Citat:
Ursprungligen postat av
clanton
Du verkar ju inte ha tittat på den så noga själv på den. Hur hade du tänkt att han skulle döda någon när händerna är bojade bakom ryggen?
Citat:
Ursprungligen postat av
farbrorbertil22
Självklart måste poliser säkra sig själva och människorna runt omkring, men vad utgjorde Floyd för hot efter dom satt på honom handfängsel? Hur hade han kunnat döda någon då?! Poliserna gjorde sitt jobb genom att gripa Floyd men att döda honom ingår INTE i deras jobb. Polisen som hade ett knä i nacken på Floyd gör absolut inte sitt jobb. Att ens använda den positionen en sekund, är fel. Att han fortsätter, efter man hör Floyd kippa efter andan och säga att han inte kan andas flertalet gånger, är fel. Och att han fortsätter ha kvar knät i nacken på honom efter han blivit medvetslös och sen 5 minuter till, är fucking fel.
Din 0-vision om kriminalitet är fin, men givetvis helt orealistisk tyvärr. Men att du tycker att poliser har rätten att döda folk som gör motstånd, skrämmer mig.
Många agerar inte rationellt och snällt sträcker fram händerna och hoppar in i baksätet när dom blir gripna, de flesta drabbas av panik, chock och rädsla.
Det går att skjuta även med handbojor, om man har pistol i bakfickan. Och Floyd gjorde så starkt motstånd att det kan ha varit svårt att veta om han hade pistol på sig. Och han hade kunnat ha kniv eller annat vapen på sig, eller fått tag i något vapen.
Och man kan sparka människor även när man har handbojor på sig, en del är väldigt duktiga på att sparka dessutom. Och man kan kasta sig på människor eller skalla dem.
Så de var tvungna att hålla fast honom för att han gjorde motstånd mot dem.
Dessutom, folket som stod runt om kan ha upplevts som ett hot för poliserna, de hade tom kunnat vara kompisar/medhjälpare till Floyd och haft vapen. Och därför var det rätt av Chauvin att ta fram "mace", alltså tårgas, och hota folket med det, vilket man kan se i videon i mitt förra inlägg vid 6:00:
(FB) Polis i USA stryper försvarslös man till döds i 8 minuter medans allmänheten filmar
Så folket runt omkring bidrog troligen starkt till Floyds död genom att stressa poliserna. De borde ha lagt sig ner också istället och visat att de var rädda för poliserna. Då hade poliserna troligen slappnat av mer och släppt upp Floyd.
Och kom ihåg att det här var ute på gatan, och vi vet inte allt vad Floyd sa till poliserna. Han kan ha sagt tex "jag har kompisar som kommer döda er om ni inte släpper mig". Poliserna kan alltså ha varit väldigt uppskrämda av situationen.
Och Floyd var väl en väldigt stor man, och verkar ha varit oberäknelig i situationen.
Och jo faktiskt, att döda ingår i polisens arbetsuppgifter, och de har därmed rätt att göra det, om nödvändigt. Även här i Sverige är det så.
Så sluta nu upp med det här tramset med upplopp och gör något åt brottsligheten istället!