2019-03-12, 21:53
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag har inga nämnvärda problem med Kidman så för mig funkar det och hon gör det riktigt bra. Den är ju gjord av Alejandro Amenábar så den känns mer europeisk i sin stil. Ett plus i min bok.

Ser den redan ikväll! Tjejen hade tydligen redan sett filmen på bio när den kom ut och hade svårt att köpa upplägget den gången, så vi får se hur den landar nu så där ca 18 år senare. Missade helt att du tipsa om Satan's Blood - en film med några av favorit elementen sjuttiotal, naket och ockultism. Gissar på att den är så där mysigt töntig som typ Devils Rain, Alucard, Simon King of Ther Witches, Captain Kronos - Vampire Hunter, Dunwich Horror, Psychomania och så vidare... Har sett nästan allt när det kommer till denna genre men Satan's Blood hade jag missat att ännu klämma på. Kul!
Citera
2019-03-13, 02:03
Medlem
Halloween2s avatar
Någon som minns en spansk rulle som kanske kom för en 10 årsen något?

En pappa och dotter åker ut till en stuga, pappan försvinner och dottern hittar massa fotografier på mördade/våldtagna kvinnor i stugan?

Minns inte mycket mer, det kanske kom någon bekant till familjen som visar sig vara riktigt obehaglig?
Citera
2019-03-13, 08:12
Medlem
Waldschrats avatar
Såg Hagazussa igår. Samma tematik och stil som The Witch men utspelar sig i Bayern/Alperna istället.

https://www.imdb.com/title/tt7323600/?ref_=nv_sr_1

Är en slowburner, man måste kanske vara i rätt stämning för att uppskatta den. Jag tyckte först lite bläh men efter en kvar var man fast. Gillade den väldigt mycket.

Lite märkligt att det inte görs fler liknande filmer i Europa och Skandinavien. Miljöerna finns (valfri europeisk skog, ensamt hus i skogen), behövs inte en massa CGI bara bra ljuddesign, man behöver inte hitta på en massa krångliga historier, valfri europeisk (folk)saga fungerar som inspiration.
Citera
2019-03-13, 10:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Missade helt att du tipsa om Satan's Blood - en film med några av favorit elementen sjuttiotal, naket och ockultism. Gissar på att den är så där mysigt töntig som typ Devils Rain, Alucard, Simon King of Ther Witches, Captain Kronos - Vampire Hunter, Dunwich Horror, Psychomania och så vidare... Har sett nästan allt när det kommer till denna genre men Satan's Blood hade jag missat att ännu klämma på. Kul!

Nja, Satans Blood är inte lika cheesy som de filmer du räknar upp. Inte alls faktiskt. Det är något jag uppskattar med de spanska rullarna där italienarna ibland har en tendens att hänge sig åt allehanda slapstick och malplacerad komik.

Andra bra spanska skräckfilmer med liknande (ish..) tema är. A Candle for the Devil (1973), The Vampires’ Night Orgy (1974), samt Satanico Pandemonium: La Sexorcista (1975), även om den senare råkar vara ifrån Mexico.

Tre favoriter där framförallt miljön och stämningen står ut som filmernas främsta styrka.
Citera
2019-03-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Någon som minns en spansk rulle som kanske kom för en 10 årsen något?

En pappa och dotter åker ut till en stuga, pappan försvinner och dottern hittar massa fotografier på mördade/våldtagna kvinnor i stugan?

Minns inte mycket mer, det kanske kom någon bekant till familjen som visar sig vara riktigt obehaglig?

Kan det vara La casa muda (2010) du tänkte på?
Citera
2019-03-13, 13:54
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolumFortistEst
Kan det vara La casa muda (2010) du tänkte på?

hmm fan, vissa saker känns det som jag sett i trailern och andra inte. kan nog vara denna. tack!
Citera
2019-03-13, 14:06
Medlem
Sun Rulers avatar
Midsommar
https://www.imdb.com/title/tt8772262/

Vad tror ni om den filmen av Ari Aster (Hereditary)? Den utspelas i Sverige.
Citera
2019-03-13, 14:10
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Midsommar
https://www.imdb.com/title/tt8772262/

Vad tror ni om den filmen av Ari Aster (Hereditary)? Den utspelas i Sverige.

Hereditary var ju ett gott hantverk och jag ser att det är samma fotograf, plus att jag gillar Will Poulter. Jag är pepp!
Citera
2019-03-13, 22:31
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nja, Satans Blood är inte lika cheesy som de filmer du räknar upp. Inte alls faktiskt. Det är något jag uppskattar med de spanska rullarna där italienarna ibland har en tendens att hänge sig åt allehanda slapstick och malplacerad komik.

Andra bra spanska skräckfilmer med liknande (ish..) tema är. A Candle for the Devil (1973), The Vampires’ Night Orgy (1974), samt Satanico Pandemonium: La Sexorcista (1975), även om den senare råkar vara ifrån Mexico.

Tre favoriter där framförallt miljön och stämningen står ut som filmernas främsta styrka.

Du är on a roll nu, tackar hjärtligt för dessa.

Senast redigerad av Kalender-mannen 2019-03-13 kl. 22:46.
Citera
2019-03-14, 16:31
Medlem
Fjantors avatar
Suspiria - 2018

Bästa skräckisen på mkt länge.

4/5
Senast redigerad av Fjantor 2019-03-14 kl. 17:02.
Citera
2019-03-18, 18:48
Medlem
Moffins avatar
The Mummy (1959)

Ja vad ska man säga? Kändes förvånansvärt modern för en film som är 60(!!) år gammal. Det är också ganska tydligt att skräckfilmer fortfarande görs på ungefär samma vis då som nu. Jag vet inte om den här filmen ansågs skrämmande när den kom? Den är ju knappast läskig nu men det är ju svårt att veta hur folk kände då, filmen är ju trots allt nästan dubbelt så gammal som mig.

Kul att se Christopher Lee som så pass ung även om hans roll i den här filmen inte innehåller så mycket faktiskt skådespel. Skådespelarna är genomgående bra och musiken är stämningsfull om än lite väl pompös emellanåt. Kul med lite filmhistoria

Känner inte riktigt att jag kan ge denna ett betyg faktiskt, med dagens mått mätt är den ju medelmåttig at best men det känns ju absolut relevant hur den togs emot då den faktiskt var ny. Nu tvivlar jag på att vi har någon här i tråden som såg den på bio när den kom men det hade ju varit roligt med ett utlåtande annars
Citera
2019-03-19, 02:01
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Du är on a roll nu, tackar hjärtligt för dessa.

The Blood on Satan's Claw från 1971 kanske kan vara rätt sorts rulle för dig också? Jag gillar den skarpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in