2020-07-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag antar att det är fullt möjligt att hon inte kommer att anses vara tillräckligt frisk för att sitta av ett fängelsestraff. Hur gör domstolen då? Någon som hört talas om ett liknande fall?

Du kan även prova här:
(FB) Ev straff för hon som körde ihjäl fyra 16-åringar utanför Sundsvall (i Sörfors)?
(Tråd i juridikforumet där olyckan/straffet också diskuterats. Den tog inte riktigt fart, och "dog ut" ganska snabbt, men jag utgår från att en del av de som vistas där är juridiskt insatta.)
Citera
2020-07-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
Vad är denna L****a för en?
Tidigare olyckor, fortkörningar? Tidigare dysfunktionellt beteende med tanke på att inte ha konsekvenstänk?

Lugna dig grabben... Jag gillar också att köra extremt fort men jag hade dock sagt att jag är en rätt normal 20-åring, definitivt inte "dysfunktionell" för att jag gillar att köra snabbt, aldrig haft problem med polisen eller orsakat en olycka, när man kör i de farterna känner man sig fri av någon anledning, extremt härligt.

Riskerna att något händer ökar givetvis, hade dock inte lagt all skuld på L*visa i det här läget, det satt 4 pojkar i tonåren där bak och eggade säkerligen på henne, varenda grabb jag kört i min bil har ÄLSKAT när jag kör i 200 blås på motorvägen. Kan nästan garantera dig att de inte hade det minsta emot det, tyvärr hände det något extremt tragiskt där borta i Sundsvall, men att påstå att hon har dysfunktionellt beteende för att hon gillar att köra snabbt är lite absurt.
Citera
2020-07-04, 17:13
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag förstår inte varför en del försvarar föraren. Hade det varit jag så hade jag hoppats att alla hatat mig och att jag fått stått till svars för det jag gjort. Efter att jag vaknat upp (om jag blivit helt frisk) så hade självklart tagit mitt straff för det var på mitt ansvar att fyra personer dog i samma bil som mig och ingen annan.

Om någon hetsar mig att köra fortfare - då är det mitt beslut att göra det då jag sitter vid ratten. Vill jag inte köra fortfare - då kastar jag ut den eller de ur bilen som tjatar. Det är ingen som styr gaspedalen mer än jag (om inte bilen kapades eller att killarna i baksätet hotade föraren till livet om hon inte ökade farten).

Det är helt jävla sjukt att folk i den här tråden tar henne till försvar. De spelar ingen som helst jävla roll om hon blev hetsad till att köra fortfare eller tog det beslutet själv. Det är föraren som har ansvar och inte passagerarna. Att fyra dog i kraschen är hennes fel och inte de andra. En del ser inte ut att förstå det.

Om vi vänder på det.
Jag kör bilen och blir hetsad att köra fortfare och fyra personer dör. Då behöver jag alltså inte ta ansvar för mitt beteende för jag blev ju hetsad. Ni hör ju själva hur det låter. Det är så jävla sjukt tänkande det där. Är man i dom banorna så bör man låsas in på långvården för all framtid och nyckeln ska kastas i marianergravens botten.
Citera
2020-07-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag förstår inte varför en del försvarar föraren. Hade det varit jag så hade jag hoppats att alla hatat mig och att jag fått stått till svars för det jag gjort. Efter att jag vaknat upp (om jag blivit helt frisk) så hade självklart tagit mitt straff för det var på mitt ansvar att fyra personer dog i samma bil som mig och ingen annan.

Om någon hetsar mig att köra fortfare - då är det mitt beslut att göra det då jag sitter vid ratten. Vill jag inte köra fortfare - då kastar jag ut den eller de ur bilen som tjatar. Det är ingen som styr gaspedalen mer än jag (om inte bilen kapades eller att killarna i baksätet hotade föraren till livet om hon inte ökade farten).

Det är helt jävla sjukt att folk i den här tråden tar henne till försvar. De spelar ingen som helst jävla roll om hon blev hetsad till att köra fortfare eller tog det beslutet själv. Det är föraren som har ansvar och inte passagerarna. Att fyra dog i kraschen är hennes fel och inte de andra. En del ser inte ut att förstå det.

Om vi vänder på det.
Jag kör bilen och blir hetsad att köra fortfare och fyra personer dör. Då behöver jag alltså inte ta ansvar för mitt beteende för jag blev ju hetsad. Ni hör ju själva hur det låter. Det är så jävla sjukt tänkande det där. Är man i dom banorna så bör man låsas in på långvården för all framtid och nyckeln ska kastas i marianergravens botten.

Vem har sagt att hon inte behöver ta ansvar för det? Jag säger bara att ALL skuld ligger inte på henne, men som du sa, det är hon som framförde fordonet och i slutändan måste ta ansvar för det som hände.
Citera
2020-07-04, 17:23
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Vem har sagt att hon inte behöver ta ansvar för det? Jag säger bara att ALL skuld ligger inte på henne, men som du sa, det är hon som framförde fordonet och i slutändan måste ta ansvar för det som hände.

Men vad bra.

Då kan jag sätta mig i bilen ikväll och ha en person bredvid mig och fyra personer i baksätet. De i bilen hetsar mig att köra fortare och fyra personer dör. Efter händelsen kan jag säga att "all skuld ligger inte på mig, de hetsade mig". Det är tammefan skrattretande att resonera sådär. När jag kör bil så är jag fullt ansvarig för alla personer i bilen och det är på mitt ansvar att alla färdas tryggt. Om någon eller några börjar hetsa mig att köra fortare och jag kör fortfare - då är mitt eget fel om jag gör det. Jag kan inte skylla på dom andra.

