2014-10-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Haha kul att du såg den iaf! Håller den bland de 3 starkaste av mina 8 sedda helt klart i vilket fall. Men håller med om ojämnheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har också sett åtta Franco-filmer och det är väl egentligen bara The Wicked Warden som jag gillar, men Bloody Moon var en av de bättre.

Har ni sett Oasis of the Zombies? Är rätt nyfiken på den.

Bara sett Count Dracula och The Awful Dr. Olof av honom, godkända filmer men inte så mycket mer.
Senast redigerad av GreenMath 2014-10-22 kl. 14:47.
Citera
2014-10-22, 15:31
Medlem
Lotsos avatar
Autumn Schreck

The Beyond (1981)

Filmen utspelar sig på ett slitet och gammalt hotell där det en gång utfördes ett brutalt och elakt mord. Den nya ägarinnan vill fräscha upp hotellet och göra det till den attraktion det en gång var men ondskan kommer i hennes väg och helvetet spottar än en gång ut de levande döda.

Jag tror jag har börjat finna en trend mellan mig och Fulci. Efter att ha sett hans tredje film så har jag kommit fram till att hans effekter med gore är verkligen toppklass, men för mig så faller hans filmer på både manus och karaktärernas agerande och intresse.
Jag ville verkligen gilla handlingen här, han har bra premisser i hans filmer, men utförandet för mig blir bara halvdan och jag förväntar mig mer. Jag menar varför inte ha ett hotell som är fullt fungerande redan med gäster, också nere i källaren öppnas en portal åt helvete och de döda återvänder. Det hade varit en perfekt idé till en zombie rulle och bjudit på en intressanta karaktärer och med hotellet som byggnad att gömma sig i och döda zombies i är perfekt. Fast det hade ju kommit av sig mer som en Dawn of the Dead rip off då.

Självklart är där scener som sticker ut och är bra. Spindelscenen är bland annat en bra scen, fast varför just spindlar undrade jag mer på, fast effekterna var väldigt bra gjorda.
Men största problemet för mig är att den var för förvirrande. Vilket kan vara bra när filmen inte förklarar allt för en och du får tänka till. Men för mig ska det inte vara huvudfokuset i en zombierulle. Ja vi får tänka till i Romero's rullar som i Night of the Living Dead där vi inte får alla svaren varför de döda attackerar. Men frågan är aldrig i huvudfokus utan är mer istället en överlevnadsfilm där karaktärerna och zombierna är i huvudfokuset, så du sitter inte hela tiden och undrar hur allt detta inträffar eller hur det ens började.
Men här har du ingen sådan linjär struktur, och istället satt jag och var smått förvirrad under ett par scener, speciellt slutet!

Dessutom är ju killen utav huvudpersonerna ganska så dum. När han konstant skjuter zombierna i magen och armarna och det hjälper inte, sedan när han skjuter den i huvudet dör den. Där någonstans måste det ju plinga en klocka att de enbart kan dö av att bli skjutna i huvudet.
Men i nästa scen när en annan zombie attackerar, skjuter han mot huvudet då? Nej, han skjuter mot magen...
Vad som är positivt utanför effekterna är scenografin, det är en snygg visuell skräckfilm att kolla på. Speciellt landskapet i slutet av filmen och hur sjukhuset ser ut, även ifall det påminde lite grann om ett sjukhus från en Stanley Kubrick film.

I sin helhet är detta en film som jag har blandade åsikter om. Effekterna är på topp, den har snygga mordscener, speciellt spindelscenen som sticker ut och det är en visuellt snygg film att kolla på.
Men problemet för mig blir att karaktärerna aldrig blir intressanta och åter igen så har Fulci en bra handling att gå på, men utförandet och struktureringen på det faller pladask.
Med andra ord. Lucio Fulci har bra effekter och en bra handling, men han måste jobba på sina utförande, karaktärer och strukturering.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0082307/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=vltPK0IfP4M
Citera
2014-10-22, 15:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath

Inte sett den själv ännu, men verkar lagom underhållande, mysig och trashig som de flesta Franco-filmer som jag har sett, men sen kan man alltid kritisera kvalitén på hans filmer.
Citera
2014-10-22, 15:49
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath

Bara sett Count Dracula och The Awful Dr. Olof av honom, godkända filmer men inte så mycket mer.
Ja den är verkligen ett bottennapp, tror de till och med är den sämsta Franco rullen jag sett. Både Count Dracula och Orloff-rullen är milvis bättre.

