Citat:
Ursprungligen postat av
Dyngie
Låt höra vad du har för bekräftad fakta som är 100 % säkerställt ?? Denna mening som du skrev kan du gärna utveckla hur du kan ens kan skriva: "Förmodligen lär sig varken 14-åringen eller hennes mamma något vettigt av allt det som skett "..
Forumets och trådens ämne är ju olyckor i allmänhet, och den i Sörfors i synnerhet. Så för att besvara dina frågor behöver jag kanske gå mer off-topic än jag vill. Min poäng är fortfarande att om vuxna i tjejernas närvaro tagit ett större ansvar, så skulle 14-åringen inte drabbats av olyckan och kanske skulle någon olycka inte skett alls.
Det jag skrev kl 18:12 bygger på uppgifter jag fått från flera källor, inkl den skribent som i tråden utger sig för att vara 14-åringens mamma. 100 % sant är något du tillskriver mig, och inte något jag påstått explicit, men den detaljen är nog inte viktig i det stora hela.
För mig tyder ingenting på att varken mamman eller 14-åringen lärt sig något av olyckan. Mamman verkar frånsäga sig allt eget ansvar, och går istället till attack mot Flashbacks skribenter och tillskriver dem allehanda negativa egenskaper. 14-åringen vill jag helst inte kommentera i detalj, eftersom hon är så ung, men flera andra personer här har kommenterat och tolkat hennes blogginlägg m m.
Mamman hade kunnat framstå i mycket bättre dager om hon istället skrivit något mer moget, ansvarsfullt och ödmjukt. Typ "Ni har rätt i att det var dåligt av mig att släppa iväg J, och ni ska veta att olyckan fått mig att lära mig en läxa...". Typ mer åt det hållet. Istället skriver hon på ett sätt som pekar mot att hon minsann tycker sig ha rätt att göra som hon vill, och att folk som tycker hon gjort fel är typ idioter osv.
För mig pekar helheten istället mot att ingen av dem lär sig just nånting. Om mindre än två år lär 14-åringen själv köra omkring på vägarna. Och hon har då lärt sig att "jag gör väl som jag vill", och att andra "är präktiga idioter".
Jag är pga den här olyckan för att höja körkortsåldern för "vanlig bil" till 19 eller 20 år, och körkortsåldern för sån där epa-traktor/eu-moppe till 18 år.