2020-06-11, 08:49
Medlem
Det fanns inte något fel på bilen meddelade polisen för en tim sen.
Citera
2020-06-11, 09:06
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13225739

Starkt av dem att medverka i denna svåra stund...

Otroligt stark mamma och syster. Respekt. Beklagar deras förlust.

På Skewies samplade film ser inte kurvan ut att vara omöjlig att ta i 120km/h, kanske många kör där i de hastigheterna? Dyngie?
Citera
2020-06-11, 09:14
Medlem
Citat:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13225739

Starkt av dem att medverka i denna svåra stund...
Ja verkligen. Blir tydligen ett längre reportage med mamman på TV4 Nyheterna ikväll.
Citera
2020-06-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper

På Skewies samplade film ser inte kurvan ut att vara omöjlig att ta i 120km/h, kanske många kör där i de hastigheterna? Dyngie?
Tänker inte tala om hur fort jag kör men den erfarenhet jag har av vägen så med rätt förutsättningar klarar du svängen i 120, men jag vill inte att någon testar det , det tar jag avstånd till. Såg senast i tisdags rådjur nära olyckplatsen och har även sett älg efter och på vägen under de över 10 åren jag kört denna väg, så kör inte 120 oavsett, det får ni göra på någon annan väg tack !
Citera
2020-06-11, 09:22
Medlem
Citat:

Det var precis mitt intryck när jag såg filmen. Min gissning är att farten var betydligt högre, åtminstone på rakan innan kurvan.

Sen kanske filmen ger ett "mjukare" intryck än känslan i verkligheten. Föraren verkar hålla kameran i ena handen och absorberar därmed vibrationer. G-kraften är betydligt lägre vid 60 km/h därmed understyr inte bilen på filmen.
Citera
2020-06-11, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det var precis mitt intryck när jag såg filmen. Min gissning är att farten var betydligt högre, åtminstone på rakan innan kurvan.

Sen kanske filmen ger ett "mjukare" intryck än känslan i verkligheten. Föraren verkar hålla kameran i ena handen och absorberar därmed vibrationer. G-kraften är betydligt lägre vid 60 km/h därmed understyr inte bilen på filmen.
Ja det är spekulationer och gissningar, men ingen vet ännu, tror som dig att hastigheten har nog kunnat tagit rejäl fart från raksträckorna innan olycksplatsen. speciellt efter långkurvan när du lämnar Färlin som ligger ca 4 km därifrån. Därefter är det långa raksträckor med mestadels svagt utför hela vägen ner.
Hastigheten är en del att hon inte klarade svängen men vad det berodde på får utredningen försöka komma fram till.
Citera
2020-06-11, 10:21
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Tänker inte tala om hur fort jag kör men den erfarenhet jag har av vägen så med rätt förutsättningar klarar du svängen i 120, men jag vill inte att någon testar det , det tar jag avstånd till. Såg senast i tisdags rådjur nära olyckplatsen och har även sett älg efter och på vägen under de över 10 åren jag kört denna väg, så kör inte 120 oavsett, det får ni göra på någon annan väg tack !

Just nu kalvar väl också älgar och rådjur hos er, och djuren är kanske lite senare/slöare vid passager av vägarna. Mycket att ta hänsyn till. Klövdjuren är aktiva i gryningen. Varnas det för rådjur och älg i nära anslutning till olyckan Dyngie?
Citera
2020-06-11, 10:32
Medlem
Citat:
Just nu kalvar väl också älgar och rådjur hos er, och djuren är kanske lite senare/slöare vid passager av vägarna. Mycket att ta hänsyn till. Klövdjuren är aktiva i gryningen. Varnas det för rådjur och älg i nära anslutning till olyckan Dyngie?
Nej inga varningar , kan bara referera var jag sett djur och som jag nämnt tidigare såg jag rådjur i nära anslutning till olyckplatsen ca 200 m i tisdags. (om man nu räknar det nära).Har sett älg på båda sidor av bron , både vinter som sommar, men det är inte varje dag men de finns...
Citera
2020-06-11, 11:25
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-over-120-km-h

Mer info
Citera
2020-06-11, 11:28
Medlem
Farten var lite högre än 120. Bilen har kommit ut utanför vägbanan och föraren har panikbromsat säger polisen till SVT.
Vittnen finns i en bil som körde bakom. Då kanske olycksbilen körde om som vissa skrivit om i tråden?
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-11 kl. 11:31.
Citera
2020-06-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Farten var lite högre än 120. Bilen har kommit ut utanför vägbanan och föraren har panikbromsat säger polisen till SVT.
Vittnen finns i en bil som körde bakom. Då kanske olycksbilen körde om som vissa skrivit om i tråden?

Ja, borde ha kört om. Alternativt att den andra bilen precis kommit ut på vägbanan från en annan väg. Men det känns inte lika troligt?
Citera
2020-06-11, 11:35
Medlem
"Dödsolyckan utreds som vållande till annans död, vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik." enligt aftonbladets artikel.

Står dock inte specificerat om det rör sig om grovt brott. Brukar de utelämna det när det gäller trafikolyckor? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in