2020-06-05, 23:34
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Jo det är en Audi A4.

Om det nu inte blir någon rättegång förrän år 2021 så hoppas man ju på att föraren inte får använda sitt körkort som bilburen förräns hela beslutet är fattat omkring vem som är skyldig eller ej till denna sorgliga händelse 🥺
Citera
2020-06-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om det nu inte blir någon rättegång förrän år 2021 så hoppas man ju på att föraren inte får använda sitt körkort som bilburen förräns hela beslutet är fattat omkring vem som är skyldig eller ej till denna sorgliga händelse 🥺
Lär inte kunna köra på länge om hon överlever. Ligger ju på intensiven.
Citera
2020-06-05, 23:40
Medlem
rogoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Självklart. Men folk vill inte erkänna det för då kanske dom måste börja tänka på att sänka farten och försöka sig på något slags konsekvenstänk mer än "det händer inte mig". Herr Svensson är en idiot bakom ratten och värre har det blivit senaste åren. Synd att det ska drabba barnen bara.

Jag vill vara lite mer ödmjuk jag har också kört för fort och är du tonåring har du inte det tänket det kommer tio år senare. Jag tycker detta är så oerhört tragiskt , men det har sökt mig. Jag har suttit och läst hela den här tråden om brott och straff, hit och dit. För mig är detta bara något otroligt tragiskt, som jag faktiskt skulle kunna ha drabats av själv i den åldern, men alla har glömt dom åren i sitt liv, verkar det som.
Citera
2020-06-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, där tar man upp honom ja, men man hade båt och kanske transporterade honom till andra sidan, det är kanske lättare att gå i och ur en båt där t.ex.

Så, att han togs upp på andra sidan betyder inte att han låg där ( det är mycket osannolikt att han flugit åt det hållet. Skilj på att ta upp och hamna, har jag varit tillräckligt tydlig nu?
Tror du det? Ser inget värde i att paddla runt med en kropp.. Men visst, jag har ingen aning.

Citat:
Ursprungligen postat av rogos
Jag vill vara lite mer ödmjuk jag har också kört för fort och är du tonåring har du inte det tänket det kommer tio år senare. Jag tycker detta är så oerhört tragiskt , men det har sökt mig. Jag har suttit och läst hela den här tråden om brott och straff, hit och dit. För mig är detta bara något otroligt tragiskt, som jag faktiskt skulle kunna ha drabats av själv i den åldern, men alla har glömt dom åren i sitt liv, verkar det som.
Ja, håller med.
Citera
2020-06-06, 00:12
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag har nu stegat mig igenom vägen från Hassela till olycksplatsen på GoogleMaps. En resväg som enligt GoogleMaps ska ta ca 25 min. I mer än dubbla hastigheten pratar vi mindre än en kvart. Jag slås av att vägen är rätt rak så den inbjuder till att gasa på om det är mitt i natten men ändå ljust. Nu är det ju med Googlebilen så det kan ju vara väldigt annorlunda IRL sittandes i en bil men ändå. Jag funderar över det här videoklippet (som det redan länkats till några ggr i tråden redan och som lades upp av Frokenjonsson):
https://gofile.io/d/phoiK1
Jag funderar över var det är filmat. Jag kan ev. se att det skulle kunna ha filmats på raksträckan efter Malungen (väldigt osäker!) men... vem la upp den och var lades den upp? En viss redigering har ju gjorts och det måste ha tagit i alla fall lite tid. Från Malungen är det 12 min i vanligt tempo dvs ca 5-6 min i L0visa-tempo.
Förövrigt så fanns det flera 70-skyltar (samt även en 60-skylt) längs med vägen. De kanske kan vara svåra att se i 150-160 blås men de finns...
Satt själv för några dagar sedan med Google maps och kollade vägen. Utan att tala om kurvan som det handlar om, såg du också att vägen verkade riktigt smal, inte ens sidostreck ett bra bit och absolut noll asfalterad vägren? Herregud att möta någon där, ett stort fordon
t ex, i 150 knyck. Funderade ett tag på om jag var på rätt väg och kollade.

Körde också för fort när körkortet var nytt men det är skrattretande när jag jämför. Vet självklart att man kan bli fartblind och har man en bil som är lätt att köra riktigt fort med så händer det säkert oftare.

Kör fortfarande lite för fort men somliga skulle antagligen kalla det för löjlig fart.

