Horrorween 2: Return of the Leftovers
The Blair Witch Project (1999)
I oktober 1994 gav sig de tre filmstudenterna Heather, Joshua och Michael iväg på en två dagarstur i Black Hills-skogen i staten Maryland. De hade tänkt sig att göra en film om den lokala legenden, Blair-häxan. Men något händer i skogen, och de tre ungdomarna försvinner. Ett år senare hittades deras inspelningar. Denna film bygger på dem.
Idag är det rätt lätt att säga att Blair Witch Project inte är sann och att alla är väl vid liv och skådespelar än (typ). Det är heller inte riktigt den första found footage filmen som gjordes som många verkar tro. Jag vet med säkerhet där var The Last Broadcast som kom ut ett år tidigare som hade samma stil och stuk som denna.
Men det går inte att undgå att detta är filmen som startade inte bara found footage temat, men också startade upp en våg med nya independent filmskapare. Där var en del förr under 90-talet som började smått också som Tarantino, Rodriguez och Coen bröderna. Men detta är en av de första med en budget mindre på 1 miljon som inte bara får tillbaka betydligt mer, men också får ett rykte och stor kännedom omkring sig.
Så hur ställer sig filmen idag, 16år senare?
Det är en film som faktiskt är överlag bättre än de flesta found footage filmerna som släpps idag. Inte har filmen en bra ursäkt till varför de filmar det som inträffar (för de mesta). Men den använder sig utav en mindre skala och en miljö med tre personer och inget annat. Och ändå lyckas filmen skapa en bra atmosfär och hålla intresset uppe mestadels.
Där är scener då jag tyckte filmen drog ut lite väl. Vilket är lite märkligt att säga när filmen bara är 81 minuter lång. Men många gånger är det inte mer än våra tre personer som går rundor i skogen och det vi ser är dem tjafsa med varandra och mycket, mycket gräs och träd.
Samtidigt förstår jag att filmen ska bygga upp för finalen, något jag kommer in på sen. Men ibland kändes det lite för mycket tidsfördriv och ibland blev jag lite uttråkad av att se en massa gräs och träd i 90-tals hand held kamera. Det gjorde att jag fick lite grann huvudvärk.
Slutet är ett av de mer WTF momenten och helt ärligt förstod jag inte alls vad tusan som hände just de allra sista 5 sekunderna. Vet inte hur mycket jag ska gå in på då det blir spoiler och jag vet där är folk där ute som inte sett filmen än.
Slutet var lite av en besvikelse faktiskt och jag förstod inte riktigt det heller.
I sin helhet är The Blair Witch Project överlag en bättre found footage film än de flesta som släpps idag. Det var en av de första att använda tekniken och som många säger är det svårt att överstiga originalet. Trots 90-tals kamerorna som gör att när det skakar att jag fick lite huvudvärk.
Vad som gör filmen är stämningen den har omkring sig. Perfekt nu till Halloween där filmen faktiskt utspelar sig vid Halloween. Den har en mystisk aura omkring sig precis som själva häxan Blair, även om det bara är fantasi.
Den är långt ifrån perfekt, men tycker ändå den håller än idag 16år senare och har definitivt tillräckligt med scener för att hålla en intresserad hela vägen ut. Det är också en intressant film att läsa om hur själva produktionen gick till.
Men det bästa av allt är just denna fakta om filmen:
The 1999-2000 hunting season suffered badly due to this film. The movie was so popular that fans all over the country were hiking into the wilderness to shoot their own Blair Witch-style documentaries. As a result they kept most of the wildlife scared away from hunting areas.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0185937/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=D51QgOHrCj0