2020-06-02, 21:20
Medlem
Någon som vet hur det är med älg där på platsen, vanligt förekommande där?
Ovan förare, hög fart?
Hög fart vet vi när vi ser bilderna på bilen och sladdspåren, men någon som vet hur hon är bakom ratten? jag menar att många ungdomar där i Norrland kör ju många mil, vissa tjejer kör ju både epa och folkrace, kör på isar och på skogsvägar osv osv så det vore intressant att veta hur hennes erfarenhet var.

Hur hon höll i ratten kan vi nog släppa, men visst kan det ge en fingervisning om hur obekymrad hon var i farter runt 160km/h med bilen, men dels vet vi inte hur hon höll händerna vid olyckan, samt ej heller om det hade betydelse alls. Hög fart, ja det är väl ställt utom rimligt tvivel, en med ortskännedom säger att kurvan nyper i tråden, är känd för olyckor på vintern.

Sedan ska ungdomar i den åldern i baksätet själva fatta beslut om bältet, jag vet vad lagen säger, men...
Det som kanske egentligen bekymrar mig mest är hur hög fart hon har i omkörningen på videon, samt kanske nåt jag inte vet om flera hundra redan påpekat, hon måste rimligen ha vetat att åtminstone en person inte ens kunde ta på sig bältet i baksätet, och ändå kör hon i dessa farter? obältade passagerare har man ju haft genom åren, men då ligger man ju inte i den dubbla farten mot vad vägskyltarna säger?
Citera
2020-06-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Tackar för din info och bilder.

Din teori om kraftig sladd stärks även av att båda tjejerna överlevde.
Annars borde de blivit mosade av killarna i baksätet när de tog i avfarten.

Samt att bilen är fullständigt förvriden på ena sidan.
https://www.folkbladet.nu/2020-05-31...nfor-sundsvall
såna där plåtskador kan det omöjligt blivit av "rullningen" i skogen

Jag har heller inte sett en bil med 1 meters spårvidd
som sen blir 3.5 meter en liten bit senare

Om fronten gått i först borde inte chassiet vara så förvridet.
Fronten borde vara mycket mera trasig.
Sådär ser bilar ut som kört in i en vertikal yta.... eller i det här fallet, troligen landat nose first
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-3...g-singelolycka

Titta på bilderna NOGA, tredje bilden från slutet där skulle man sett 2 sladdspår eller ett ännu bredare för det är först där det börjar gå över styr, skulle L släppt gas och bromsat hade hon fått tyngdpunktsförskjutning och bakändan brutit ut och i 100+ så går det fortare än du hinner blinka, dom tre sista bilderna visar en så gått som rak linje precis så dom smeker stora björken lätt, hade dom gått sidledes mot trumma så hade bilen antingen bytt riktning eller vikit sig runt björken
Citera
2020-06-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suteki060
Kurvan är så fel doserad så jag som kör lastbil inte passerar över 40 där, så Vägverket borde se över detta
Jag tycker också den ser så ut. Förrädisk
Citera
2020-06-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Någon som vet hur det är med älg där på platsen, vanligt förekommande där?
Ovan förare, hög fart?
Hög fart vet vi när vi ser bilderna på bilen och sladdspåren, men någon som vet hur hon är bakom ratten? jag menar att många ungdomar där i Norrland kör ju många mil, vissa tjejer kör ju både epa och folkrace, kör på isar och på skogsvägar osv osv så det vore intressant att veta hur hennes erfarenhet var.

Hur hon höll i ratten kan vi nog släppa, men visst kan det ge en fingervisning om hur obekymrad hon var i farter runt 160km/h med bilen, men dels vet vi inte hur hon höll händerna vid olyckan, samt ej heller om det hade betydelse alls. Hög fart, ja det är väl ställt utom rimligt tvivel, en med ortskännedom säger att kurvan nyper i tråden, är känd för olyckor på vintern.

Sedan ska ungdomar i den åldern i baksätet själva fatta beslut om bältet, jag vet vad lagen säger, men...
Det som kanske egentligen bekymrar mig mest är hur hög fart hon har i omkörningen på videon, samt kanske nåt jag inte vet om flera hundra redan påpekat, hon måste rimligen ha vetat att åtminstone en person inte ens kunde ta på sig bältet i baksätet, och ändå kör hon i dessa farter? obältade passagerare har man ju haft genom åren, men då ligger man ju inte i den dubbla farten mot vad vägskyltarna säger?
Det finns älg i dessa trakter men jag har kört där i ca 10år och enbart stött på 2älgar under den tiden. Men då har jag stött på de ca 1km innan olycksplatsen.
Citera
2020-06-02, 21:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname78
Var förbi där ikväll. Kommer man från Hassela är det en skarp kurva de åkt av i, syns bromsspår/däckspår innan kurvan då man ser att bilen dragits ut mot högerkanten av vägen.
Ordentliga skador efter vägkanten och vägtrumman de slagit i först. Skador högt upp i en björk. Kurvan nyper till ganska ordentligt om man håller lite fart. Skulle själv inte vilja köra fort där.

Tragiskt.

Lite bilder.

kurvan

däckspår

vägtrumma, infart

en bit i bland träden

minnesljus

Var en del som promenerade dit med blommor invand då jag for därifrån. Några a-traktorer som stannade till.

Citat:
Ursprungligen postat av Noname78
Kan man vägen är det inga problem. Kört där själv i högre farter. Lång svepande högersväng innan denna skarpare vänster med en raksträcka däremellan. Lätt att köra fort där. Men är man ovan vägen så nyper vänsterkurvan till och man märker ganska sent hur skarp den egentligen är. Man är då redan inne i kurvan.

