2020-05-28, 18:29
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Läs gärna hela tråden så förklarar jag vad jag menar.
Hade öppnat tråden för ett tag sedan och inte sett efterföljande inlägg. Men jag ser inte att du förklarar någonting, utan snarare bara uttrycker någon form av åsikt som visserligen är bra för folk utan koll att följa, men helt meningslös för folk som faktiskt har koll på sin ekonomi.

Så om vi tar TS fall och antar att hen kan hitta ett smslån på 15k som kommer att kosta 2000kr. Det skulle ju i så fall betyda att TS betalar 17k istället för 20k. Varför ska man då välja att kasta 3000kr i sjön? Det är ju bara dumt.

Men självfallet så ska man i ett sådant fall se till att man verkligen förstått hur mycket lånet kommer att kosta och se till att man kan betala igen pengarna.
Citera
2020-05-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint

Men självfallet så ska man i ett sådant fall se till att man verkligen förstått hur mycket lånet kommer att kosta och se till att man kan betala igen pengarna.

Det är just det här jag vill komma fram till det finns allt för många som lånar pengar till ett köp av en leksak. Se till att alltid ha pengarna i handen även om du har pengar i aktier så se till att du fått in pengarna på ditt konto innan du köper.
Citera
2020-05-28, 18:39
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Det är just det här jag vill komma fram till det finns allt för många som lånar pengar till ett köp av en leksak. Se till att alltid ha pengarna i handen även om du har pengar i aktier så se till att du fått in pengarna på ditt konto innan du köper.
Och om man nu inte har pengarna i handen, kan du då ge en motivering till varför man ska välja ett alternativ som kostar 3000kr mer?
Citera
2020-05-28, 18:41
Medlem
Citat:
Och om man nu inte har pengarna i handen, kan du då ge en motivering till varför man ska välja ett alternativ som kostar 3000kr mer?

Då ska man låta bli att köpa det är inte du som äger leksaken då utan långivaren som äger dig.
Citera
2020-05-28, 18:45
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Då ska man låta bli att köpa det är inte du som äger leksaken då utan långivaren som äger dig.
Om jag nu kan betala igen skulden efter helgen, vad spelar det då för roll? Och nu var det inte köpa eller inte som var alternativen, utan att köpa för 17k istället för 20k. Du tycker alltså att det, given dessa två val, är bättre att lägga 3000kr extra?
Citera
2020-05-28, 18:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag tror inte det är meningen att vara nedlåtande men som jag skrivit tidigare så ska man ha pengarna i handen innan man köper nånting specielt om det är en leksak för 15000.
Varför ska man ha pengarna i handen? Jag handlar ofta genom Klarna och betalar inom tio dagar, ränte- och avgiftsfritt. Då hinner man sälja fonder eller aktier och man slipper ta från sparkonton - Om det nu är ett köp man vill finansiera genom att sälja aktier.
Citat:
På vilket sätt äger Klarna mig om jag låter dom fakturera mig ränte- och avgiftsfritt på tio (ibland fler) dagar?
Senast redigerad av constant 2020-05-28 kl. 18:50.
Citera
2020-05-28, 18:54
Medlem
Citat:
Om jag nu kan betala igen skulden efter helgen, vad spelar det då för roll? Och nu var det inte köpa eller inte som var alternativen, utan att köpa för 17k istället för 20k. Du tycker alltså att det, given dessa två val, är bättre att lägga 3000kr extra?

Kolla dina siffror igen.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför ska man ha pengarna i handen? Jag handlar ofta genom Klarna och betalar inom tio dagar, ränte- och avgiftsfritt. Då hinner man sälja fonder eller aktier och man slipper ta från sparkonton - Om det nu är ett köp man vill finansiera genom att sälja aktier.
På vilket sätt äger Klarna mig om jag låter dom fakturera mig ränte- och avgiftsfritt på tio (ibland fler) dagar?

Skrämmande hur folk tänker, som jag skrev det är bättre att ha pengarna på kontot innan man köper en leksak.
Citera
2020-05-28, 18:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Skrämmande hur folk tänker, som jag skrev det är bättre att ha pengarna på kontot innan man köper en leksak.
Varför är det skrämmande att få ränte- och avgiftsfri kredit på tio dagar?
Citera
2020-05-28, 19:00
Medlem
aptangos avatar
När jag nån gång av misstag tagit ut pengar för snabbt efter ett sälj på avanza har jag fått betala några futtiga kronor i straffränta. Det kanske vore ett enkelt alternativ?
Citera
2020-05-28, 19:01
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Kolla dina siffror igen.
TS skrev att prylen kostar 15k just nu och 20k efter helgen. Jag gjorde antagandet att lånet kostar 2k. Det betyder alltså att om lånet nu kostar 2k så blir totalkostnaden 15k+2k=17k, vilket är 3000 mindre än 20k. Visa gärna vad som är fel.

Eller så kan vi ta det i mer generella termer om du vill. Anta att det kostar x kronor nu och y kronor efter helgen. Anta att lånet kostar m kronor. Då blir totalkostnaden om man handlar nu x+m kr. Anta också att valet inte står mellan att köpa eller inte köpa, utan mellan att betala x+m istället för y kronor.

Varför ska man kasta y - (x+m) kronor i sjön? Du har inte gett någon annan motivering till det än floskler.
Senast redigerad av SittFint 2020-05-28 kl. 19:04.
Citera
2020-05-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför är det skrämmande att få ränte- och avgiftsfri kredit på tio dagar?

Vem lånar ut pengar gratis?

Citat:
TS skrev att prylen kostar 15k just nu och 20k efter helgen. Jag gjorde antagandet att lånet kostar 2k. Det betyder alltså att om lånet nu kostar 2k så blir totalkostnaden 15k+2k=17k, vilket är 3000 mindre än 20k. Visa gärna vad som är fel.

Eller så kan vi ta det i mer generella termer om du vill. Anta att det kostar x kronor nu och y kronor efter helgen. Anta att lånet kostar m kronor. Då blir totalkostnaden om man handlar nu x+m kr. Anta också att valet inte står mellan att köpa eller inte köpa, utan mellan att betala x+m istället för y kronor.

Varför ska man kasta y - (x+m) kronor i sjön? Du har inte gett någon annan motivering till det än floskler.

Det är lugnt fortsätt du med ditt liv ovh låna
Citera
2020-05-28, 19:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Vem lånar ut pengar gratis?
Det har jag berättat för dig. När jag betalar via Klarna så får jag tio dagars ränte- och avgiftsfri kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in