Citat:
Ursprungligen postat av
Aegget
LO kollektivet och dess branscher kännetecknas av yrken som genom fackligt arbete lyckats öka lön och förmåner till nivåer som är mycket bra i internationell jämförelse, detta har gjorts möjligt genom hög organisering och anslutningsgrad. Försämringar i LAS kommer att ställa arbetare mot varandra på individnivå och organiserade mot icke-organiserade på gruppnivå, likt det vi redan sett inom transport, bygg osv. I branscher där individuella överenskommelser är norm eller mer vanligt förekommande eller kollektivavtal rent krasst inte existerar kommer effekterna av försämrad LAS vara långt mindre. Lite förenklat kan man säga att det är arbetare, ofta med relativt kort utbildning, som är de stora förlorarna, dvs LO´s primära medlemsbas. Det är ingen tillfällighet att SACO och TCO knappt hörs i debatten om LAS medan LO i denna stund kampanjar för att stoppa utredningens förslag blir lag.
LAS gäller alla, absolut, men effekten av försämrat anställningsskydd kommer inte att slå jämt över alla arbetstagare. Men som individ bör man förstå att även man sitter tryggt nu, med eftertraktad kompetens, rätt ålder osv. kommer det en dag när det kanske inte ser lika ljust ut, då vill man nog ha tryggheten LAS ger.
Det hade varit mer intressant om du hade kommit med egna tankar än dragandes med indoktrinerade floskler. Som jag bad dig om lyckades du ändå missa mina inlägg, åtminnstonne saknas din insikt därom.
Som jag har skrivit hade fackförbunden, eller rättare sagt den enskilde medlemmen
tjänat mer på konkurrens fackförbund emellan. LO är bara en parasit, en brygga till sossarna. Men det vill du inte förstå, är du månne en fackpamp som siktar på en politisk position. Det låter inte bättre. Vänskapskorruption är fackens ryggrad.
Jag vet inte om du förstår att lagar och regler är till för att skapa
rättvisa förutsättningar. Du förstår, gäller samma förutsättning för alla är det rättvist. Kollektivavtal är ingen lag, företag behöver inte teckna avtal. Men LAS
är en lag, det är en gigantisk skillnad.
Du behöver inte förenkla, flashbackare behöver inte tryckas ner, vi förstår och kan analysera. Och som du kanske förstår så bryr jag mig inte om LO, jag är mer intresserad av den enskilde arbetstagaren. Det är något fackförbunden har tappat för länge sedan.
Om "lagen ska slå jämt" skriver du? Frågan är väl istället ska Sveriges domstolar följa svensk lag? Vad tycker du? Hellre att vi tar bort LAS helt, än att bara somliga får det skyddet. Då är förutsättningarna ändock lika och arbetstagaren kan agera därefter.
Var god,
läs mina inlägg och det jag länkat till.