2014-06-15, 16:52
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Varför då, det viktiga är väl att filmen är bra och inte hur många filmer av liknande slag som finns med?
Tycker listan ganska uppenbart försöker ge en bred bild av skräckfilmen och dess historia och listar till största delen filmer som anses viktiga för genrens utveckling. Så att ha med mer än 10% vampyrfilmer gör ingen jättebra lista om det är målet.

Citat:
Jag sökte men såg bara att den var omnämnd i förbifarten. Whales version syftade jag på som tillika är mycket bättre än uppföljaren Frankensteins brud vilken fanns med.
Ok, och klumpigt av mig att kalla den originalet eftersom det inte var den första Frankenstein-filmen heller men syftade på att det är den första man tänker på när man hör någon prata om en Frankenstein-film. Men den är som sagt med i boken.
Citera
2014-06-15, 17:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Oftast blir det filmer från 60-70-80-talet. Finns nästan inga bra skräckfilmer som görs nu för tiden. 9/10 är bara skräp speciellt det som kommer från USA. Finns såklart undantag. The Haunting In Connecticut var bra och Paranormal Activity var rätt så ok.

Håller verkligen inte med dig alls, bortser man ifrån den amerikanska skräckfilmen som går på bio som är skit så finns det en massa bra amerikanska skräckfilmer som inte får större utrymme förutom i små kretsar, det är dom filmerna man ska fokusera på och stödja än Hollywoodfilmerna som ändå alla ser.
Citera
2014-06-16, 17:18
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Kan ju kolla det här klippet. Äcklig jävla moralkaka.

http://www.youtube.com/watch?v=JB24X05F0wI

Vet inte om jag ska gapskratta, eller gråta som ett flickebarn över skiten.
Ganska läskigt dock att dom tog det så allvarligt.
Pinsamt nog så minns jag faktiskt att jag såg just detta avsnitt en gång i tiden

För övrigt så har jag som dig, lite svårt för Jessica Biel bara för att hon va med i SH. Annars gjorde hon bra ifrån sig i remaken.
Citera
2014-06-16, 19:51
Medlem
Mordum87s avatar
Skulle vilja ha tips på väldigt kymiga sci/fi-rullar..
Gärna inget som är läskigt genom kladd alá Alien 3.. utan mer Event Horizon-stilen..
Behöver kanske inte vara skräckfilm heller, utan bara en riktigt obehaglig rymdfilms-upplevelse.
Citera
2014-06-16, 20:02
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Gärna inget som är läskigt genom kladd alá Alien 3.. utan mer Event Horizon-stilen..
Behöver kanske inte vara skräckfilm heller, utan bara en riktigt obehaglig rymdfilms-upplevelse.
Solaris (2002) eller Sunshine (2007). Gillar du äldre rullar så rekommenderar jag originalet av Solaris. Sätter en mille på du sett Sunshine dock.

För att vara helt jävla speciell så finns en ganska najs norsk mini TV-serie från 1978 Blindpassasjer: http://www.imdb.com/title/tt0078576/reference

Riktigt 70s TV-rekvisita/effekter, men storyn och stämningen är skön.
Senast redigerad av Zaxxon 2014-06-16 kl. 20:16.
Citera
2014-06-16, 20:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Har du sett Pandorum?

http://www.imdb.com/title/tt1188729/
Citera
2014-06-16, 21:02
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du sett Pandorum?

http://www.imdb.com/title/tt1188729/

Nej, men den har varit på listan den senaste veckan att se!
Är den grymt sevärd eller??
Citera
2014-06-16, 21:24
Medlem
Citat:
Håller verkligen inte med dig alls, bortser man ifrån den amerikanska skräckfilmen som går på bio som är skit så finns det en massa bra amerikanska skräckfilmer som inte får större utrymme förutom i små kretsar, det är dom filmerna man ska fokusera på och stödja än Hollywoodfilmerna som ändå alla ser.
Som House of the Devil. Annars känns det som om de alla är stöpta i samma form. Om man har tur kommer den 1-2 bra amerikanska skräckisar. Förra året i form av The Conjuring.
Citera
2014-06-16, 23:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nej, men den har varit på listan den senaste veckan att se!
Är den grymt sevärd eller??

Tycker faktiskt en del om den, ett par år sedan sist men minns den som väldigt lik Event Horizon med rymdtemat som Avart har sneglat på. Antikörper av samma regissör är en bra thriller den med, något förbisedd dock.
Citera
2014-06-17, 19:59
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Tycker faktiskt en del om den, ett par år sedan sist men minns den som väldigt lik Event Horizon med rymdtemat som Avart har sneglat på. Antikörper av samma regissör är en bra thriller den med, något förbisedd dock.

Minns också den som bra dock dåligt hollywood-skådespel (överspel) men helt klart värd att se om man är inne på sci-fi skräck. Förresten Rakii, vad är grejen med flaggorna och musiken?

Nu söker jag tips på skäck som inte har vampyrer, zombies, varulvar eller andra övermäktiga monster som Freddy eller Jason. Dom två första filmerna som dyker upp i mitt huvud är ju så klart Kill List och Martyrs men det måste väl finnas något annat, inte bara brutala filmer? Inte för att det är något fel med det.
Citera
2014-06-17, 20:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Nu söker jag tips på skäck som inte har vampyrer, zombies, varulvar eller andra övermäktiga monster som Freddy eller Jason. Dom två första filmerna som dyker upp i mitt huvud är ju så klart Kill List och Martyrs men det måste väl finnas något annat?

Antar att du har sett The Wicker Man som Kill List är starkt influerad utav?
Citera
2014-06-17, 20:24
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Antar att du har sett The Wicker Man som Kill List är starkt influerad utav?

Missförstod frågan och svarade fel första gången. Försöker igen: Ja.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2014-06-17 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in