2020-06-09, 01:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Denna olycka var fullt förutsägbar! Vid normal hastighet hade skadorna begränsats oerhört mycket, bestrid detta faktum hur mycke du orkar, ingen kommer iaf att tro dig.
Japp så är det, man undrar vad för människor som försvarar att köra i såna hastigheter, finns ju också många djur som kan hoppa ut i vägen.
De har ju satt 70 km/tim för en orsak.
Men antagligen kör de säkert alldeles för fort själva?
Citera
2020-06-09, 01:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Som jag redan skrivit, invänta utredningen och först då kan man säga att det var vansinneskörning eller "bara" för fort och för svår väg för föraren.

Själv har jag inte åkt denna väg men att köra 90 på 70 väg är normalt på de flesta vägar, sedan ökar man till 120 så blir det spännande och kul men inte vansinnigt fort men man kan inte hålla 120 på alla sträckor så kan man inte vägen så kan man bli överraskad och en kurva som denna ser ut att "nypa" och då är det lätt att tro att jag fixar det utan att korrigera rejält.
Hur fan kan du tycka att det är ok att köra 90 km/tim på en 70 väg? Det måste vara något gravt fel på dig?
Hoppas jag slipper möta dig i trafiken....
Citera
2020-06-09, 02:01
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag skiter fullständigt i hur hon höll i ratten, så citera du den det berör med det.

Är du helt puckad? Det är föraren som har körkort som har ansvaret över bilen och att följa hastighetsbegränsningar, lagar m.m.

Ja det är väldigt synd om denna tjej och jag hoppas verkligen att hon klarar sig, men det avskriver henne inte från ansvar.

Och jag anser att detta var en vansinnesskörning att köra så fort på en 70 sträcka!
Det du inte verkar fatta är att detta är Flashback forum och här har man rätt att ha åsikter.
Det finns dock en liten möjlighet att bilen haft ett tekniskt fel, och det har jag också skrivit som en möjlighet om du hade orkat läsa hela mitt inlägg.

Exakt. Det gick för fort vare sig bilen hade ”tekniskt fel” eller inte
Citera
2020-06-09, 03:26
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Premiär på flashback.

Tror det gick till såhär: https://gofile.io/d/OzDzaU

Sett på bilder. Spår efter vänsterdäcken: Vänster bak börjar närmare mittlinjen. Vid 40m före krash korsas spåren, och därefter är det vänster fram som är närmast mittlinjen. 10m efter att de korsat varandra, korsar vänster bak kantlinjen. Ytterligare 3m senare korsar vänster fram kantlinjen. Tvärtom går inte, för då skulle rotationen på bilen vara motsatt, och skadorna på bilen annorlunda. Det bromsspår som går under den utsatta varningstriangeln på bilderna är därför höger bak. Redan där är höger fram utanför asfalten.

Detta betyder att bilen har varit väldigt mycket riktad åt höger när den gick förbi näst sista stolpen, 55m före krash. Varför?

Hemmet har massor med motorfordon. Hon har haft körkort i mer än ett år.

Spekulationer nu. Detta är inte första gången hon kör racer. Det kan dock vara första gången hon är med om att när hon svänger kraftigt till vänster, bromsar vänster bakhjul för att hjälpa till, ESP. Här är en förklaring på det. Det är från mercedes, men det kvittar ju. https://www.youtube.com/watch?v=LVz9f5WQhCI&t=0m42s

Hon är inte beredd på den hjälpen, upptäcker att hon styrt för mycket, och lägger om ratten något för mycket till höger, detta är det enda tekniska misstag hon gör. Samtidigt släpper nypet i vänster bakhjul, så bilen överstyr åt höger. Nu går krasch inte att undvika.

Broms och eller sväng åt vänster ger rotation åt vänster före och i diket. De sista 25 meterna finns noll kontroll över bilen.

Kantlinjerna är 3m från början av en till början av nästa, som i verkligheten och mittlinjerna är 9m på samma sätt.

Solen går upp i nordost till nordnordost har kanske påverkat men jag tror inte det. Ljusförhållandena är inte med i animationen.

</fbekulation>

Vilka bilder grundar du dina antaganden på?
Har inte sett några korsande spår eller andra spår alls själv som visar att bilen sladdat innan sista kurvan där de går ner i diket, vare sig på bilder, eller på plats. Första spåren jag ö.h.t. har sett är de som börjar parallellt strax innan varningstriangeln.
Vilka spår har jag missat?
Citera
2020-06-09, 04:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tycker du kan skita i att anklaga mig, jag har inte hoppat på och önskat tjejen som körde ska dö eller annat hemskt. Så den som snackar skit är du.
Har du kört denna väg? Om inte tagga ner.