Då kan jag ha min bror i sätet bredvid mig och köra 90 på en 70-väg. Blir jag stoppad av polisen så säger jag bara "nej, det är inte mitt fel, det är min bror, han hetsade mig att köra fortare." Polisen kommer skratta åt mig.

Jag hoppas hon får ett långt och kännbart fängelsestraff på Hinseberg.
Citera
2020-07-04, 17:24
Medlem
Citat:
Lugna dig grabben... Jag gillar också att köra extremt fort men jag hade dock sagt att jag är en rätt normal 20-åring, definitivt inte "dysfunktionell" för att jag gillar att köra snabbt, aldrig haft problem med polisen eller orsakat en olycka, när man kör i de farterna känner man sig fri av någon anledning, extremt härligt.

Riskerna att något händer ökar givetvis, hade dock inte lagt all skuld på L*visa i det här läget, det satt 4 pojkar i tonåren där bak och eggade säkerligen på henne, varenda grabb jag kört i min bil har ÄLSKAT när jag kör i 200 blås på motorvägen. Kan nästan garantera dig att de inte hade det minsta emot det, tyvärr hände det något extremt tragiskt där borta i Sundsvall, men att påstå att hon har dysfunktionellt beteende för att hon gillar att köra snabbt är lite absurt.

Jag lägger nog nära 100 % av skulden på henne. Där satt hon, barnvakten, och blåste fram i 150-160 km/h strax innan ett litet samhälle, med 14-åringen bredvid sig och fyra obältade 16-åringar i baksätet.
Citera
2020-07-04, 17:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag lägger nog nära 100 % av skulden på henne. Där satt hon, barnvakten, och blåste fram i 150-160 km/h strax innan ett litet samhälle, med 14-åringen bredvid sig och fyra obältade 16-åringar i baksätet.

Exakt. Så tänker jag också beitos.
Citera
2020-07-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Men vad bra.

Då kan jag sätta mig i bilen ikväll och ha en person bredvid mig och fyra personer i baksätet. De i bilen hetsar mig att köra fortare och fyra personer dör. Efter händelsen kan jag säga att "all skuld ligger inte på mig, de hetsade mig". Det är tammefan skrattretande att resonera sådär. När jag kör bil så är jag fullt ansvarig för alla personer i bilen och det är på mitt ansvar att alla färdas tryggt. Om någon eller några börjar hetsa mig att köra fortare och jag kör fortfare - då är mitt eget fel om jag gör det. Jag kan inte skylla på dom andra.

Då kan jag ha min bror i sätet bredvid mig och köra 90 på en 70-väg. Blir jag stoppad av polisen så säger jag bara "nej, det är inte mitt fel, det är min bror, han hetsade mig att köra fortare." Polisen kommer skratta åt mig.

Jag hoppas hon får ett långt och kännbart fängelsestraff på Hinseberg.

Jag vet inte om du missuppfattar min kommentar med mening eller om du faktiskt inte inser vad jag försöker säga? När jag säger att hela situationen inte var hennes fel så talar jag från det moraliska perspektivet, inte det lagliga, jag upprepar mig;

Tycker jag att hon bör få ett adekvat straff? JA.

Tycker jag att hela den här situationen enbart var hennes fel? NEJ, men mestadels av den var och i slutändan ligger ansvaret ändå på henne då hon som sagt framförde fordonet.

Tycker jag att hon bör brinna i helvetet för denna olyckan? NEJ, hon bör få återhämta sig helt(Fysiskt) innan hon får sitt straff, för det psykiska kommer ta måååååånga år, om hon inte har med sig detta permanent, vilket är en stor sannolikhet.

Oavsett så tror jag inte att hon hade hållt med mig om att hon inte bär HELA ansvaret själv, hon kommer skylla på sig själv, hon kommer hata sig själv, det finns tyvärr en väldigt stor risk att det här kommer leda till självmord, jag vet inte om jag själv hade kunnat leva med hennes situation.
Citera
2020-07-05, 02:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tp84
Jag håller med. Hon kommer att må fruktansvärt, om hon vaknar utan svåra skador. Personligen anser jag inte att en påföljd gör någon "nytta", hon har fått sitt straff och hon kommer att behöva hjälp och stöd.
Nej inte för henne hon har fått sitt straff, men hon behöver straffas så att andra förhoppningsvis låter bli att köra dubbla hastigheten på en 70 väg.
Är det så jävla svårt att fatta?

Så visst har straffet en "nytta".
Citera
2020-07-05, 09:34
Medlem
headkeepers avatar
Citat:

Dysfunktionellt konsekvenstänk! Att tidigare ha uppvisat sidor som att skita i allt oavsett vad följderna blir, om andra skadas - blir ledsna öht drabbas negativt. Vissa skakar som gäss skakar av sig vatten allt negativt och bara ser sina egna "vinster" "thrills" välmående" whatever.
Citera
2020-07-05, 11:28
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:

Håller med dig här jag gillar med att köra i höga farter och killarna har alltid viljat jag ska mera fast det redan gått i 200 plus . Visst smäller det är det jag som kört men inte så att inte de som åker inte vait med på det .
Citera
2020-07-05, 11:31
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
Dysfunktionellt konsekvenstänk! Att tidigare ha uppvisat sidor som att skita i allt oavsett vad följderna blir, om andra skadas - blir ledsna öht drabbas negativt. Vissa skakar som gäss skakar av sig vatten allt negativt och bara ser sina egna "vinster" "thrills" välmående" whatever.

Och var har L uppvisat det förrut ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in