Citat:
Ursprungligen postat av
Noname78
Var förbi där ikväll. Kommer man från Hassela är det en skarp kurva de åkt av i, syns bromsspår/däckspår innan kurvan då man ser att bilen dragits ut mot högerkanten av vägen.
Ordentliga skador efter vägkanten och vägtrumman de slagit i först. Skador högt upp i en björk. Kurvan nyper till ganska ordentligt om man håller lite fart. Skulle själv inte vilja köra fort där.
Tragiskt.
Lite bilder.
kurvan
däckspår
vägtrumma, infart
en bit i bland träden
minnesljus
Var en del som promenerade dit med blommor invand då jag for därifrån. Några a-traktorer som stannade till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Noname78
Kan man vägen är det inga problem. Kört där själv i högre farter. Lång svepande högersväng innan denna skarpare vänster med en raksträcka däremellan. Lätt att köra fort där. Men är man ovan vägen så nyper vänsterkurvan till och man märker ganska sent hur skarp den egentligen är. Man är då redan inne i kurvan.
Tänk då att man kommer i hög fart, den långa svepande kurvan är inga problem i farter kring 150, kommer in i vänsterkurvan och märker att man inte kommer klara det, får panik, tvärbromsar, obältade personer i baksätet som trycks framåt.
Varningstriangel/kona där man ser första däckspåren/svartstreck är långt in i kurvan vilket stödjer denna teori. Kurvan liksom nyper till.
LÄNKTEXT
Bromsspåren är heller inte speciellt långa o h tänk då att höger hjulpar inte hjälper till med bromsning då de är ute i vägrenen med gräs/sand som underlag.
LÄNKTEXT
Citat:
Ursprungligen postat av
kentolle
Svårt att se på bilden men de båda spåren är alldeles för nära varandra där de börjar för att vara vä/hö hjulpar. Under metern om man följer de bakåt till där de börjar skönjas i asfalten. De ökar i avstånd mer eller mindre hela vägen till banken.
Jag kan naturligtvis ha misstolkat spåren men är efter att varit på plats och på nära håll, från alla vinklar, sett alla spår åtminstone nästan övertygad att bilen sladda ner i diket med högersidan före.
Men jag har haft fel förr och kan vara alldeles ute och cykla nu med.
Bra bilder.
De tunnare spåren vid konen ser ut som spår från ett lätt bredställ och ser för mig ut att vara de båda vänsterhjulen. Längre fram blir vänstra spåret bredare och jag tror det är där hon ställt sig på bromsen. Därefter tror jag bilen gick med fronten först mot vägtrumman, flugit upp och kanske roterat både horisontellt och vertikalt.
Jag har haft körkort i 47 år och slutade räkna mil efter 100 000. Det ser ut som en överraskningskurva, först lång svepande, rätar ut och börjar svänga igen men denna gången skarpare. Då man inte kan se någon dosering är det svårt att se hur skarp svängen är och man blir överraskad. Det är detta jag tror hände och med uppenbarligen för hög fart hinner man inte agera på överraskningen med resultat att man panikbromsar. Inte 150 men kanske 90-100 med tanke på hur vraket ser ut. Utan att själv har kört i den kurvan kan jag inte säga hur fort man kan ta den baserat enbart på bilderna.
Lägg till den ringa erfarenheten då man inte hunnit bygga upp de rätta reflexerna för att reagera undermedvetet på överraskningar. I synnerhet med understyrda bilar som Audi.
De juridiska och moraliska aspekterna spekulerar jag inte i.