2018-01-07, 01:23
Medlem
Kalender-mannens avatar
Jag missade det viktiga ordet - inte - i ditt inlägg BlackLips, vilket ger en rätt felaktig vändning av ditt svar. Där av min förvirring också då jag tyckt filmen verkar åtminstone lite intressant.
Citera
2018-01-08, 11:10
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Har en fråga till dig som har sett den. Utan att avslöja för mycket varför tror du att den har fått så svajigt bemötande på IMDB?

Lite sent svar men: Lathimos stil är inte för alla. Hans filmer är relativt att placera i ett fack när det kommer till konventionella genre. Jag menar inte att man måste vara ''smart'' för att förstå hans filmer, utan det handlar mer om att hans filmer har säregna drag som kan vara avtändande för vissa.
Ska vi förenkla det kan man säga att filmerna är ''konstiga''.

Sen lägger jag inte alltför stor vikt vid IMDB och deras betygssystem. Enemy (2013) är en fantastisk film som endast har 6,9 samt 61 i metascore, till exempel. Men ja, Imdb funkar ändå helt ok.

Edit: Sedan skulle jag inte direkt kalla 7,3 och 73 i meta för svajigt bemötande, det är över medel.
Senast redigerad av TheLightstone 2018-01-08 kl. 11:12.
Citera
2018-01-08, 19:06
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Lite sent svar men: Lathimos stil är inte för alla. Hans filmer är relativt att placera i ett fack när det kommer till konventionella genre. Jag menar inte att man måste vara ''smart'' för att förstå hans filmer, utan det handlar mer om att hans filmer har säregna drag som kan vara avtändande för vissa.

Jag såg Dog Tooth. Alla sa den var så bra. Jag gillade den inte. Jag upplevde den som konstig för sakens skull. En konstruerad konstighet för att försöka vara konst. Tillgjord och meningslös. Det känns som hans arbetsmetod var att starta med att vilja göra "konst" och sedan gjorde konstigt för att uppnå det.

Till skillnad från David Lynch, Alejandro Jodorowsky och andra som jag gillar. Hos dom känner jag att de utgår från en känsla eller idé som de vill gestalta och så blir det konstigt när de hittar på saker som ska passa in i den större bilden. Och därmed också nån slags konstfilm. Men det finns nåt som håller ihop deras verk trots att logiken brister och de märkligaste saker kan hända.

Därför har jag struntat i den där grekens andra verk. De verkar bra när jag läser om dom, men så kommer jag att tänka på att Dog Tooth lät ju också jättebra. Tills jag såg den.
Citera
2018-01-09, 08:19
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Jag såg Dog Tooth. Alla sa den var så bra. Jag gillade den inte. Jag upplevde den som konstig för sakens skull. En konstruerad konstighet för att försöka vara konst. Tillgjord och meningslös. Det känns som hans arbetsmetod var att starta med att vilja göra "konst" och sedan gjorde konstigt för att uppnå det.

Till skillnad från David Lynch, Alejandro Jodorowsky och andra som jag gillar. .

Som sagt, hans filmer är inte för alla. Jodorowsky är enligt mig guden av konstig för konstigs skull, men hans filmer är bra ändå.
Citera
2018-01-09, 16:46
Medlem
skreks avatar
Citat:
Som sagt, hans filmer är inte för alla. Jodorowsky är enligt mig guden av konstig för konstigs skull, men hans filmer är bra ändå.

Jag tycker Jodorowsky har en hjärna som är härligt snurrig. Till skillnad från greken som jag känner vill ha en hjärna som är snurrig men inte har det utan krystar och tar i så det blir bajsnödigt. Ungefär så.

Men det är väl en smula OT. Dessutom har jag bara sett en av hans filmer, så jag ska kanske se hans mer skräckinfluerade också innan jag dömer ut honom fullständigt. Har för mig han gjort två filmer som båda har beröringspunkter med skräck?
Citera
2018-01-09, 17:04
Medlem
PingPongZongs avatar
Konstigt att ingen skrivit något om senaste Jigsawfimen? Finns ju att ladda ner eller se på stream nu. Själv tycker jag den var jävligt bra.
Citera
2018-01-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Konstigt att ingen skrivit något om senaste Jigsawfimen? Finns ju att ladda ner eller se på stream nu. Själv tycker jag den var jävligt bra.

Skulle nog klassa den som den sämsta i hela filmserien. Till och med sämre än femman och 3D. Hela skiten ser ut som ett avsnitt ur någon billig polisserie, skådespeleriet är värdelöst och handlingen är såklart fullständigt idiotisk.
Citera
2018-01-09, 19:27
Medlem
PsychoChillers avatar
Såg The Thing igår igen och satan i gatan så jävla bra den är. Specialeffekterna och speciellt monsterdesignen är, och kommer att förbli, oöverträffade. DMT, svamp, LSD, you name it, ingen psykadelika i världen kan frammana syner i paritet med mr Thing. Det är kallt och jävligt (blame Canada!) och forskarnas kemi är härligt osmidig men genuin. Jag älskar t ex att Palmer försöker göra sig av med Windows, pretender to the throne of King Hippie.
Men det är tråkigt att Blair är så smart att han framstår som synsk, och att det är meningen att vi ska tro på att norrmännen kunde frakta bort typ 10 000 ton is själva under så kort tid. Men det är petitesser.
Citera
2018-01-09, 23:57
Medlem
alwayslooks avatar
Insidious The Last Key

2/5

Inte så jätteimponerad m a o.. iofs, ingen av dom tidigare Insidious-filmerna har
ju imponerat direkt
Citera
2018-01-10, 11:57
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:

Sen lägger jag inte alltför stor vikt vid IMDB och deras betygssystem. Enemy (2013) är en fantastisk film som endast har 6,9 samt 61 i metascore, till exempel. Men ja, Imdb funkar ändå helt ok.

Edit: Sedan skulle jag inte direkt kalla 7,3 och 73 i meta för svajigt bemötande, det är över medel.

Jag finner gärna lite "svävande" filmer intressanta. Visst skall man ta IMDB med en nypa runt näsan men i deras samlingar av recensioner kan man alltid hitta något bra, gäller bara att solla på ett eftertänksamt sätt och att läsa många inlägg för att få en helikoptervy av filmen.

Just där hade verkligen varannan recension toppen och eller botten betyg med bland annat åsikter som "The script-writer must have been about as intellectual as a lobotomized chicken.", "Weird, Intriguing but Absolutely Disappointing and Overrated" och "Pretentious and terribly directed."

Med det sagt så tänker jag ändå ge den en ärlig chans och inte se någon trailer eller dylikt, som man annars gärna gör efter responser som de ovan.
Citera
2018-01-10, 11:59
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Insidious The Last Key

2/5

Inte så jätteimponerad m a o.. iofs, ingen av dom tidigare Insidious-filmerna har
ju imponerat direkt

Om du jämför den med 3:an då?
Citera
2018-01-10, 12:17
Medlem
UndeadNinjas avatar
Vill tipsa alla om en riktigt bra brittisk film i min favoritgenre alltså lost tapes eller found footage, alltså när det filmas med en single kamera. Det är en horror sci-fi där en av två systrar som filmar när en Alien invasion drar igång.

Snyggt filmat med bra effekter samt bra skådespeleri, verkligen en av mina favoriter i nuläget.

http://m.imdb.com/title/tt6017594/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in