2020-06-03, 21:33
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ngon som vet varfr det var s brttom att lgga fram det hr just nu? Nr alla har fullt upp med att tnka p coronan, och allt r speciellt i hela samhllet. Var det kanske det som var tanken, att folk inte skulle protestera s mycket just nu, fr att de inte skulle orka stta sig in i en sak till?
Hr har du s du kan sluta fjanta med konspiratoriskt tnkande. Utredningen sattes till 25:e April 2019 och var vntad p att bli presenterad den 31:e Maj 2020 d.vs redan fr 1 r sedan.
https://www.regeringen.se/pressmedde...-arbetsratten/
Citat:
Tillsttandet av utredningen och utformningen av direktiven bygger p januariavtalet, den sakpolitiska verenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljpartiet. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 31 maj 2020. Enligt januariavtalet ska frndringarna i LAS genomfras senast 2021.
Senast redigerad av eatshiet 2020-06-03 kl. 21:36.
Citera
2020-06-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted
Jag hller med om att en s viktig sak som LAS borde gras upp p bred front. Tyvrr har jag inte sett ngot positivt frn SD n vad gller arbetsrtt. Det verkar som de har blivit avtrubbade och brjar nrma sig resten av etablisemanget.

Du har nog missat mitt frsta inlgg ovan. Dr r det en lnk till en annan trd om LO och om hur olika fackfrbund blundar fr misren i olika sektorer p arbetsmarknaden. Det r sorgligt! Sjlva LO i sig r en totalt meningsls paraplyorganisation (vg ls trden).

Nu handlar denna trd om LAS, dvs Anstllningsskyddslagen som gller alla arbetstagare i Sverige. Mnga verkar tro att det endast r ngot fackligt. En tredjedel av arbetstagarna r icke fackligt anslutna.

Ditt pstende att LO kollektivets arbetstagare (medlemmar) drabbas hrdast, r mycket mrklig och inte s sannolikt. Det lter som en LO-slogan.

LO kollektivet och dess branscher knnetecknas av yrken som genom fackligt arbete lyckats ka ln och frmner till niver som r mycket bra i internationell jmfrelse, detta har gjorts mjligt genom hg organisering och anslutningsgrad. Frsmringar i LAS kommer att stlla arbetare mot varandra p individniv och organiserade mot icke-organiserade p gruppniv, likt det vi redan sett inom transport, bygg osv. I branscher dr individuella verenskommelser r norm eller mer vanligt frekommande eller kollektivavtal rent krasst inte existerar kommer effekterna av frsmrad LAS vara lngt mindre. Lite frenklat kan man sga att det r arbetare, ofta med relativt kort utbildning, som r de stora frlorarna, dvs LOs primra medlemsbas. Det r ingen tillfllighet att SACO och TCO knappt hrs i debatten om LAS medan LO i denna stund kampanjar fr att stoppa utredningens frslag blir lag.

LAS gller alla, absolut, men effekten av frsmrat anstllningsskydd kommer inte att sl jmt ver alla arbetstagare. Men som individ br man frst att ven man sitter tryggt nu, med eftertraktad kompetens, rtt lder osv. kommer det en dag nr det kanske inte ser lika ljust ut, d vill man nog ha tryggheten LAS ger.
Senast redigerad av Aegget 2020-06-03 kl. 22:45.
Citera
2020-06-05, 18:46
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Aegget
...

LAS gller alla, absolut, men effekten av frsmrat anstllningsskydd kommer inte att sl jmt ver alla arbetstagare. Men som individ br man frst att ven man sitter tryggt nu, med eftertraktad kompetens, rtt lder osv. kommer det en dag nr det kanske inte ser lika ljust ut, d vill man nog ha tryggheten LAS ger.

Fast nej, det r inte alls pongen med LAS. Om du menar att det r en lag som ger lata och inkompetenta personer ett skydd s ja, d r det rtt men menar du att det r en lag som ger ldre men fortfarande produktiva nt slags skydd mot yngre och mer utbildade/kompetenta s har du helt fel.

LAS tillkom fr att ger facket och S mer makt ver arbetsmarknaden och drmed samhllet i stort, ingenting annat.
Citera
2020-06-06, 18:07
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegget
LO kollektivet och dess branscher knnetecknas av yrken som genom fackligt arbete lyckats ka ln och frmner till niver som r mycket bra i internationell jmfrelse, detta har gjorts mjligt genom hg organisering och anslutningsgrad. Frsmringar i LAS kommer att stlla arbetare mot varandra p individniv och organiserade mot icke-organiserade p gruppniv, likt det vi redan sett inom transport, bygg osv. I branscher dr individuella verenskommelser r norm eller mer vanligt frekommande eller kollektivavtal rent krasst inte existerar kommer effekterna av frsmrad LAS vara lngt mindre. Lite frenklat kan man sga att det r arbetare, ofta med relativt kort utbildning, som r de stora frlorarna, dvs LOs primra medlemsbas. Det r ingen tillfllighet att SACO och TCO knappt hrs i debatten om LAS medan LO i denna stund kampanjar fr att stoppa utredningens frslag blir lag.

