Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-08, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Har solen och/eller vädret haft del i olyckan?

Mycket bra jobbat och intressant, eloge för det.
Citera
2020-06-08, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
De gjorde om vägen för några år sedan, la på nytt underlag, asfalt m.m..Vet inte vad det heter på vägbyggarsnack ,, men den var inte rolig att köra på medans de höll på.. Kan dock kolla i morgon bitti när jag skall till jobbet och åker förbi olycksplatsen om det är någon svacka/tjälskott och återkomma.
En sådan svacka i hög fart är livsfarligt, sådant grejar man sällan om det går undan och inte i en svampig gammal Audi det blir ett jättesläpp.

Där jag bor var det en olycka just med en svacka dock på en motorvägsraka med en Porsche och en BMW vill jag minnas men då det gick en bra bit över 200 så gick det inte bra för den ena.
Citera
2020-06-08, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Den juridiska meningen är ett uttryck för hur samhället ser på saken. På samma sätt som t.ex. väldigt unga inte kan samtycka till sex, så ska de inte ha något inflytande över hur bilar ska framföras och hur många som får följa med osv.

och med det menar du vad? det jag skrev förutom tillägget att det fanns eventuella andra faktorer.

i juridisk mening fälls hon om hon är skyldig, ingen annan, det är väl självklart?

det andra rörde det sociala mellan vännerna som färdades i bilen och vad DOM anser/ansåg
Citera
2020-06-08, 22:39
Medlem
Skulle någon kunna göra en kort sammanfattning på vilka slutsatser som tagits hittills? Läste tråden de 2 första dagarna men har inte haft tid till att hålla mig uppdaterad.
Citera
2020-06-08, 22:43
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
och med det menar du vad? det jag skrev förutom tillägget att det fanns eventuella andra faktorer.

i juridisk mening fälls hon om hon är skyldig, ingen annan, det är väl självklart?

det andra rörde det sociala mellan vännerna som färdades i bilen och vad DOM anser/ansåg
Med det menar jag att det är skit samma vad vännerna i bilen var överens om. Det är inte bara i juridisk mening föraren fälls. Även i opinionen antar jag att klander läggs på den som är utbildad för att framföra fordonet, samt myndig. Och inte att skulden läggs jämnt över alla inblandade.
Citera
2020-06-08, 22:47
Medlem
Citat:
De gjorde om vägen för några år sedan, la på nytt underlag, asfalt m.m..Vet inte vad det heter på vägbyggarsnack ,, men den var inte rolig att köra på medans de höll på.. Kan dock kolla i morgon bitti när jag skall till jobbet och åker förbi olycksplatsen om det är någon svacka/tjälskott och återkomma.

Det vore kanon om du ville göra det, kolla gärna över båda filerna då det finns möjlighet att dom har genat lite också.

Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
En sådan svacka i hög fart är livsfarligt, sådant grejar man sällan om det går undan och inte i en svampig gammal Audi det blir ett jättesläpp.

Där jag bor var det en olycka just med en svacka dock på en motorvägsraka med en Porsche och en BMW vill jag minnas men då det gick en bra bit över 200 så gick det inte bra för den ena.

Ja jag har varit med om en liknade situation, det kändes som att bilen hade ett chassi gjort av gummiband. Och i denna händelse så ska man komma ihåg att bilen va fullproppad med folk, så det behövdes nog inte så mycket för att få den att kränga hej vilt!
Citera
2020-06-08, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag skrev något liknande tidigare idag också dvs att man i den ålder oftast tar gemensamma beslut, tex "ska vi till MAX måste vi bränna på för dom stänger snart, så lämna EPAn och hoppa in båda två vi skjutsar er tillbaka sedan", och som du skriver så tar man också oftast på sig gemensamt för det som hände.

Detta är viktigt att förstå, det verkar finnas ett antal som är totalt ovetande över hur ungdomar lever sitt liv vilket får mig att allvarligt under över deras ålder och deras uppväxt.

Håller med dig, tycker det är ganska tydligt hur det varit men vi vet inte, därför bör det inte kastas obefogad skit.

Ja som förare har man juridiskt ansvar men det är inte så enkelt, allt är inte svart eller vitt förutom e klar dom. Ev passagerare eller anhöriga delar kanske inte ens domen när någon bli fälld, eller friad heller för den delen.
Citera
2020-06-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Brukar ni andra släppa på gasen lite inför broar?
Själv brukar jag göra det, inkl broar likt den där kraschen ägde rum. Ofta kan vägen smalna till lite där. Dessutom kan de lätt bli nåt litet gupp eller vid visst väder isbildning.

