2016-08-31, 19:14
Medlem
Hwals avatar
SKRÄCK-NATT

Då var det dags att börja med årliga skräcktiden (börjar lite tidigt iår). Perfekta förutsättningar, ledig imorgon, lägenheten helt för mig själv och kan då välja precis vad fan jag vill. Så därför blir det lite temakväll på just skräck. 5 olika filmer där jag försöker variera skräcken så mycket det bara går. Pizzan skall snart beställas, hämtas och sen är jag helt redo. Så här blir line up, ser filmerna i den ordningen som jag presenterar dem nedan. Nu är det ta mig satan höst!

1. De Oskyldiga (1961)
Regi: Jack Clayton
Land: Storbritannien

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0055018/

2. Seeding of a Ghost (1983)
Regi: Yuen Kuen
Land: Hongkong
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0086640/?ref_=fn_al_tt_1

3. The Omen (1976)
Regi: Richard Donner
Land: USA
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0075005/?ref_=fn_al_tt_1

4. The Devil Rides Out (1968)*
Regi: Terence Fisher
Land: Storbritannien
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0062885/?ref_=nv_sr_1

5. A Bay of Blood (1971)
Regi: Mario Bava
Land: Italien
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0067656/?ref_=nv_sr_1

* Pga att Cinemageddon ligger nede så kanske jag inte får tag på filmen, så risk för ändring här. Vi får se när jag har kommit så långt, blir inte att jag får sett den förrän kanske runt 02.00 i natt. Så vi får hålla tummarna.

Kommer med uppdateringar i denna tråden under hela natten. Så följ mig! HAIL SATAN!
Citera
2016-08-31, 19:14
Medlem
skreks avatar
Var på en loppisrunda och hittade några trevliga DVDer. Creature from the Black Lagoon är nog inte lika roliga som när jag såg den på tv när jag var barn, man var ju inte bortskämd då med skräck på SVT. Deadringers av Cronenberg vet jag att jag såg som tonåring men jag kommer inte ihåg något alls.

Och så något helt osett som jag tror jag knappt en hört talas om. Lifeforce av Tobe Hooper från 1985, verkar handla om någon slags rymdvampyr som suger livskraften ur folk. Mina förväntningar är inte dom högsta. Poltergeist är trots allt en riktig skitfilm och Tobe Hoopers storhetstid är slut redan efter Salems Lot tycker jag.

Nåja, för 10 kronor styck går det inte klaga på fynden.
Citera
2016-08-31, 21:26
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Var på en loppisrunda och hittade några trevliga DVDer. Creature from the Black Lagoon är nog inte lika roliga som när jag såg den på tv när jag var barn, man var ju inte bortskämd då med skräck på SVT.
Kom den med 3D-effekt och tillhörande pappers-brillor?
Citera
2016-08-31, 21:39
Medlem
Hwals avatar
Skräcknatt! Film #1

De Oskyldiga (1961) var en perfekt film att starta denna skräcknatten med, precis innan mörkret fallit helt. Väldigt stämningsfull där fotot och settingen gör sitt. Deborah Kerr är riktigt bra och ungarna är inte alls särskilt irriterande, älskar verkligen den ärkebrittiska dialogen som går genom hela filmen. Stundtals otroligt kuslig där rysningar i kroppen uppstod under ett par tillfällen. Man ser tydligt hur mycket The Others har påverkats av denna filmen, men denna är ett par snäpp bättre.

4/5

Då fortsätter jag om 15 min med Seeding of a Ghost (1983). Hoppas ni har en ryslig kväll framför er kära monsterdiggare.
Citera
2016-08-31, 21:49
Medlem
FugitiveDucks avatar
Fan, såg om In the Mouth of Madness igår. Vill verkligen gilla den. Vill! Den har ett par scener som är sjukligt creepy och mardrömslika, och hantverket i sig är fan svinbra. Suveräna kladd-effekter, dessutom. Men nej, det är något som gör att jag inte kan gilla den. Och jag vet fan inte vad det är! Liksom, även fast den är tajt och välregisserad så känns det ändå som att Carpenter går på auto-pilot, och att det inte finns någon riktig själ i produktionen. Och sen har vi ju också skådespeleriet, som är direkt fruktansvärt av alla inblandade. Sam Neill är värdelös och den där tag along-kvinnan är Razzie-värdig. Helt tom blick och ett levererande av repliker som inte ens skulle vara acceptabelt om de så kom från en smålänning.

Om exakt samma film hade haft ett annat namn efter "directed by" så skulle jag antagligen gilla den betydligt mer. John Carpenter var dock The Master, och man förväntar sig helt enkelt bara något utöver det vanliga av honom. Men ja, sure, i jämförelse med hans övriga 90-talsfilmer så är denna riktigt bra...
Citera
2016-08-31, 22:18
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Kom den med 3D-effekt och tillhörande pappers-brillor?

Nix. Hade glömt men nu påminde du mig om att det var den tiden i SVTs historia. När de hade de där röda och gröna pappglasögonen och körde en drive med gamla svartvita 3D-filmer. Haha. Jag och föräldrarna i soffan med popcorn och läsk och såna där glasögon på sig.

