2015-10-08, 23:50
Bannlyst
Kan rekommendera "the cube" filmerna... (1:an är toppen sen blir dom lite sämre!)
Citera
2015-10-09, 00:10
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
In A Dark Place har en, tycker jag, gotisk atmosfär. En Vampyrs Bekännelse, Queen Of The Damned och Razorblade Smile har också en sådan atmosfär. Och, förstås, The Lost Boys, om än i mindre utsträckning. Sedan så har vi ju grejer som Van Helsing och Underworld.
Ja Van Helsing absolut, atmosfären finns där och tycker den är helt OK initialt. Men mot slutet blir det lite väl mkt CGI-muppetshow och storyn ballar ur..

En nyare rulle med skön gotisk atmosfär (som du säkert sett) är även The Wolfman (2010): http://www.imdb.com/title/tt0780653/reference
Citera
2015-10-09, 00:59
Medlem
Lotsos avatar
Horrorween 2: Return of the Leftovers

The Blair Witch Project (1999)

I oktober 1994 gav sig de tre filmstudenterna Heather, Joshua och Michael iväg på en två dagarstur i Black Hills-skogen i staten Maryland. De hade tänkt sig att göra en film om den lokala legenden, Blair-häxan. Men något händer i skogen, och de tre ungdomarna försvinner. Ett år senare hittades deras inspelningar. Denna film bygger på dem.

Idag är det rätt lätt att säga att Blair Witch Project inte är sann och att alla är väl vid liv och skådespelar än (typ). Det är heller inte riktigt den första found footage filmen som gjordes som många verkar tro. Jag vet med säkerhet där var The Last Broadcast som kom ut ett år tidigare som hade samma stil och stuk som denna.
Men det går inte att undgå att detta är filmen som startade inte bara found footage temat, men också startade upp en våg med nya independent filmskapare. Där var en del förr under 90-talet som började smått också som Tarantino, Rodriguez och Coen bröderna. Men detta är en av de första med en budget mindre på 1 miljon som inte bara får tillbaka betydligt mer, men också får ett rykte och stor kännedom omkring sig.

Så hur ställer sig filmen idag, 16år senare?
Det är en film som faktiskt är överlag bättre än de flesta found footage filmerna som släpps idag. Inte har filmen en bra ursäkt till varför de filmar det som inträffar (för de mesta). Men den använder sig utav en mindre skala och en miljö med tre personer och inget annat. Och ändå lyckas filmen skapa en bra atmosfär och hålla intresset uppe mestadels.

Där är scener då jag tyckte filmen drog ut lite väl. Vilket är lite märkligt att säga när filmen bara är 81 minuter lång. Men många gånger är det inte mer än våra tre personer som går rundor i skogen och det vi ser är dem tjafsa med varandra och mycket, mycket gräs och träd.
Samtidigt förstår jag att filmen ska bygga upp för finalen, något jag kommer in på sen. Men ibland kändes det lite för mycket tidsfördriv och ibland blev jag lite uttråkad av att se en massa gräs och träd i 90-tals hand held kamera. Det gjorde att jag fick lite grann huvudvärk.

Slutet är ett av de mer WTF momenten och helt ärligt förstod jag inte alls vad tusan som hände just de allra sista 5 sekunderna. Vet inte hur mycket jag ska gå in på då det blir spoiler och jag vet där är folk där ute som inte sett filmen än.
Slutet var lite av en besvikelse faktiskt och jag förstod inte riktigt det heller.

I sin helhet är The Blair Witch Project överlag en bättre found footage film än de flesta som släpps idag. Det var en av de första att använda tekniken och som många säger är det svårt att överstiga originalet. Trots 90-tals kamerorna som gör att när det skakar att jag fick lite huvudvärk.
Vad som gör filmen är stämningen den har omkring sig. Perfekt nu till Halloween där filmen faktiskt utspelar sig vid Halloween. Den har en mystisk aura omkring sig precis som själva häxan Blair, även om det bara är fantasi.
Den är långt ifrån perfekt, men tycker ändå den håller än idag 16år senare och har definitivt tillräckligt med scener för att hålla en intresserad hela vägen ut. Det är också en intressant film att läsa om hur själva produktionen gick till.
Men det bästa av allt är just denna fakta om filmen:
The 1999-2000 hunting season suffered badly due to this film. The movie was so popular that fans all over the country were hiking into the wilderness to shoot their own Blair Witch-style documentaries. As a result they kept most of the wildlife scared away from hunting areas.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0185937/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=D51QgOHrCj0
Citera
2015-10-09, 02:10
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Horror Month - 2015

All the Colors of the Dark (1972)

Direkt när jag läste beskrivningen blev mina förhoppningar väldigt höga på den här rullen. Jag har en fäbless för satanism och djävulsdyrkan och att sedan baka in det i någon psykedelisk giallo tror man inte kan slå fel... och det gjorde det inte heller. Kritiken jag kan ge som tynger filmen mest är dess upplägg. Under de första 80 minuterna skiftar man konstant mellan dröm och verklighet på ett sätt som gör att man aldrig vet aldrig vad som egentligen hänt eller vad som är inbillning. Man sitter lika förvirrad som Fenech karaktär och det ger filmen en skön psykedelisk känsla men mot slutet så jordas den och allt förklaras noggrant för tittaren på sant giallo-manér. Den hade fungerat bättre och kanske närmast sig att vara mästerlig om den sket i att i slutändan förlita sig på genrekonventionerna och bara kört på sin grej istället men nu blir det vad det blir.

