2020-06-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman
Hon är 14 år, skelettskador har bra förutsättningar att läka så länge man har klart för sig vilka resttillstånd som riskerar att uppstå.
"Skallskada" i form av frakturer på skallbenet utan påverkan på CNS läker även det bra.
Hon har bra förutsättningar att klara sig utan men utifrån den information som finns i media. Det tar dock tid.
Hon är fortfarande barn ortopediskt (lite till) och det är väldigt annorlunda från vuxna.

Utan men skriver du - men då talar vi om det rent fysiska och inte det psykologiska trauma hon ska genomleva med PTSD och allt vad det för med sig. Det kan nog ta en hel livstid innan hon "återhämtar" sig, om ens någonsin.
Citera
2020-06-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Helt riktigt! Tänk hur många fler som hade kunnat förlora livet under denna bilfärd? Någon skrev att det funnits vittne om denna färd, att det varit nåt fel på bilen(några sidor bak). Varför ställde man inte bilen då? Nej tror inte ett ögonblick på det.. Jag lider verkligen med pojkarnas familjer. 😢
Vittnen såg att någonting hände med bilen innan de hamnade utanför asfalten och sedan voltade, ingenting annat. Finns inga inlägg om att bilen hade något fel innan de startade färden från Hassela.. Vet inte om ni lyssnat på Polisens teori vad som orsakat olyckan, än så länge vet de bara att en del av orsaken var för hög hastighet.
Citera
2020-06-22, 20:02
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Vittnen såg att någonting hände med bilen innan de hamnade utanför asfalten och sedan voltade, ingenting annat. Finns inga inlägg om att bilen hade något fel innan de startade färden från Hassela.. Vet inte om ni lyssnat på Polisens teori vad som orsakat olyckan, än så länge vet de bara att en del av orsaken var för hög hastighet.
Som jag skrev tidigare så är inlägget om detta raderat. Jag har inte lyssnat alls på polisens teori, vi har som regel att inte prata jobb vid middagsbordet.
Citera
2020-06-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Utan men skriver du - men då talar vi om det rent fysiska och inte det psykologiska trauma hon ska genomleva med PTSD och allt vad det för med sig. Det kan nog ta en hel livstid innan hon "återhämtar" sig, om ens någonsin.

Rena spekulationer från din sida beträffande hur olyckan kommer påverka 19-åringens psyke.
Det kan lika gärna vara så att hon helt enkelt inte bryr sig nämnvärt. Som så många andra förövare som begått brott. Som rattfyllon som fortsätter att åka fast gång på gång.
Senast redigerad av beitos 2020-06-22 kl. 20:40.
Citera
2020-06-22, 20:40
Medlem
Citat:
du verkar tro allt som skrivs i denna tråd,, du vet väl inte ett skit om hennes uppväxt, pappan lämnade dem när hon var 5 månader och sen då, smutskastande spekulationer kan du väl hålla för dig själv, helt ointressant , du tror väl på tomten också ??? Och sedan kan du helt klart förstå folk som önskar livet av 19-åringen som ligger på sjukhus och kämpar ?? Din ökade insikt är ju fan patetiskt !!

Ämnet för tråden är olyckor, och min poäng var och är att risken för sådana här olyckor med ungdomar inblandade kan minska om vuxna runt omkring dem kunde ta större ansvar.

Du har möjligtvis hört den mediekåta mammans version. Den behöver inte vara sann. Min version stämmer ju dessutom, den är bekräftad fakta.

Klart jag förstår att det finns folk som kan önska livet av 19-åringen (själv gör jag det inte), precis som folk önskar livet ur Anders Eklund, Breivik och andra som aktivt orsakat andras död. Nu tycker jag själv att Breiviks gärning är rejält mycket värre, men olika människor resonerar olika.
Jag tror dom ännu mer önskar livet ur henne när dom läser hur vissa här tycks förringa hennes illdåd.

