2020-07-02, 22:19
Medlem
Tp84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaldus
Tusen tack för ett seriöst svar, vilket jobb personalen gör, jag är så tacksam för den vård vi får här. Och återigen vilket straff bara att gå igenom denna "omstart" av kroppen, att komma tillbaka från detta är mer än nog i straff. Tror hon ångrar livet ur sig i resten av livet, jag vet inte hur jag skulle klara av att leva med mig själv. Risken är att allas hat gör att tjejen tillslut begår självmord. Låt inte hennes unga oförmåga att förstå konsekvensen av hennes handlande ta hennes liv.

Tänk på hennes föräldrar, hade det varit min dotter, hade jag efter tillfrisknande gett henne ett helt nytt liv långt ifrån alla minnen och påminnelser, för att skapa deg bästa av det sämsta.

Låt henne vara ifred, det kunde varit din dotter.
Jag håller med. Hon kommer att må fruktansvärt, om hon vaknar utan svåra skador. Personligen anser jag inte att en påföljd gör någon "nytta", hon har fått sitt straff och hon kommer att behöva hjälp och stöd.
Citera
2020-07-02, 22:43
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Felix hittades väl senare vid bäcken, vet ej om han dog direkt med

Har det framgått ”hur mycket senare” Felix hittades? Och av vem?
För han hittades väl inte i samband med att ambulanserna först var på plats som jag förstått?
Citera
2020-07-02, 23:02
Medlem
Jafattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Har det framgått ”hur mycket senare” Felix hittades? Och av vem?
För han hittades väl inte i samband med att ambulanserna först var på plats som jag förstått?
Har för mig att någon skrev tidigt i tråden att hen åkte förbi vid lunchtid och då hade sett det.
Citera
2020-07-02, 23:15
Medlem
Tp84s avatar
Ja förmiddag typ. Anhöriga efterfrågade troligen sina och antalet avlidna och skadade stämde inte och man fick utöka sökområdet?
Citera
2020-07-02, 23:30
Medlem
Citat:
Är det någon här som jobbar inom vården och kan berätta hur extremt tufft det måste vara att ligga nedsövd såhär länge, hur hålls den här lilla flickan i så bra skick som möjligt ? hur duschar man henne? eftersom hon får dropp? så antar jag hon bara har kateter och inte gör nummer 2 ? masserar man patienterna för att hålla igång blodcirkulationen och alla muskelmassa som försvinner ?

Alla ni som hatar på denna lilla tjej så kan jag bara tänka mig vilket straff bara detta är och tankarna som komer hemsöka henne varje dag för resten av hennes liv.

Tänk er bara varje gång hon ska köra bil och tittar i backspegeln så kommer hon påminnas av dessa 4 pojkar. Hon har helt klart och kommer att få sitt straff tro mig.

Citat:
Tusen tack för ett seriöst svar, vilket jobb personalen gör, jag är så tacksam för den vård vi får här. Och återigen vilket straff bara att gå igenom denna "omstart" av kroppen, att komma tillbaka från detta är mer än nog i straff. Tror hon ångrar livet ur sig i resten av livet, jag vet inte hur jag skulle klara av att leva med mig själv. Risken är att allas hat gör att tjejen tillslut begår självmord. Låt inte hennes unga oförmåga att förstå konsekvensen av hennes handlande ta hennes liv.

Tänk på hennes föräldrar, hade det varit min dotter, hade jag efter tillfrisknande gett henne ett helt nytt liv långt ifrån alla minnen och påminnelser, för att skapa deg bästa av det sämsta.

Låt henne vara ifred, det kunde varit din dotter.

Jag har nästan strukit med själv i en bilolycka när vi var unga, en 13 årig tjej hoppade in vid förarplatsen och slängde i driven vi andra satt obältade i knät på varandra och skrek stanna, men på loppet av några sekunder satt vi i ett träd. Jag bröt massa revben och punkterade ena lungan på flera ställen m.m såg ut som ett ufo. Då krockade vi i ca 50-60km/ h men bara för jag inte hade bälte flög jag upp i taket av kraschen.

Jag har råkat sitta i baksätet till dom tuffa grabbarna i 250km/h trotts jag var ganska tuff tjej så sa jag ingenting.