Har själv kört den där vägen, och även om jag legat aningen över hastighetsgränsen (vilket är lätt på raksträckorna) tror jag att jag skulle sakta in inför bron, och ännu mer inför samhället (är det inte 50 där?).
Vintertid är den kurvan lite läbbig eftersom det är även utför, sedan är det 50 när du passerat bron och är ungefär vid fotbollsplanen.
Citera
2020-06-08, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Ok, tack för förtydligandet. Visst, det är säkert en hel del grupptryck bland de yngre såna här gånger. Det ena kanske leder till det andra. Nån kör för fort och någon annan hakar kanske pga grupptryck på.

Jag har själv varit rädd när jag åkt med folk. Ibland tycks passagerares rädsla rentav trigga gruppen/föraren till att gasa på ännu mer. Har även åkt med vuxna som kört fort genom samhällen och tänkt att "Men tänk om det springer ut ett litet barn" eller så. Har även själv kört för fort ibland, men som tur är tycks man (åtminstone jag) bli försiktigare med åldern. Det måste finnas marginaler! En cyklist man kör om kan råka vingla till, osv. Har även som barn gått med hunden längs 70- och 90-vägar och känt obehaget när bilar blåst förbi en i alltför hög hastighet.

Där kommer ens egna ansvar in att försöka klargöra det olämpliga, inte helt enkelt som ung eller yngre. Personen bakom ratten kanske "get carried away" och saktar ner eller skiter i det?

Det vi kan göra som vuxna är att lära ut, förklara att man ska säga nej om det är något man känner är fel, i en bil, vid sex eller intag av något dom inte vill.
Men ungdomar provar saker, har alltid gjort och kommer sannolikt fortsätta göra det.
Rökning, alkohol, droger, hastighet eller sociala konstellationer.

INFORMERA istället för att smutskasta, gör barnet något man bara förkastar utan nyanser så kommer barnet med stor sannolikhet undanhålla om något är dåligt.
Bättre med öppna kort och ärlighet samt dialog.
Ungdomar tar sig friheter, en del av utvecklingen, inte alltid bra men det är upp till föräldern att utröna.
Misslyckas det fullständigt så blir det åtgärder. Det är inte MIN uppfattning i det här fallet.
Citera
2020-06-08, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Med det menar jag att det är skit samma vad vännerna i bilen var överens om. Det är inte bara i juridisk mening föraren fälls. Även i opinionen antar jag att klander läggs på den som är utbildad för att framföra fordonet, samt myndig. Och inte att skulden läggs jämnt över alla inblandade.

Det stämmer men det finns även domar med förmildrande omständigheter.

Oavsett vad så är det endast föraren som kan dömas för brottet som sådant i lagens mening.

Tycker det i såna här fall fortfarande är sekundärt.

Juridiskt är vi överens
Citera
2020-06-08, 23:05
Medlem
Citat:
Vintertid är den kurvan lite läbbig eftersom det är även utför, sedan är det 50 när du passerat bron och är ungefär vid fotbollsplanen.

Tack. Ja hon körde då sannerligen för fort.

Är det oempatiskt på nåt sätt att hoppas på att polisen & co kommer fram till att vägen var tillräckligt ok och att det var farten som var den stora boven?

Det är ju en trend att bygga farthinder och göra allt möjligt för att krångla till det för alla bilister. Busshållplatser som byggda så att bilister inte kan passera bussen när den tar upp folk, bara för att något barn någon gång råkat springa ut i vägen framför/bakom bussen. Det bör ju inte bli som den där storyn från USA (sann eller ej) där någon stämde McDonalds för att han/hon bränt sig på kaffet.

Hundratals bilister kör ju igenom den där kurvan varje dag utan något missöde. Och är det halkrisk så måste man ju inte ens köra 70 utan får ju köra långsammare.
Citera
2020-06-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Där kommer ens egna ansvar in att försöka klargöra det olämpliga, inte helt enkelt som ung eller yngre. Personen bakom ratten kanske "get carried away" och saktar ner eller skiter i det?

Det vi kan göra som vuxna är att lära ut, förklara att man ska säga nej om det är något man känner är fel, i en bil, vid sex eller intag av något dom inte vill.
Men ungdomar provar saker, har alltid gjort och kommer sannolikt fortsätta göra det.
Rökning, alkohol, droger, hastighet eller sociala konstellationer.

INFORMERA istället för att smutskasta, gör barnet något man bara förkastar utan nyanser så kommer barnet med stor sannolikhet undanhålla om något är dåligt.
Bättre med öppna kort och ärlighet samt dialog.
Ungdomar tar sig friheter, en del av utvecklingen, inte alltid bra men det är upp till föräldern att utröna.
Misslyckas det fullständigt så blir det åtgärder. Det är inte MIN uppfattning i det här fallet.

Ok, vi verkar rätt så överens. Puh, ännu en kväll här i tråden går mot sitt slut...
Om inte annat så har ju många olika perspektiv fått ventileras i tråden.
Senast redigerad av beitos 2020-06-08 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in