Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 18:27
  #31237
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Du tänker på annat.

Jag blev tveksam alltså så kollade upp det nu och 2an från 2013 utspelade sig tydligen i Bulgarien, se på fan minnet är inte helt borta hehe.
Citera
2017-08-28, 18:32
  #31238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag blev tveksam alltså så kollade upp det nu och 2an från 2013 utspelade sig tydligen i Bulgarien, se på fan minnet är inte helt borta hehe.

Missförstod dig då. Antog att du menade att karaktärerna åkte till Öststaterna i filmen men det gjorde dom ju inte? Att filmen utspelades eller spelades in i Bulgarien kan du mycket väl ha rätt i.
Citera
2017-08-28, 18:38
  #31239
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Missförstod dig då. Antog att du menade att karaktärerna åkte till Öststaterna i filmen men det gjorde dom ju inte? Att filmen utspelades eller spelades in i Bulgarien kan du mycket väl ha rätt i.

Jo men i 2an från 2013 blev väl tjejen drogad och sedan kidnappad till Bulgarien där själva hämnden utspelar sig. Iallafall vad jag kan läsa mig till på IMDb och det är även det jag minns av filmen.
Citera
2017-08-28, 18:39
  #31240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jo men i 2an från 2013 blev väl tjejen drogad och sedan kidnappad till Bulgarien där själva hämnden utspelar sig. Iallafall vad jag kan läsa mig till på IMDb och det är även det jag minns av filmen.

Var det så? Fan har glömt. Nu måste jag ju se den igen!
Citera
2017-08-28, 18:42
  #31241
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Var det så? Fan har glömt. Nu måste jag ju se den igen!

Ja det ser inte bättre ut än så tyvärr. Finns dock bättre filmer att se om!
Citera
2017-08-28, 18:55
  #31242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ja det ser inte bättre ut än så tyvärr. Finns dock bättre filmer att se om!

Nja, jag minns (även om minnet sviker pga länge sen jag såg filmerna) att jag tyckte främst 2010:an var bra när jag såg den, mycket pga den annorlunda vinklingen där tjejen visar sig vara en jävligt grym och skoningslös best (med all rätta). När hon spände upp ögonlocken på snubben och lät kråkorna smaska ur ögongloberna. När hon skar av den ädla delen och stoppade in den i käften på den andra snubben... Min manlighet tog stryk men filmerna är klart sevärda i mina ögon tack vare nytt "koncept" eller vad man ska kalla det.
Citera
2017-08-28, 22:44
  #31243
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Den här låter skitbra faktiskt. Jag har alltid velat se fler zombie/virus-filmer som utspelar sig i Afrika. Jag har iofs inte letat särskilt aktivt, men ändå. Det är något med hela Ebola/Marburg-grejen (smittad i en fladdermusgrotta eller via kontakt med apor, ni fattar grejen) som gör Afrika lite extra läskigt för den typen av film att utspela sig i.

Japp. Afrika har mycket obehagligt och farligt. Ebola, farliga djur, extrem hetta och brist på vatten i stora områden, och det är sargat av fruktansvärda krig och konflikter med avhuggna händer och kannibalism som krigstaktik. Därtill en utbredd tro på magi och myter som är exotiska för oss som inte har växt upp med dom.

Det sistnämnda tror jag är varför japansk skräck är läskigt, eller en del av förklaringen i alla fall, att man inte är van vid deras fascination för långt svart hår. Det blir liksom ännu konstigare för oss som inte växt upp med dom referenserna. De tycker det är läskigt, vi tycker det är skitläskigt för där finns dessutom koder vi inte riktigt fattar. Kanske skulle de även tycka att en svensk film om skogsrået skulle vara otäckare än vi skulle göra?

Men Afrika är underskattat som geografisk scen för skräck. Kommer bara på att vissa delar av nån eller några Exorcisten-uppföljare har bitar som är i Afrika och att det funkade väldigt bra.

Finns det mer skräck av värde som utspelar sig i Afrika, och då gärna i Sub-Sahara?
Citera
2017-08-28, 22:48
  #31244
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Jag ger "DET 2017" en behaglig fyra, av fem möjliga
Bill Skarsgård skötte sig med den äran...?
Citera
2017-08-28, 22:51
  #31245
Medlem
gato12s avatar
Noterar att ingen i tråden verkat notera att giganten Tobe Hooper har plockat ned skylten.

Kulturskymning.

https://film.aftonbladet.se/2017/08/...te-gjorde-det/
Citera
2017-08-28, 23:35
  #31246
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Noterar att ingen i tråden verkat notera att giganten Tobe Hooper har plockat ned skylten.

Kulturskymning.

https://film.aftonbladet.se/2017/08/...te-gjorde-det/
https://www.flashback.org/sp61627775 Men ja lite mindre kärlek till Hooper, än om man jämför med Romero och Wes är det allt.
Citera
2017-08-28, 23:37
  #31247
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
https://www.flashback.org/sp61627775 Men ja lite mindre kärlek till Hooper, än om man jämför med Romero och Wes är det allt.
Dig kan man lita på iaf!

Men det märks ju att Rakii är mindre aktiv, TCM är väl typ hans favoritfilm alla kategorier.
Citera
2017-08-28, 23:42
  #31248
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Noterar att ingen i tråden verkat notera att giganten Tobe Hooper har plockat ned skylten.

Tror att alla här är medvetna om det.

Craven, Romero och nu Hooper. Mycket tråkigt. Motorsågsmassakern är en av världens absolut bästa filmer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback