2020-06-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Funderar mycket över hur mycket Grupptrycket styrde över situationen i Bilen. Föraren, en 19-årig tjej var laglig men hon hade säkert väldigt lite rutin bakom ratten.

Det är ovanligt att Tjejer faller offer för Grupptryck att köra fortare än vad förståndet håller.
Däremot så satt det tre Grabbar i baksätet och de var mest troligt inte spiknyktra, mer gapiga.
Det funderar jag också över vad som gjorde att föraren körde i de hastigheter som kommit fram, både från den film som finns tidigare i tråden och Polisens utredning. Förarens rutin vet vi inte och när blir man rutinerad ? Hon har haft körkort ca 1 år enligt uppgift men mer vet vi inte ,, hon kan ha kört hur mycket som helst m.m timtals med körning, kanske tävlat osv, har inte läst eller vet något om det… Sedan kan väl en rutinerad förare köra av vägen så jag vet faktiskt inte när det räknas när man är rutinerad ,, det kanske någon annan kan svara på. Grupptryck är inte ovanligt och kan mycket väl vara en orsak men ingen vet, finns många olika varianter men jag avstår för då blir man utdömd direkt i denna tråd..
Citera
2020-06-11, 18:17
Medlem
Varför nämner ni grupptryck? Föraren har faktiskt klarat utbildningen för bara 1år sedan och vet att man inte ska påverkas av grupptryck eller annat. Om något så får det henne att se än värre ut, faller för grupptryck av ett gäng minderåriga grabbar. Hon ser inte speciellt obekväm ut tidigare när hon gasar på i 150 på film med en hand på ratten.

Sen angående straff, det är till för offren och dess anhöriga. Ska hon slippa straff för att hon skadade sig? Som någon nämnde, lika tillmötesgående med en rattfull som skadar era anhöriga men sig själv i farten?

Allt gott till alla offer och inblandade, önskar att föraren klarar sig utan bestående skador..
Citera
2020-06-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Jag tycker också det är konstigt att alla fyra valde att åka obältade. Men jag undrar om utgången blivit densamma för dem även om tre varit bältade och den fjärde obältad..? Jag har ingen aning om vad 16-åriga killar väger men måste ju bli en enorm tyngd vid en krock. Hade de bältade klarat sig med en kropp som farit runt i baksätet?
Det kunde iallafall inte blivit sämre, för dem. Statistiskt sett hade det gått bättre, men den obältade är naturligtvis ett "problem".
En bältad passagerar i baksätet har 30-40% lägre dödsrisk än en passagerare i framsätet, vid kollision. Det enda jag tolkar ur det är egentligen att det är bra med bälten..
Men, skall inte spekulera mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13231155

Lite längre reportage än tidigare.. Man blir berörd och otroligt starkt av dem att vara med och berätta..
Tack, ja otroligt starkt. Är väl kanske en del av sorgearbetet? Lider med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Funderar mycket över hur mycket Grupptrycket styrde över situationen i Bilen. Föraren, en 19-årig tjej var laglig men hon hade säkert väldigt lite rutin bakom ratten.

Det är ovanligt att Tjejer faller offer för Grupptryck att köra fortare än vad förståndet håller.
Däremot så satt det tre Grabbar i baksätet och de var mest troligt inte spiknyktra, mer gapiga.
Kanske mera uppsluppen stämning, ungdomar som släppts ut på "grönbete" när sommaren börjar efter en ovanligt tråkig vinter och vår (COVID-19)? Men det kanske var det du menade?
Citera
2020-06-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Varför nämner ni grupptryck? Föraren har faktiskt klarat utbildningen för bara 1år sedan och vet att man inte ska påverkas av grupptryck eller annat. Om något så får det henne att se än värre ut, faller för grupptryck av ett gäng minderåriga grabbar. Hon ser inte speciellt obekväm ut tidigare när hon gasar på i 150 på film med en hand på ratten.

Sen angående straff, det är till för offren och dess anhöriga. Ska hon slippa straff för att hon skadade sig? Som någon nämnde, lika tillmötesgående med en rattfull som skadar era anhöriga men sig själv i farten?

