2022-05-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Nu finns det dock ingenting som ens tyder på grupptryck. Det är rent påhitt från kuluser. Tvärtom, så tyder det allra mesta på att den höga farten är initierad av Lovisa då hon gillar att köra fort för att imponera på sin omgivning.

Troligtvis är hon i grunden en osäker tjej som söker acceptans och bekräftelse genom att köra bil på ett "häftigt" sätt.

Tyvärr gick Lovisa's spexande åt helvete den här gången. Då skall hon naturligtvis betala priset och straffas ordentligt eftersom hennes handlingar har lett till att fyra 16-åringar har mist livet helt i onödan.
Helt sant. Tyvärr kommer hon ju så lindrigt undan att det knappast avskräcker några andra gaspedalälskare från att köra ihjäl sina passagerare. Fattar inte varför det ska daltas med fartdårar på det här sättet.
Citera
2022-05-24, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Ungdomar kommer i fler än en sort. Alla lever inte för att visa upp för polarna hur hårt man kan trycka på gaspedalen.

Helt rätt, men men nu var det som så att just de ungdomarna som satt i denna bil och den andra bilarna i gruppen hörde till kategorin som tryckte plattan i mattan så ofta man kunde.
Citera
2022-05-24, 18:52
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Helt rätt, men men nu var det som så att just de ungdomarna som satt i denna bil och den andra bilarna i gruppen hörde till kategorin som tryckte plattan i mattan så ofta man kunde.

Alltså behövdes det inte något "grupptryck"!

Men visst, du kan ju försöka hitta på nya definitioner på "grupptryck". Men gör det gärna i en egen tråd.
Du har smutsat ner denna tillräckligt nu.
Citera
2022-05-24, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Alltså behövdes det inte något "grupptryck"!

Men visst, du kan ju försöka hitta på nya definitioner på "grupptryck". Men gör det gärna i en egen tråd.
Du har smutsat ner denna tillräckligt nu.

Hade det varit mindre hat och mer intelligent resonemang i denna tråden då hade den inte blivit så nedsmustad av hat, men nu har vi dig och några till så...

Tvärt om, i en bil fylld av bildfolk och där alla varit på bilträff och där folk är fulla och där flera bilar lämnar träffen och följs åt då blir det mega grupptryck, tänk var det så svårt att fundera ut det själv?

MEN du ville bara stämma in i hatkören eller hur, häng L i en lyktstolpe eller låt L springa gatlopp.

Hoppas evinnerligt att HR inte höjer straffet, det avskräcker ingen och gör henne inte till en bättre människa vilket är huvudanledningen till fängelsestraff i Sverige som jag ser det.
Citera
2022-05-24, 19:47
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Hade det varit mindre hat och mer intelligent resonemang i denna tråden då hade den inte blivit så nedsmustad av hat, men nu har vi dig och några till så...

Tvärt om, i en bil fylld av bildfolk och där alla varit på bilträff och där folk är fulla och där flera bilar lämnar träffen och följs åt då blir det mega grupptryck, tänk var det så svårt att fundera ut det själv?

MEN du ville bara stämma in i hatkören eller hur, häng L i en lyktstolpe eller låt L springa gatlopp.

Hoppas evinnerligt att HR inte höjer straffet, det avskräcker ingen och gör henne inte till en bättre människa vilket är huvudanledningen till fängelsestraff i Sverige som jag ser det.

Jag har öht inte nämnt L
Vad är det för fel på dig? Du är ju helt besatt!
Citera
2022-05-25, 05:26
Medlem
Citat:
Tyvärr råkar det ju förhålla sig så att det är precis lika farligt för dessa plattan i mattan-romantiker att flyga ut i terrängen i 170 som för de som klarar av att gasa lite mer försiktigt.

Därav att samma regler gäller alla. Det förväntas man som körkortsinnehavare begripa, oavsett hur tung högerfoten är. Det går liksom inte att göra undantag för de vars största glädje i livet är att se varvmätaren kippa efter andan.
Citera
2022-05-25, 10:29
Medlem
Citat:
Din definition på grupptryck den är att Polisen måste skriva det i fet text i FUP eller att domstolen gör dito, min erfarenhet av sådana här resor med flera bilar på väg åt samma håll och med en bunt fyllskallar i bilen är en helt annan men det kommer du aldrig att begripa.

Men det är du som i tämligen tvärsäkra och otrevliga ordalag hänvisat olika användare till FUP där just precis detta skall finnas på pränt.

Citat:
...
Läs FUP så tas det upp att hon föll för grupptrycket, har du inte läst den?