Förstår att du gillar att köra alltför fort, dåligt samvete?
Kör man minst 120 på en sån väg är det tur om man klarar sig!

När vi vuxna gör fel, ska det inte urskuldas hon har kört vårdslöst och sen slutade det som det gjorde med, inget snack om saken.

Jag har aldrig påstått att du vill att hon ska dö, ditt agerande kan ändå vara osmakligt. Allra mest när du argumenterar med lögner.

Jag har aldrig påstått att jag gillar att köra fort och mitt samvete har inget med mitt svar att göra, patetiskt försök till en ursäkt. Det är många som kör snabbt, de allra flesta klarar sig, endast en bråkdel drabbas av olyckor.

Jag har inte tagit upp något om hennes körning eller försvarat att köra för fort, det var ditt fokus jag kritiserade. Att koncentrera sig på en straffrättslig fråga innan du har detaljerna på bordet och innan vi ens vet om föraren överlever är inte normalt beteende.
Citera
2020-06-09, 06:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag har aldrig påstått att du vill att hon ska dö, ditt agerande kan ändå vara osmakligt. Allra mest när du argumenterar med lögner.

Jag har aldrig påstått att jag gillar att köra fort och mitt samvete har inget med mitt svar att göra, patetiskt försök till en ursäkt. Det är många som kör snabbt, de allra flesta klarar sig, endast en bråkdel drabbas av olyckor.

Jag har inte tagit upp något om hennes körning eller försvarat att köra för fort, det var ditt fokus jag kritiserade. Att koncentrera sig på en straffrättslig fråga innan du har detaljerna på bordet och innan vi ens vet om föraren överlever är inte normalt beteende.

Alltså varför ska man inte ta upp det straffrättsliga här?
Har du inte fattat att vi är på Flashbak forum?

Fokus är väl på olyckan i denna tråd och farten har givetvis att göra med att två blev väldigt skadade och fyra dog.
Sen har jag rätt att tro att farten även orsakade olyckan.

Jag har inte varit osmakligt ett dugg, så ge dig!
Att köra 120 km/tim och troligtvis över är vad som inte är normalt beteende, vare sig du tycker det eller inte.
Citera
2020-06-09, 07:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Alltså varför ska man inte ta upp det straffrättsliga här?
Har du inte fattat att vi är på Flashbak forum?

Fokus är väl på olyckan i denna tråd och farten har givetvis att göra med att två blev väldigt skadade och fyra dog.
Sen har jag rätt att tro att farten även orsakade olyckan.

Jag har inte varit osmakligt ett dugg, så ge dig!
Att köra 120 km/tim och troligtvis över är vad som inte är normalt beteende, vare sig du tycker det eller inte.

Du skriver saker som att föraren har gjort sig skyldig till vållande till annans död, att denne har begått ett vansinnesdåd och att du tycker att det är viktigt att föraren straffas. Sedan har du mage att skriva till en anhörig att du tycker att det är fel att andra personer skriver skit i tråden trots att du backar upp dina åsikter om föraren på spekulationer och egna påhittade lögner om trafikrisker.

Vid tragiska olyckor så bör man visa mer respekt, det är inte så att föraren ville att olyckan skulle inträffa. Du får mer än gärna prata om hur du tror att olyckan gått till, det jag vänder mig emot är ditt fokus på att straffa en flicka som ligger allvarlig skadad utan hänsyn till henne eller hennes anhöriga.
Citera
2020-06-09, 07:37
Medlem
Mina åsikter som jag fått efter att ha läst den här tråden plus att ha uppfostrat fyra barn.

1. Tjejen som körde borde inte haft körkort överhuvudtaget.
2. 14 åringen borde ha varit hemma vid den här tiden på dygnet. Föräldraansvar.
3. Killarna åkte bara med, de har ingen skuld i olyckan.
4. Vägen borde ha varningsskyltar för skarp kurva eftersom ungdomar i det här området tydligen kör väldigt fort.
Citera
2020-06-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Det vore kanon om du ville göra det, kolla gärna över båda filerna då det finns möjlighet att dom har genat lite också.