Allt gott till alla offer och inblandade, önskar att föraren klarar sig utan bestående skador..
Nej, påföljder är inte primärt till för offren och ja, hon kan både slippa och få lägre påföljd pga bestående men.
Citera
2020-06-11, 18:20
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Jaha bilen var tipptopp. Då tror jag på dålig mage-spåret tills motsatsen är bevisad. Tokbromsa. I hög hastighet. Blondin?
Citera
2020-06-11, 18:28
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Det funderar jag också över vad som gjorde att föraren körde i de hastigheter som kommit fram, både från den film som finns tidigare i tråden och Polisens utredning. Förarens rutin vet vi inte och när blir man rutinerad ? Hon har haft körkort ca 1 år enligt uppgift men mer vet vi inte ,, hon kan ha kört hur mycket som helst m.m timtals med körning, kanske tävlat osv, har inte läst eller vet något om det… Sedan kan väl en rutinerad förare köra av vägen så jag vet faktiskt inte när det räknas när man är rutinerad ,, det kanske någon annan kan svara på. Grupptryck är inte ovanligt och kan mycket väl vara en orsak men ingen vet, finns många olika varianter men jag avstår för då blir man utdömd direkt i denna tråd..

Att vara Rutinerad menas med att man har ett förstånd som säger åt medvetandet att inte köra alldeles för fort på slingriga landsvägar. Det säger sig självt att man inte kan köra i 120km/h under sådana förutsättningar och detta ingår också i Körkortsteorin.

Det går ju inte alls att förutbestämma vad som ska komma efter varje vägkrök och smala vägar brukar vara feldoserade eller guppiga.
Citera
2020-06-11, 18:33
Medlem
Nochillss avatar
Citat:

Jag har inte sett den filmen men det berättar en hel del om hurdan Bruden egentligen var som person. Unga förare tar oftast för stora risker ute på vägarna och det är dyrt att försäkra förare under 25 år. Bruden skulle definitivt inte skulle ha haft något Körkort från första början med en sådan attityd.
Citera
2020-06-11, 18:35
Medlem
Citat:

Vi har det som en spekulation, fundering, ska du börja hacka o mala över det också ? Hur vet du att ingen ville att hon skulle köra lite fortare osv du har ingen aning för du satt inte i bilen eller ? Om hon nu gick utbildning för ett år sedan fick hon inte lära sig då att hålla hastigheten eller ingick inte det, det var ett tag sedan jag tog lappen men du verkar nyligen gjort det så du kan väl berätta ?
Citera
2020-06-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det är många som påstått att den höga hastigheten orsakade avåkningen men att det troligen inte stämmer.

Fysikens lagar säger att du har fel... Hastigheten är högs relevant när det gäller förmågan att ta en kurva. Prova att googla centripetalkraft och friktion - svåra ord, men det är värt det.
Citera
2020-06-11, 18:36
Medlem
Max mamma verkar vara en väldigt fin människa, sympatisk och omtänksam. Troligen också skönt att ha den inställningen som hon har, "det var en ren olycka".
Citera
2020-06-11, 18:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fysikens lagar säger att du har fel... Hastigheten är högs relevant när det gäller förmågan att ta en kurva. Prova att googla centripetalkraft och friktion - svåra ord, men det är värt det.
Ju högre hastighet desto mera relevans har förarens förmåga för utgången. Och nej, har aldrig kört där men av bilderna verkar det som att det kan gå att ta kurvan i 140 eller ännu snabbare. Och går det för någon faller din invändning.
Citera
2020-06-11, 18:46
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Max mamma verkar vara en väldigt fin människa, sympatisk och omtänksam. Troligen också skönt att ha den inställningen som hon har, "det var en ren olycka".

Ja man blir ju galen som anhörig om man ska gå och fundera på "om inte" "ifall att" osv. Grotta ner sig av sorg är inte hälsosamt.
För att klara sorger och kriser är en bra strategi att långsamt gå vidare, att få vara ledsen, försöka förstå att alla frågor finns det inte svar på.
En olycka punkt gör det lättare för anhöriga att reflektera.

Personligen tror jag inte L körde av vägen med vilje. Det var en olycka. Det hade ofattbara konsekvenser för 6 familjer och 2 överlevare, alla tankar och styrka till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in