Citat:
Ursprungligen postat av
Tp84
IVA-vård är en hel vetenskap. En IVA-syrra kan ge bättre svar men det jag vet från min position (omvårdnad är inte mitt ämne)
Men det finns duschmöjligheter, eller snarare bad. Man kan bada en patient i diverse anordningar som liknar luftmadrasser, men med kanter istället.
Hon har flertalet infusioner gående (propofol ex) men du kan badas med dem gående, det är inga problem. Hon har både CVK och är nu sedan ett par veckor "trackad" efter att ha varit "tubad".
(Jag har henne inte som patient men det är så det funkar)
Hon lär producera faeces med, det får ju tas omhand. Beroende på konsistens så kan en FlexiSeal (ggola) användas. Men det blir inte nödvändigtvis mängder av sådant på den "Kost" hon får. Det är ju ett problem dessutom, att hålla igång magen, eller "återstarta" senare.
Ja sjukgymnaster/fysioterapeuter gör sitt jobb med patienterna. Finns mängder av övningar de gör, bl a cykla patientens ben och röra armarna.
Tusen tack för ett seriöst svar, vilket jobb personalen gör, jag är så tacksam för den vård vi får här. Och återigen vilket straff bara att gå igenom denna "omstart" av kroppen, att komma tillbaka från detta är mer än nog i straff. Tror hon ångrar livet ur sig i resten av livet, jag vet inte hur jag skulle klara av att leva med mig själv. Risken är att allas hat gör att tjejen tillslut begår självmord. Låt inte hennes unga oförmåga att förstå konsekvensen av hennes handlande ta hennes liv.
Tänk på hennes föräldrar, hade det varit min dotter, hade jag efter tillfrisknande gett henne ett helt nytt liv långt ifrån alla minnen och påminnelser, för att skapa deg bästa av det sämsta.
Låt henne vara ifred, det kunde varit din dotter.
Jag har nästan strukit med själv i en bilolycka när vi var unga, en 13 årig tjej hoppade in vid förarplatsen och slängde i driven vi andra satt obältade i knät på varandra och skrek stanna, men på loppet av några sekunder satt vi i ett träd. Jag bröt massa revben och punkterade ena lungan på flera ställen m.m såg ut som ett ufo. Då krockade vi i ca 50-60km/ h men bara för jag inte hade bälte flög jag upp i taket av kraschen.
Jag har råkat sitta i baksätet till dom tuffa grabbarna i 250km/h trotts jag var ganska tuff tjej så sa jag ingenting.
Idag vet jag bättre, är yrkeschaufför sedan 10 år. Sett det mesta längs med vägarna. Skulle aldrig köra över anvisad hastighet. Försöker lära mina barn hur farligt det är och hur viktigt det är att följa regler. Hur fort livet kan ta slut och vilket ansvar man har.
Men kan jag vara säker på att all min kunskap och erfarenhet kommer förstås?
Nej, det är oftast dom som tjatar mest om regler och konsekvenser som får bagn att göra revolt. Eller barn som gör tvärt om bara för att testa gränser.
må grabbarna vila i frid, må deras föräldrar ta vara på varje dag från nu med resten av släkt och barn. Ta semester, umgås, njut av livet tillsammans. Inget jobb eller pengar i världen är värt tid borta från familjen.
Tänk alltid ett varv extra innan ni hatar.
Olyckan var ansvarslös men en 19 åring förtjänar inte att torteras psykiskt av vuxna människor som borde veta bättre.
Men det är min åsikt.