2020-06-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Visst var det väl så att det framkom att vägverket hade koll på en del kurvor som var mer eller mindre dödsfällor men inte hade gjort ett skit åt saken?

Om det stämmer skulle det vara jävligt intressant att veta om vägverket kännde till även denna kurva.

Vägar ska vara utformade, skyltade och hastighetsbegränsade på ett sätt så att man inte ska behöva vara 65år och ha 300.000 mil bakom ratten för att inte bli överraskad.

Om jag minns rätt från programmet menade man att det är fel om vägen är bred, rak, fin och bjuder in till hastigheter uppåt 150 men sen plötsligt har en kurva som kräver att man går ner till halva farten utan att det skyltas upp ordentligt.

Ja, jag ska kolla om programmen finns kvar. Det var därför jag efterlyste skyltar tidigare i tråden och det fanns ju inga. Vet heller inte hur ofta 70 skylten visas
Citera
2020-06-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag förstod att det måste ha tagit tvärstopp mot vägtrumman, men nu ser jag även att hela överdelen av bilen är vriden åt höger i bilens sida, det kan alltså ha tagit så tvärstopp att hela överdelen på bilen fortsätter åt sidan medan underredet har tagit i vägtrumman.

jösses anåda vilka krafter vi pratar om då, bilen torde ha studsat mycket högt upp i luften av den kraften kraftigt roterande, ett under att någon överlevde det

Kan det vara dom obältade som tryckte iväg överdelen åt höger? Typ 4 st med en sammanlagd vikt av 260-300 kg som flyger mot högerdörren då bilen slår stopp innan luftfärden med rotation då folk kastas ur bilen?
Citera
2020-06-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erised87
Fast det säkraste sättet är att hålla ratten på "kvart i 3". Det minimerar även risken att skadas av krockkudde. Läs på innan du skriver vad som är bäst..
Var inte greppet rekommendera även innan krockkuddarna?
Citera
2020-06-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaakpa
Jo den var rolig 10.10 du håller alltså båda händerna på samma ställe!
Prova kvart i tre så slår inte airbagen av dina armar.
Ser varje kväll Lovisas grepp på ratten när jag tittar på Bärgar Berra på vägens hjältar 😁
Ja, det är standard för dem😉 dessutom tänk vad folk gör när de kör, äter pillar med gps, kollar spegeln, dricker kaffe, letar i handskfacket ja herregud allt man kan tänka sig
Citera
2020-06-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMEOVERdose
Många som nämner en keps i något träd. Finns det bild på den?

Nämndes att en keps har plockats ner från träden av någon i en artikel längre bak i tråden, och lagts bland ljusen vid vägkanten
Citera
2020-06-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tio i två lärde jag mig back in the days, men när jag gick handledarutbildning med min dotter för några år sedan var det tjugo i fem som gällde, så man skulle slippa få underarmarna avslagna av krockkudden i ratten. Lät ändå vettigt, tyckte jag.

Jag har krockat en gång utan bälte och då vet jag att jag tänkte att jag skulle spänna upp kroppen mot ratten så hårt jag kunde men ändå inte ha helt stela raka armar.

Jag hann tänka en hel del och bytte grepp till 21.30 och 14.30 med mjuka armbågar.

Sitter man och slökör på motorväg har man i regel långt tillräcklig tid på sig att byta grepp, resa upp kroppen osv.

Fan vet om jag inte nästan hade haft tid att sätta på mig bältet om jag kommit på det direkt när jag såg att det skulle gå åt helvete.
Citera
2020-06-02, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DerStiefelknecht
Intressant att höra folks känslomässiga engagemang här i tråden även för dem som inte anser sig ”bidra” så mycket med att föra handlingen framåt, eller vad jag ska säga.

Själv undrar jag ofta (i de fall det inte framgår) huruvida det finns syskon till avlidna barn och ungdomar; om föräldrarna har andra söner eller döttrar och hur mycket sådant i så fall lindrar i den kommande sorgeprocessen. Någon som vet nånting i det här fallet med 16-åriga pojkarna?

