2020-08-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Hoppas åtal kommer väckas mot henne och att hon får en hård dom för sitt illdåd till vansinneskörning.

Sådana här olyckor kan till stor del undvikas genom att hålla hänsynslösa galningar som henne borta från vägarna.

Inget hat eller glåpord kommer att bringa tillbaka de döda grabbarna. En djävla tragedi är vad det är, i ungdomligt komplett oförstånd.

Är det så att jäntungen sitter ute på Snapchat eller fejjan och postar som om ingenting hänt, så är det ju naturligvis fel, och ett direkt slag i ansiktet på redan hårt prövade anhöriga.

Men att begära allmän lynchning och hudflängning av den här unga tjejen är ingen väg heller, hur djävla dum eller naiv hon än kan vara.

Kom igen nu FB:are - hur många har i vår gröna ungdom inte varit i liknande situationer flera gånger om, och undkommit med bara rena förskräckelsen. Va? BMW 3.0 CSI 1979, undviker en järnvägsstolpe i 120 km/h med bara centimeter och med flera personer i bilen..och det är bara en incident, av....

Det är endast efteråt man insett hur djävla fantastikt illa det kunde ha gått - vilket det tyvärr gjorde i det här fallet. Djävligt illa dessutom.

När det händer, händer det och det är oftast ren svintur eller omständigheter som avgör. L*visa drog det kortare strået och hon kommer att måsta leva med det resten av sitt liv. Verkar dock som det inte riktigt har gått upp för henne än...men det kommer.

Så den som är oskyldig, kasta gärna första stenen.
Citera
2020-08-26, 21:01
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Inget hat eller glåpord kommer att bringa tillbaka de döda grabbarna. En djävla tragedi är vad det är, i ungdomligt komplett oförstånd.

Är det så att jäntungen sitter ute på Snapchat eller fejjan och postar som om ingenting hänt, så är det ju naturligvis fel, och ett direkt slag i ansiktet på redan hårt prövade anhöriga.

Men att begära allmän lynchning och hudflängning av den här unga tjejen är ingen väg heller, hur djävla dum eller naiv hon än kan vara.

Kom igen nu FB:are - hur många har i vår gröna ungdom inte varit i liknande situationer flera gånger om, och undkommit med bara rena förskräckelsen. Va? BMW 3.0 CSI 1979, undviker en järnvägsstolpe i 120 km/h med bara centimeter och med flera personer i bilen..och det är bara en incident, av....

Det är endast efteråt man insett hur djävla fantastikt illa det kunde ha gått - vilket det tyvärr gjorde i det här fallet. Djävligt illa dessutom.

När det händer, händer det och det är oftast ren svintur eller omständigheter som avgör. L*visa drog det kortare strået och hon kommer att måsta leva med det resten av sitt liv. Verkar dock som det inte riktigt har gått upp för henne än...men det kommer.

Klokt skrivet.
Citera
2020-08-26, 22:13
Medlem
Citat:

Jag kan säga så här, att vad jag lagt märke till under mina år som bilförare, så är det faktiskt väldigt sällan som någon kör alldeles, alldeles för fort, så som 80 kmh över hastighetsgränsen (bilen sägs ha kört i 150 på en 70-sträcka, även om krockkudden utlöstes i 120).
Det finns en särskild 70-sträcka jag säkert åkt tusen gånger, och jag minns en sen kväll för ett par år sedan när en mötande bil verkligen swishade förbi alldeles, alldeles för fort. Jag uppskattade den bilens hastighet till 120. Och det var så pass ovanligt att jag lade det på minnet.
Visst finns det en del typ 90/100 sträckor på riksvägar där hastigheten tillfälligt sänks till 70 då man passerar en mer bebyggd sträcka, medans att vägen är lika bred och fin som innan, men detta verkar inte vara fallet här, och även då hade 150 varit alldeles för mycket.
Så nej, tack och lov, så hör det absolut inte till vanligheterna att folk kör i 150.
Ärligt talat, inte ens på våra finaste motorvägar där 120 gäller, är det särskilt vanligt. 130 visst, men varje normalt funtad människa känner pulsen stiga under sådana farter, oavsett väg.
Citera
2020-08-26, 23:04
Medlem
Citat:

1. Bmw E9 gick ur produktion 1975, så du kan inte ha åkt i en 1979 års modell.

2. Lovisa ansvarade för 5 omyndiga barn, varav 4 satt obältade.

Det.
Finns.
Ingen.
Ursäkt.

Inte ens "ungdomligt oförstånd" håller som förklaring. Det finns något annat, djupare här.
Det framstår som om hon aldrig borde fått körkort, och om myndigheterna inte hade stoppat henne från att ta körkort, så borde föräldrarna gjort det. I motsats till att agera enablers och låna ut bil till henne.

Något är jävligt galet här, och hon framstår som långt ifrån mogen att bära ansvaret det innebär att köra bil.
Citera
2020-08-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Det.
Finns.
Ingen.
Ursäkt.

Inte ens "ungdomligt oförstånd" håller som förklaring. Det finns något annat, djupare här.
Det framstår som om hon aldrig borde fått körkort, och om myndigheterna inte hade stoppat henne från att ta körkort, så borde föräldrarna gjort det. I motsats till att agera enablers och låna ut bil till henne.

Något är jävligt galet här, och hon framstår som långt ifrån mogen att bära ansvaret det innebär att köra bil.

