2020-05-28, 20:59
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Han har ju pengar? Pengar som han har på måndag.

Pengarna är garanterade, varför betala 5000 kr mer för en produkt när han har råd?

Och det tror du på?
Då finns det faktura, jag har inte sett någon seriös butik som inte erbjuder faktura dom senaste åren. Sen är det inte alls garanterat att han säljer sina aktier för det pris han begär, hur än osannolikt det är att dom kraschar under helgen så finns det där.
För allt vad vi vet sitter han med 50k i wizz air och det visar sig konka i under corona. Då sitter han där med ett snabblån och 0 i betalningsförmåga när han skulle kränga aktierna på måndag.

Jag är av skolan att man inte tar lån för konsumtion, ens över helgen. Det finns ju garanterat en anledning till att TS inte har beviljats ett kreditkort (som normalt har 30-50k kredit).

Men visst det kan vara helt vattensäkert för TS att låna och konsumera. I så fall är det en ekonomisk förlust att vänta. Eller mejla butiken och boka varan som betalas på måndagen, när TS har pengarna i handen.

Edit: Såg att han har sålt aktierna, så delar argumentationen är lite ogiltig.
Senast redigerad av Doubt 2020-05-28 kl. 21:01.
Citera
2020-05-28, 21:27
Medlem
Har varit i en linkande situation när jag var ung för längesen. Jag tog ett snabblån bara och utnyttjade 14-dagars ångerrätten som finns på lånet. Betalade tillbaka hela summan utan några som helst extra avgifter efter 3 dagar. Fick varningen att "man endast får göra såhär en gång per kalenderår" hos det företaget. Är dock idag principiellt emot alla typer av lån för onödig konsumtion och SPECIELLT snabblån så det rekommenderas ej.
Citera
2020-05-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Många verkar inte tillåta att man betalar tillbaka så fort. Det brukar stå en min. återbetalningstid. Vet du om något snabblån som inte har det?
Nej inte specifikt.
Men de där sms-lånen på nån tusenlapp som folk tar på krogen helgen före lön går det väl att betala direkt.
Citera
2020-05-28, 21:40
Medlem
Köp inte om du inte har pengarna.
Se det som en lärdom att alltid ha likvida medel för det du kan tänkas vilja köpa.
Ju mer det svider, ju bättre lärdom..
Citera
2020-05-28, 21:45
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99av100
Köp inte om du inte har pengarna.
Se det som en lärdom att alltid ha likvida medel för det du kan tänkas vilja köpa.
Ju mer det svider, ju bättre lärdom..
Straffa sig själv? Med samma resonemang kan man ge sig själv ett gäng örfilar varje gång man gjort bort sig och kalla det lärdom.
Citera
2020-05-28, 22:44
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Jag ska köpa något för 20 000kr inom kort och dom har ett erbjudande då det kostar 15 000kr som tar slut på söndag. Problemet är att jag har alla pengar bundna i aktier. Jag har sålt för det beloppet men det kommer ta två bankdagar innan jag kan använda dom vilket alltså kommer vara på måndag.

Det enda alternativ jag kan tänka på är att ta ett lån över helgen och betala tillbaka det direkt på måndag. Jag oroar mig dock över att många snabblån verkar ha en minsta återbetalningstid vilket jag antar betyder att jag inte kommer få betala tillbaka lånet på måndag och därmed kommer deras höga räntor att äta upp mig.

Finns det snabblån utan minsta återbetalningstid och är det en bra idé? Finns det några andra alternativ?
Brukar bli debiterad för ränta under likviddagarna om man använder beloppet i förväg. Aldrig hört om att beloppet skulle vara spärrat. Trodde i värsta fall att man skulle åka på en övertrasseringsavgift.
Citera
2020-05-28, 23:20
Medlem
Citat:
Många verkar inte tillåta att man betalar tillbaka så fort. Det brukar stå en min. återbetalningstid. Vet du om något snabblån som inte har det?

TS, läser du inte alla inlägg i en tråd du skapat? Jag skriver ju att du får betala lånet precis när du vill. Du är inte bunden till ett visst antal månader eller år utan kan betala av det direkt om du skulle vilja.
Citera
2020-05-28, 23:35
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Tack för tipset! Vet du om det skulle gå att skaffa ett kreditkort att handla med på bara en bankdag, alltså imorgon?

På loanstep.se kan du låna 5000:- utan ränta i 14 dagar, kostar inget om du betalar tillbaka innan dess. Det finns säkert fler såna låneföretag om du letar.
Citera
2020-05-29, 04:21
Medlem
glajarns avatar
Att man har pengar bundna i börsen är en sak men att inte ha en buffert för oförutsedda utgifter kanske inte är så smart. 15000 kr är inte mycket och du borde se till att ha en buffert att kunna ta ifrån.
Citera
2020-05-29, 04:23
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Han har ju råd med den, problemet är att hans pengar är bundna. Vilket är en stor jävla skillnad. Inte fan är billionärer fattiga för att de skulle ha låg likviditet en viss månad.

Hade han haft råd så skulle han haft en buffert. Att ha allt bundet är en sak men att inte ha en buffert är bara idiotiskt.
Citera
2020-05-29, 09:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Han har ju pengar? Pengar som han har på måndag.

Pengarna är garanterade, varför betala 5000 kr mer för en produkt när han har råd?

Därför att han inte har pengarna då de behöver spenderas... enkelt.

Jag får min lön den 25:e.. även om jag vet hur mycket jag kommer få den 25:e så har jag inte pengarna dagarna innan... och kan därmed inte köpa mig det jag vill om det är tomt på kontot.

TS kanske skall ta sig en funderare om hen skall ha alla pengar bundna.. eller om det är vettigare att ha en andel i likvida medel för att just kunna göra sådana här köp.
Senast redigerad av MittMalmoe 2020-05-29 kl. 09:54.
Citera
2020-05-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Därför att han inte har pengarna då de behöver spenderas... enkelt.

Jag får min lön den 25:e.. även om jag vet hur mycket jag kommer få den 25:e så har jag inte pengarna dagarna innan... och kan därmed inte köpa mig det jag vill om det är tomt på kontot.

TS kanske skall ta sig en funderare om hen skall ha alla pengar bundna.. eller om det är vettigare att ha en andel i likvida medel för att just kunna göra sådana här köp.

Det är fel liknelse, eftersom det inte finns pengar än i ditt fall. I TS fall finns pengarna, men är inte tillgängliga på direkten. Det är alltså snarare som att du har din lön på kontot, men du glömt ditt kort hemma. Du får en bra deal på något du ändå tänk köpa. Men du måste slå till direkt annars stiger priset med 30%. Det vore då smartare att du lånar av din kompis som är med, och betalar tillbaka så fort du åkt hem och hämtat ditt kort. Än att säga nej tack till dealen för att du glömt kortet hemma och du fått lära dig att inte låna till konsumtion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in