2020-06-02, 09:41
Medlem
mymyselfs avatar
Den höga farten var helt oproportionerlig i förhållande till vägens dåliga egenskaper, det tyder på dåligt omdöme, en oerfarenhet förare på 19 år med bilen full av kompisar som hojtar och tjoar, samtidigt som de filmar sig själva och skapar en uppskruvad stämning, en stämning som knappast är gynnsam för att chauffören ska kunna framföra bilen på ett säkert sätt, men en stämning som kanske blivit helt naturlig för ungdomarna i epatraktor och bilkulturen, ölburkarna syns också tydligt i filmklippet, alkoholpåverkan och kompistryck är starka krafter det vet vi alla... Flickan kommer dock att få leva med vetskapen att hon kört ihjäl sina vänner, vilket kommer att bli tungt att bära, men vem bär egentligen ansvaret för den här oerhört tragiska händelsen?
Citera
2020-06-02, 09:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brigadgeneralen
SKÄRPNING! Dom kunde mycket väl ha krockat med en till bil framförd av lika oansvariga ungdomar. Något som ju vore en win/win enligt din logik får man förmoda.

Synd att inlägg av låg kvalitet inte kan röstas ner.

Att vara oerfaren är både en förklaring så väl som en förmildrande omständighet. Jag körde bil bra som 18-åring, men fattade många andra korkade beslut i åldern 15-20 som idag vore HELT otänkbara.

Jag tror att jag har detta gemensamt med i princip all mina medmänniskor som passerat samma åldersintervall.

Det är förbannat oansvarigt att köra som en idiot med flera människor i bilen.
Är det förmildrande omständighet att köra ihjäl andra människor?Att fart dödar om något händer det är man fullt medveten i den åldern efter att ha gått i körskolan. Så kom inte och säg att det är förmildrande omständigheter.
Så du menar att om ett fyllo sätter sig bakom ratten och gör ett dåligt val pga sitt omdöme och kör ihjäl ditt barn så är det en förmildrande omständighet!!!

Vad du tror hör inte hit. Det här är fakta sen får du tycka vad du vill. Jag har min åsikt och du din.
Citera
2020-06-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REEEEEE
Hej jag vet allt om olyckan för jag är en nära vän med personerna som var involverade i olyckan

Vad jag vet

de var 6 personer i bilen

namn på de i bilen:

[DÖD] Emil 16 år

[DÖD] Max 16 år

[DÖD] Milton 16 år

[DÖD] Felix 16 år

[LEVER] (SVÅRT SKADDAD) Julia 15 år

[LEVER] (SVÅRT SKADDAD) Lovisa 15 år

Här är Julias story i ordning sen olykan

https://ibb.co/1THM0TZ
https://ibb.co/FYgkn4V
https://ibb.co/47RHxgk
https://ibb.co/DRdFxfG
https://ibb.co/09Q2J3S
https://ibb.co/rys0PVh
https://ibb.co/HH6MCbK

samt en video från hennes story
https://streamable.com/tywawp

äre nåt ni undrar kan du fråga

Men är inte Lovisa 19 år?
Citera
2020-06-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Min dotter på åtta år förstår vad som händer när man kör för fort och krockar. Hon förstår också att sannolikheten att något händer när man kör för fort också är större.

Man kan inte skylla allt på att de är "unga". De bör ha utvecklat ett konsekvenstänk som i alla fall gör att man förstår att saker kan hända. Förstår man inte det som 16 år så har man som förälder misslyckats enligt mig.

Eller så är "man" bara underbegåvad.....
Citera
2020-06-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Föraren borde bli åtalad för fyra fall av dråp.
Du menar att hon plötsligt tröttnade på killarna i baksätet och därför ville döda dem och då kom på att de var obältade och således nog skulle dö om bilen kraschade i hög fart? Låter osannolikt.
Citera
2020-06-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hon är dock bara ett barn

Ja hon är bara ett barn och oskyldig men som tur var hade hon många änglar vid sin sida Hon litade säkert helt på chauffören men detta blir en stor läxa för livet för henne
Citera
2020-06-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Åtalad för dråp lär hon åtminstone mycket troligt bli?
Då det finns vittnen att de körde alldeles för fort och även JH som satt i framsätet framför det.