Idag vet jag bättre, är yrkeschaufför sedan 10 år. Sett det mesta längs med vägarna. Skulle aldrig köra över anvisad hastighet. Försöker lära mina barn hur farligt det är och hur viktigt det är att följa regler. Hur fort livet kan ta slut och vilket ansvar man har.

Men kan jag vara säker på att all min kunskap och erfarenhet kommer förstås?

Nej, det är oftast dom som tjatar mest om regler och konsekvenser som får bagn att göra revolt. Eller barn som gör tvärt om bara för att testa gränser.

må grabbarna vila i frid, må deras föräldrar ta vara på varje dag från nu med resten av släkt och barn. Ta semester, umgås, njut av livet tillsammans. Inget jobb eller pengar i världen är värt tid borta från familjen.

Tänk alltid ett varv extra innan ni hatar.

Olyckan var ansvarslös men en 19 åring förtjänar inte att torteras psykiskt av vuxna människor som borde veta bättre.

Men det är min åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maal
Bravo! Håller helt med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mlana
Vilket bra inlägg! (Äntligen)
Håller med till 100.
Låt stackars tjejen få komma tillbaka till livet, utan ett vidrigt hat från omvärlden. Även om jag inte är troende, så är det vid sådana här tillfällen jag ber att hon klarar det här.

Det här är en tragisk olycka som har satt sig om hjärtat på mig.

Må pojkarna vila i frid. Kärlek till alla er inblandande.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag tycker också att hon redan fått ett väldigt tufft straff. OM hon repar sig så pass att hon överhuvudtaget KAN köra bil igen så tvivlar jag på att hon ens kommer att vilja göra det.

Åh gulle gull - stackars lilla flicka.

Det är klart som fan att hon skall ha straff efter vad hon gjort!
Hon har haft ihjäl 4 barn goddamnit.

Hon kunde kört ihjäl fler om någon varit ute och gått med hunden eller cyklat hem från en fest.

Vad sänder det för signaler att hon skall gå straffri bara för att hon själv hamnat på sjukhus?

"Se till att fucka upp tillräckligt mycket så klarar du dig"...?
Är det ett sådant samhälle ni önskar?

Det handlar inte om att hata "på" eller hämndlystnad. Det är ren jävla påföljdshygien.
Det måste finnas konsekvenser för att ha ihjäl ett så stort antal människor, och straffet skall ligga i linje med vem helst annan som dräpt 4 personer och sedan råkat ramla på kniven själv som avslutning.

Läs lite straffteori och studera speciellt detta med allmänprevention.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brot...%A4nprevention

Underlåtenhet att straffa i ett sådant här fall föser ut hela samhället på ett sluttande plan.
Senast redigerad av boboboxbox 2020-07-02 kl. 23:32.
Citera
2020-07-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tp84
Ja förmiddag typ. Anhöriga efterfrågade troligen sina och antalet avlidna och skadade stämde inte och man fick utöka sökområdet?

Man hittade Felix AM-kort efter flera timmar och hundföraren kom dit vid 11-tiden och han hittades i bäcken efter ett tag. Polisen kom till oss vid 13:30. Något mer ni undrar över?
Citera
2020-07-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Hon kunde kört ihjäl fler om någon varit ute och gått med hunden eller cyklat hem från en fest.

Vad sänder det för signaler att hon skall gå straffri bara för att hon själv hamnat på sjukhus?

Är det det samhället ni önskar?

Det handlar inte om att hata "på" eller hämndlystnad. Det är ren jävla påföljdshygien.
Det måste finnas konsekvenser för att ha ihjäl ett så stort antal människor, och straffet skall ligga i linje med vem helst annan som dräpt 4 personer och sedan råkat ramla på kniven själv som avslutning.

Underlåtenhet att straffa i ett sådant här fall föser ut hela samhället på ett sluttande plan.

