Citat:
Ursprungligen postat av
Aegget
LO kollektivet och dess branscher knnetecknas av yrken som genom fackligt arbete lyckats ka ln och frmner till niver som r mycket bra i internationell jmfrelse, detta har gjorts mjligt genom hg organisering och anslutningsgrad. Frsmringar i LAS kommer att stlla arbetare mot varandra p individniv och organiserade mot icke-organiserade p gruppniv, likt det vi redan sett inom transport, bygg osv. I branscher dr individuella verenskommelser r norm eller mer vanligt frekommande eller kollektivavtal rent krasst inte existerar kommer effekterna av frsmrad LAS vara lngt mindre. Lite frenklat kan man sga att det r arbetare, ofta med relativt kort utbildning, som r de stora frlorarna, dvs LOs primra medlemsbas. Det r ingen tillfllighet att SACO och TCO knappt hrs i debatten om LAS medan LO i denna stund kampanjar fr att stoppa utredningens frslag blir lag.
LAS gller alla, absolut, men effekten av frsmrat anstllningsskydd kommer inte att sl jmt ver alla arbetstagare. Men som individ br man frst att ven man sitter tryggt nu, med eftertraktad kompetens, rtt lder osv. kommer det en dag nr det kanske inte ser lika ljust ut, d vill man nog ha tryggheten LAS ger.
Det hade varit mer intressant om du hade kommit med egna tankar n dragandes med indoktrinerade floskler. Som jag bad dig om lyckades du nd missa mina inlgg, tminnstonne saknas din insikt drom.
Som jag har skrivit hade fackfrbunden, eller rttare sagt den enskilde medlemmen
tjnat mer p konkurrens fackfrbund emellan. LO r bara en parasit, en brygga till sossarna. Men det vill du inte frst, r du mnne en fackpamp som siktar p en politisk position. Det lter inte bttre. Vnskapskorruption r fackens ryggrad.
Jag vet inte om du frstr att lagar och regler r till fr att skapa
rttvisa frutsttningar. Du frstr, gller samma frutsttning fr alla r det rttvist. Kollektivavtal r ingen lag, fretag behver inte teckna avtal. Men LAS
r en lag, det r en gigantisk skillnad.
Du behver inte frenkla, flashbackare behver inte tryckas ner, vi frstr och kan analysera. Och som du kanske frstr s bryr jag mig inte om LO, jag r mer intresserad av den enskilde arbetstagaren. Det r ngot fackfrbunden har tappat fr lnge sedan.
Om "lagen ska sl jmt" skriver du? Frgan r vl istllet ska Sveriges domstolar flja svensk lag? Vad tycker du? Hellre att vi tar bort LAS helt, n att bara somliga fr det skyddet. D r frutsttningarna ndock lika och arbetstagaren kan agera drefter.
Var god,
ls mina inlgg och det jag lnkat till.