2020-06-02, 10:25
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vitlöksmarinad till älg???
Är du från vettet?
Varför förstöra älgfilé på det viset?

Näe-inte om man gillar vitlök,gillar man inte
vitlök kan man ju skippa den,svårare än så är det inte .
Citera
2020-06-02, 10:48
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vilken fantastiskt härlig sommardag det varit, här i Stockholm i alla fall!
Nu är det äntligen dags för picnic, middagar på altaner och grillning.

Vi sjösatte segelbåten och åt de sjukt goda vallmofröbaguetterna med skinka och dijonmajonnäs på Delselius bageri vid vattnet vid Gustavsbergs Marin. Värt ett besök för den som önskar sig en tur någon annanstans och samtidigt en sjukt god macka med kaffe! Vi ser fram emot den supergoda mackan varje år...säger en del va!?

Skulle uppskatta era bästa recept på sommarhärlig mat, grillning eller det godaste enligt er smak för en störtskön picnic! ☀️
Hur mycket kostade er dagsutflykt i matväg då, 100, 200 kronor? Kanske är naiv att tro man får en macka för under 100-lappen i fjollträsk.

Primörsoppa <-- det är signum för sommaren sedan innan du var född!
Räksallad (är väl bra stockholm-aktigt?
Fyllda baguetter (Fast det kanske är lite sensommar/höstigt?)

Det bästa förra sommarminnet jag har är när jag var på date med en italienska, vi tog med små baguetter, brie, port salut, & några paprikor samt en kniv med ut, där satt vi med atmosfärsvarmt vatten samt sån där smoothie-juice och tittade på när hennes barn lekte. Men just käket, osttallrik så att säga - det kändes bra somrigt - kanske just för att småvarm ost är så jävla gott!

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Smaka älg eller smaka vitlök? Svår fråga.
Senast redigerad av psykoshippien 2020-06-02 kl. 10:51.
Citera
2020-06-02, 10:50
Medlem
Potatissallad och grillat i alla ära. Men sommar för mig är när man äter frukost ute i morgonsolen.
Citera
2020-06-02, 11:06
Medlem
Nybakt bröd till frukost på typ camping. Dendär tallriken med potatissallad och rökt sik på fiskrökerier i Hjo. Nybakt, syrlig rabarberpaj med vaniljvisp och ett glas kallt vin en sommarkväll. Färska räkor på en brygga utmed havet nånstans. Baguette med äggagegga och räkor på Ebbas i Helsingborg med en iskall CubaCola. Färskpotatis, sill och gräddfil med gräslök. Äeeh jävlar, sommar alltså! Gott.
Citera
2020-06-02, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

Eller så väljer man ett annat kött, ska man sabba det med vitlök så är kanske fläskkarré ett bättre val.
Jag hade aldrig marinerat min älgfilé i vitlök, världens bästa kött förtjänar bättre än så.

Men each man for his own.
Citera
2020-06-02, 12:06
Medlem
Covington89s avatar
Knäckebröd med smör salt på skivad kall färskpotatis med purjölök.
Mumma!
Citera
2020-06-02, 12:36
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Svensk strandsommar i ett nötskal!

Själv skulle jag rekommendera pastasallad! Den går att få hur lätt eller tung man vill, hur fräsch eller grisig man vill, enkel att bara häva i lite smarriga ingredienser så är det klart!

Glöm inte ärtorna i pastasalladen och ostkuberna!
Citera
2020-06-02, 12:41
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Lasagne med ris
Och en liten dr pepper

Då är det sommar

Lasagne med RIS?? Menar du en vanlig lasagne och ris som ett tillbehör? Eller i lasagnen när den görs? Jag är väldigt förvirrad.

: ontopic. Grillat eller en ceasarsallad. Lätta saker, gravad / rök lax det hör sommaren till
Citera
2020-06-02, 12:48
Medlem
maxorrs avatar
Nyfångad fisk i alla dess former.. sik, harr, abborre, bäcköring, regnbåge skaldjur mm

Blir inte mer somrigare än det
Citera
2020-06-02, 13:12
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Hur mycket kostade er dagsutflykt i matväg då, 100, 200 kronor? Kanske är naiv att tro man får en macka för under 100-lappen i fjollträsk.
284 kr för 6 såna baguetter och 2 kaffe, så kring 40-lappen per macka skulle jag tippa. Och godare mackor får man leta efter
Citera
2020-06-02, 13:35
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
284 kr för 6 såna baguetter och 2 kaffe, så kring 40-lappen per macka skulle jag tippa. Och godare mackor får man leta efter
Att få i sig tre baguetter, det är vansinne, fast igen, desto finare, desto mindre?. Jag gör det absolut om jag är grisig och hemma själv under en eftermiddag kväll, eller ptja, 1&½ baguette blir det ju.

Edit: bra tips hur som haver, skinka och dill-dijon, tanken har inte slagit mig tidigare.
Senast redigerad av psykoshippien 2020-06-02 kl. 13:38.
Citera
2020-06-02, 14:14
Medlem
Otrivs avatar
Rimmad lax med dillstuvad potatis och en sallad till det. Gärna ett iskallt torrt glas vitt vin till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in