Autumn Schreck
The Beyond (1981)
Filmen utspelar sig på ett slitet och gammalt hotell där det en gång utfördes ett brutalt och elakt mord. Den nya ägarinnan vill fräscha upp hotellet och göra det till den attraktion det en gång var men ondskan kommer i hennes väg och helvetet spottar än en gång ut de levande döda.
Jag tror jag har börjat finna en trend mellan mig och Fulci. Efter att ha sett hans tredje film så har jag kommit fram till att hans effekter med gore är verkligen toppklass, men för mig så faller hans filmer på både manus och karaktärernas agerande och intresse.
Jag ville verkligen gilla handlingen här, han har bra premisser i hans filmer, men utförandet för mig blir bara halvdan och jag förväntar mig mer. Jag menar varför inte ha ett hotell som är fullt fungerande redan med gäster, också nere i källaren öppnas en portal åt helvete och de döda återvänder. Det hade varit en perfekt idé till en zombie rulle och bjudit på en intressanta karaktärer och med hotellet som byggnad att gömma sig i och döda zombies i är perfekt. Fast det hade ju kommit av sig mer som en Dawn of the Dead rip off då.
Självklart är där scener som sticker ut och är bra. Spindelscenen är bland annat en bra scen, fast varför just spindlar undrade jag mer på, fast effekterna var väldigt bra gjorda.
Men största problemet för mig är att den var för förvirrande. Vilket kan vara bra när filmen inte förklarar allt för en och du får tänka till. Men för mig ska det inte vara huvudfokuset i en zombierulle. Ja vi får tänka till i Romero's rullar som i Night of the Living Dead där vi inte får alla svaren varför de döda attackerar. Men frågan är aldrig i huvudfokus utan är mer istället en överlevnadsfilm där karaktärerna och zombierna är i huvudfokuset, så du sitter inte hela tiden och undrar hur allt detta inträffar eller hur det ens började.
Men här har du ingen sådan linjär struktur, och istället satt jag och var smått förvirrad under ett par scener, speciellt slutet!
Dessutom är ju killen utav huvudpersonerna ganska så dum. När han konstant skjuter zombierna i magen och armarna och det hjälper inte, sedan när han skjuter den i huvudet dör den. Där någonstans måste det ju plinga en klocka att de enbart kan dö av att bli skjutna i huvudet.
Men i nästa scen när en annan zombie attackerar, skjuter han mot huvudet då? Nej, han skjuter mot magen...
Vad som är positivt utanför effekterna är scenografin, det är en snygg visuell skräckfilm att kolla på. Speciellt landskapet i slutet av filmen och hur sjukhuset ser ut, även ifall det påminde lite grann om ett sjukhus från en Stanley Kubrick film.
I sin helhet är detta en film som jag har blandade åsikter om. Effekterna är på topp, den har snygga mordscener, speciellt spindelscenen som sticker ut och det är en visuellt snygg film att kolla på.
Men problemet för mig blir att karaktärerna aldrig blir intressanta och åter igen så har Fulci en bra handling att gå på, men utförandet och struktureringen på det faller pladask.
Med andra ord. Lucio Fulci har bra effekter och en bra handling, men han måste jobba på sina utförande, karaktärer och strukturering.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0082307/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=vltPK0IfP4M