Fick själv endast bli förälder en enda gång vad allt lutar åt, och att förlora den fina lilla människan är så otänkbart att jag inte ens törs förställa mig ett sådant scenario. Vet ej hur det skulle kunna kännas om en bror eller syster fanns med i bilden; att jag då blivit så illa tvungen att kämpa vidare för dennes skull, liksom.

Max mamma uppger i den länkade artikeln att hon fått stöd av grannar etc. Kan förvisso inte alls relatera (och då har jag genomgått en hel del hemskheter genom åren) men att umgås med grannar eller ens en nära vän efter att ha förlorat mitt barn vet jag inte om det skulle ha lindrat nämnvärt. Hade antagligen varit sängliggande och tett mig som ett vrak, skakat av illamående och starka obehagskänslor, då detta utspelat sig tidigare för mig vid betydligt mildaste omständigheter (typ separationer eller annan ohälsa).

Tragiska livsöden med barn och ungdomar involverat har alltid berört mig lite extra; alldeles oavsett om det rört självmord, olyckor, naturkatastrofer eller någon helt annan dödsorsak. En stor eloge till de efterlevande där ute som på olika sätt tag sig igenom en så ofattbar sorg det oftast innebär att bli ensam kvar.
Max har iaf ett syskon.
Citera
2020-06-02, 22:21
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tio i två lärde jag mig back in the days, men när jag gick handledarutbildning med min dotter för några år sedan var det tjugo i fem som gällde, så man skulle slippa få underarmarna avslagna av krockkudden i ratten. Lät ändå vettigt, tyckte jag.

Den där jävla myten.
Det är inte en handgranat i ratten.
Du kan få tinnitus av airbagen
men då ska du ha otur.

Sitt så du har ett bekvämt och bra/naturligt fäste om ratten och se till att detta är ordnat istället.

https://www.sydsvenskan.se/2011-01-1...kudde-skrammer
Citera
2020-06-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, jag ska kolla om programmen finns kvar. Det var därför jag efterlyste skyltar tidigare i tråden och det fanns ju inga. Vet heller inte hur ofta 70 skylten visas
Det är ALLTID 70km/h som gäller om inget annat är skyltat på landsväg. Det är ALLTID 50km/h som gäller i tätort om inget annat är skyltat. Man kan ALDRIG skylla på skyltningen om man kör snabbare än 70km/h.

Det finns snart inga vägar med möten utan mitträcke som är skyltade med mer än 80km/h. De som har tillräckligt bra avkörningsskydd har oftast för mycket trafik.

Det skall man som chaufför ha koll på!
Citera
2020-06-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erised87
Fast det säkraste sättet är att hålla ratten på "kvart i 3". Det minimerar även risken att skadas av krockkudde. Läs på innan du skriver vad som är bäst..
Fast hon håller inte "kvart i 3". Hon håller i den ena rattekern, som att om det vore ett cykelstyre.
Senast redigerad av morris 2020-06-02 kl. 22:29.
Citera
2020-06-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är ALLTID 70km/h som gäller om inget annat är skyltat på landsväg. Det är ALLTID 50km/h som gäller i tätort om inget annat är skyltat. Man kan ALDRIG skylla på skyltningen om man kör snabbare än 70km/h.

Det finns snart inga vägar med möten utan mitträcke som är skyltade med mer än 80km/h. De som har tillräckligt bra avkörningsskydd har oftast för mycket trafik.

Det skall man som chaufför ha koll på!

Jag tror just 70 har man sämre koll på. Iaf jag som antingen kör tätort (vilket är 40 i min stad) eller motorväg
Citera
2020-06-02, 22:28
Medlem
kentolles avatar
Att applicera sina "vuxna" normer på vad som är rätt och fel på en 14-årig tjej som försöker ta sig genom ett trauma ingen av oss som som inte varit i samma situation ens kan föreställa oss, är inte bara osmakligt, det är direkt jävla vidrigt.
Skärpning för helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in