Rosemary's Baby är den uppenbara inspirationskällan där man lånat ganska friskt. Till och med ett av musikspåren låter som taget ur nämnda film men det är inget man stör sig på eller som jag vill klanka ner på filmen för utan det är bara en observation. Edwige Fenech är kanske det vackraste jag sett henne, fotot fortsätter imponera på mig och känns nästan arthousigt ibland samtidigt som spänningen och musiken är på topp. Definitivt en film jag kommer återbesöka.

3.5/5
Fan vad skoj att den gick hem! Håller med i vad du skriver, rådiggar den dock i det mesta. Verkligen psykedeliskt och förvirrat som du skriver. Färgsättningen är riktigt läcker dessutom, gillar den sekt-slutna känslan som man får i trapphuset i slutet när polisen (?) visar upp sin triangel.

Nu vill jag inte kasta en massa titlar men kom nu att tänka på Perfume of the Lady in Black med Mimsy Farmer i huvudrollen. Stackarn är lika förvirrad, trots skillnad i handling så känns den lika "Vänta, vad fan händer egentligen?".

__

Höstskräck 2015

Dust Devil (1992)

Den sydafrikanska Dust Devil är en (riktigt) oslipad men härligt 90-talig skräck road'is. Visst är det något särskilt med skräckfilmerna från 90-talet? Dem kan ha skumma scener av i princip ingenting alls. Typ en voodoo präst som preachar ut i öknen ingenstans, stenar som ligger i rituella mönster på marken alltsammans till något gitarriff med drömlika noter. Denna filmen är i vilket fall fullt av allt det här!
Den är härligt drömsk, full med plot holes man accepterar, dåligt skådespel, en skön berättarröst som talar ologiskt om någon gammal förbannelse om 'Dust Devils' som tvingas röra på sig och döda åt jävulen och sig själva. Damn det är riktigt nice!
Filmen accelererar till en katt-och-råtta lek i sydafrikanska öknen och det blir allt mer drömskt. Ett plus för reggaemusiken i baren.

http://www.imdb.com/title/tt0104155/

Dust Devil får:

3 western Dust Devil-jägare av 5 möjliga
Citera
2015-10-09, 02:36
Medlem
JoeL431s avatar
Höstskräck 2015

Taste of Fear (1961)

Det här var en riktigt, riktigt bra Hammer Horror-rulle. En historia i riktig Hitchcock-anda, som Hammer faktiskt lyckades med en handfull gånger. Nästan i denna thriller-skräck genren som deras största kompetens blir så påtaglig och synlig för tittaren. Alla kammarspel är ofta riktigt bra och atmosfäriska, men det blir svårt för det moderna filmögat i gemene filmtittare att se deras fingertoppskänsla.

I vilket fall, Penny har växt upp med sin mamma i Italien. Hon har inte träffat sin pappa på 10 år sedan skilsmässan men haft brevkontakt och telefonkontakt med honom. Ett tag efter att mamman dör i en drunkningsolycka så ber pappan sin dotter att komma och bo med honom och hanns nya fru i franska rivieran. Väl där så är pappan iväg på affärsmöte men styvmodern tar hand om henne under väntan. Snart börjar Penny se sin pappa på olika platser kring hemmet, död. Juste Penny sitter i rullstol också.

Filmen går i samma stil som The Innocents om man ska få en uppfattning om stämningen och tonen. Man förstår ganska direkt att något står fel till i Le Francé. Det är nagelbitande tätt och spännande nästan från början. Filmen utvecklas riktigt genomtänkt och snyggt, inte ihophafsat och chockerande just because. Vill inte avslöja allt för mycket, men se den om ni uppskattar antingen The Innocents , Hammers andra filmer i genren såsom The Nanny, The Damned eller Hitchcock. Så ja, alla se den!

http://www.imdb.com/title/tt0055505/?ref_=fn_al_tt_1

4 rullstolsbundna utsatta snyggingar av 5 möjliga
Citera
2015-10-09, 08:11
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Tipsa mig nu om "gotiska" skräckfilmer. Tänk er Sleepy Hollow och liknande, bara att jag vill ha lite läskigare saker.