Det hade varit mer intressant om du hade kommit med egna tankar n dragandes med indoktrinerade floskler. Som jag bad dig om lyckades du nd missa mina inlgg, tminnstonne saknas din insikt drom.

Som jag har skrivit hade fackfrbunden, eller rttare sagt den enskilde medlemmen tjnat mer p konkurrens fackfrbund emellan. LO r bara en parasit, en brygga till sossarna. Men det vill du inte frst, r du mnne en fackpamp som siktar p en politisk position. Det lter inte bttre. Vnskapskorruption r fackens ryggrad.

Jag vet inte om du frstr att lagar och regler r till fr att skapa rttvisa frutsttningar. Du frstr, gller samma frutsttning fr alla r det rttvist. Kollektivavtal r ingen lag, fretag behver inte teckna avtal. Men LAS r en lag, det r en gigantisk skillnad.

Du behver inte frenkla, flashbackare behver inte tryckas ner, vi frstr och kan analysera. Och som du kanske frstr s bryr jag mig inte om LO, jag r mer intresserad av den enskilde arbetstagaren. Det r ngot fackfrbunden har tappat fr lnge sedan.

Om "lagen ska sl jmt" skriver du? Frgan r vl istllet ska Sveriges domstolar flja svensk lag? Vad tycker du? Hellre att vi tar bort LAS helt, n att bara somliga fr det skyddet. D r frutsttningarna ndock lika och arbetstagaren kan agera drefter.

Var god, ls mina inlgg och det jag lnkat till.
Citera
2020-06-07, 12:11
Medlem
Vevstakes avatar
Jag har lsningen p alla LAS frgor & problem.

Visst vet vl alla vad som r rtt och fel ? slnge man hller sig till det s blir det ju bra fr alla..

Dvs.... backa bandet.. stt stopp fr den giriga och brja respektera allas lika mnniskovrde.
Alla ni som r fdda p senare 80 talet vet antagligen inte om att Era frldrar vxte upp med
helt andra vrdegrunder n vad ni sjlva erfar idag, frga dina frldrar vad som hnde fom ca 1994.
Varfr dom lt sig kpas med aktieportfljer och konvertibler, varfr dom lt arbetsrtten frfalla,
genom att inte vara solidariska med kompisen brevid. Tnk p att "mycket vill ha mer" och s lnge
vi lter dom s fr vi skylla oss sjlva.

Mnga vill glmma historien och att vra far/ morfrldrar kmpade vldigt hrt fr att vi skulle f ett
drgligt frhllande till arbetsgivare,,, allt det tycks vi "pissa p" bara fr att vi mste betala av p ett ln
vi egentligen inte behver..

Vad skulle hnda om vi brjade bojkotta arbetsgivare som str fr en girig moralisk grund ?
Vad skulle hnda om vi slutade lna pengar p banken ?

Visst hade det varit sknt att tex be det kinesiska Volvo att dra t h-e... 😉
Citera
2020-06-07, 12:19
Medlem
Vevstakes avatar
Citat:
Det hade varit mer intressant om du hade kommit med egna tankar n dragandes med indoktrinerade floskler. Som jag bad dig om lyckades du nd missa mina inlgg, tminnstonne saknas din insikt drom.

Som jag har skrivit hade fackfrbunden, eller rttare sagt den enskilde medlemmen tjnat mer p konkurrens fackfrbund emellan. LO r bara en parasit, en brygga till sossarna. Men det vill du inte frst, r du mnne en fackpamp som siktar p en politisk position. Det lter inte bttre. Vnskapskorruption r fackens ryggrad.

Jag vet inte om du frstr att lagar och regler r till fr att skapa rttvisa frutsttningar. Du frstr, gller samma frutsttning fr alla r det rttvist. Kollektivavtal r ingen lag, fretag behver inte teckna avtal. Men LAS r en lag, det r en gigantisk skillnad.

Du behver inte frenkla, flashbackare behver inte tryckas ner, vi frstr och kan analysera. Och som du kanske frstr s bryr jag mig inte om LO, jag r mer intresserad av den enskilde arbetstagaren. Det r ngot fackfrbunden har tappat fr lnge sedan.

