2020-06-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maal
Bra filmat.
För alla oss som nån gång kört (mycket) för fort på en liknande väg är det lätt att tänka sig vad som kan ha hänt. Precis före vägkonen ser man plötsligt att kurvan blir mycket snävare (det går ju fort) när den kommer fram bakom träden. Naturligt att man precis där reagerar med att försöka bromsa ner och vrida ratten.

Fruktansvärt att det skulle sluta så för ungdomarna. När det var som roligast efter en kul kväll, snart sommar, hög musik, på väg att käka innan man kommer hem i den ljusa natten. Smärtan de anhöriga, släkt och vänner går igenom är ofattbar. Tänker på det hela tiden, det gör fysiskt ont i hjärtat för deras skull, och för ungarna som precis börjat sina liv.

Om du rullar filmen fram och tillbaka så kommer du att se att bilen understyr och har kommit i sladd mycket tidigare än så. Följ de svarta spåren från konen bakåt så ser du att problemen med friktionen mot asfalten uppkommit långt tidigare.
Citera
2020-06-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilgrim76
Tragiskt men inte helt oväntat kanske med tanke på den hastighet som lär ha varit en bra bit över tillåten begränsning...
Att de kört av där tycker inte jag är så konstigt, hög hastighet (med tanke på bromsspårens längd med) och ovan förare med många i bilen. Lär ju inte varit tyst inne i bilen med 6 pers. Vägen svänger och en hundrades sekund senare har föraren tappat kontrollen, räcker ju med en halv sekunds ouppmärksamhet så händer det.
Det har ju stått i tidningarna när 14 åringens mamma uttalande sig att föraren var en tjej, 19 år. Är det ändrat?

Det sjukaste av allt är att man knappt förvånas längre, det händer så mycket olyckor överallt med dödlig utgång bland unga så det nästan blir vardagsnyheter.

Jag har barn själv och kan inte se min snart 14 åring flänga runt i bil med nån som är 19 år och åka runt på bilträffar. Kanske för att jag vet hur de är i den åldern...
Skulle han mot all förmodan sticka utan lov och dessutom dö så skulle jag nog göra mig olycklig på den som kört bilen i så hög hastighet, för fort som f*n lär de ha gått!
Hade min andra son som är 21 kört och haft ihjäl 4 personer så vet jag inte vad jag skulle ta mig till!

Man måste ta ansvar för det man gör, kör man i på tok för hög hastighet på en sån där skitväg där det är max 70 km/h (av en anledning så sätts ju hastighetsbegränsningar) och drar av och andra dör så är man ju vållande.

Jag har kört för fort jag med. Jag har kört med för många i bilen än bilen tillåter men ALDRIG att jag skulle köra som en dåre med andra i bilen och riskera deras liv!

Jag ser unga i trafiken varje dag då jag kör mycket och MÅNGA kör tyvärr som dårar, det finns inget risktänk öht!
Sorgligt!

Visst är det sorgligt när människor dör i trafiken men man får ju sätta det i propotion till andra dödsorsaker. Sverige har ju trots allt världens säkraste trafik. Spärrar man hastigheten till 30 km så skulle knappast någon dö, fast Sverige skulle dö med sina långa avstånd.
Citera
2020-06-03, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag tror att killar på landsbygden - ursäkta fördomarna- inte alltid har så himla mycket mer att pyssla med än att köra fort, och då tror de automatiskt att en vanlig medelklasstjej eller medelklasskille i stan gör samma sak. Det gör de oftast inte.
Prata inte så nedvärderande!

Ska vi formulera om det hela, de stackars storstadsbarnen har sällan möjlighte att åka bil tillsammans kompisarna och ha jättekul då dom inte har råd med en egen bil.

I mindre städer så gör ungdomarna i allmänhet mycket mer saker ute än de i storstaden.
Citera
2020-06-03, 11:21
Medlem
SouthernGirls avatar
Ok jag ger upp, kan någon hjälp mig? Jag har kollat igenom sid 148 till 161, men hittar inte instagramkontot som det pratas om, till tjejen som överlevt? Orkar någon bistå med info? Tack snälla.
Citera
2020-06-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En av killarna hade skrivit så otroligt fint om sin farfar på fb. Det är så fruktansvärt sorgligt.

Ja, det går inte att fatta.
Det drabbar så många, de är ju så unga så de har säkert syskon, far- och morföräldrar, kusiner och mostrar och farbröder och allt.
När man är över säg 30 år själv, så har man förlorat ganska många vänner på liknande sätt. Det försvinner aldrig, de tar med sig en bit av ens själ när de försvinner. Små samhällen förändras för alltid.
Som jag ser det är alla sex ungdomar offer. Alla deras närmaste lider oerhört. Som nån skrev tidigare, ett omänskligt hårt straff för en fortkörning.
Naturligtvis har man ansvar och ibland tar man katastrofalt felaktiga beslut. Det är väl så många olyckor går till. Avsikten var trots allt ändå aldrig att skada. En rad omständigheter som tillsammans blev extremt olyckliga.
Citera
2020-06-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
Visst är det sorgligt när människor dör i trafiken men man får ju sätta det i propotion till andra dödsorsaker. Sverige har ju trots allt världens säkraste trafik. Spärrar man hastigheten till 30 km så skulle knappast någon dö, fast Sverige skulle dö med sina långa avstånd.