Undrar hur gammal jag var? En googling verkar tyda på lågstadieåldern. Här är en fin tråd om ämnet med en kille som sparat sina gamla glasögon och lagt ut bilder:
http://nostalgi.forum24.se/nostalgi-about742.html

Nostalgi!
Citera
2016-08-31, 23:01
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Nix. Hade glömt men nu påminde du mig om att det var den tiden i SVTs historia. När de hade de där röda och gröna pappglasögonen och körde en drive med gamla svartvita 3D-filmer. Haha. Jag och föräldrarna i soffan med popcorn och läsk och såna där glasögon på sig.

Undrar hur gammal jag var? En googling verkar tyda på lågstadieåldern. Här är en fin tråd om ämnet med en kille som sparat sina gamla glasögon och lagt ut bilder:
http://nostalgi.forum24.se/nostalgi-about742.html

Nostalgi!
Hehe, japp. Kollade upp länken och fann ett skräckinjagande 3d-klipp, som vi 70-talister härdades med. Slutet är helt sjukt. Ryser fan:

http://www.youtube.com/watch?v=8wq7i8IIHAg&t=11m28s
Citera
2016-08-31, 23:12
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hehe, japp. Kollade upp länken och fann ett skräckinjagande 3d-klipp, som vi 70-talister härdades med. Slutet är helt sjukt. Ryser fan:

http://www.youtube.com/watch?v=8wq7i8IIHAg&t=11m28s
Kul, jag minns det här när jag kollade på klippet. Glasögonen tog slut i alla affärer, och jag minns att man skrev i tidningen att brillorna som kostade nån tia gick för 200 spänn på svarta marknaden. En hiskelig summa för ett par pappersglasögon som användes en gång.
Citera
2016-08-31, 23:27
Medlem
Hwals avatar
Skräcknatt! Film #2

Andra filmen denna skräcknatt blev Shaw brothers-filmen Seeding of a Ghost (1983) och man kan ju tänka sig vart det skulle bära. Här har vi en del trevligheter: Tuttar och muff i slow mo, våldtäkt, svart magi, äckelpäckel, tentakler, blodspruterier och sist men inte minst nekrofili. Shaw brothers lämnar verkligen inget åt slumpen och man får verkligen tillräckligt med exploitation för pengarna. Först känns det mest som en smådassig softcore-film men det tar sig en hel del mot slutet trots att vägen dit är ganska tråkig men ändå underhållande knasig. Det finns några galanta scener och tillräckligt med dum dialog för att få den mest härdade att häpna. Slutscenen med någon slags tidig version av Lillebror från Riket är guld tillsammans med några andra scener men ibland är också Seeding of a Ghost lite för snäll och tråkig om jag skall vara ärlig, det känns ändå som att det saknas en del attityd och skit under naglarna trots att de egentligen fått med så mycket elakt. Det är underhållande under vissa stunder, men det blir ändå aldrig direkt bra. Jag rekommenderar då hellre Boxer's Omen som har liknande tema men som tar ut svängarna ännu mer.

Däremot passade den perfekt som förfilm till midnattsfilmen Omen (1976) som är nästa rulle. En film som jag skjutit alldeles för länge på att se.

2/5
Senast redigerad av Hwal 2016-08-31 kl. 23:47.
Citera
2016-09-01, 02:03
Medlem
Hwals avatar
Skräcknatt! Film #3

Omen (1976), denna klassiker har jag tidigare inte sett och man hade ju givetvis höga förväntningar. Tyvärr infriades de inte helt trots några fantastiska scener. Helheten var inte helt det jag tänkte på något vis, så det är nog där det skaver mest. Men det är en ytterst kompetent film och födelsedags-scenen är helt otrolig, den kommer sitta kvar länge! Annars är Gregory Peck fantastisk och bär hela filmen, lillungen är jag däremot inte helt nöjd med, såg aldrig övertygande ut alls.

3/5

Natten fortsätter och det blir mer om Satan! Hammer-filmen The Devil Rides Out (1968) blir det nu, jag känner dock att det börjar bli lite sent, så jag kommer nog se sista filmen imorgon natt istället tillsammans med en eller två skräckisar till. Men man vet aldrig, kanske jag vaknar till. Vi får se om två timmar ca! Ha en fortsatt ond natt.
Citera
2016-09-01, 09:15
Medlem
Efterlyser en film.
Tror den är från tidigt 80tal.
En kille har till en början ett normalt förhållande med sin flickvänn men sen blir han konstigare och konstigare.
Han börjar skrämma henne på olika sätt och fotograferar och filmar hennes reaktioner.
Bland annat med en spindel och lurar även ut henne i ett träsk med krokodiler/alligatorer.
Inget minne av varken skådisar eller andra saker som gör den lättare att hitta.
Citera
2016-09-01, 10:49
Medlem
chessjamts avatar
Härlig temakväll Hwal! Ska försöka se på skräck jag med nu.

Öppen fråga till experterna i tråden: Tänkte sätta igång Re-Animator (1985) men ser att det finns olika versioner av den. Har för tillfället den kortare "Unrated" på 85 minuter, men är det bättre att se någon av de längre versionerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in