2021-01-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, det är ju faktiskt inte en helt dum frågeställning. Varför har vi fängelsestraff egentligen?! Det kostar samhället en massa pengar och inget fängelsestraff i världen kan ge de 4 pojkarna livet tillbaka. Men det finns faktiskt flera anledningar till att vi (läs: samhället) inte bara kör vår kungs strategi (vända blad och låtsas som att det regnar) utan har fängelsestraff.

Tack.
Genomtänkt och välformulerat.

Frågan har varit uppe tidigare, och andemeningen har just varit att det redan är så synd om Lovisa och vad skall en fängelsevistelse göra för skillnad...?

Jag har svarat helt kort "allmänprevention" eftersom det är viktigast i mina ögon. Det måste svida att bära sig åt så i trafiken. Andra måste se att just Lovisa råkar riktigt jävla illa ut för att det, förhoppningsvis, ska ruska om andra i landet.
Du famnar helheten.
Tack igen.

Och nej, det handlar inte om blodtörst eller hämndbegär. Lovisas krasch kan inte göras ogjord.
Vad det handlar om är att kanske undvika en liknande, framtida katastrof. Ja, eller åtminstone förlänga intervallet tills nästa vansinnesfärd slutar i X-antal döda barn eller ungdomar någon annanstans i landet.

"Dom skulle ju bara ha lite kul" och så slutar det i fängelse.

Man kan ju alltid hoppas.
Lovisa som bondeoffer, för att kanske kunna rädda någon annan i framtiden.

Inte rättvisa, men kanske något åt det hållet...?
Citera
2021-01-30, 15:54
Medlem
Läste på F mammas Instagram att rättegången skulle starta 16/2 och planeras pågå i 2 dagar.

Hoppas grabbarna får någon form av upprättelse här. Hade varit ett hån mot de om L kom undan lindrigt.
Citera
2021-01-30, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelsyran
Läste på F mammas Instagram att rättegången skulle starta 16/2 och planeras pågå i 2 dagar.

Hoppas grabbarna får någon form av upprättelse här. Hade varit ett hån mot de om L kom undan lindrigt.
Upprättelse, för vad??? Är du på riktigt så naiv att du tror att grabbarna inte var med på allt och älskade det!!!
Citera
2021-01-30, 17:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Upprättelse, för vad??? Är du på riktigt så naiv att du tror att grabbarna inte var med på allt och älskade det!!!
Ja fulla 16 åriga killar är ju välkända för att ha gott omdöme eller?
Det är där en ansvarsfull person som ska räknas som vuxen och innehar ett körkort ska ta sitt ansvar. Det gjorde hon inte.
Tror du killarna var med på att bli ihjälkörda?
Citera
2021-01-30, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja fulla 16 åriga killar är ju välkända för att ha gott omdöme eller?
Det är där en ansvarsfull person som ska räknas som vuxen och innehar ett körkort ska ta sitt ansvar. Det gjorde hon inte.
Tror du killarna var med på att bli ihjälkörda?
Dum fråga eller hur!!

Hur naiv får man vara om man tror att helt plötsligt så blir man superansvarsfull, jag häpnas över den totala naiviteten som många verkar ha, lever alla i en lägenhet vid TVn, ser tyvärr samma mönster i snöskoterolyckan.

Var grabbarna fulla, det har jag missat och om, hur fulla var dom?

Har hållit mig ifrån denna tråd då den spårade ur totalt pga av alla nötter.
Citera
2021-01-30, 20:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Dum fråga eller hur!!

Hur naiv får man vara om man tror att helt plötsligt så blir man superansvarsfull, jag häpnas över den totala naiviteten som många verkar ha, lever alla i en lägenhet vid TVn, ser tyvärr samma mönster i snöskoterolyckan.

Om du inte tror att killarna var fulla så är det nog du som lever i en skyddad verkstad i en lägenhet och aldrig har sett hur det går till på såna möten som dom var på.

Hoppas du inte har något körkort för med det följer ett ansvar att inte köra för fort, att inte packa in fler människor i bilen än bilen är godkänd för mm.
Det är faktiskt straffbart för föraren även utan att föraren kör som en idiot och 4 unga killar dör i en fullständigt onödig olycka.
Hon borde dömas för dråp och aldrig mer få inneha ett körkort.
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Om man tittar på videofilmer från dessa träffar så förekommer det en hel massa alkohol. Det vanliga är väl att man har utsett någon till chaufför för kvällen och den personen håller sig nykter just av den anledningen du anger ovan. Men i övrigt dricks det massor - även av småungarna som de äldre köpt ut åt. Det framgår inte bara av deras egna insta och videos utan också av intervjuer med så kallade "kulturbärare".
Senast redigerad av Timeout 2021-01-30 kl. 20:46.
Citera
2021-01-30, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om du inte tror att killarna var fulla så är det nog du som lever i en skyddad verkstad i en lägenhet och aldrig har sett hur det går till på såna möten som dom var på.

Hoppas du inte har något körkort för med det följer ett ansvar att inte köra för fort, att inte packa in fler människor i bilen än bilen är godkänd för mm.
Det är faktiskt straffbart för föraren även utan att föraren kör som en idiot och 4 unga killar dör i en fullständigt onödig olycka.
Hon borde dömas för dråp och aldrig mer få inneha ett körkort.
Du har aldrig varit på sådana möten som ung och du vet inte vad du pratar om.
Citera
2021-01-31, 01:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Du har aldrig varit på sådana möten som ung och du vet inte vad du pratar om.
Lilla vännen. DU vet inte vad du pratar om alls.
Jag har varit fyllechaffis lång innan du föddes och har tagit hand om tillräckligt många fulla tonåringar för att veta vad jag pratar om.

Vad är du? Frikyrklig med alkoholförbud eller?

Åkt du på en sån träff och se själv. Fylla och dom är väldigt unga.
Men du får väl inte åka på sånt för dina föräldrar och din tro.
Citera
2021-01-31, 01:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Dum fråga eller hur!!

Under körkortsutbildningen får man lära sig vilka risker som medföljer hög hastighet. Så ja den som har körkort ska vara mer medveten och noggrann. Detsamma kan inte begäras av de 16-åriga grabbarna som inte genomgått utbildningen. Tror du de visste att risken var förhöjd att de skulle dö med den höga hastigheten? Det tror inte jag men föraren visste.
Citera
2021-01-31, 02:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelsyran

Man kan ju hoppas att filmen läcks ut i alla fall
Citera
2021-01-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man kan ju hoppas att filmen läcks ut i alla fall

Vilken film? Filmen inifrån bilen som lades upp på snapchat?
Citera
2021-02-01, 02:22
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Hennes inställn till att hon att hon fakt dödat 4 unga pojkar kände jag inte till l

Om det du skriver stämm så håller jag med dig ! Verkl livstid på "hinseberg" som lägsta straff isåf.
Dina inlägg på något nästan okänt språk är alltid svårtydda, men ordet livstid är iaf rättstavat.

Alla brott kan inte resultera i domar med straffpåföljden livstids fängelse.
Lovisa kommer att åtalas för vållande av kroppsskada, fyra fall utav grovt vållande till annans död, samt grov vårdslöshet i trafik.
Hon kommer sannolikt att dömas till ett ensiffrigt antal år i fängelse (troligen 2-5 år).

Gängkriminella 19-åringar som med berått mod mördar sina antagonister döms till nästan samma nivå av straffpåföljd.
Senast redigerad av LeBronThurman 2021-02-01 kl. 03:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in