Håller helt med dig! Skönt att det finns sunt tänkande personer här som kan se på det hela ur ett större perspektiv.
Fy sjutton ifall samhället säger att sånt där beteende (dra fram i 150-160 km/h strax innan ett litet samhälle, och köra ihjäl fyra obältade 16-åringar och skada en 14-årig flicka) är okej. Klart hon ska åtalas och dömas! Jag tycker fängelse vore rimligt straff. Även skadestånd till de avlidnas efterlevande.
Sen bör man förstås även ta hänsyn till hennes hälsotillstånd. Skulle hon få men likt Anna Holmlund så kan man förstås vara finkänslig nog att i praktiken låta det fysiska handikappet vara "straff" nog.

Sen kan man även tycka synd om henne, vilket är en annan aspekt på det hela. Det är klart att det är tragiskt att hon löper risk för rejäla men för resten av livet. Helt klart är vi många som ibland, särskilt i ungdomen, kört för fort eller för riskfyllt, och många av oss ska vara glada att dessa gånger slutade lyckligt.

Sen tycker jag inte vi ska ta för givet att hon kommer ha dåligt samvete resten av livet, osv. Det vet vi inte. Vi skulle nog ha det, och är hon normal och hennes intellektuella och känslomässiga förmåga förblir intakt, så lär hon förstås må dåligt av det inträffade. Det är dock inte säkert att just hon fungerar så. Några procent av befolkningen saknar helt enkelt förmåga till skuldkänslor och liknande (psykopater, etc). Det är ovanligt, men förekommer helt klart. Med tanke på att hon körde såpass respektlöst och hänsynslöst som hon gjorde, och på klippen dessutom tillsynes hur lugn som helst, gör att man funderar på hur normal hon är. Jag påstår inget annat än att vi inte vet hur just hon fungerar. (Såvida inte någon här som känner henne bekräftar att hon är normal vad gäller skuldkänslor, etc).
Citera
2020-07-03, 00:45
Medlem
Tp84s avatar
Hela tråden är fylld av samma gnäll, sluta tjata. Det är inget "samhälle" som säger att det är ok. Är hon i form att åtalas kommer ni som gapar om det få se det. Annars inte. Jävla rundgång på er tjötrövar.
Citera
2020-07-03, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tp84
Hela tråden är fylld av samma gnäll, sluta tjata. Det är inget "samhälle" som säger att det är ok. Är hon i form att åtalas kommer ni som gapar om det få se det. Annars inte. Jävla rundgång på er tjötrövar.

Detta var mitt andra inlägg i tråden, och det första på temat "straff".
Varför får jag inte uttrycka min ståndpunkt efter ett långt sjok av handhjärta gulle-gullande med en dräpare?

Citat:
Ursprungligen postat av storstrumpa77
Man hittade Felix AM-kort efter flera timmar och hundföraren kom dit vid 11-tiden och han hittades i bäcken efter ett tag. Polisen kom till oss vid 13:30. Något mer ni undrar över?

Nej, men det kan sägas att hundförare ut på olycksplatser har blivit allt för vanligt när motorcyklister slaktas mot räcken. Man får helt enkelt inte ihop nog med delar för att det skall kunna räknas som en anständig begravning, utan får skicka ut hund för att leta reda på resterna. Brrr...

Att samla ihop och transportera iväg 5 hela kroppar från ett vrak gjort för 5 passagerare får dock anses som ganska rimligt när ingen är vettigt talbar. Det är inte logiskt att börja söka efter en sjätte passagerare ur en liten trång A4.
Citera
2020-07-03, 07:51
Medlem
Citat:

Är det ett sådant samhälle ni önskar?

För mig handlar det inte om att hon ska gå fri från straff utan jag tycker bara att man kan avvakta utvecklingen med hennes hälsa innan man börjar ropa på straff. Det är ju faktiskt så att det fortfarande är oklart om hon överlever överhuvudtaget. Om hon gör det så finns risken att hon blir så pass handikappad fysiskt och mentalt att ett juridiskt straff blir i stort sett verkningslöst.
Personligen så tror jag att chansen att denna tjej repar sig till ett någorlunda normalt liv igen är väldigt liten. Jag tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen.

