2020-07-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det vore kanske bra fretagarna, i alla fall p kort sikt. Men arbetstagarna och samhllet i stort r det ett stort steg bakt. Men man blir inte frvnad med sverige, hr gr det mesta bakt, med accelererande fart.

Det kommer inte skapas flera jobb, snarare frre. Av 2 anledningar, det kommer kunna sttas mer press p arbetstagaren, och nu pratar vi frmst om de som tjnar minst, de som tjnar mest r inte de som i frsta hand kommer drabbas av detta. Arbetsmiljn kommer bli mkt smre, men visst piskan kanske gr dem mer produktiva, i synnerhet d jobbalternativen fr dem blir mindre. En riktig produktiv person kan skert gra 2 personers jobb, om inte mer.

Sedan en annan anledning till varfr det kommer skapa frre jobb p sikt. Folk blir av med tryggheten d de inte vet om de kommer ha jobb nsta mnad oavsett hur hrt de jobbar. De kan ju alltid bli uppsagda av ngon godtycklig anledning, och d konsumera de mindre n vad de annars hade gjort, ven om det fortfarande alltid finns idioter som slnger bort hela lnen p ingenting ven om de kan frlora jobbet nrsomhelst. Men en vettig person dra ner p konsumtionen d tryggheten frsvinner.

Slutresultatet blir bara smre arbetsmiljn, mindre trygghet och frre jobb, men lnsamheten fr fretagen kanske gr upp.

Jag frstr inte hur ngon kan rsta p centern, de verka ha plockat de vrsta ifrn alla partier. Centern i synnerhet knns som en hg karririster som mest r intresserade av att skapa kontakter med nringslivet och tjna in storkovan utanfr och efter politiken och d sljer ut sverige och svenska befolkningen. Med demokratiska partier som centern i makten s knns diktatur vldigt lockande.

Om man ska infra detta, s borde man i alla fall infra kraftiga fallskrmar fr vanliga arbetare som blir uppsagda. 1-2 rs rsln, utver a-kassa.

Intressant observation om Centerpartiet. Jag vntar fortfarnade p att de ska visa att de faktiskt tror p sin nyliberalism, att de brjar lgga skarpa frslag om att avskaffa ALLA subventioner fr jord- och skogsbruk samt avskaffande av ALLA handelshinder fr att fra in jordbruksprodukter i EU.
Citera
2020-07-18, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Fr se om det ens blir ngot av det hela, ingen garanti att en SOU leder till lagndring. I synnerhet fr man beakta att den ftt uts rtt hrd kritik av regeringen, s vem vet, kanske de skiter i det hela?

Frgan som inte har ngot klart svar r om LAS, som den ser ut idag behvs mer n ngonsin? Mycket tyder p att vi gr in i en mer lngvarig svacka. och drmed kan anstllningsskyddet vara viktigare idag n p lnge.

Sedan fr man i sammanhanget beakta att den frsta allmnna lagen om anstllningsskydd tillkom fr 40 r sedan. Det har skett mycket stora strukturella frndringar i samhllet, medan LAS inte genomgtt motsvarande (undantag frn EU-rtten och verksamhetsvergngar m.m.). Jag vet inte vad jag ska tycka om den riktigt n, utan vntar med att uttala mig tills jag ftt god tid att g igenom den.

Det har skett mkt frndringar i samhllet ja, bland annat att vi har en allt mer digitaliserat och automatiserat samhlle, med accelererande klasskillnader. Br inte d arbetarna ur alla klasser brja f ta del av denna utvecklingen, istllet fr att utvecklingen ska g bakt och de de fr ett hrdare liv?

Jag sger, visst ndra s de kan sga upp folk mer godtyckligt, men d ska ocks vanliga arbetare har rtt till en rejl fallskrm. Eller infr medborgarln.

Det finns egentligen inget samhllsnyttigt med att ta bort arbetsrttigheter. Det vanligaste argumentet r att d kan fretagare chansa mer. Men de kan chansa idag ocks.
Citera
2020-09-20, 17:13
Medlem
Nr r deadline? Kommer dom att lsa det tror ni?
Citera
2020-09-23, 13:08
Medlem
Arbetsgivarer och Arbetstagarorganisationer har mjlighet att lmna in en egen utredning senast sista sep. men det har varit ganska tyst om det om det nu kommer ngot frn dom

remiss har gtt ut till olika instanser som ska vara inkomna senast 26:e Okt.
https://www.regeringen.se/remisser/2...ad-arbetsratt/

innan dessa datum kommer det inte att hnda s jtte mycket
Citera
2020-09-25, 11:49
Medlem
https://www.dagensnaringsliv.se/inde...r-pa-upploppet
Citera
2020-09-30, 21:13
Medlem
Larasofts avatar
Ngon som har koll p om ndringen som frhandlas avser mindre arbetsgivare?
Citera
2020-09-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ngon som har koll p om ndringen som frhandlas avser mindre arbetsgivare?
I allra hgsta grad! Utredarens frslag som nu ligger p bordet r att arbetsgivaren ska f gra fem undantag frn LAS, oavsett hur mnga anstllda fretaget har. Fr fretag som bara har sex anstllda (eller frre) kommer det drmed inte lngre finnas ngon LAS. Om parterna inte kommer verens innan kl 3 inatt r det utredarens frslag som vntas bli lagfrslag.
Citera
2020-09-30, 22:21
Medlem
Intressant besked frn KD ikvll att de hellre fller regeringen n rstar ja till utredarens frslag (trots att KD vill ndra i LAS). SD antar jag ocks hellre fller regeringen. Kvar str moderaterna och funderar...
Citera
2020-09-30, 22:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
I allra hgsta grad! Utredarens frslag som nu ligger p bordet r att arbetsgivaren ska f gra fem undantag frn LAS, oavsett hur mnga anstllda fretaget har. Fr fretag som bara har sex anstllda (eller frre) kommer det drmed inte lngre finnas ngon LAS. Om parterna inte kommer verens innan kl 3 inatt r det utredarens frslag som vntas bli lagfrslag.

Det lagfrslaget lr vl inte g igenom riksdagen? Vilka skulle rsta fr?

S, vpk, L och Mupparna rstar ju garanterat nej. SD troligen ocks nej (vilket kan f L att ndra sig, dom kan inte rsta lika som SD).
Citera
2020-09-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det lagfrslaget lr vl inte g igenom riksdagen? Vilka skulle rsta fr?

S, vpk, L och Mupparna rstar ju garanterat nej. SD troligen ocks nej (vilket kan f L att ndra sig, dom kan inte rsta lika som SD).
Tanken r att januaripartierna ska rsta ja, eftersom det r en del i januariavtalet.
Citera
2020-09-30, 22:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Intressant besked frn KD ikvll att de hellre fller regeringen n rstar ja till utredarens frslag (trots att KD vill ndra i LAS). SD antar jag ocks hellre fller regeringen. Kvar str moderaterna och funderar...

Moderaterna r trams. Dom skulle aldrig vga flla regeringen fr en sdan hr sak.
Citera
2020-09-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Moderaterna r trams. Dom skulle aldrig vga flla regeringen fr en sdan hr sak.
Nej, frmodligen inte. Och sossarna kommer rsta ja, fr annars spricker januariavtalet. Makten till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in