Info från ntf.se
Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till böter. Detta gäller både för bussförare och förare av personbil.En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar böter.Bötesbeloppet för den som inte använder befintligt bälte är 1500 kronor och 2500 kronor om barn under 15 år sitter obältade i bilen.
Citera
2020-08-27, 11:38
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:

Det.
Finns.
Ingen.
Ursäkt.

En gren av bilkulturen är helt störd, jag menar föräldrar från raggarkulturen som hjälper till att göra barnen laglösa, istället för att bli vettiga samhällsmedborgare med sunt förnuft, barnen blir istället "snuthatare" bakom ratten på sina häftiga Epa-Traktorer som pappa har byggt och traktorerna går lika snabbt som vanliga personbilar eftersom pappa har hittat på finurliga lösningar för att hjälpa ungarna att lura polisen, pappan har inte bättre förstånd än att supa sig full i sin raggarbil varje helg och känner sig kung när Epa-Traktor killarna berömmer hans blanka Cadillac, känner personligen många exempel...
Citera
2020-08-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jess87
Info från ntf.se
Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till böter. Detta gäller både för bussförare och förare av personbil.En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar böter.Bötesbeloppet för den som inte använder befintligt bälte är 1500 kronor och 2500 kronor om barn under 15 år sitter obältade i bilen.

Vad vill du ha sagt?
Att Lovisa inte var ansvarig för framfarten?

Att killarna i baksätet borde ha postuma böter?

Att lagstiftningen är skev?

Det där sista kan jag hålla med dig om.
Citera
2020-08-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fb5318
Jag kan säga så här, att vad jag lagt märke till under mina år som bilförare, så är det faktiskt väldigt sällan som någon kör alldeles, alldeles för fort, så som 80 kmh över hastighetsgränsen (bilen sägs ha kört i 150 på en 70-sträcka, även om krockkudden utlöstes i 120).
Det finns en särskild 70-sträcka jag säkert åkt tusen gånger, och jag minns en sen kväll för ett par år sedan när en mötande bil verkligen swishade förbi alldeles, alldeles för fort. Jag uppskattade den bilens hastighet till 120. Och det var så pass ovanligt att jag lade det på minnet.
Visst finns det en del typ 90/100 sträckor på riksvägar där hastigheten tillfälligt sänks till 70 då man passerar en mer bebyggd sträcka, medans att vägen är lika bred och fin som innan, men detta verkar inte vara fallet här, och även då hade 150 varit alldeles för mycket.
Så nej, tack och lov, så hör det absolut inte till vanligheterna att folk kör i 150.
Ärligt talat, inte ens på våra finaste motorvägar där 120 gäller, är det särskilt vanligt. 130 visst, men varje normalt funtad människa känner pulsen stiga under sådana farter, oavsett väg.

Håller med dig.
Jag har kört bil sedan 1990-talet och det är väldigt sällsynt att jag mött, eller blivit omkörd av, någon som kört mer än 30 km/h över det tillåtna. På motorväg/motortrafikled kan det ha möjligtvis ha hänt att någon t ex kört 180 km/h på 100-väg, men jag är inte ens säker på det. På landsväg har jag nog aldrig varit med om något ens i närheten. 19-åringen körde 80(!) km/h över det tillåtna.

Jag provkörde för någon månad sedan själv sträckan förbi olycksplatsen. Det är vansinnigt hänsynslöst att fara fram i 150 km/h där, bland in-/utfarter, hus, brevlådor osv.

Ca 600 meter efter olycksplatsen kommer en 50-skylt, och ca 400 meter senare en Y-korsning.
Senast redigerad av beitos 2020-08-27 kl. 13:50.
Citera
2020-08-27, 21:55
Medlem
1972 fanns inte Volvo 242, kanske d et eventuellt var en prototyp på ritbordet som utvecklades å kom ut på marknaden flera år efteråt.
Citera
2020-08-28, 06:44
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:

Det.
Finns.
Ingen.
Ursäkt.

Fast hon klarade ju sin körkortsutbildning och hennes föräldrar vet väl inte hon körde på det viset . Jag fick alltid ha min mammas bil när jag var 18 . Körde exemplariskt tills jag var utom synhåll sen gasen i botten
Citera
2020-08-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Fast hon klarade ju sin körkortsutbildning och hennes föräldrar vet väl inte hon körde på det viset . Jag fick alltid ha min mammas bil när jag var 18 . Körde exemplariskt tills jag var utom synhåll sen gasen i botten

Är det något eftersträvansvärt?

Eller, är det en en indikator på det gränslösa beteendet och den skeva verklighetsuppfattningen man träffar på i avdelningen narcissism, grandios självbild, megalomani, psykopati mm mm?

Det görs inga psykologiska utvärderingar inför ett körkortstillstånd. Det är upp till föräldrarna att intressera sig såpass för sitt barn redan under uppväxten att sådana här katastrofer undviks.

Det kallas uppfostran.
Det ingår i föräldraansvaret.
Senast redigerad av boboboxbox 2020-08-28 kl. 06:59.
Citera
2020-08-28, 06:56
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Är det något eftersträvansvärt?

Eller, är det en en indikator på det gränslösa beteendet och den skeva verklighetsuppfattningen man träffar på i avdelningen narcissism, grandios självbild, megalomani, psykopati mm mm?

Nä det är det väl inte men bara förklara ingen förälder vet ju hur deras barn kör bil när de inte ser eller är med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in