2020-05-28, 19:11
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Vem lånar ut pengar gratis?
Klarna, så länge du inte missar att betala fakturan.

Citat:
Det är lugnt fortsätt du med ditt liv ovh låna
Hahaha, kunde du inte svara på frågorna? Det märks ju rätt tydligt att du är den typiska målgruppen för de råd du ger. Säkra råd som man kan följa utan att tänka, men som inte alltid ger optimalt resultat.

Personligen har jag ingen lust att betala massvis med pengar bara för slippa låna pengar över helgen. Och jag kan säga att min ekonomi är vansinnigt mycket bättre än den hade varit om jag hade resonerat som du.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför ska man ha pengarna i handen? Jag handlar ofta genom Klarna och betalar inom tio dagar, ränte- och avgiftsfritt. Då hinner man sälja fonder eller aktier och man slipper ta från sparkonton - Om det nu är ett köp man vill finansiera genom att sälja aktier.
På vilket sätt äger Klarna mig om jag låter dom fakturera mig ränte- och avgiftsfritt på tio (ibland fler) dagar?
Moderkort är ett ganska bra exempel på att man inte behöver vara speciellt kunnig för att undvika lyxfällan. Det räcker med att man lär sig vissa grundregler och så följer man dem utan att tänka själv. Följer man Moderkorts tips så hamnar man visserligen aldrig hos lyxfällan, men det är ju bevisligen också inte alltid det vettigaste alternativet. Tumregler som är till för folk som inte kan tänka. Ungefär som när man lär barn tumregler för att de inte ska skada sig. Exempelvis att alltid vänta på grön gubbe innan man går över gatan. När hjärnan mognat lite så förstår man att det inte är dödsviktigt att följa, utan så länge det inte kommer några fordon och man tar det försiktigt så kan man gå över vägen trots röd gubbe. Om hjärnan inte mognar tillräckligt för att kunna göra relevanta riskanalyser och observationer så gör man bäst i att hålla sig borta från både lån och att gå mot röd gubbe.
Citera
2020-05-28, 19:21
Medlem
Uhhh... Varför har du ingen sparbuffert utan bundit upp varenda krona i aktier?
Och vad menar du med det tar ett par dagar, säljer man aktier ska man få pengarna typ direkt. Är det egentligen fonder du har sålt?
Citera
2020-05-28, 19:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Håller med om att det är dumt att inte ha i alla fall en månadslön på ett konto som medger ett snabbt uttag. Ännu mer befogat är det om man håller på och spanar in något man vill köpa, och där det kan krävas snabba beslut.
Citera
2020-05-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Och vad menar du med det tar ett par dagar, säljer man aktier ska man få pengarna typ direkt. Är det egentligen fonder du har sålt?

Nej, det stämmer inte. Du har två likviddagar att ta hänsyn till.
Citera
2020-05-28, 19:49
Medlem
Mitt råd till TS för långsiktig lösning är att skaffa ett kreditkort inför framtiden. Jag löser alla mina likviditetsbekymmer med kreditkortet. De allra flesta utfärdare ger 30 dagar räntefritt.

Kortsiktigt skulle jag nog försöka ta ett privatlån genom min primära bank, låna av en vän eller betala på faktura. Blanco på 15' brukar inte vara några problem för någon med ordnad ekonomi.
Citera
2020-05-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Testa ett blancolån hos din "riktiga" bank. Är allt i sin ordning och du inte har anmärkningar etc så får du pengarna direkt på kontot hos i alla fall Nordea.

Edit: är du studerande och inte har ett lönekonto kanske det inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Tack för tipset! Vet du om det skulle gå att skaffa ett kreditkort att handla med på bara en bankdag, alltså imorgon?

Det ska inte vara omöjligt kontakta din bank och fråga, vissa bankkontor kan ordna ett kort direkt.
De flesta brukar ha en grundkredit på 20k vilket räcker för dig, betala din pryl klipp kortet och betala fakturan då får från banken.

Lycka till
Citera
2020-05-28, 20:22
Medlem
Jiiimboohs avatar
Är det omöjligt att ta ut pengarna i förtid? Jag tänker att skuldräntan inte kan bli så hög på ett par bankdagar. Försök hitta svar på bankens FAQ om vad som händer vid för snabb överföring efter sålda aktier.
Citera
2020-05-28, 20:29
Medlem
Doubts avatar
Det finns ungefär tre saker man köper när man inte har pengar, mat, mediciner och husrum. Utöver det, finns det inte pengar köper man det inte. Det är så du bör tänka.
Citera
2020-05-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Det finns ungefär tre saker man köper när man inte har pengar, mat, mediciner och husrum. Utöver det, finns det inte pengar köper man det inte. Det är så du bör tänka.

Han har ju pengar? Pengar som han har på måndag.

Pengarna är garanterade, varför betala 5000 kr mer för en produkt när han har råd?
Citera
2020-05-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Många verkar inte tillåta att man betalar tillbaka så fort. Det brukar stå en min. återbetalningstid. Vet du om något snabblån som inte har det?

Det stämmer inte. Du får betala av det precis när du vill. Återbetalningstiden står bara med för att man måste ha en ”lägsta återbetalningstid”, men det betyder inte att du är bunden till det. Du betalar bara ränta för dom dagar du har lånet. Du får betala tillbaka det hur snabbt du vill som sagt. Punkt slut.
Citera
2020-05-28, 20:52
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Det är så man bör tänka om man inte kan tänka, dvs samma råd som man ger till barn.

TS ger inte direkt intryck av att vara ett spån, så man kan ge lite mer avancerade råd. Eller kan du förklara varför TS ska kasta 5000kr i sjön?
Citera
2020-05-28, 20:55
Medlem
Cosmouses avatar
Eller så förklarar situationen för dom. Förhoppningsvis är dom inte omöjliga. Kan ju inte tänka mig att dom vill eventuellt förlora en försäljning på 20k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in