Citat:
Ursprungligen postat av
MrsGossip
För mig handlar det inte om att hon ska gå fri från straff utan jag tycker bara att man kan avvakta utvecklingen med hennes hälsa innan man börjar ropa på straff. Det är ju faktiskt så att det fortfarande är oklart om hon överlever överhuvudtaget. Om hon gör det så finns risken att hon blir så pass handikappad fysiskt och mentalt att ett juridiskt straff blir i stort sett verkningslöst.
Personligen så tror jag att chansen att denna tjej repar sig till ett någorlunda normalt liv igen är väldigt liten. Jag tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen.
Och ja, att hålla på och ropa om straff i det här läget tycker jag känns väldigt hatiskt, hämndlystet och framförallt extremt empatilöst. Det är också väldigt "Flashback-igt".
Det betyder inte att jag tycker att hon ska gå straff-fri eller att det är ett sådant samhälle jag vill ha.
Allting är inte svart eller vitt.
Fine, vi har olika erfarenheter, kanske?
Du "tror inte att hon kommer att varken kunna eller vilja köra bil igen."
Vad grundar du detta på? En känsla, kanske?
Jag har i min yttre bekantskapskrets en kvinna som kört ihjäl 2 människor - en passagerare i den egna bilen och en i den mötande.
Där rullar livet på, till synes som innan kraschen. Hon har 'lagt det hela bakom sig. Det var blixthalka, ingen kunde vara förberedd på det som hände, det kunde drabbat vem som helst.'
Orden är delvis hennes, och delvis apologeternas runt runt henne.
Dom väver den kokong omkring henne som hon behöver för att slippa ta ansvar för det hon ställt till.
Visst, jag kan inget veta kring vilka maror som rider henne om nätterna , men en sak vet jag:
Hon blåser förbi mig och alla andra på väg in till stan om morgonen, i hällregnet, när jag känner att jag ligger och balanserar på gränsen till vattenplaning...
Hon kör som innan: obekymrad, ovetande, oengagerad.
Självklart skall någon som kört ihjäl 4 upp inför rätten och dömas som skyldig eller oskyldig.
Påföljden kan sedan mycket väl få färgas av dräparens egen utgång efter sjukhusvistelsen.