-04, 22:44
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Jag använder gjutjärnsgryta. Jag tror att om du kör för hög värme i en vanlig skitkastrull från IKEA bränner du skiten i botten.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Är ingen expert men om jag har förstått så måste det va smör eller helst en gjutjärnsgryta.

Har inte hört att någon har nämnt detta och det ser ut som att "alla" använder vanlig kastrull. Men i det här läget är jag redo att prova allt, får införskaffa mig en sådan
Citera
2020-06-04, 22:47
Medlem
Zoologens avatar
Förstår din frustration. Men enligt Arla ska man kunna ha smör och rapsolja, men när kornen börjar poppa stänger man av värmen helt. Viktigt är också att inte slänga i för mycket popcorn. Jag skulle nog satsa på en tjockbottnad kastrull typ med kopparbotten.

Tillägg: när morsan poppade popcorn när jag var liten hade hon aldrig någon gjutjärnsgryta och det blev bra.
Senast redigerad av Zoologen 2020-06-04 kl. 22:50.
Citera
2020-06-04, 22:48
Bannlyst
Citat:
Har inte hört att någon har nämnt detta och det ser ut som att "alla" använder vanlig kastrull. Men i det här läget är jag redo att prova allt, får införskaffa mig en sådan

Knepet är att skaka kastrullen snabbt fram och tillbaka på plattan. Vet inte om det är lämpligt på glashäll, men på gammaldags plattor är det inga problem.
Citera
2020-06-04, 22:50
Medlem
Entekopps avatar
Du har antingen för lite eller för mycket olja. Skippa smöret och använd endast rapsolja tills du lärt dig tekniken. Någon särskild kastrull behövs inte, går ta vad som helst med lock.
Citera
2020-06-04, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Knepet är att skaka kastrullen snabbt fram och tillbaka på plattan. Vet inte om det är lämpligt på glashäll, men på gammaldags plattor är det inga problem.

Detta. Skaka konstant!
Citera
2020-06-04, 22:51
Medlem
Tvonds avatar
Kör popcorn i en tjockbottnad stålkastrull jag. På med plattan på max i med rapsolja och sedan popcorn när de börjar på poppa på med locket och sänk ned värmen till en 5-6 av 12 ruska om ett par ggr under tillagningen. Blir perfekt varje gång.
Citera
2020-06-04, 22:52
Medlem
Citat:

Grejen med gjutjärn är att du får en bra spridning av värmen vilket gör att popcornen poppar jämnare. Risken med ojämn spridning är att vissa popcorn inte poppar och du låter dem gå för länge tills de bränns. Värm också pannan i några minuter innan du lägger i kärnorna.
Citera
2020-06-04, 22:54
Medlem
Vanlig billig kastrull med lock. I med olivolja så att botten täcks och 3 korn. När dem poppar fyller du botten med ett lager. Skaka kastrullen var 10de sekund tills poppandet avtar. Stäng och lyft bort när de poppar en och en och inte många på en gång.

Använd rikligt med olja och skaka ofta så blir det bra.
Citera
2020-06-04, 23:02
Medlem
YP4XQs avatar
Tjockbottnad kastrull med olja... och när du hör första poppet stänger du av plattan. Då kommer du inte bränna fast något.

Vad du har för spis kan ju dock spela lite roll.. Induktion vet jag inte om ovan recept funkar med det kanske kallnar för fort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in