Hon som körde tänkte nog inte så mycket, de hade kul och en för bra bil och hon gjorde sitt livs misstag som fick enorma konsekvenser. Tänker en del på hennes föräldrar, undrar hur de mår. Att de omkomna pojkarnas familjer lider är inte svårt att tänka sig.
Senast redigerad av Gusselby 2020-06-06 kl. 00:17.
Citera
2020-06-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, där tar man upp honom ja, men man hade båt och kanske transporterade honom till andra sidan, det är kanske lättare att gå i och ur en båt där t.ex.

Så, att han togs upp på andra sidan betyder inte att han låg där ( det är mycket osannolikt att han flugit åt det hållet. Skilj på att ta upp och hamna, har jag varit tillräckligt tydlig nu?

Har du vart på platsen?
Man letade delar/tillhörigheter i bl.a ån nedanför bilen...
Träden är bra tät där innan ån bakom bilen. Känns helt otroligt att få en rak linje att färdas mellan träden/skogsdungen till vattnet och över går definitivt inte.

Man kan bara spekulera. Finns inga svar i dagsläget.
Citera
2020-06-06, 00:15
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Tror du det? Ser inget värde i att paddla runt med en kropp.. Men visst, jag har ingen aning.

Om det var svårt att ta upp kroppen där den påträffades så är det väl inget konstigt alls att man flyttar den en bit där det kan göras lättare. Om han hittades i bäcken nedanför bilen så hade det nog varit väldigt besvärligt att ta upp honom den vägen.
Citera
2020-06-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc

Ja, håller med.

Om du läser lite noggrannare kan det helt enkelt vara så att det var enklare att lägga i båten på andra sidan bron, det är ganska osannolikt att han slungats i en annan riktning än bilen for ut i. Men visst, rent teoretiskt, med ökad rotation på bilen när den lämnar jordvallen, kan han ha slungats åt sidan, det skulle isf. vara en flygtur på minst en 15-20 meter......
Citera
2020-06-06, 00:26
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Hur kom det sig att just de två i framsätet överlevde olyckan?
Medan alla i baksätet dog?
Åtminstone en i baksätet var obältad, men de andra?
Några teorier?

Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Juli* som satt höger fram skrev så man kunde utläsa de som att dom bak var utan bälte men att dom fram va bältade därför dom överlevde.

Tror man kan utgå från att 14-åringens uppgifter stämmer. Har aldrig inträffat i världshistorien att tre ungdomar kopplar sig och sedan säger sorry till den fjärde kompisen. Åtminstone inte i de kompiskretsar jag är uppvuxen med.
Citera
2020-06-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Är det inte familjen som sköter begravningsbyrå?

Jo begravningsbyrå hanteras av dödsboet/efterlevande.

Men detta har inget med begravningsbyrån att göra. Det är en transport av avliden från olycksplats till bårhus.
Det sköts av samhället.
I Stockholm finns speciella så kallade politibilar för uppgiften.
Ute i landet är det vanligare att de lokala begravningsbyråerna sköter detta på uppdrag av samhället.

Att bilen är registrerad på Fonus i Stockholm kan bero på att Fonus kan ha en central bilpool.
Eller på att just Fonus i Stockholm kan ha vunnit senaste upphandlingen i Västernorrland.

Det är hur som helst inte någon familj som bett Fonus åka ut och hämta deras son på olycksplatsen.
Citera
2020-06-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarreA
Har du vart på platsen?
Man letade delar/tillhörigheter i bl.a ån nedanför bilen...
Träden är bra tät där innan ån bakom bilen. Känns helt otroligt att få en rak linje att färdas mellan träden/skogsdungen till vattnet och över går definitivt inte.

Man kan bara spekulera. Finns inga svar i dagsläget.

Ja, vi spekulerar, håller med om att det är märkligt, han måste nästan ha flugit ut ur bakluckan, vindrutan eller bakdörr, det skulle kunna vara så att höger bakdörr slogs upp när de träffade jordvallen i 120 km/h, att han flög då, men mest sannolikt vid stoppet inne i buskaget.....
Citera
2020-06-06, 00:33
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Tror man kan utgå från att 14-åringens uppgifter stämmer. Har aldrig inträffat i världshistorien att tre ungdomar kopplar sig och sedan säger sorry till den fjärde kompisen. Åtminstone inte i de kompiskretsar jag är uppvuxen med.

Svårt att se på filmen inifrån bilen. Skakig bild och dålig upplösning men ser inte ut som att de som syns har bälte iallafall. Får uppfattningen att de inte sitter 4 där heller. Då sitter man ju mer eller mindre nästan på varandra, även om man är 4 spinkiga tonåringar. jag skulle gissa på att han som hamnade i bäcken suttit bak i skuffen och flugit ut genom bakluckan/bakrutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in