Försök lev dig in i alla människor vars värsta mardröm är att stöta på en sån som 19-åringen i trafiken. Alla mammor och pappor som suttit uppe oroliga för att nån ska krocka med ett rattfyllo eller nån som likt 19-åringen kör som en dåre.
Försök leva dig in i alla dom som stannar hemma för att dom inte vågar köra kvälls- och nattetid (särskilt helger) pga risken att råka ut för en sån som 19-åringen.
Försök leva dig in i alla dom som själva blivit påkörda av rattfyllon/bildårar, och som kanske fått men för livet i form av amputerade kroppsdelar, hjärnskador osv.
Försök leva dig in i alla dom som förlorat nära och kära pga trafikdårar som 19-åringen.
Citera
2020-06-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Ämnet för tråden är olyckor, och min poäng var och är att risken för sådana här olyckor med ungdomar inblandade kan minska om vuxna runt omkring dem kunde ta större ansvar.

Du har möjligtvis hört den mediekåta mammans version. Den behöver inte vara sann. Min version stämmer ju dessutom, den är bekräftad fakta.

Klart jag förstår att det finns folk som kan önska livet av 19-åringen (själv gör jag det inte), precis som folk önskar livet ur Anders Eklund, Breivik och andra som aktivt orsakat andras död. Nu tycker jag själv att Breiviks gärning är rejält mycket värre, men olika människor resonerar olika.
Jag tror dom ännu mer önskar livet ur henne när dom läser hur vissa här tycks förringa hennes illdåd.

Försök lev dig in i alla människor vars värsta mardröm är att stöta på en sån som 19-åringen i trafiken. Alla mammor och pappor som suttit uppe oroliga för att nån ska krocka med ett rattfyllo eller nån som likt 19-åringen kör som en dåre.
Försök leva dig in i alla dom som stannar hemma för att dom inte vågar köra kvälls- och nattetid (särskilt helger) pga risken att råka ut för en sån som 19-åringen.
Försök leva dig in i alla dom som själva blivit påkörda av rattfyllon/bildårar, och som kanske fått men för livet i form av amputerade kroppsdelar, hjärnskador osv.
Försök leva dig in i alla dom som förlorat nära och kära pga trafikdårar som 19-åringen.
Låt höra vad du har för bekräftad fakta som är 100 % säkerställt ?? Denna mening som du skrev kan du gärna utveckla hur du kan ens kan skriva: "Förmodligen lär sig varken 14-åringen eller hennes mamma något vettigt av allt det som skett "..
Senast redigerad av Dyngie 2020-06-22 kl. 21:54.
Citera
2020-06-22, 22:26
Medlem
Citat:
Låt höra vad du har för bekräftad fakta som är 100 % säkerställt ?? Denna mening som du skrev kan du gärna utveckla hur du kan ens kan skriva: "Förmodligen lär sig varken 14-åringen eller hennes mamma något vettigt av allt det som skett "..

Forumets och trådens ämne är ju olyckor i allmänhet, och den i Sörfors i synnerhet. Så för att besvara dina frågor behöver jag kanske gå mer off-topic än jag vill. Min poäng är fortfarande att om vuxna i tjejernas närvaro tagit ett större ansvar, så skulle 14-åringen inte drabbats av olyckan och kanske skulle någon olycka inte skett alls.

Det jag skrev kl 18:12 bygger på uppgifter jag fått från flera källor, inkl den skribent som i tråden utger sig för att vara 14-åringens mamma. 100 % sant är något du tillskriver mig, och inte något jag påstått explicit, men den detaljen är nog inte viktig i det stora hela.

För mig tyder ingenting på att varken mamman eller 14-åringen lärt sig något av olyckan. Mamman verkar frånsäga sig allt eget ansvar, och går istället till attack mot Flashbacks skribenter och tillskriver dem allehanda negativa egenskaper. 14-åringen vill jag helst inte kommentera i detalj, eftersom hon är så ung, men flera andra personer här har kommenterat och tolkat hennes blogginlägg m m.
Mamman hade kunnat framstå i mycket bättre dager om hon istället skrivit något mer moget, ansvarsfullt och ödmjukt. Typ "Ni har rätt i att det var dåligt av mig att släppa iväg J, och ni ska veta att olyckan fått mig att lära mig en läxa...". Typ mer åt det hållet. Istället skriver hon på ett sätt som pekar mot att hon minsann tycker sig ha rätt att göra som hon vill, och att folk som tycker hon gjort fel är typ idioter osv.
För mig pekar helheten istället mot att ingen av dem lär sig just nånting. Om mindre än två år lär 14-åringen själv köra omkring på vägarna. Och hon har då lärt sig att "jag gör väl som jag vill", och att andra "är präktiga idioter".