The Whip and the Body borde passa dig perfekt, om du står ut med dubbning. Riktigt, riktigt stämningsfull och gotisk skräckfilm.
Citera
2015-10-09, 08:21
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
The Whip and the Body borde passa dig perfekt, om du står ut med dubbning. Riktigt, riktigt stämningsfull och gotisk skräckfilm.

God morgon,

Den här ska naturligtvis letas upp på stört. Man tackar!
Citera
2015-10-09, 08:34
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixxing
Kan rekommendera "the cube" filmerna... (1:an är toppen sen blir dom lite sämre!)

Ettan har ett av de mest irriterande sluten i en film någonsin. Förstör den totalt.
Citera
2015-10-09, 10:33
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Filmer var ju bra mycket läskigare förr, varför jag definitivt ska kolla upp detta. En fråga bara: vad är Hammer?

Hammer är ett brittiskt filmföretag som under 50,60 och 70-talet gjorde mycket skräckfilmer. Framför allt är de mest kända för deras remakes på de klassiska Universal Monster filmerna så som Dracula, Frankenstein och Mumien. Alla hade sina uppföljare och starka skådespelare i huvudrollerna som Christopher Lee som Dracula och Peter Cushing som Victor Frankenstein.
Citera
2015-10-09, 14:29
Medlem
Carnage.s avatar
Såg att Eli Roth ska regissera MEG (hemsk titel), en film om någon djuphavsdykare som väcker en uråldrig och asförbannad megalodon till liv. Den är baserad på en bok (/böcker?), som många håller väldigt högt, och Roth verkar väldigt entusiastisk inför projektet:

"The fun of Meg is that you’re making a movie with a shark the size of a Greyhound bus that’s eating people like Ms. Pac-Man. That’s what I want to see. I want that line of surfers and the shark comes and just eats them in one gulp. But I think what’s great is when you can do it like Jurassic Park where they ground it in real science. We can use this giant shark wreaking havoc on the ecosystem to talk about the function of sharks, and how important they are, and how they really are the ocean’s doctors, and how we need them, and how they really don’t have any interest in eating us but what we’re doing to their food supply. You can make the Megolodon the scariest shark and it puts everything into relation, just how friendly, and nice, and helpful the other sharks are. Sharks have gotten a terrible rap, but they’re fascinating, incredible animals. They say whale sharks live up to 150 years — think what that shark has seen in its lifetime. There’s almost 500 species of sharks, but everyone thinks of the great white. A lot of them are very gentle and filter feeders.

So I just want to have all these experts involved in the movie when I’m making it to really, really get the science right. And I’m gonna want to get real shark footage, too. I’m gonna wanna go in the water and film with great whites — and now I know the best people to do it with. So this is actually the perfect complement to the movie I’m about to dive into, no pun intended."

Får väl hoppas på att han inte blir sönder-attackerad av en vithaj innan inspelningen drar igång, för den här filmen har fan riktig potential. Frågan är väl bara om den kommer bli R eller PG-13, för budgeten lär ju inte vara så liten direkt.
Citera
2015-10-09, 14:34
Medlem
Qusimotos avatar
The Fourth Kind: läste inget om den innan utan tittade på den först sen kollade jag upp fakta om den. En film man ska se innan man läser all fakta om den annars blir det riktigt kass. Annars en helt ok film

Länkar ett youtube klipp med en massa skräck filmer

Best 20 Horror Movies Of 2013-2012
Citera
2015-10-09, 16:59
Medlem
Tjyvass avatar
Idag blir det två filmer som jag har påbörjat se men av olika anledningar inte sett färdig; A Tale of Two Sisters och Thirst.

"A Tale..." såg jag 2/3 av innan dvd-skivan havererade. Sen gjorde jag inte några större ansträngningar för att se färdigt filmen då det var under den tiden i början av 00-talet då alla skräck-nördar talade lika begeistrat om "asiatisk skräckfilm" som bortskämda innerstadshenluder idag talar om något fantastiskt vin de funnit på någon nedgången och halvt bortglömd vingård i södra Frankrike.

Thirst gav jag mig på för ett år sedan eller två men jag började väl knappra på mobilen efter bara fem minuter och efter tio minuter hade jag redan tröttnat på filmen. Förmodligen förtjänar filmen ett bättre öde, och det är varför jag drar den idag.

Kanske man vågar ge sig på asiatisk skräck nu när den allra värsta hysterin ha lagt sig. Har ni några favoriter, förutom de allra mest uppenbara (Ringu, Ju-on etc). Och ja, jag har sett den där förfärliga skitfilmen som Rakii (var är han förresten?) alltid drar upp, den med dårarna som springer omkring med foliehatt på skallen och besöker någon kyrkogård.

Eller tyckte ni som jag att den asiatiska skräckfilmsvågen bara var extremt överhypad?

Ta-ta!
Senast redigerad av Tjyvas 2015-10-09 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in