Horrorween 2: Return of the Leftovers
Ring 0: Birthday (2000)
Den tredje filmen i Ringu-trilogin, som tidsmässigt utspelar sig före den första filmen. Den handlar om Sadakos liv som människa. Sadako är en ung blyg kvinna som går med i en teatergrupp. Regissören tycker att hon är talangfull, men de andra medlemmarna blir avundsjuka på all den uppmärksamhet hon får. En journalist arbetar med en undersökning om Sadakos mammas övernaturliga krafter. Journalisten tycker att något även verkar märkligt med Sadako och söker upp henne för en konfrontation. Detta samtidigt som en rad mystiska mord inträffar i teatergruppen.
Det är intressant att se en prquel till Ring filmerna. Hur började allting och hur var Sadako's liv innan hon blev den kända mördaren i videobandet.
Jag tycker det var ett smart drag för jag kunde inte se en direkt fortsättning på var tvåan slutade. Speciellt med tanke på att det bara hade känts som en kopia av första filmen.
Desvärre så utförts det på ett halvdant sätt i mina ögon. Filmen förklarar aldrig riktigt hur Sadako får sina intelligenta krafter ifrån. Heller inte hur det hela fungerar i framtiden med hur hon är i videobandet och mördar en efter 7 dagar. Dessutom får vi aldrig se videobandet göras, så var kom bandet ifrån från första början? Samt vad är motivet att Sadako vill döda okända offer som inte var delaktiga i hennes liv?
Dessa frågorna för mig känns spontant att om du nu vill göra en prequel på denna historia så vill jag ha de frågorna besvarade, men det får vi inte.
Istället spenderar filmen mycket tid på en teateruppsättning där Sadakio spelar huvudrollen. Men de andra skådespelarna är inte glada och en reporter är också ute efter henne. Det är bara en kille som är snäll mot henne och hjälper henne.
Detta är vad som består mestadels av filmen och visserligen är det bättre utfört än 2an. Men det känns som en annorlunda film som inte har en röd tråd till de andra filmerna.
Det är förståeligt att i slutet att Sadako vill döda de som ville döda henne. Men efter det ser jag inte poängen att hon vill förbanna allihop med ett visst band.
Ska även tilläggas att denna filmen utspelar sig 1968, 30 år innan första filmen. Inte för att vara sådan men inte någonstans känns det som det är 1968, inte ens kläderna de går i känns 60-tal.
Vad som gör filmen är de sista 20 minuterna, där de tar Sadako till hennes hem där hon bodde innan och det är där hon får sina krafter ordentligt och blir den Sadako vi alla känner till i videon och dödar alla de som försökte döda henne.
De är en atmosfärisk scen och där är flera scener som har den där äckliga faktorn till sig. Som att man ser Sadako stå långt borta i bakgrunden. Sådant är väldigt effektfullt och mer läskigare än en billig jump-scare.
I sin helhet är Ring 0 en bra prequel. Den är ett stort steg upp framför 2an som var överallt i sin handling. Här så är det lättare att följa och betydligt mer intressantare.
Desvärre så svarar inte filmen på de frågor jag hade velat få svar på mest och av den anledningen tycker jag en del av den känns som en helt annan film.
Men jag gillar idén bakom det hela och vad som verkligen gör filmen är de sista 20 minuterna som är stämningsfulla och har ett par äckliga scener som är effektfulla.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0235712/?ref_=tt_rec_tt
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Ht495b-dEnY