Citat:
Har du inte läst FUP men har så mycket åsikter,skärp dig. Läs den och återkom.

Citat:
Har du inte läst FUP men har så mycket åsikter,skärp dig. Läs den och återkom eller knip igen nu.

Citat:
Om du läser FUP så kommer du att se fakta för det jag påstod, så öppna FUPn och läs noga inte bara det smaskiga om L utan läs allt. ...

Citat:
Läs FUP ditt pucko, sluta tjafsa

När du nu inte kan finna något som liknar det du hävdar så kanske det kunde vara på plats med en ursäkt till forumet?

Vidare: när det på flera ställen och från flera olika uppgiftslämnare i officiella dokument framkommer att denna gränslösa körstilen var Lovisas normala, alldeles oavsett vem hon hade med i bilen (eller körde själv?) så kanske det är dags att ompröva sin ståndpunkt...? Även om det svider.

Det känns som du projicerar egna erfarenheter och närmast bearbetar eget trauma i denna tråden.
Det är självklart bara en spekulation från min sida - men det sätt du uppför dig på och sprider felaktigheter med stor inbillad säkerhet förvillar och snedvrider tråden.
Citera
2022-05-25, 10:35
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Men det är du som i tämligen tvärsäkra och otrevliga ordalag hänvisat olika användare till FUP där just precis detta skall finnas på pränt.

När du nu inte kan finna något som liknar det du hävdar så kanske det kunde vara på plats med en ursäkt till forumet?

Vidare: när det på flera ställen och från flera olika uppgiftslämnare i officiella dokument framkommer att denna gränslösa körstilen var Lovisas normala, alldeles oavsett vem hon hade med i bilen (eller körde själv?) så kanske det är dags att ompröva sin ståndpunkt...? Även om det svider.

Det känns som du projicerar egna erfarenheter och närmast bearbetar eget trauma i denna tråden.
Det är självklart bara en spekulation från min sida - men det sätt du uppför dig på och sprider felaktigheter med stor inbillad säkerhet förvillar och snedvrider tråden.
Helt klart bara ett klassiskt motvallstroll.
Citera
2022-05-25, 14:48
Medlem
Citat:

Som du ser det, ja.
Vi har sett att du har en del egna och udda tolkningar av företeelser och begrepp som kanske något förklarar varför du går på tvärs med så många.

Straffteori är ett intressant ämne.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Straffteori

I just Lovisas fall finns fyra delar i straffteori som är relevanta, och en mer intressant än de övriga.

* Inkapacitering
Det där handlar helt enkelt om att skydda andra medborgare från Lovisas uppförande i trafiken genom att låsa in henne.
I detta exemplet faller verkan i denna delen av straffteorin mestadels bort eftersom hon förlorade körkortet strax efter händelsen. Om Lovisa däremot haft en eller flera domar rörande olovlig körning sedan tidigare hade inkapacitering barit högaktuell eftersom man kan anta risk för fortsatt brottslighet.

*Individualprevention
Att genom bestraffningen få gärningsmannen att förstå att denne gjort fel och där i de fall detta ändå inte går fram låta straffet vara så långt och hårt att det avhåller individen från nya försök att begå brott.

Här är min uppfattning att två månader med fotboja i hemmet inte är ett tillräckligt omfattande straff för hennes gärningar och vad dom ledde fram till.

*Rehabilitering
Rehabilteringen syftar till att ge den dömde insikt i varför denne blev dömd, och hjälpa denne med instrument och möjligheter att hålla sig ifrån framtida brottslighet. Det kan handla om utbildning, kurser eller att bli fri ett missbruk.
I just Lovisas fall torde terapi vara angeläget, samt - enligt mig, faktiskt en utredning för NPF-störning.
Jag tror knappast rätten kan döma till sådant, men jag tror Lovisa skulle vara betjänt av det för att kunna förstå sig själv lite bättre, och kanske förhoppningsvis fungera bättre med andra.
2 månader med fotboja är hur som helst för lite för att inleda någon vettig rehabilitering, och än mindre avsluta något på ett vettigt sätt.

*Allmänprevention
Den allra viktigaste aspekten i detta fallet. Här krävs ett tydligt straff som visar att samhället inte accepterar ett sådant beteende i det allmänna trafikrummet. Två månader i hemmet med fotboja är ett hån.
6 månaders fängelse eller mindre kan omvandlas till fotboja i hemmet, och det måste för allt smör i Småland undvikas.