Om "lagen ska sl jmt" skriver du? Frgan r vl istllet ska Sveriges domstolar flja svensk lag? Vad tycker du? Hellre att vi tar bort LAS helt, n att bara somliga fr det skyddet. D r frutsttningarna ndock lika och arbetstagaren kan agera drefter.

Var god, ls mina inlgg och det jag lnkat till.

Jag hller helt med dig,,,
Urvattna eller helst ta bort LAS och alla andra lagar som skyddar den enskillda "lilla" mnniskan,, lt naturen ha sin gng s att psykopaterna i ledningsgrupperna fr fritt spelrum,,, Frihet att gra som man vill och kunna skita i sitt sociala ansvar som fretag och arbetsgivare r ju den ultimata friheten.. eller hur !?
Citera
2020-06-07, 18:17
Medlem
Jag har nu kollat igenom den lite versiktligt. Oavsett var man stller sig i frgan gr det inte att frneka att utredningens frslag r vldigt arbetsgivarvnliga, mer n media faktiskt gtt in p. Jag vill srskilt ta upp ett omrde som berr turordningsreglerna, och det r inte att man ska f undanta 5 arbetstagare vid arbetsbristuppsgningar.

Tidigare har en frutsttning fr omplacering enligt 22 varit frenat med ett krav om tillrckliga kvalifikationer, men det kan nu delvis komma att frndras. Kortfattat innebr det att arbetstagaren direkt kan utfra arbetet, eller efter viss upplrning som r rimlig (motsvarande den vid nyanstllning r ett ngorlunda bra riktmrke).

Den freslagna lydelsen som kan komma att regleras i 22 d sger istllet att arbetstagaren ENDAST har rtt till omplacering om denne kan utfra arbetet utan upplrning och utbildning. Utredarna anfr som motivering bland annat att arbetsgivare tidigare ftt tla en viss frsmring i effektivitet, som nu br undanrjas genom att personen som omplaceras "direkt" kan utfra arbetet. Ls mer om det p sida 417-419.

Mig veterligen har detta inte alls diskuterats i media, men min sikt r att en sdan lagndring kommer f lngt strre konsekvenser n mjligheten att undanta 5 arbetstagare. Det r i stort sett samma begrepp "tillrckliga kvalifikationer", men man har tagit bort "upplrningstiden" som funnits sedan lagen kom 1974.

Detta har potentialen att kraftigt frsmra arbetstagares mjligheter att omplaceras i en turordningssituation. Ett rimligt exempel jag kan ge r fljande: Arbetsbrist uppstr, och arbetsgivaren mste frndra sin verksamhet lite fr framtiden. Det innebr att man frndrar vissa tjnster och har ett tillgg i dem att man mste kunna arbeta i ett speciellt system, ex HR, lne, produktions eller en kombination av alla dessa, kan vara lite vad som egentligen. Det tar ungefr en mnad att lra sig alla grejerna. Vips s har personen som kan utfra alla andra arbetsuppgifter, frutom att jobba i systemet nu inte lngre ngon rtt till omplacering. Lt g att det hr r ngot frenklat, men det illustrerar nd en vldig frndring angende turordningsreglerna.

Det r ven fler aspekter av 22 som kommer ndras och lggas till, men jag orkar inte berra alla. Har man tagit upp det hr alls? Jag har inte hrt ett ord om det, istllet skrnar alla om mjligheten att undanta 5 personer.
Citera
2020-06-08, 12:56
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Svtplay
Agenda special: Partiledardebatt, fortsttning
https://www.svtplay.se/video/2694739...-05?start=auto

15:06 in i debatten str vr "ledare" och sger;
"...men dremot s vet jag att lagen om Anstllningsskydd (s k LAS) , den fungerar inte tillrckligt bra. Det r fr mnga utav dom kvinnodominerade frbunden som har fr dliga villkor."

Hur i helvete kan en statsminister st och sga ngot sdant? Att lagen inte fungerar fr vissa. Hade han tminnstonne uttryckt "kvinnodominerad sektor", s hade han talat till folket. Han vet fortfarande inte om att han r statsminister, han tror sig forfarande vara fackpamp. Detta r ju inget nytt, gr ngot t det i stllet. Tycker statsminister det r OK? Det r vidrigt!

Lt LAS prvas rttvist i Arbetsdomstolen och skapa prejudikat som tcker alla arbetstagare. Fretag som underlter att flja lagen systematiskt skall stngas ner, stora som sm. Det skulle rcka med ett ftal fretag innan andra inser konsekvenserna.
Citera
2020-06-08, 16:46
Medlem
corrupteds avatar
Pga att LAS inte fljs har mnniskor blivit av med sin rtt till arbete. Hur har det gtt fr dessa mnniskor? Har deras ekonomier kraschat, har familjer splittrats eller har ngra tagit sina liv?

