Citat:

Ursprungligen postat av 
Kalender-mannen

horror som är satt i Medeltiden? 

Jag är inne i en period där jag börjat uppskatta så kallade kostymdramor. Det är något trevligt med filmer från historisk tid, och en massa roliga kläder att titta på. Jag är inte det minsta klädintresserad, så troligtvis är detta bara ett utslag från min konstiga hjärna som har hängt upp sig på detta. Men jag gillar just nu gamla filmer som utspelar sig i en ännu avlägsnare dåtid. Skräck är inte så lätt att hitta. Enklare med storslagna dramor om Romarriket och sådana grejer.
Om renässansen kan funka och det fortfarande inte måste vara jätteläskigt så rekommenderar jag Roger Cormans 
The Pit and the Pendulum som jag såg igår. Baserad på Edgar Alan Poes skriverier (ja, man blandar ihop saker från flera av hans berättelser till en mer eller mindre ny berättelse så plural är korrekt). Det utspelar sig på 1500-talet i ett slott med mörka hemligheter som centrerar kring ondskan som utstrålar från den medeltida tortyrkammare som Inkvisitionen använde i källaren på just medeltiden. Så medeltiden spelar en viss roll. Inte superskrämmande, men ganska snyggt foto, väldigt snygga miljöer och en hyfsad handling gör den mer än sevärd. Lite mer av en ondskefull saga med skräckinslag än en renodlad skräckfilm kanske. Det finns en nyinspelning från 90-talet också. Såg den som tonåring och kommer inte ihåg att jag var direkt imponerad. 
I alla fall ingår den i Cormans så kallade Poe-period, där han gjorde flera filmer baserade eller inspirerade av Poe. Nyligen såg jag även 
The Terror som jag tycker är bättre än 
The Pit and the Pendulum (skrev om det här så den som vill kan bläddra bakåt en bit i tråden) men den utspelar sig på 1700-talet så den lämnar vi i den här diskussionen. En del räknar denna till hans Poe-period och en del inte. Argumenten mot är att den inte är baserad på något verk av Poe. Argumenten för är att historien är väldigt lik en Poe-historia ändå, att den gjordes under samma period som de 8 andra Poe-filmerna och gjordes under samma tidsperiod.
I alla fall blev jag efter dessa två sugen att se mer av Cormans Poe-period. Och jag vet att åtminstone 
The Masque of the Red Death ska utspela sig på just medeltiden, 1100-talet. Kanske gör ytterligare någon det. Någon som sett de andra filmerna som utan att spoila lite kan sporra mig att gå vidare och se dom om jag tycker 
The Terror var riktigt bra och 
The Pit and the Pendulum något sämre men fortfarande bra?
Poe-perioden är:
House of Usher (1960)
The Pit and the Pendulum (1961)
The Premature Burial (1962)
Tales of Terror (1962)
The Raven (1963)
The Haunted Palace (1963)
(The Terror (1963))
The Masque of the Red Death (1964)
The Tomb of Ligeia (1965)