Citat:
Ursprungligen postat av
JoeL431
Höstskräck 2015
Creature from the Black Lagoon (1954)
Min tionde film i höstens skräcktema. Det slog mig att jag hade sett delar av filmen tidigare på TCM för några år sedan en bit in i filmen, kul att äntligen få se den från början.
Black Lagoon bjuder oss på en del riktigt snygga undervattensscener, och en del mindre snygga. Monstret är roligt och idéen om ett vattenmonster är klassikt. Det är alltid kul med "utgrävningsfilmer" och fossiler dessutom.
Karaktärerna är bra, de två rivalerna/motståndskrafterna hettar upp stämningen tillsammans i storyn.
Jag kom att tänka på den smått fantastiska
The City under the Sea av Jacques Tourneur med Vincent Price som är en mer spaced out efterapning av denna och Poe. Kan starkt rekommendera den filmen för de som tycker ämnet är intressant och undervattensvärldar.
http://www.imdb.com/title/tt0046876/?ref_=fn_al_tt_2
3 gälmonster om 5 möjliga
Filmen skulle från början vara i färg, men men beslöt till slut att ha den i svart och vit. Detta är faktiskt enligt mig ett bra beslut. Visserligen hade filmen fungerat i färg, men just det svart och vita gör att filmen känns mer tidlös på något sätt och som sagt mer atmosfärisk.
OnT:
Horrorween 2: Return of the Leftovers
Ringu 2 (1999)
Denna uppföljare utspelar sig en vecka efter första filmen. Reiko oroar sig över att hennes son kan ha blivit påverkad av de färska händelserna.
Ringu 2 är uppföljaren till en av de få filmer jag faktiskt blir rädd av att se. Få skräckfilmer lyckas, men första filmen från 1998 (inte Rasen) är en av de få.
Så självklart förväntade jag mig att uppföljaren skulle leverera. Kanske inte på samma nivå, men ändå på ett kusligt och skrämmande sätt. Japanerna brukar ändå vara bra på det.
Desvärre blir filmen lite utav en besvikelse när handlingen är överallt och följer flera subplots, samtidigt som videobandet och själva Samara är knappt med i filmen.
De flera olika subplotsen var också ganska så ointressanta för att vara ärlig. Jag var aldrig investerad i någon utav de olika handlingarna. Saken gjorde det heller inte bättre när handlingen i sig inte var så vettig. Satt många gånger och undrade vad tusan det var som försiggick i filmen.
Där är bland annat telepatiska krafter med i filmen nu. Jag säger inte att onaturliga saker kan inträffa i dessa filmerna. Det är trots allt om en tjej som kommer ut ur en TV och dödar en efter 7 dagar man har sett på hennes videoband.
Men just idén att två personer kan kommunicera med varandra via deras tankar var för mig helt obegripligt. Det passade inte in i filmen någonstans och jag förstår verkligen inte vad meningen eller poängen med det var.
Filmen har fortfarande stämningsfulla scener. Speciellt framåt slutet och såklart, varje gång bandet är involverat.
Jag ska heller inte ljuga och säga jag ändå undrade vart filmen skulle göra härnäst. Även ifall jag fann mestadels av handlingen ointressant så ville jag ändå se hur allting spelade ut sig i slutet.
I sin helhet är Ringu 2 något av en besvikelse som uppföljare till en av de mest skrämmande filmerna jag sett.
Filmens största nackdel är att det är flera olika handlingar som pågår hela tiden, där nästan ingen av dem är utav stort intresse. Samt idén att lägga in telepatiska krafter mellan två personer kändes helt ur skogen för mig.
Men den hade ett par starka scener och den atmosfäriska känslan kom igång där den skulle. Jag kan inte direkt påstå den är något jättebra. Men är man nyfiken är den värd en titt. Jag ångrar inte jag såg den.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0218553/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=JLPMCuHTecY