2020-06-02, 17:06
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Att få i sig tre baguetter, det är vansinne, fast igen, desto finare, desto mindre?. Jag gör det absolut om jag är grisig och hemma själv under en eftermiddag kväll, eller ptja, 1&½ baguette blir det ju.

Edit: bra tips hur som haver, skinka och dill-dijon, tanken har inte slagit mig tidigare.
Naeeee, det blev ju inte 3 baguetter per skalle. Blev 1 och 1/2 och resten följde med hem och åts som brunch dagen efter 👅💦
Citera
2020-06-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Smörgåstårta.
Ja,med smörgåstårta är det sommar året om. Kan äta galna mängder.
Citera
2020-06-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vadå? Gillar du inte ris?
Har du testat rissoni? Är ju som ris fast pasta. Fast jag tycker att en god lasagne funkar året om.
Citera
2020-06-02, 17:48
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Man äter ju inte mer kolhydrater för det, blir bara att man äter ris istället för pasta.
Så du äter alltså:

Bechamelsås
Köttfärssås
Ost
Ris

Är detta rätt uppfattat?

Det är säkert ätbart men jag skulle knappast kalla det lasagne med ris, låter dessutom inte så somrigt då de flesta är sugna på lättare rätter när det är varmt. Det där är något simskolor passa bättre på hösten.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2020-06-02 kl. 17:51.
Citera
2020-06-02, 19:35
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Matjessill (Klädesholmen är riktigt bra), färskpotatis, gräddfil. Lite kaninmat vid sidan av och ordentligt med gräslök på toppen. Det är sommar för mig.

Satan så gott det är sköljes ned med matkällar kall pilsner.
Citera
2020-06-02, 19:45
Medlem
Till middag håller jag med majoriteten, grillat kött, helst marinerat, med egengjord potatissallad och ett gäng starköl vid sidan av.

Till lunch under soliga dagar tycker jag det kan vara godast med någon lätt mat. typ en kycklingsallad med en loka till duger gott åt mig.
Citera
2020-06-02, 20:44
Medlem
JerryCottons avatar
Kall rabarber och jordgubbskräm med en skvätt gräddmjölk. Jordgubbar eller smultron med iskall grädde.
Citera
2020-06-02, 21:45
Avstängd
Glossuss avatar
Matjes med nypotatis, gräddfil och gräslök. Helst i sällskap med två iskalla snapsar och en bira.
-Trevligt!
Citera
2020-06-02, 21:54
Medlem
Mycket prat om potatissallad men ingen skriver det ultimata receptet.

Själv älskar jag potatissallad men köper alltid över chark, oftast med vitlökssmak. Lite tråkigt men gott, oftast till grillade kamben.

Men är intresserad av egengjord med färskpotatis, så shot - vilka gör egen och vad har ni i?
Citera
2020-06-02, 21:57
Medlem
ArgusOnes avatar
Lax går alltid hem. Med potatis, ägg, grönsaker och senapssill. Varför inte en paj till det?

Annars är det aldrig fel att grilla på någon bit och servera med bakas potatis och någon röra.
Citera
2020-06-02, 22:41
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Mycket prat om potatissallad men ingen skriver det ultimata receptet.

Själv älskar jag potatissallad men köper alltid över chark, oftast med vitlökssmak. Lite tråkigt men gott, oftast till grillade kamben.

Men är intresserad av egengjord med färskpotatis, så shot - vilka gör egen och vad har ni i?

Jag har också alltid tyckt att egen potatissallad inte blir lika bra som den som någon annan gjort ☺️, MEN
jag har hittat ett jättegott recept av Melker Andersson: du måste testa och berätta vad du tycker! Det enda receptet som gjort mig nöjd ☺️, dvs det ULTIMATA RECEPTET!

Måste vara för 4 pers:
500 g kokt, fast potatis, skivad
2 stjälkar blekselleri, skivad (brukar jag hoppa då jag inte gillar selleri)
10 cm purjo, skivad
1 msk riven pepparrot
2 äpplen, tärnade
1/2 rödlök, skivad
1 dl creme fraiche
2 msk senapsvinägrette (jag brukar ta MYCKET MER. Jättegott!)
1 msk hackad persilja
salt och svartpeppar

Senapsvinägrette:
1 tsk senapsfrön
1 msk dijonsenap
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2 scharlottenlök, finhackad
1/2 dl olivolja
2 msk vitvinsvinäger
salt och svartpeppar

Koka upp senapsfröna i kastrull med lite lättsaltat vatten. Häll av. Blanda samtliga ingredienser i en skål.

Ur min mest använda kokbok med sjukt många goda, hyfsat enkla recept ändå: rekommenderas starkt!
http://www.bilddump.se/bilder/202006...17.152.216.jpg
Senast redigerad av Mangelina 2020-06-02 kl. 22:48.
Citera
2020-06-03, 00:09
Medlem
Inkommers avatar
Rökt ål och kokt potatis.

Sniglar i vitlökssås och oliver.

👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto