2020-07-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Åh gulle gull - stackars lilla flicka.

Det är klart som fan att hon skall ha straff efter vad hon gjort!
Hon har haft ihjäl 4 barn goddamnit.

Hon kunde kört ihjäl fler om någon varit ute och gått med hunden eller cyklat hem från en fest.

Vad sänder det för signaler att hon skall gå straffri bara för att hon själv hamnat på sjukhus?

"Se till att fucka upp tillräckligt mycket så klarar du dig"...?
Är det ett sådant samhälle ni önskar?

Det handlar inte om att hata "på" eller hämndlystnad. Det är ren jävla påföljdshygien.
Det måste finnas konsekvenser för att ha ihjäl ett så stort antal människor, och straffet skall ligga i linje med vem helst annan som dräpt 4 personer och sedan råkat ramla på kniven själv som avslutning.

Läs lite straffteori och studera speciellt detta med allmänprevention.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brot...%A4nprevention

Underlåtenhet att straffa i ett sådant här fall föser ut hela samhället på ett sluttande plan.

Läs om.
Det handlar om det extrema meningslösa hatet mot henne.

Jag hoppas att den här tragiska olyckan ger signaler nog, till människor som sätter sig i en bil. Oavsett om du kör helt ensam eller har passagerare med sig.

Ditt och alla andras hat och vidrigheter här ger inte dom rätta signalerna. Vad och till vilka vill du nå fram till?

Det pågår en utredning, så det sker en rättslig process.
Som du säkert vet och bör fatta, så kan ingen av oss ändra på domen som hon kan få när rätten har sagt sitt.

Vill du ge signaler som kan leda till att självmordsstatistiken ökar?

Vad är det för signaler som du vill ge, som inte denna djupt tragiska olycka redan har gjort?

Jag hoppas innerligt att du inte är en vuxen människa.
Så jag kan ha hoppet om att din hjärna fortfarande kan mogna.
Citera
2020-07-03, 14:00
Medlem
orrecrists avatar
Kommer det hållas rättegång tror ni?
Citera
2020-07-03, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Har det framgått ”hur mycket senare” Felix hittades? Och av vem?
För han hittades väl inte i samband med att ambulanserna först var på plats som jag förstått?

Det stod tidigare att polisen fick åka dit igen efter några timmar, man fick väl reda på att de var fyra bak kanske man räknar väl inte med det direkt, lite udda
Citera
2020-07-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Kommer det hållas rättegång tror ni?

Om hon vaknar och kan bli så pass återställd att det går att fortsätta med en förundersökning mot henne. Så blir det troligtvis det..
Citera
2020-07-03, 15:15
Medlem
headkeepers avatar
Vad är denna L****a för en?
Tidigare olyckor, fortkörningar? Tidigare dysfunktionellt beteende med tanke på att inte ha konsekvenstänk?
Citera
2020-07-03, 16:41
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlana
Om hon vaknar och kan bli så pass återställd att det går att fortsätta med en förundersökning mot henne. Så blir det troligtvis det..

Vad är oddsen för det tror ni? Rätt låga va..
Citera
2020-07-03, 17:24
Medlem
Citat:
Läs om.

Jag hoppas att den här tragiska olyckan ger signaler nog, till människor som sätter sig i en bil. Oavsett om du kör helt ensam eller har passagerare med sig.

Ditt och alla andras hat och vidrigheter här ger inte dom rätta signalerna. Vad och till vilka vill du nå fram till?

Som du säkert vet och bör fatta, så kan ingen av oss ändra på domen som hon kan få när rätten har sagt sitt.

Vad är det för signaler som du vill ge, som inte denna djupt tragiska olycka redan har gjort?

Ditt inlägg var ett svar till någon annan, men här får alla kommentera alla om dom vill.

Många av oss vuxna här upplever just att olyckan i sig inte sänder signaler. Varken 14-åringen eller hennes mamma tycks tycka att någon av dem, eller den 19-åriga föraren har gjort något fel. Typ "shit happens". Allt tyder på att dom inte lärt sig något vettigt. Och tyvärr så avfärdar många här oss som reagerar på det som att vi vore "hatare". Det är väldigt svartvitt tolkat.

Det är väldigt ojuste at dig m fl att beskylla oss för att vara "hatare". Var sjutton finns hatet? Vilket hat??

Kanske behövs att du själv drabbas av att nån galning kör i över dubbla tillåtna hastigheten genom genom ditt bostadsområde och dödar någon du bryr dig om för att du ska förstå varför vissa av oss reagerar så starkt på vansinneskörningen?

Som en vettig person här skrev för några timmar sedan så är det ju såna som ni som "hejar på" och göder sånt här beteende som ungdomarna uppvisade. Det är klart att det gör många upprörda.
Försök sätta er in i vårt perspektiv istället för att använda glåpord om oss.

Om vi vill att sådana här olyckor minskar, och att färre mister livet likt de fyra 16-åringarna gjort, så bör vi signalera att den där sortens bilkörning inte är ok, och att den ska bestraffas.
19-åringen är inte ett dyft bättre än en rattfull som råkar frontalkrocka med en barnfamilj.
Citera
2020-07-03, 17:53
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Åh gulle gull - stackars lilla flicka.

Det är klart som fan att hon skall ha straff efter vad hon gjort!
Hon har haft ihjäl 4 barn goddamnit.

Hon kunde kört ihjäl fler om någon varit ute och gått med hunden eller cyklat hem från en fest.

Vad sänder det för signaler att hon skall gå straffri bara för att hon själv hamnat på sjukhus?

"Se till att fucka upp tillräckligt mycket så klarar du dig"...?
Är det ett sådant samhälle ni önskar?

Det handlar inte om att hata "på" eller hämndlystnad. Det är ren jävla påföljdshygien.
Det måste finnas konsekvenser för att ha ihjäl ett så stort antal människor, och straffet skall ligga i linje med vem helst annan som dräpt 4 personer och sedan råkat ramla på kniven själv som avslutning.

Läs lite straffteori och studera speciellt detta med allmänprevention.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brot...%A4nprevention

Underlåtenhet att straffa i ett sådant här fall föser ut hela samhället på ett sluttande plan.

Citat:
Läs om.

Som du säger så pågår det en rättslig prövning, precis som i alla liknande fall av uppenbara trafikbrott.
Tragiskt att vissa i tråden drar helt irrelevanta slutsatser av vad som skrivs på fullt begriplig svenska samt att andra gör tolkningar som om att det bara skulle finnas två åsikter i frågan, varav den ena skulle vara någon form av s.k. "Gulle-gull"!

Trots den längre tid som L nu sannolikt har vårdats nedsövd, så hoppas jag att hon kan rehabiliteras och återkomma till ett så bra liv som möjligt för henne själv och sina anhöriga och vänner.
Primärt handlar det om överlevnad och att därefter isf kunna hantera det för berörd person svårförståeliga facit av vad som faktiskt har inträffat.
Sekundärt handlar det om hantering av de juridiska aspekterna kring den inträffade händelsen och dess koppling till olika lagrum.
Senast redigerad av LeBronThurman 2020-07-03 kl. 18:25.
Citera
2020-07-03, 18:21
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Om vi vill att sådana här olyckor minskar, och att färre mister livet likt de fyra 16-åringarna gjort, så bör vi signalera att den där sortens bilkörning inte är ok, och att den ska bestraffas.
Det är givetvis inte okej, och därför så sker en rättslig prövning under förutsättning att en GP (gärningsperson) är i livet och kan åtalas enl TBL!
Citat:
19-åringen är inte ett dyft bättre än en rattfull som råkar frontalkrocka med en barnfamilj.
Där skiljer sig dina och mina värderingar himmelsvida åt, men jag kan respektera din åsikt, trots att jag på intet sätt delar den. Att köra under påverkan av alkohol eller droger är en, i mina samt lagens ögon, grovt försvårande omständighet.
I Sverige anses mörkertalet för fyllekörningar stort, men man antar att över 20.000 sker per dygn!
Citera
2020-07-03, 19:13
Medlem
Citat:
Fine, vi har olika erfarenheter, kanske?

Du "tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen."

Vad grundar du detta på? En känsla, kanske?

Jag har i min yttre bekantskapskrets en kvinna som kört ihjäl 2 människor - en passagerare i den egna bilen och en i den mötande.
Där rullar livet på, till synes som innan kraschen. Hon har 'lagt det hela bakom sig. Det var blixthalka, ingen kunde vara förberedd på det som hände, det kunde drabbat vem som helst.'

Orden är delvis hennes, och delvis apologeternas runt runt henne.
Dom väver den kokong omkring henne som hon behöver för att slippa ta ansvar för det hon ställt till.

Visst, jag kan inget veta kring vilka maror som rider henne om nätterna , men en sak vet jag:

Hon blåser förbi mig och alla andra på väg in till stan om morgonen, i hällregnet, när jag känner att jag ligger och balanserar på gränsen till vattenplaning...

Hon kör som innan: obekymrad, ovetande, oengagerad.

Självklart skall någon som kört ihjäl 4 upp inför rätten och dömas som skyldig eller oskyldig.

Påföljden kan sedan mycket väl få färgas av dräparens egen utgång efter sjukhusvistelsen.

Håller helt med dig! Hon är ansvarig, punkt slut. Man hade heller aldrig startat en utredning om vållande till annans död, vårdslöshet i trafik samt vållande till kroppsskada - om detta hade setts som en olycka.

Ni andra som tycker annorlunda, vakna och läs på.
Citera
2020-07-03, 22:22
Medlem
Tp84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
Håller helt med dig! Hon är ansvarig, punkt slut. Man hade heller aldrig startat en utredning om vållande till annans död, vårdslöshet i trafik samt vållande till kroppsskada - om detta hade setts som en olycka.

Ni andra som tycker annorlunda, vakna och läs på.
Det är ingen som påstår att någon annan är ansvarig, det är dock ett jävla tjat om "hårda straff" etc hela tiden utan att ni kommer framåt. Det är tjatigt, ni är som gnälliga kärringar. Tagga ner.
Det PÅGÅR en utredning, fatta liksom. Det är inte upp till er, ni behövs inte och ni gör ingen nytta.

Och jo, man kan starta en utredning även om man tror att det är en olycka. För att utesluta andra möjligheter. Återigen, en massa dravel av folk som inte förstår någonting. En massa skitsnack. Ni går på tomgång och det är tjatigt. Fan är ni gamla gnälliga kärringar, ett gäng bittra usk eller något? vafan. Skärp er.
Citera
2020-07-03, 22:26
Medlem
Bjurras avatar
Jag antar att det är fullt möjligt att hon inte kommer att anses vara tillräckligt frisk för att sitta av ett fängelsestraff. Hur gör domstolen då? Någon som hört talas om ett liknande fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in