Lotso kul i vilket fall att den föll delvis dig i smaken. Själv älskar jag The Beyond också, Fulcis stämningar och atmosfärer är makalösa! Alltså vilka skräckfilmer har en egen värld idag, jag menar rent filmiskt. Skräck är så långt borta från detta idag.
Slutet ger mig gåshud varje jävla gång. Jag hoppas och tror att du kommer gilla hans andra filmer inom skräcken bättre kanske. Fulci är så fylld av överraskning (åt bägge håller visserligen..) så du måste hitta dina guldkorn .

Enligt mig så är han kung, hans filmspråk är så over-the-top cozy och rysligt på samma gång att jag bara dyrkar.
Citera
2014-10-22, 16:24
Medlem
Kalender-mannens avatar
Såg Among the Living igår och ville bara rekommendera folk att inte se den.

Musiken och ljudeffekterna var verkligen båda dåligt skrivna och applicerade. Fotot är ingen höjdare heller med undantag för några få korta stunder. Många gånger var det så mörkt att man inte såg speciellt mycket, vilket i och för sig kan användas för att trigga fantasin men inte här.
Den där jävla mördaren då? Hur såg han ut? Ungefär lika skräckinjagande som en super spinkig version av Prometheus utomjordingen / ingenjörerna (den som offrar sig själv på början av filmen) och när pojkarna kommer till Black Woods och nu-entrar-vi-genom-Jurassic-Park-portarna var också sjukt jävla dåligt..

Det är många plotholes i den rullen också. Hur hittar han hem till alla barnen? Varför klarar han två tunga slag i huvudet men viker för ett litet skärsår i benet?

Om man ska se till det som faktiskt är okej i filmen så är det skådespelet av barnen men just också eftersom de är barn. Plus i kanten för det vertikalt avhuggna ansiktet på slutet.
Jag ber om ursäkt för min otrevliga ton. Det var längesedan man faktiskt kände att man slösade tid på en film.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2014-10-22 kl. 17:19.
Citera
2014-10-22, 17:29
Medlem
Lotsos avatar
Autumn Schreck

The House by the Cemetery (1981)

En familj flyttar till ett gammalt hus för att komma ifrån New Yorks storstadsrusning. Sonen i familjen blir varnad av en flicka som uppmanar honom att hålla sig borta från huset. Föräldrarna tror honom inte, men det borde de gjort. Något gömmer sig i den mörka källaren.

Tredje och sista Lucio Fulci filmen i den "o-officiella dödtrilogin" som inkluderar City of the Living Dead, The Beyond och denna. The Beyond är klart bäst då de andra två lider utav en stor majoritet av problemet jag hade med filmen överskuggar de som är bra med den.
Här var det att filmen var för jävla förvirrande. Jag snackade innan om att The Beyond var förvirrande, detta är ännu mer. Och då snackar jag om slutet. Men för att inte spoila det så tänker jag inte säga vad som händer, men jag vet heller inte hur jag i kontrast ska förklara slutet för att någon ska förstå. Nej slutet förvirrade skiten ur mig och jag satt och klia på huvudet när eftertexterna började rulla.

Jag kan även tycka att filmen är väldigt sakta gående. Det tar väldigt lång tid innan saker och ting händer. Faktiskt så händer inte mycket fören de sista 15 minuterna av filmen. Upp tills dess har det mesta varit uppbyggnad som var halvdan och en liten unge som leker med ett spöke.
Denna ungen för övrigt otroligt irriterande, men tror de är på grund av dubbningen. Ungefär som när man ser en Godzilla film eller Gamera film och där ett barn är dubbat över, så låter det.
Där är även en barnvakt som är med, som spelar mysko under hela filmens gång som om hon är på den onda personens sida som betjänt, eller att hon själv också är ett spöke. Men tydligen så var det bara så hon betedde sig hela tiden, då hon dör utav "zombien" senare. Seriöst vad var poängen med barnvakten att spela helt mysko?