Min frklaring r att ytterst r det domstolarna som skapat denna vidriga situation p arbetsmarknaden. Men ocks att facken korrupt ser till att medlemmar trnger sig fre icke medlemmar i anstllningsturordningen dr kollektivavtal finns.

Sossarna vrnar verkligen om de svaga och utsatta i samhllet. Vilket hyckleri.

Det skulle vara intressant att hra om det finns andra frklaringar till varfr LAS inte efterfljs fr alla?
Citera
2020-06-10, 14:16
Medlem
Vevstakes avatar
Citat:
Pga att LAS inte fljs har mnniskor blivit av med sin rtt till arbete. Hur har det gtt fr dessa mnniskor? Har deras ekonomier kraschat, har familjer splittrats eller har ngra tagit sina liv?

Min frklaring r att ytterst r det domstolarna som skapat denna vidriga situation p arbetsmarknaden. Men ocks att facken korrupt ser till att medlemmar trnger sig fre icke medlemmar i anstllningsturordningen dr kollektivavtal finns.

Sossarna vrnar verkligen om de svaga och utsatta i samhllet. Vilket hyckleri.

Det skulle vara intressant att hra om det finns andra frklaringar till varfr LAS inte efterfljs fr alla?

Jamen det r vl enkelt att se framfr sig..
Tnk dig att jag r din chef och att jag tog anstllningen fr att gra karrir (dvs inte fr att jobba).
Jag ser snabbt att du r ett hot eftersom du r den intelligentaste p avdelningen och har genomskdat mig.
Du r dessutom omtyckt bland andra anstllda och kunderna avgudar dig..
Tro fan att jag vill bli av med dig. Oavsett Sossar eller brunrockar s skall jag se till att hitta ett stt.

Hur fasen skall ngon kunna lagstifta bort mig ??
Citera
2020-06-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Fast nej, det r inte alls pongen med LAS. Om du menar att det r en lag som ger lata och inkompetenta personer ett skydd s ja
Haha talat som en representant fr svenskt nringsliv som alltid vill f det att lta att det bara r de dr lata oduglingarna som skulle drabbas (till vilken den man talar till s klart inte tillhr), resten skulle ju nrmare kunna bli belnade fr sitt hrda slit (till vilken hraren man vill vertyga s klaaart tillhr).
Verkligheten r annorlunda.
Citera
2020-07-17, 12:44
Medlem
Det vore kanske bra fretagarna, i alla fall p kort sikt. Men arbetstagarna och samhllet i stort r det ett stort steg bakt. Men man blir inte frvnad med sverige, hr gr det mesta bakt, med accelererande fart.

Det kommer inte skapas flera jobb, snarare frre. Av 2 anledningar, det kommer kunna sttas mer press p arbetstagaren, och nu pratar vi frmst om de som tjnar minst, de som tjnar mest r inte de som i frsta hand kommer drabbas av detta. Arbetsmiljn kommer bli mkt smre, men visst piskan kanske gr dem mer produktiva, i synnerhet d jobbalternativen fr dem blir mindre. En riktig produktiv person kan skert gra 2 personers jobb, om inte mer.

Sedan en annan anledning till varfr det kommer skapa frre jobb p sikt. Folk blir av med tryggheten d de inte vet om de kommer ha jobb nsta mnad oavsett hur hrt de jobbar. De kan ju alltid bli uppsagda av ngon godtycklig anledning, och d konsumera de mindre n vad de annars hade gjort, ven om det fortfarande alltid finns idioter som slnger bort hela lnen p ingenting ven om de kan frlora jobbet nrsomhelst. Men en vettig person dra ner p konsumtionen d tryggheten frsvinner.

Slutresultatet blir bara smre arbetsmiljn, mindre trygghet och frre jobb, men lnsamheten fr fretagen kanske gr upp.

Jag frstr inte hur ngon kan rsta p centern, de verka ha plockat de vrsta ifrn alla partier. Centern i synnerhet knns som en hg karririster som mest r intresserade av att skapa kontakter med nringslivet och tjna in storkovan utanfr och efter politiken och d sljer ut sverige och svenska befolkningen. Med demokratiska partier som centern i makten s knns diktatur vldigt lockande.

Om man ska infra detta, s borde man i alla fall infra kraftiga fallskrmar fr vanliga arbetare som blir uppsagda. 1-2 rs rsln, utver a-kassa.
Senast redigerad av Hew18 2020-07-17 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in