Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Jag har nu stegat mig igenom vägen från Hassela till olycksplatsen på GoogleMaps. En resväg som enligt GoogleMaps ska ta ca 25 min. I mer än dubbla hastigheten pratar vi mindre än en kvart. Jag slås av att vägen är rätt rak så den inbjuder till att gasa på om det är mitt i natten men ändå ljust. Nu är det ju med Googlebilen så det kan ju vara väldigt annorlunda IRL sittandes i en bil men ändå. Jag funderar över det här videoklippet (som det redan länkats till några ggr i tråden redan och som lades upp av
Frokenjonsson):
https://gofile.io/d/phoiK1
Jag funderar över var det är filmat. Jag kan ev. se att det skulle kunna ha filmats på raksträckan efter Malungen (väldigt osäker!) men... vem la upp den och var lades den upp? En viss redigering har ju gjorts och det måste ha tagit i alla fall lite tid. Från Malungen är det 12 min i vanligt tempo dvs ca 5-6 min i L0visa-tempo.
Förövrigt så fanns det flera 70-skyltar (samt även en 60-skylt) längs med vägen. De kanske kan vara svåra att se i 150-160 blås men de finns...
Satt själv för några dagar sedan med Google maps och kollade vägen. Utan att tala om kurvan som det handlar om, såg du också att vägen verkade riktigt smal, inte ens sidostreck ett bra bit och absolut noll asfalterad vägren? Herregud att möta någon där, ett stort fordon
t ex, i 150 knyck. Funderade ett tag på om jag var på rätt väg och kollade.
Körde också för fort när körkortet var nytt men det är skrattretande när jag jämför. Vet självklart att man kan bli fartblind och har man en bil som är lätt att köra riktigt fort med så händer det säkert oftare.
Kör fortfarande lite för fort men somliga skulle antagligen kalla det för löjlig fart.
Hon som körde tänkte nog inte så mycket, de hade kul och en för bra bil och hon gjorde sitt livs misstag som fick enorma konsekvenser. Tänker en del på hennes föräldrar, undrar hur de mår. Att de omkomna pojkarnas familjer lider är inte svårt att tänka sig.