I sin helhet var detta ungefär samma nivå som City of the Living Dead. Åter igen har handlingen potential, men utförandet blir inget vidare i min mening. Effekterna är bra, men få. Detta är den filmen hittills som haft minst effekter och inte alls lika minnesvärda som tidigare. Och ja det var 87 minuter versionen jag såg.
Slutet förvirrade mig väldigt mycket, filmen är ganska mycket uppbyggnad till en final som inte är så värst spännande. Och det där barnet skulle fan dött, kom igen visa att du har lite stake i dig och döda ett barn.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0082966/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zbIiJeCpCgY
Citera
2014-10-22, 17:49
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Autumn Schreck

The House by the Cemetery (1981)

En familj flyttar till ett gammalt hus för att komma ifrån New Yorks storstadsrusning. Sonen i familjen blir varnad av en flicka som uppmanar honom att hålla sig borta från huset. Föräldrarna tror honom inte, men det borde de gjort. Något gömmer sig i den mörka källaren.

Tredje och sista Lucio Fulci filmen i den "o-officiella dödtrilogin" som inkluderar City of the Living Dead, The Beyond och denna. The Beyond är klart bäst då de andra två lider utav en stor majoritet av problemet jag hade med filmen överskuggar de som är bra med den.
Här var det att filmen var för jävla förvirrande. Jag snackade innan om att The Beyond var förvirrande, detta är ännu mer. Och då snackar jag om slutet. Men för att inte spoila det så tänker jag inte säga vad som händer, men jag vet heller inte hur jag i kontrast ska förklara slutet för att någon ska förstå. Nej slutet förvirrade skiten ur mig och jag satt och klia på huvudet när eftertexterna började rulla.

Jag kan även tycka att filmen är väldigt sakta gående. Det tar väldigt lång tid innan saker och ting händer. Faktiskt så händer inte mycket fören de sista 15 minuterna av filmen. Upp tills dess har det mesta varit uppbyggnad som var halvdan och en liten unge som leker med ett spöke.
Denna ungen för övrigt otroligt irriterande, men tror de är på grund av dubbningen. Ungefär som när man ser en Godzilla film eller Gamera film och där ett barn är dubbat över, så låter det.
Där är även en barnvakt som är med, som spelar mysko under hela filmens gång som om hon är på den onda personens sida som betjänt, eller att hon själv också är ett spöke. Men tydligen så var det bara så hon betedde sig hela tiden, då hon dör utav "zombien" senare. Seriöst vad var poängen med barnvakten att spela helt mysko?

I sin helhet var detta ungefär samma nivå som City of the Living Dead. Åter igen har handlingen potential, men utförandet blir inget vidare i min mening. Effekterna är bra, men få. Detta är den filmen hittills som haft minst effekter och inte alls lika minnesvärda som tidigare. Och ja det var 87 minuter versionen jag såg.
Slutet förvirrade mig väldigt mycket, filmen är ganska mycket uppbyggnad till en final som inte är så värst spännande. Och det där barnet skulle fan dött, kom igen visa att du har lite stake i dig och döda ett barn.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0082966/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zbIiJeCpCgY

Första Fulci-filmen du gillat mer än mig. Svag tvåa i min bok.

För övrigt gav jag också Zombi 2 och The Beyond 3/5 första gången, men höjde efter omtitt.
Citera
2014-10-22, 20:06
Medlem
JoeL431s avatar
Vad ska man välja av La Cueva och Among the Living? Lutar åt den förstnämnda.
Citera
2014-10-22, 20:17
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Vad ska man välja av La Cueva och Among the Living? Lutar åt den förstnämnda.

La cueva var riktigt bra!
Citera
2014-10-22, 20:29
Medlem
Carnage.s avatar
Hörde att Cabin Fever ska remake:as! Om inte det vore lustigt nog så ska de också använda sig av samma manus som skrevs till originalet! Verkar helsnurrigt.
Citera
2014-10-22, 20:33
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Hörde att Cabin Fever ska remake:as! Om inte det vore lustigt nog så ska de också använda sig av samma manus som skrevs till originalet! Verkar helsnurrigt.
Börjar väl snart bli dags för en remake på Evil Dead-remaken med. Ett helt år gammal ju.
Citera
2014-10-22, 20:34
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Nån som har tips på bra "okända" b-skräckisar liknande Castle Freak och Dagon? Om det är lite/mycket naket i så är det ett + också (fast inte tortyrporr ā la Hostel).
L'isola degli uomini pesce/Island of the Fishmen (Människojakt på djävulsön), som är inspirerad av H. P. Lovecrafts långnovell/kortroman The Shadow Over Innsmouth (sv. Skuggan över Innsmouth).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in