Jag vet att många vill se både 4, 5 och 10 års fängelse för det Lovisa gjort, men om man skall försöka slotta in det i svensk straffpraxis så är fängelse det viktiga. Alltså riktigt fängelse, utan chans att omvandla straffet till hemmavaro med fotboja. Mer än 6 månader fängelse är alltså ett minimum, och det sänder viktiga signaler till andra som tror att dom kan bära sig åt precis som dom själva vill ute på våra gemensamma vägar.
"Shit du, hon bruden i Norrland fick skaka galler för det hon gjorde."

Själv anser jag att 12 månader verklig tid i fängelse borde vara möjligt att döma till med tanke på brottets allvar och utfallet av händelsen.

Och, då menar jag verkligen 12 månader i fängelse - efter ungdomsrabatt, skadat sig själv-avdrag och tjejbonus.
12 månader på anstalt.
Sverige har (alltför) låga straff på sådana här brott, men grov vårdslöshet i trafik har upp till 2 års fängelse i straffskalan, och lika så vållande till annans död - så vida inte brottet bedöms som grovt, för då toppar det ut på 6 års fängelse.

1 år låter larvigt lågt, jag vet - men det borde vara möjligt att nå.
2 månader är ett hån, och en bra grogrund för fler, liknande händelser.

Du, kuluser vill ge henne en månad för du tycker synd om henne.
Jag vill ge henne 1 år för att jag hoppas skona någon annan från samma elände Lovisa ställde till med.

Jag tror inte Hovrätten kommer döma så att någon av oss blir nöjd.
Citera
2022-05-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Helt klart bara ett klassiskt motvallstroll.

Ja, kanske det.

Det allvarliga är att kuluser etablerat och vidmakthåller "grupptryck" som en trådsanning sedan nästan två år tillbaka.
Det är slut med det nu.
Citera
2022-05-25, 16:47
Medlem
Citat:
Nu har du verkligen bevisat att du har noll och ingen anknyning till hur ungdomar lever sitt liv, om man tror att straff styr vad en ungdom gör då jäklar lever man i det blå.

Ungdomar är odödliga och betraktar livet efter 25-30 som över.

Och de idioter som du refererar till som vill spärra in en ungdom i 5-10 20 år, herrejössen vilka dårar det finns isåfall.

Som sagt, vad är ditt recept för att vi skall minska risken att något liknande sker igen?

Hittills har du varit svarslös.

Jag tror på information, jag vill se kampanjer som belyser unga vuxnas utsatta situation där dom bär fullt juridiskt ansvar som vuxna men alltför ofta saknar förmågan att förstå konsekvenserna av sitt agerande.

Jag vill se mycket mer än utav föräldraansvar. Om de som står som registrerade ägare till de bilar och A-traktorer som används för exceptionell buskörning skakas om mer än vad dom görs idag så kan vi kanske se en förändring i föräldrars slappa attityd.

Det är i alltför många fall bristande uppfostran som ligger bakom många av de dramatiska händelser vi sett med unga vuxna eller ibland omyndiga, körkortslösa bakom ratten.

Jag vill ha en ordentlig debatt kring NPF-problematik och konsekvenserna för trafiksäkerheten.

Nej, inte alls bokstavsbarn är olämpliga som förare. Men, skall alla med diagnos verkligen få ta körkort?

Allt detta är sådant som behöver komma upp på bordet och diskuteras.
En kännbar dom för Lovisa skulle kunna vara hävstången som sätter stenen i rullning.

Men, mest troligt blir det varken vettig dom eller debatt i samhället nu heller.
Fler måste dö först. Fler unga, fler barn, fler oskyldiga medtrafikanter.

Det är vad jag vill se och försöker åstadkomma genom att belysa hur vansinnigt det inträffade är, och hur skev straffpåföljden är.

Du vill halvera Lovisas straff.
1 månad isf för 2 månader hemma i bostaden.

That's it.
Du är nöjd med hur "ungdomar" är och beter sig samt menar att inget går att ändra på.

Vi tycker olika.
Citera
2022-05-25, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

That's it.
Du är nöjd med hur "ungdomar" är och beter sig samt menar att inget går att ändra på.

Vi tycker olika.
Jag lever i verkligheten, men det betyder inte att jag är nöjd med allt.

L straff är att leva med det som hänt, samma gäller J.

Barn måste man lära i tidiga år rätt och fel, körkort är helt ointressant.

Så J och L har en ryggsäck under resten av deras liv, låt oss hoppas att dom
om dom får familj gör ett bättre jobb än dessa 6 ungdomars föräldrar gjorde det är den tunga bistra sanningen, barnen är en produkt av sin familj.

En intressant fråga, var den som ev skulle köra EPA traktorn hem efter att ha käkat på MAX var han 100% nykter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in