Istället borde ISA införas på alla nya bilar och borde gjorts så för över tio år sedan. Då hade ingen kunnat köra för fort och många olyckor och människoliv kunnat sparas.
Citera
2020-06-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om du rullar filmen fram och tillbaka så kommer du att se att bilen understyr och har kommit i sladd mycket tidigare än så. Följ de svarta spåren från konen bakåt så ser du att problemen med friktionen mot asfalten uppkommit långt tidigare.

Jo, jag förstår det. Jag tror också att det är mycket nära hur det gick till. Jag förenklade det lite. Jag menar att jag förstår att paniken kan ha slagit till precis när man inser att det inte kommer att gå, man hinner inte räta upp bilen eftersom kurvan blir så mycket snävare plötsligt. Vi får aldrig veta exakt vad som hände.
Har man kört mycket långa sträckor och fort på glestrafikerade norrländska vägar, sommar och vinter, så vet man hur det kan kännas. Har man däremot aldrig gjort det så är det nog svårt att förstå.
Citera
2020-06-03, 11:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot

Men håller man reglerna om hastighet så funkar det bra. Här var det 70 alltså. Polisen misstänker dock det dubbla. Då kan det gå så här. Om det varit 70 hade det förmodligen gått bra även om föraren kanske svängt för en älg mitt på vägen. Gränserna är ju satta just för det. Att det inte ska bli allvarliga olyckor.

Sedan finns det ju gränser som är för högt satta också. Du har 50 oftast i tätbebyggt område, i villakvarter. Köra 50 där är ju oftast rent vansinne så folk kör högst 30 ändå.
Citera
2020-06-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
? Vad får du det ifrån? För du inser väl att det är högerhjulen som ger sladdavtryck i asfalten...? Men visst, ideal kurvtagning är ju att slicka vänsterkanten av vägen en bit in i kurvan i en vänsterböj, om det inte kommer några mötande...
Höger hjulpar har gått ner i diket ganska tidigt. Syns på bilderna. Vänster hjulpar ger spåren i asfalten vars vinkel mot körbanan är mycket dålig. Det ger sammantaget att bromsverkan blir väldigt låg, speciellt när höger hjulpar är i diket och underredet åker på salladen. Vidare ser man också att ett spår är svagare än det andra. Lastförskjutning framåt gör att det sannolikt är vänster framhjul som ger det svartaste spåret. Än så länge är det en walk in the park, tills man träffar betongröret.
Citera
2020-06-03, 11:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men håller man reglerna om hastighet så funkar det bra. Här var det 70 alltså. Polisen misstänker dock det dubbla. Då kan det gå så här. Om det varit 70 hade det förmodligen gått bra även om föraren kanske svängt för en älg mitt på vägen. Gränserna är ju satta just för det. Att det inte ska bli allvarliga olyckor.

Sedan finns det ju gränser som är för högt satta också. Du har 50 oftast i tätbebyggt område, i villakvarter. Köra 50 där är ju oftast rent vansinne så folk kör högst 30 ändå.
Har dom gått ut med det?
Citera
2020-06-03, 11:49
Medlem
Ngn skrev vägbana här och det är när man bygger väggen på befintligmark Och sen fyller ut den del som är ojämn.

Har nu bilen slagit i diket så är det ett dike och inte en vägbana.

Av denna enkla detalj kan man säga att SLUTA LEK CSI

Mvh blacksune
Citera
2020-06-03, 11:52
Medlem
duderinomannens avatar
E=mc2? Jag antar att du snarare menar E=mv2/2. I detta fall spelar ljusets hastighet i vacuum ingen större roll.

Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Just detta är någonting som t.om vuxna har svårt att förstå.
Även fast det går med en enkel ekvation.
E=mc2.

Vi åker på en 70 väg
1 bil håller 70 kmt
Du kommer upp bakom han i 100kmt och påbörjar en omkörning.

Precis när ni är sida vid sida är det *hinder*
Frammför er.
Ni båda börjar pallnita sammtidigt.Lju
Han som körde 70 stannar en millimeter innan hindret.
Du då? Jo, du smäller rakt in i hindret i lite drygt 70 km/t detta trots att vi inte räknade med reaktionstider.

Betänk 130 km/t....

Jag testade detta på en öde väg hemma med koner och flera test körningar....
Det stämmer såklart med beräkningar.
+ - 10%

Det är inte möjligt tänker många.
Det är inte logisk?

Jag är ledsen men matematik skiter fullständigt i vad du tycker är logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in