Jag är pga den här olyckan för att höja körkortsåldern för "vanlig bil" till 19 eller 20 år, och körkortsåldern för sån där epa-traktor/eu-moppe till 18 år.
Citera
2020-06-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Det undrar jag med.
Sjukvård är ju gratis.
?? Är den väl inte ! Själva vården ja, men en summa per dygn för sjukhusvistelse betalas i efterhand. I övrigt kostar allt runt omkring för den anhörige som självklart vill finnas närvarande. För att inte tala om inkomstbortfall osv osv. Bra med insamling och sluta gnäll på Julia nu! Pinsamt beteende!! Hon har varit med om en fruktansvärd olycka och ni sitter och är missunsamma. Idiotiskt
Citera
2020-06-22, 23:18
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumelurk
?? Är den väl inte ! Själva vården ja, men en summa per dygn för sjukhusvistelse betalas i efterhand. I övrigt kostar allt runt omkring för den anhörige som självklart vill finnas närvarande. För att inte tala om inkomstbortfall osv osv. Bra med insamling och sluta gnäll på Julia nu! Pinsamt beteende!! Hon har varit med om en fruktansvärd olycka och ni sitter och är missunsamma. Idiotiskt
Inte under 18 år, då är det gratis.
Citera
2020-06-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jess87
Nu hoppar jag in här igen..... min dotter röker INTE, vi rullar ut henne i sjukhussängen för hon vill ut och få luft i det fina vädret. Jag röker men går en bit ifrån henne då så hon inte blir drabbad. Kan ni bara va snälla och sluta spekulera i hur vårat liv är! Min dotter fyller 15, har många äldre kompisar och jag litar på henne till 100% nu va misstaget att det hoppade in 4 killar i bak när hon själv satt i fram med bälte på sig för att hon skulle sova hemma hos L. Snälla kan ni bara sluta! Och Julias riktig pappa är ingen drogmissbrukare, mitt ex är det nu men va inte det när vi bodde med varandra därför är hn hemlös nu för att jag har inte sånna hos mig och min dotter!

Så misstaget var de döda killarnas fel? Det är det du sitter och påstår här? Inte föraren eller föräldrarnas fel som låter sina ungar hålla på med idiotiska saker som detta?

Snyggt där, du låter som en vettig människa.
Citera
2020-06-23, 15:15
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Nu hoppar jag in här igen..... min dotter röker INTE, vi rullar ut henne i sjukhussängen för hon vill ut och få luft i det fina vädret. Jag röker men går en bit ifrån henne då så hon inte blir drabbad. Kan ni bara va snälla och sluta spekulera i hur vårat liv är! Min dotter fyller 15, har många äldre kompisar och jag litar på henne till 100% nu va misstaget att det hoppade in 4 killar i bak när hon själv satt i fram med bälte på sig för att hon skulle sova hemma hos L. Snälla kan ni bara sluta! Och Julias riktig pappa är ingen drogmissbrukare, mitt ex är det nu men va inte det när vi bodde med varandra därför är hn hemlös nu för att jag har inte sånna hos mig och min dotter!
Hur tror du pojkarnas föräldrar känner när du lägger skulden på dom och dessutom kallar dom misstag? Du menar då att pojkarna tryckt förarens fot på gasen och höll hennes händer på ratt och växelspak? Hör du inte själv hur illa det låter? Ansvaret är helt förarens! Riktigt lågt och skylla på de avlidna!! 😠
Citera
2020-06-23, 15:16
Medlem
Citat:

Tycker du skrev ett mycket bra inlägg här Jess.
Kan du förklara vad du menar med att misstaget var att killarna hoppade in bak när J satt fram med bälte på och skulle sova hos L?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in