Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Ok, tack för förtydligandet. Visst, det är säkert en hel del grupptryck bland de yngre såna här gånger. Det ena kanske leder till det andra. Nån kör för fort och någon annan hakar kanske pga grupptryck på.
Jag har själv varit rädd när jag åkt med folk. Ibland tycks passagerares rädsla rentav trigga gruppen/föraren till att gasa på ännu mer. Har även åkt med vuxna som kört fort genom samhällen och tänkt att "Men tänk om det springer ut ett litet barn" eller så. Har även själv kört för fort ibland, men som tur är tycks man (åtminstone jag) bli försiktigare med åldern. Det måste finnas marginaler! En cyklist man kör om kan råka vingla till, osv. Har även som barn gått med hunden längs 70- och 90-vägar och känt obehaget när bilar blåst förbi en i alltför hög hastighet.
Där kommer ens egna ansvar in att försöka klargöra det olämpliga, inte helt enkelt som ung eller yngre. Personen bakom ratten kanske "get carried away" och saktar ner eller skiter i det?
Det vi kan göra som vuxna är att lära ut, förklara att man ska säga nej om det är något man känner är fel, i en bil, vid sex eller intag av något dom inte vill.
Men ungdomar provar saker, har alltid gjort och kommer sannolikt fortsätta göra det.
Rökning, alkohol, droger, hastighet eller sociala konstellationer.
INFORMERA istället för att smutskasta, gör barnet något man bara förkastar utan nyanser så kommer barnet med stor sannolikhet undanhålla om något är dåligt.
Bättre med öppna kort och ärlighet samt dialog.
Ungdomar tar sig friheter, en del av utvecklingen, inte alltid bra men det är upp till föräldern att utröna.
Misslyckas det fullständigt så blir det åtgärder. Det är inte MIN uppfattning i det här fallet.