Ja jag har varit med om en liknade situation, det kändes som att bilen hade ett chassi gjort av gummiband. Och i denna händelse så ska man komma ihåg att bilen va fullproppad med folk, så det behövdes nog inte så mycket för att få den att kränga hej vilt!
Har kollat vägen nu i morse och det är inga gupp på hela raksträckan innan kurvan, hur fin väg som helst i båda körfälten..
Citera
2020-06-09, 08:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Du skriver saker som att föraren har gjort sig skyldig till vållande till annans död, att denne har begått ett vansinnesdåd och att du tycker att det är viktigt att föraren straffas. Sedan har du mage att skriva till en anhörig att du tycker att det är fel att andra personer skriver skit i tråden trots att du backar upp dina åsikter om föraren på spekulationer och egna påhittade lögner om trafikrisker.

Vid tragiska olyckor så bör man visa mer respekt, det är inte så att föraren ville att olyckan skulle inträffa. Du får mer än gärna prata om hur du tror att olyckan gått till, det jag vänder mig emot är ditt fokus på att straffa en flicka som ligger allvarlig skadad utan hänsyn till henne eller hennes anhöriga.
Vad snackar du om?
Självklart är det förarens ansvar att köra trafiksäkert.
Jag har mage, för jag anser att hennes passagerare inte bär något som helst ansvar för händelsen, därför jag skrev inlägget fattar du, eller är det för svårt för dig?
Du kan ju fan inte läsa, verkar det som?
Så jag skriver igen!
"JAG ANSER ATT OLYCKAN BERODDE PÅ ATT HON KÖRDE ALLDELES FÖR FORT!" Och jag har kört den vägen flera gånger och skulle aldrig köra den över 70 km/tim. Bara för att hon är skadad så ska väl lagen vara lika för alla? Annars är det väl lika bra att vi tar bort hastighetsbegränsningar?
Citera
2020-06-09, 09:07
Medlem
Citat:

Helt klart skall man visa respekt för varandra även vid denna typ av olyckor.
Men samtidigt bör man få diskutera ev. staff och orsak till olyckan.
I det här fallet har det framkommit fakta som starkt pekar på att olyckan orsakades av att föraren grovt överskred vägens högsta tillåtna hastighet och likaså sin förmåga att framföra fordonet. Detta bör resultera i en dom för vårdslöshet i trafik ochvållande till annans död.
Sen att utgången för pojkarna blev som den blev fanns nog det faktum att de satt obältade, nu kan jag bara ponera i det här fallet, men allmänt så bidrar ett bilbälte till att minska skador och dödsfall i samband med trafikolyckor.
Detta är en tragisk händelse och föraren ligger skadad, trots det visar alla framförda fakta att hon gjort sig skylldig till brott och i jämlikhetens tidsanda bör hon hanteras och dömmas på samma vilkor som en jämnårig pojke(Ung man) hade gjorts.
Dessutom det som jag ser skiljer sig i detta fall mot många andra dödsorlyckor med ungdommar att föraren faktiskt hade körkort och om man skall lita på inlägg här och media inte var påverkad av droger.
Då de flesta av dessa singelolyckor oftast verkar ha orsakats av påverkade personer utan körkort.
Citera
2020-06-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Vilka bilder grundar du dina antaganden på?
Har inte sett några korsande spår eller andra spår alls själv som visar att bilen sladdat innan sista kurvan där de går ner i diket, vare sig på bilder, eller på plats. Första spåren jag ö.h.t. har sett är de som börjar parallellt strax innan varningstriangeln.
Vilka spår har jag missat?

Det är de spåren jag menar. https://i.imgur.com/4JWXuEA.jpg
På den bilden ser det ut som att det är ett något ljusare spår som börjar till vänster och sen borta vid 4:e kantstrecket korsar det mörkare spåret och sedan går ut utanför asfalten två eller tre meter innan det mörkare gör det. Ljus vänster bak. Mörk vänster fram.

Om det stämmer och man följer spåren bakåt ser man att vid tredje sista stolpen är spåren efter vänster fram och höger bak mindre än en halv meter från varandra. Bilen är då riktad väldigt mycket åt höger. Det måste ha berott på en överparering.

https://imgur.com/a/P5XU0iJ

Dom här bilderna är jättebra men det känns ändå lite osäkert om det faktiskt är samma spår ända från asfaltskanten bak till tredje sista stolpen. Kan nån bekräfta det på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in