Citat:
Ursprungligen postat av
Paprikamannen
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik
Detta är nog det sjukaste jag har läst, jag hoppas att du trollar. 99kr i månaden, hur bortkopplad är du? Tror du hon lär sig hantera pengar med den skitsumman, eller tror du hon hittar andra sätt att få in cash till sist? Du är säkert en sådan förälder som kommer böla ”vad gjorde jag för fel?!” När hon är gravid vid 17 års ålder med en kille som bjöd henne på en fika.
Ge dem en jävla mobil i julklapp, ge dem 500 spänn i månaden tills de blir 16, och sluta använda din ”lära dem värdet av pengar” som argument för att rättfärdiga din snålhet!