Och ja, att hålla på och ropa om straff i det här läget tycker jag känns väldigt hatiskt, hämndlystet och framförallt extremt empatilöst. Det är också väldigt "Flashback-igt".
Det betyder inte att jag tycker att hon ska gå straff-fri eller att det är ett sådant samhälle jag vill ha.
Allting är inte svart eller vitt.
Senast redigerad av MrsGossip 2020-07-03 kl. 07:55.
Citera
2020-07-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
För mig handlar det inte om att hon ska gå fri från straff utan jag tycker bara att man kan avvakta utvecklingen med hennes hälsa innan man börjar ropa på straff. Det är ju faktiskt så att det fortfarande är oklart om hon överlever överhuvudtaget. Om hon gör det så finns risken att hon blir så pass handikappad fysiskt och mentalt att ett juridiskt straff blir i stort sett verkningslöst.
Personligen så tror jag att chansen att denna tjej repar sig till ett någorlunda normalt liv igen är väldigt liten. Jag tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen.

Och ja, att hålla på och ropa om straff i det här läget tycker jag känns väldigt hatiskt, hämndlystet och framförallt extremt empatilöst. Det är också väldigt "Flashback-igt".
Det betyder inte att jag tycker att hon ska gå straff-fri eller att det är ett sådant samhälle jag vill ha.
Allting är inte svart eller vitt.

Fine, vi har olika erfarenheter, kanske?

Du "tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen."

Vad grundar du detta på? En känsla, kanske?

Jag har i min yttre bekantskapskrets en kvinna som kört ihjäl 2 människor - en passagerare i den egna bilen och en i den mötande.
Där rullar livet på, till synes som innan kraschen. Hon har 'lagt det hela bakom sig. Det var blixthalka, ingen kunde vara förberedd på det som hände, det kunde drabbat vem som helst.'

Orden är delvis hennes, och delvis apologeternas runt runt henne.
Dom väver den kokong omkring henne som hon behöver för att slippa ta ansvar för det hon ställt till.

Visst, jag kan inget veta kring vilka maror som rider henne om nätterna , men en sak vet jag:

Hon blåser förbi mig och alla andra på väg in till stan om morgonen, i hällregnet, när jag känner att jag ligger och balanserar på gränsen till vattenplaning...

Hon kör som innan: obekymrad, ovetande, oengagerad.

Självklart skall någon som kört ihjäl 4 upp inför rätten och dömas som skyldig eller oskyldig.

Påföljden kan sedan mycket väl få färgas av dräparens egen utgång efter sjukhusvistelsen.
Senast redigerad av boboboxbox 2020-07-03 kl. 09:31.
Citera
2020-07-03, 12:03
Medlem
Citat:
Fine, vi har olika erfarenheter, kanske?

Du "tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen."

Vad grundar du detta på? En känsla, kanske?

Jag har i min yttre bekantskapskrets en kvinna som kört ihjäl 2 människor - en passagerare i den egna bilen och en i den mötande.
Där rullar livet på, till synes som innan kraschen. Hon har 'lagt det hela bakom sig. Det var blixthalka, ingen kunde vara förberedd på det som hände, det kunde drabbat vem som helst.'

Orden är delvis hennes, och delvis apologeternas runt runt henne.
Dom väver den kokong omkring henne som hon behöver för att slippa ta ansvar för det hon ställt till.

Visst, jag kan inget veta kring vilka maror som rider henne om nätterna , men en sak vet jag:

Hon blåser förbi mig och alla andra på väg in till stan om morgonen, i hällregnet, när jag känner att jag ligger och balanserar på gränsen till vattenplaning...

Hon kör som innan: obekymrad, ovetande, oengagerad.

Självklart skall någon som kört ihjäl 4 upp inför rätten och dömas som skyldig eller oskyldig.

Påföljden kan sedan mycket väl få färgas av dräparens egen utgång efter sjukhusvistelsen.

Jag grundar min åsikt på det jag vet om hennes skador.
Din bekant fick troligtvis mycket lindrigare skador bedömt på det du berättar.

Du får gapa hur mycket du vill om straff-påföljd. Jag anser ändå att det rätta är att vänta med att döma ut straff tills man vet hälsoläget och huruvida om hon överhuvudtaget klarar att medverka vid en rättegång.
Eller du vill hålla rättegången på sjukhuset med henne nedsövd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in