Tänk då att man kommer i hög fart, den långa svepande kurvan är inga problem i farter kring 150, kommer in i vänsterkurvan och märker att man inte kommer klara det, får panik, tvärbromsar, obältade personer i baksätet som trycks framåt.

Varningstriangel/kona där man ser första däckspåren/svartstreck är långt in i kurvan vilket stödjer denna teori. Kurvan liksom nyper till.

LÄNKTEXT

Bromsspåren är heller inte speciellt långa o h tänk då att höger hjulpar inte hjälper till med bromsning då de är ute i vägrenen med gräs/sand som underlag.

LÄNKTEXT

Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Svårt att se på bilden men de båda spåren är alldeles för nära varandra där de börjar för att vara vä/hö hjulpar. Under metern om man följer de bakåt till där de börjar skönjas i asfalten. De ökar i avstånd mer eller mindre hela vägen till banken.
Jag kan naturligtvis ha misstolkat spåren men är efter att varit på plats och på nära håll, från alla vinklar, sett alla spår åtminstone nästan övertygad att bilen sladda ner i diket med högersidan före.
Men jag har haft fel förr och kan vara alldeles ute och cykla nu med.
Bra bilder.

De tunnare spåren vid konen ser ut som spår från ett lätt bredställ och ser för mig ut att vara de båda vänsterhjulen. Längre fram blir vänstra spåret bredare och jag tror det är där hon ställt sig på bromsen. Därefter tror jag bilen gick med fronten först mot vägtrumman, flugit upp och kanske roterat både horisontellt och vertikalt.

Jag har haft körkort i 47 år och slutade räkna mil efter 100 000. Det ser ut som en överraskningskurva, först lång svepande, rätar ut och börjar svänga igen men denna gången skarpare. Då man inte kan se någon dosering är det svårt att se hur skarp svängen är och man blir överraskad. Det är detta jag tror hände och med uppenbarligen för hög fart hinner man inte agera på överraskningen med resultat att man panikbromsar. Inte 150 men kanske 90-100 med tanke på hur vraket ser ut. Utan att själv har kört i den kurvan kan jag inte säga hur fort man kan ta den baserat enbart på bilderna.

Lägg till den ringa erfarenheten då man inte hunnit bygga upp de rätta reflexerna för att reagera undermedvetet på överraskningar. I synnerhet med understyrda bilar som Audi.

De juridiska och moraliska aspekterna spekulerar jag inte i.
Citera
2020-06-02, 21:27
Medlem
En av de som var med…

https://www.expressen.se/nyheter/max...og-i-kraschen/
Citera
2020-06-02, 21:28
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ganska vanligt tycker jag..särskilt om man kör långt

Ja, i 90-120 på E4. Inte på en smal landsväg i 150.
Citera
2020-06-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Tackar för din info och bilder.

Din teori om kraftig sladd stärks även av att båda tjejerna överlevde.
Annars borde de blivit mosade av killarna i baksätet när de tog i avfarten.

Sant, just detta jag inte fick ihop med att bilen skulle gått med fronten in i avfarten men gick efter bilderna som lades ut från platsen igår men nu med de senaste bilderna får man en annan vinkling.
Framhjulsdriven och släpper gasen/bromsar kommer baken, en framhjulsdriven ska man snarare gasa men är farten för hög häver man inte tyngdlagarna sen är den naturliga reflexen att släppa.
Citera
2020-06-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Ja, i 90-120 på E4. Inte på en smal landsväg i 150.
Nej, det har du rätt i..längesen jag körde mindre väg
Citera
2020-06-02, 21:30
Medlem
https://imageshack.com/i/pnHKOVxkj

J*lias senaste uppdatering på instagram. Kan vi alla släppa nu detta med ”Vem körde?”

Polis, hon själv och all rapportering hittills säger att det med all säkerhet var L*visa som kört. Tack och hej.
Citera
2020-06-02, 21:34
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Bilen gick väldigt fort. Bilen har ca 40 m stoppsträcka vid 100 km/tim ungefär. Så när det inte räckte måste de ju kört mycket fortare.
Bromssträckan brukade man räkna till 50 meter från 100 km/h. Ska den bli kortare ska det till mycket goda förhållanden, som mycket hög friktion och en skicklig förare (eller ett bra ABS-system). Om hjulen har låst sig så blir bromssträckan definitivt längre.

Sedan ska man tänka på att bromssträckan är proportionell mot kvadraten på farten. Så kör du dubbelt så fort blir inte bromssträckan inte dubbelt så lång utan fyra gånger så lång. Är bromssträckan 50 meter vid 100 km/h blir den 112 meter vid 150 km/h.
Citera
2020-06-02, 21:34
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikman
Titta på bilderna NOGA, tredje bilden från slutet där skulle man sett 2 sladdspår eller ett ännu bredare för det är först där det börjar gå över styr, skulle L släppt gas och bromsat hade hon fått tyngdpunktsförskjutning och bakändan brutit ut och i 100+ så går det fortare än du hinner blinka, dom tre sista bilderna visar en så gått som rak linje precis så dom smeker stora björken lätt, hade dom gått sidledes mot trumma så hade bilen antingen bytt riktning eller vikit sig runt björken

Ja, nu ser jag. hahah, i Audis nya A4 thin. 70cm Spårvidd.

De längre däckspåren är båda från högerhjul
man ser spår från vänster bak precis innan diket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in