Vilka "vittnen" finns, källa på det. Att JH säger att "vi körde fort", betyder nog noll i en domstol, kan hon tala om vad det stod på hastighetsmätaren, är det lite mer värt. Men polisen kan räkna på farten, mha. terrängen, dikeskanten och var de landade, det är mer eller mindre ren fysik.
Citera
2020-06-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vilka "vittnen" finns, källa på det. Att JH säger att "vi körde fort", betyder nog noll i en domstol, kan hon tala om vad det stod på hastighetsmätaren, är det lite mer värt. Men polisen kan räkna på farten, mha. terrängen, dikeskanten och var de landade, det är mer eller mindre ren fysik.

Och det lär finnas lagrat i bilen
Citera
2020-06-02, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Olyckan är en logisk konsekvens av vurmandet för bilen som leksak och hobby.
Kulturen som håller på med häftiga och snabba bilar, raggarträffar, däckbrännande och motorvarvande är direkt ansvarig för olyckan. Vuxna människor utan ett utvecklat konsekvenstänkande som överför osunda handlingsmönster på sina barn. Det är inte ungdomarnas fel att de blivit födda in i en trasig kultur som fostrat dem fel, det är de vuxna som bör gråta livet ut och då inte bara dessa barns föräldrar utan samtliga som håller på med den där bil- och spritkulturen.

Det är absolut inte vägens fel, väghållarens utformning av vägen eller samhällets fel på något sätt. Därför är det direkt felaktigt att lägga några som helst skattepengar på att ens undersöka vägen eller än mindre åtgärda den.
Och de som åker skidor och bryter benet offpist samma sak, de som cyklar i skogen samma sak osv osv

Du verkar ha ett riktigt tråkigt liv, åker du tunnelbana som nöje?
Citera
2020-06-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Och det lär finnas lagrat i bilen

Ja, jag tror airbagdatorn sparar kraschdata.
Citera
2020-06-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Eller så är "man" bara underbegåvad.....

Ja men det förstår hon bara för att du har lärt henne det. Föräldrarna till dessa barn är med stor sannolikhet bilfantaster som upphöjer allt runt bilar till skyarna och som aldrig lärt sina barn baksidan på hobbyn. Finns många föräldrar som inte tänker så mycket på sådant. Det har de och barnen fått betala ett väldigt högt pris för nu.
Citera
2020-06-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare50
Fint att du hämtade kraft och kunde skriva ner lite. Lider med dig och andra anhöriga. Så väldigt tungt.
Sedan är det trist att många här inte verkar ha alla bestick i lådan när man läser deras kommentarer.
Full fokus nu på att bli helt bra.

Dagens ungdomar är ansvarslösa och ska ej kunna begå ödesdigra misstag enligt folkhorden här.
Tydligen var gemene Flashbackare helt felfri och laglydig som nybliven förare.

Fruktansvärt det som hänt. Jag kan inte föreställa mig hur otroligt jävla piss detta känns för alla drabbade och anhöriga.
Flickan som körde kommer ha 4 liv på sitt samvete för resten av livet, om hon klarar sig själv det vill säga. Något vidare liv blir det nog inte tyvärr och någon mer bilkörning lär det nog inte bli efter den PTSD som detta troligtvis kommer medbringa.

Otroligt hemskt är det.
Oavsett om det var jävligt oansvarigt idiotkörande, så är det ju inte direkt någonting ovanligt heller. Jag är ganska säker på att de flesta här inne körde som idioter någon gång i början av körkortsägandet.

Misstag leder ibland till döden. Detta är anledningen till att jag gärna skriker åt sambon ett flertal gånger så fort hon börjar röra sig för fort på vägarna.
Det är lätt att tro att 30 km/h extra på mätaren kommer ta dig fram så djävulskt mycket snabbare.

Det går fort till den dagen det tar tvärstopp.

Sluta försöka hänga ut föraren och skapa en jävla historia här nu snälla fölket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in